Gå til innhold

Hvem økonomisk ansvarlig? Klokke som er borte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sønnen har glemt klokken. Et barn må lære å ta ansvar for sine egne ting. Han burde få lærdom av dette. En annen ting jeg reagerer på er at klokken er tilsynelatende dyr? Hva gjør en 9 åring med en klokke til flere tusen? 

Veldig mange barn har SmartKlokker med telefon til mor & far i dag. 

det er ikke uvanelig

Når det er sagt så er det jo foreldrenes ansvar at klokken er fullladet når den tas i bruk på morgningen. Slik at man kan GPS spore den om den forsvinner iløpet av dagen.

her har trådstarter failet hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg synes det blir for enkelt å avskrive det hele som et uhell, og bare "ta det på sin kappe".

Klokken befinner seg et sted, og det går an å snakke med foreldrene på en høflig måte, og be dem følge med på om klokken dukker opp. Barn er normalt ikke så veldig utspekulerte, plutselig finner de klokken et sted på barnets rom, eller i huset ellers. Og de kan snakke med barna sine om hvor klokken kan være, og forklare at dette er en kostbar ting som bør finnes og leveres tilbake til gutten som eier den. De må lære seg forskjell på ditt og mitt. Kan være en ide å involvere lærer også, siden klokken kan befinne seg på skolen.

Hjelper ikke noe av dette, får TS bare avskrive klokken. Men at noen har tatt den, det er svært sannsynlig, og ikke et uhell.

Anonymkode: e46ee...a76

Selvfølgelig kan og bør TS snakke med foreldrene og be dem være på utkikk i tilfelle den skulle dukke opp. Men det er noe helt annet enn å holde dem økonomisk ansvarlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor tar du ikke kontakt med skolen eller Noras foreldre? 

Ellers får du ta det på tabbekvota. 

Anonymkode: 54d4e...6e0

Skolen har da ikke noe med dette å gjøre-

Anonymkode: 18ae8...5f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Reiseforsikring dekker ikke at man legger ifra seg ting nei. Det står ganske tydelig i vilkårene hvilke tilfeller som dekkes.

Forøvrig så er det selvsagt ditt ansvar til syvende og sist.

Anonymkode: 50203...a60

Det har skjedd mer enn at klokken ble glemt. Handlingen til 9-åringen er tyveri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, molo80 said:

Om noen hadde glemt noe såpass dyrt hjemme hos mitt barn som var merker med telefonnummer, så hadde jeg sendt en sms med en gang fordi jeg hadde antatt at eieren hadde leteaksjon hjemme.. Jeg hadde ikke gitt den til en random person med samme fornavn som ikke hadde vært der..

Og kompisen visste garantert at det ikke var hennes.. Det er noe som virkelig ikke stemmer her..

Enig i denne.

Synes dette var sløvt av de foreldrene. De vet vel hvem som har vært på besøk hos sønnen og kunne også spurt ham, som et minimum før de bare ga klokken til en jente bare basert på fornavn på en lapp som også har telefonnummer.

Men har et vennepar som kunne gjort dette, de er veldig sosete på sånne ting og veldig "careface" tenker sjeldent over at ting kan ha verdi eller være viktig for andre føler jeg. De kan låne en ting av meg og så gi meg tilbake noe annet lenge etterpå eller bare "oj den lånte jeg videre" og så bare anta at det er det ingen som bryr seg om. Og lite forsiktige med ting når de er på besøk eller låner ting. Litt tilfeldig eksempel men bare forklarer at noen personer er litt mer slappe på sånne ting enn andre og har mindre respekt for andre folks eiendeler fordi det ikke er så viktig for dem selv. 

Anonymkode: fc0f8...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/3/2023 at 1:23 PM, AnonymBruker said:

Min sønn har en xplora klokke. Jeg hadde ikke flere av hans sine navnelapper igjen, så jeg klistret på søsterens, siden mitt mobilnummer uansett står på den. Det står kun fornavn og initialene på etternavnet, typ Nora SL. 
Sønnen min glemmer den hos en venn. Foreldrene hadde da gitt den til ei jente i klassen til guttene, siden hun har samme navn som min datter. Denne jenta i klassen hadde tatt i mot klokken og har nå klart å miste den. Barna er 9 år gamle. 
 Hvem sitt ansvar er dette? Det er en dyr klokke etter min lommebok 

Anonymkode: 72243...47e

Dette er så klart ditt ansvar

Anonymkode: 56f70...2bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tror jeg du nesten må ta tapet selv. Dette er en rekke med uheldige omstendigheter, og sånt skjer med barn.

Jeg er enig i at det er klønete håndtert av foreldrene til den andre gutten, og synes godt du kan ta en telefon til denne Nora sine foreldre og høre om de kan se etter klokken.

Som et eksempel fikk min jente låne en (svært) dyr sekk av en venninne. Vi snakker flere tusen. De var ute og syklet på sparkesykler og min jente velter på sykkelen med sekken på og denne sekken faller i en søledam og er visstnok da "ødelagt" Grunnen er at de ikke klarer å få den helt ren. 

Jeg får ikke vite noe før jeg blir kontaktet av en annen mor som spør om det virkelig er riktig at min jente skylder xxx 5000 kroner? Nei sier jeg kjekt før jeg går inn og ser på kontoen hennes. Der ser jeg at hun har tatt ut nesten 2000 og betalt til denne andre. Noen av pengene er tilbakeført av det andre barnets mor.

Enden på visen ble at mitt barn betalte rundt 1000 eller kanskje noe mer til det andre barnet i "erstatning" for denne sekken. Jeg mener det er helt feil om mitt barn skulle erstatte beløpet fullt ut. For det første har sekkens eier opptrådt uheldig ved å låne den ut, så var det dessuten et hendig uhell og sannsynligvis kan den fortsatt brukes selv med flekker etter søle. Jeg mener og at foreldre ikke kan utstyre barna med så dyre effekter som ikke tåler å mistes.

Nå lærte både min unge og den andre noe av denne hendelsen og begge er kanskje mer forsiktige med tingene sine.

Anonymkode: 247c9...f1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...