Gå til innhold

Hvem økonomisk ansvarlig? Klokke som er borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har en xplora klokke. Jeg hadde ikke flere av hans sine navnelapper igjen, så jeg klistret på søsterens, siden mitt mobilnummer uansett står på den. Det står kun fornavn og initialene på etternavnet, typ Nora SL. 
Sønnen min glemmer den hos en venn. Foreldrene hadde da gitt den til ei jente i klassen til guttene, siden hun har samme navn som min datter. Denne jenta i klassen hadde tatt i mot klokken og har nå klart å miste den. Barna er 9 år gamle. 
 Hvem sitt ansvar er dette? Det er en dyr klokke etter min lommebok 

Anonymkode: 72243...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir nok ditt ansvar. De andre foreldrene kan ikke lastes for å gi den til den person de tror den tilhører. 

Din sønn mistet den først, at noen andre fant den, og så mistet den anser jeg som likegyldig.  

Dessuten har du vel forsikring, reiseforsikring bør dekke det. 

Anonymkode: 05911...d38

• Liker 35
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir nok ditt ansvar. De andre foreldrene kan ikke lastes for å gi den til den person de tror den tilhører. 

Din sønn mistet den først, at noen andre fant den, og så mistet den anser jeg som likegyldig.  

Dessuten har du vel forsikring, reiseforsikring bør dekke det. 

Anonymkode: 05911...d38

Min sønnen mistet den strengt tatt ikke, han glemte den hos en venn. Når jeg sendte melding til moren dagen etter, så var den allerede gitt bort til jenta, som har klart å miste den. 

Jeg tenker at å miste er når du ikke vet hvor den er, å glemme, er å vite hvor den er, men ikke tatt den med seg. 

Egenandel på forsikringen, så får så og si ingenting 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Sønnen din har forlagt klokken sin, og tydeligvis brukt litt tid på å huske hvor det skjedde, siden så mye rakk å skje med den før dere reagerte. Det er hans ansvar. Litt klønete håndtert av de andre foreldrene, men det er ikke deres feil at den var merket med feil navn.

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønnen mistet den strengt tatt ikke, han glemte den hos en venn. Når jeg sendte melding til moren dagen etter, så var den allerede gitt bort til jenta, som har klart å miste den. 

Jeg tenker at å miste er når du ikke vet hvor den er, å glemme, er å vite hvor den er, men ikke tatt den med seg. 

Egenandel på forsikringen, så får så og si ingenting 

Det er jo et uhell og jævlig kjipt men vet ikke om det er noens feil direkte... vennens foreldre gjorde bare hva de trodde var rett, et barn mistet den. Tror jeg bare hadde bannet for meg selv og innsett at jeg må la det fare

Anonymkode: cc263...47e

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Svært så vanskelig det er for disse barna å ha klokker, da.
Kanskje de ikke er klare for å ha slike klokker siden de ikke klarer å ta vare på de?

Det er jo litt rart at de gir klokken til en jente i klassen. De kunne jo sjekket opp telefonnummeret som visstnok sto på klokka.

Forhåpentligvis lærer både ditt barn og hu jenta å ta bedre vare på tingene sine.

Anonymkode: 2fc82...94a

• Liker 4
Skrevet

Hva ville du tenkt selv om rollene var byttet om og det var din sønn som fikk en klokke til overlevering, men mistet den. 

Ville du følt ansvar for å erstatte den?

Anonymkode: cdda9...fa7

• Liker 13
Skrevet

Denne er på din kappe. Du merket den med feil navn, din sønn glemte den og alt som skjedde i ettertid er gjort i beste mening av de andre foreldrene. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville også sagt at din sønn har mistet den. Å ta den av og la den bli liggende igjen er å miste. 

Men den klokka har jo GPS. Du har ikke slik "finn meg" funksjon på den da?

Anonymkode: 71966...bc9

• Liker 14
Skrevet

Høres jo litt rart ut å gi en klokke til en unge (Nora) som bare tar i mot klokken og mister den rett etterpå.. 

• Liker 19
Skrevet (endret)

Så lenge den er skrudd på, så kan du jo se i appen hvor den er?

Ellers høres situasjonen litt rar ut, men jeg kan ikke se at noen andre har noe erstatningsansvar her.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 2
Skrevet

Sikker på at hun som fikk klokken faktisk har mistet den, da?

Det høres veldig merkelig ut at i løpet av et døgn så greide foreldrene til kompisen til gutten din å gi klokken til en annen jente som så har mistet en klokke hun visste ikke var hennes.

