Gå til innhold

Prisen på mat. Hvor går pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det hoper seg opp et overskudd i noen lommer. Hvilke?

Det blir feil å skylde på strømpris, Ukraina og transportkostnader.

Ikke er bonden og butikkansatte blir rikere. Denne bransjen gikk så det klirret før prisstigningen. Eierene av matkjedene var så rike at de er kandidater for Sveits.

Jeg vet verden ikke er som den var. Det er likevel ikke en unnskyldning til den vulgære prisen vi finner i norske butikker.

Anonymkode: 12c4e...d39

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noen hemmelighet at eierne av dagligvarekjedene tjener uforskammet mye.

Dessverre er det en skjev fordeling der bonden som regel får minst.

Anonymkode: fcd85...d0b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Dagligvarebransjen driver neppe med høyere marginer enn før, men det får vi ikke se før regnskapene blir offentliggjorte til neste år.

Prisene på råvarer, transport, arbeidskraft og "alt" annet har økt, så det at dette gir utslag i varenes salgspris er selvsagt åpenbart. 

Skrevet

Det går vel rett i lommen til de rike på toppen som har monopol på matmarkedet. Forsyner meg i selvbetjening med GOD samvittighet 

Anonymkode: 38d88...bc6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noen hemmelighet at eierne av dagligvarekjedene tjener uforskammet mye.

Dessverre er det en skjev fordeling der bonden som regel får minst.

Anonymkode: fcd85...d0b

De rjener ikke uforskammet mye, de tjener et minimum av det som er forsvarlig.

Skrevet
Kokeplate skrev (Akkurat nå):

De rjener ikke uforskammet mye, de tjener et minimum av det som er forsvarlig.

Lol

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går vel rett i lommen til de rike på toppen som har monopol på matmarkedet. Forsyner meg i selvbetjening med GOD samvittighet 

Samvittighetsfull tyv.

Skrevet
Kokeplate skrev (3 minutter siden):

Samvittighetsfull tyv.

Jupp, tar meg betalt for jobben jeg gjør med å slå inn varene selv.

• Liker 1
Skrevet
Kokeplate skrev (3 minutter siden):

Dagligvarebransjen driver neppe med høyere marginer enn før, men det får vi ikke se før regnskapene blir offentliggjorte til neste år.

Prisene på råvarer, transport, arbeidskraft og "alt" annet har økt, så det at dette gir utslag i varenes salgspris er selvsagt åpenbart. 

Det kan ikke være råvareprodusentene. Ingen bønder, verken i Norge eller i utlandet, har plutselig blitt rike.

Det kan ikke være transport. Ingen transportarbeidere eller transportfirmaer har blitt styrtrike i det siste.

Det kan ikke være arbeidskraft. Prisstignignen kommer først. Deretter krever arbeidere at lønningene følger etter. Og lønnsoppgjøret har ikke økt like mye som prisene.

Så ingenting av det du lister opp leder oss på sporet.

Faktisk gjør du samme feil som alle "eksperter i mediene". Kommer meg generiske svar helt uten innhold eller tanke.

Hvor havner pengene. Hvem har blitt har blitt plutselig styrtrike de siste 2 årene?

Anonymkode: a3862...41c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jupp, tar meg betalt for jobben jeg gjør med å slå inn varene selv.

Vi får håpe noen oppdager det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lol

Det er egentlig ikke så "lol". Overskuddet ville vært betydelig høyere om kapitalen var skutt inn i andre bransjer. 

Samlet alt i alt er summen selvsagt skyhøy, men ikke i forhold til omsetning i prosent.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler alle å følge anders_nordstad_blogg på Instagram..der får man litt innsikt i hvor kynisk bl.a matvarebransjen drives.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan ikke være råvareprodusentene. Ingen bønder, verken i Norge eller i utlandet, har plutselig blitt rike.

Det kan ikke være transport. Ingen transportarbeidere eller transportfirmaer har blitt styrtrike i det siste.

Det kan ikke være arbeidskraft. Prisstignignen kommer først. Deretter krever arbeidere at lønningene følger etter. Og lønnsoppgjøret har ikke økt like mye som prisene.

Faktisk gjør du samme feil som alle "eksperter i mediene". Kommer meg generiske svar helt uten innhold eller tanke.

Hvor havner pengene. Hvem har blitt har blitt plutselig styrtrike de siste 2 årene?

Alt jeg lister opp har opplevd betydelige prisøkningeer det siste året. Man skal ha ekstremt lite økonomikunnskap for ikke å skjønne denne påvirkningen.

Husk at det er langt fra bare bønder som er råvareprodusenter.

Endret av Kokeplate
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Anbefaler alle å følge anders_nordstad_blogg på Instagram..der får man litt innsikt i hvor kynisk bl.a matvarebransjen drives.

En blogg mer kunnskapsløs enn Sophie Elises...

Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Norstad blir ettertrykkelig imøtegått med overbevisende dokumentasjon på nesten alle sine utspill.

Hvorfor tror du han har noen fasit?

• Liker 2
Skrevet
Kokeplate skrev (1 minutt siden):

En blogg mer kunnskapsløs enn Sophie Elises...

Ja, sikkert jævlig lesing for en som tjener seg søkkrik på matvarer selv ;);) 

• Liker 3
Skrevet

Moms, arbeidsgiveravgift, inntektskatt, strøm, selskapsskatt, avgifter, andre statlige pålegg. Så legger du på alt det i hele næringskjeden i alle ledd. Da blir varene dyre. 

Anonymkode: 5c176...99b

• Liker 1
Skrevet
Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Alt jeg lister opp har opplevd betydelige prisøkningeer det siste året.

Husk at det er langt fra bare bønder som er råvareprodusenter.

Ja de har fått økte priser. Men de har ikke blitt rike. Så det det er noen "bak" disse som pengene går til.

Det er derfor det heter "follow the money".

Hvor går pengene. HVor havner de til slutt. De fordufter ikke i løse lufta. Noen helt bak i verdikjeden sitter igjen med enorme summer penger. Hvem?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Staten har blitt styrtrik de to siste årene.

Anonymkode: 5c176...99b

• Liker 1
Skrevet

Prisen på mat er som de er fordi Norge er et av verdens dyreste land å leve i, å drive med næring i og med et skyhøyt skatte- og avgiftstrykk.

Det er ingen grunn til å lete etter store overskudd, de finner man ikke fordi de ikke finnes. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...