Jeg ville sjekket gps-funksjon, om den er på.

Uansett er nok dette noe dere må ta på egen kappe, dessverre.

Anonymkode: 18ca6...334

• Liker 9
Skrevet
Minitroll skrev (1 minutt siden):

Høres jo litt rart ut å gi en klokke til en unge (Nora) som bare tar i mot klokken og mister den rett etterpå.. 

Og attpåtil aldri har eid en slik klokke? 

Er det tilfelle, hadde jeg vært foreldre til jenta da så hadde jeg faktisk erstattet klokka.

Anonymkode: dfa39...0b3

• Liker 4
Skrevet

Det er nok ikke så mye du kan gjøre enn å akseptere tapet.

Men hadde jeg vært de andre foreldrene hadde jeg nok følt på et visst ansvar. Hvordan kan de forklare at klokka til ei jente i klassen som ikke har vært på besøk hos dem, plutselig befinner seg i deres hus? De burde jo absolutt gjort litt mer etterforskningsarbeid før de bare gir bort klokka. Og ga de klokka til jenta fordi de trodde hun eide den, så er det også veldig rart av jenta (eller hennes foreldre) å motta denne klokka uten å stille spørsmålstegn ved det.

Synes det var mye rart i dette forløpet her.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og attpåtil aldri har eid en slik klokke? 

Er det tilfelle, hadde jeg vært foreldre til jenta da så hadde jeg faktisk erstattet klokka.

Man kan ikke gi små barn noe skyld her. Mistet er mistet og noe moren selv må ordne opp i. 

Ville sjekket med forsikring om du har en tabbe/mistet-forsikring uten egenandel. Vet noen selskaper har det.

Anonymkode: 515dd...849

• Liker 2
Skrevet

Det blir som å glemme igjen noe på toget eller flyet. Verken VY eller SAS tar ansvar selv om toget/flyet er deres eiendom. Hvis de finner den gjenglemte tingen, flott. Men hvis ikke tar de null ansvar, 

Ser ikke noe annerledes her. Man er ikke ansvarlig for gjenglemte ting. Og i alle fall ikke for ting man har vært så snill å ta i mot for viderelevering i en alder av 9 år. Helt uten kompensasjon. 

Anonymkode: 290a6...a46

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må spise dette tapet. 

I ytterste konsekvens kan foreldrene som ga bort klokken være ansvarlig. Hvis man kan bevise at de var uaktsomme. Dette vil du slite voldsomt med å bevise og få medhold i 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke gi små barn noe skyld her. Mistet er mistet og noe moren selv må ordne opp i. 

Ville sjekket med forsikring om du har en tabbe/mistet-forsikring uten egenandel. Vet noen selskaper har det.

Anonymkode: 515dd...849

Nei, men en burde jo lære opp barnet til at det ikke er greit? Det er ikke snakk om skyld i det hele tatt men en bit av barneoppdragelsen, som viser til at mister en andres ting er en nødt til å erstatte det?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir som å glemme igjen noe på toget eller flyet. Verken VY eller SAS tar ansvar selv om toget/flyet er deres eiendom. Hvis de finner den gjenglemte tingen, flott. Men hvis ikke tar de null ansvar, 

Ser ikke noe annerledes her. Man er ikke ansvarlig for gjenglemte ting. Og i alle fall ikke for ting man har vært så snill å ta i mot for viderelevering i en alder av 9 år. Helt uten kompensasjon. 

Anonymkode: 290a6...a46

Det stemmer ikke helt. Hvis SAS finner en lommebok med navn, og gir bankkortet til noen med likt fornavn kan SAS være erstatningsansvarlig. 

I det tilfelle er de grovt uaktsomme

• Liker 7
Skrevet

Synes det høres rart ut at foreldrene gav klokken til en jente i klassen - de burde jo huske at din sønn var på besøk rett før de fant klokken? Veldig merkelig av jenta å bare ta imot en klokke som ikke er hennes også. Rar situasjon generelt, med andre ord.

Men ja, synes foreldrene til både din sønns kompis og jenta i klassen er ganske ansvarlige her. Man tar ikke bare imot ei klokke man ikke eier (antar samtalen må ha gått noensinne som: «tror du har glemt denne hos X?»). Du hadde jo også navnelapp på klokken med ditt telefonnummer, så de burde helt klart tatt kontakt med deg. 

Anonymkode: b2450...c55

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...