Gå til innhold

Hva gjør dere for å passe på at barna deres er/ blir faglig sterke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg faller dessverre under kategorien ressurssvak og gjorde det ganske dårlig på skolen. Jeg ønsker et bedre liv for barna mine, men synes det er litt vanskelig å vite hvordan jeg kan sørge for at de blir faglig sterke.

Det er lite lekser de får, og det er bare leselekser, matte og engelsk. Leksene kommer som regel på ark printet ut av læreren, så barna kommer aldri hjem med skolebøker som jeg får tittet i for å sjekke hva de gjør og hvordan de ligger an. På foreldresamtalene er det jo også bare raske oppsummeringer og mest fokus på trivsel enn det faglige. Vi bor på et lite sted og jeg vet det har vært litt klager på for lavt nivå på skolen generelt, og at det blir tungt for barna når de blir eldre og skal holde tritt med elever fra andre skoler. 
Noen forslag til hva jeg kan gjøre hjemme for å hjelpe barna mine å bli faglig sterke? Dette kommer også til å kreve en del av meg da jeg også må lære på veien for å kunne hjelpe barna.

Anonymkode: 995a6...d1f

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det viktigste er leseferdigheter. Gå på biblioteket og lån bøker etter interesse, få opp interessen for å lese. Ellers ligger det mye gratis nettsider ute i ulike fag. Søk på temaet i f.eks matte og se hva som kommer opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Så bra du er opptatt av dette! 
La barna dine lese bøker, både selv og at du leser for dem. Hver dag! Vis at du selv leser også. Snakk om det det de har gjort på skolen, vis at du bryr deg om det de lærer. Se på Supernytt sammen, og snakk om nyhetsbildet både i Norge og utlandet. Spill brettspill, det er bra for matematikken. Eller kortspill. Vær samfunnsengasjert og snakk om feks kommunevalget,klimaendringer,renta osv

Anonymkode: 338c3...f12

• Nyttig 10
Skrevet

Det viktigste du kan gjøre, kan du gjøre uten å neste fagene godt selv: Vær positiv til skolen! Vis opprijyig interesse når de forteller deg noe nytt de har lært. Hvis de har om ... Egypt, for eksempel, så la dem lære deg litt av hva de har lært. Gjør det å jobbe til noe positivt. Legg bort din egen mobil når de arbeider med leksene, og vær tilstede. Du trenger ikke hjelpe dem, forskning tyder på at bare det å ha en voksen som er sammen med dem, øker barns utholdenhet i arbeidet hjemme. Hvis det passer, kan de kanskje jobbe med skolearbeid på kjøkkenet mens du lager middag?

Les høyt. Les høyt for dem helt til de er så store at de aktivt velger det bort selv. Velg bøker du selv kan ha glede av, spør på biblioteket hvis du ikke er vant til å lese mye og trenger hjelp til å velge bøker. Eller spør her. Høytlesning på sengekanten, det å dele historiene, er en gave. 

Hør podkaster sammen i bilen, og snakk sammen seinere om det dere har hørt. Vær nysgjerrig. Hvis du viser st kunnskap er verdifullt, vil barna dine føle det samme. Du trenger heldigvis ikke ha likt skolen for å bli glad i kunnskap. 

Og du: Lykke til. Du klarer dette, fordi du allerede viser at du vil det. Jeg vokste opp med foreldre som ikke selv hadde utdanning utover yrkesskole. I dag har jeg sju års universitetsutdanning og en jobb jeg kan trives i helt til jeg blir pensjonist.

Anonymkode: fefb2...fe6

• Nyttig 6
Skrevet

Jeg ville vært bekymret for at de kun har leselekser. Det setter seg ikke. Man må løse oppgaver og skrive for å lære. Ville bedt barna ta med lærebøkene hjem for å se i de. Det bruker å være oppgaver i bøkene. De må regne for å lære seg matematikk, og de må skrive for å lære seg nye ord og grammatikk i engelsk. 

Anonymkode: 6afe1...80a

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er så mye du kan gjøre for å sikre at dine barn til å bli skoleflinke. Noen er født med evner innen matte, noen språk, noen alt og noen ingenting. Disse evnene endrer seg sjelden. Det viktigste du kan lære barna dine er disiplin til å gjøre lekser og oppgaver de får tildelt, lære dem å tåle frustrasjon når de møter på utfordrende oppgaver, lære dem å bruke digitale hjelpemiddel (youtube til matte mm), lære dem å respektere andre mennesker og la dem få ta valg rundt det som interesserer dem når de skal velge vgs og studier. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Så kult at du ser viktigheten av dette! 

Mitt beste tips er å gjøre dem nysgjerrige, lesing, skriving og engelsk.

Les selv på kvelden, bussen, venterommet, for å slappe av osv. La ungene lese kjekke bøker om hva som helst. Bruk biblioteket for alt det er verdt, både kulturelt, spill og bøker. Om ungene lurer på noe, f.eks "hvor langt er det til verdensrommet", gå på biblioteket sammen og finn det ut. Når de blir litt eldre lær dem om Google, kildekritikk og Google Scholar. 

Engelske programmer på tv, lese de engelske versjonene av de norske bøkene, oversette sangtekster de liker og la dem lære deg hva de kan rundt middagsbordet. 

La dem skrive sine egne fantasi/annet fortellinger og la dem lese dem for deg (om de vil og tør. Det kan gjerne være private historier som de ikke vil dele med noen). 

Det finnes masse lek-og-lær programmer for iPad osv, men min erfaring er at barn generelt ikke bør ha tilgang til iPad. Pc er bedre. 

Jeg kommer også fra ressurssvak familie, og jeg er overbevist om at deres innsats for å gjøre meg nyskjerrig og gi meg verktøyene til å finne utav ting var nøkkelen til at jeg elsker å studere for å lære. 

Anonymkode: 42f0f...324

• Nyttig 3
Skrevet

Man passer vel først og fremst på å formere seg med noen av høy kvalitet. Deretter, siden man er av høy kvalitet, gir man barna utfordringer, passer på at de har er godt kosthold (her svikter mange lavstatus foreldre) og passer på at de er mentalt og fysisk aktive. 

Anonymkode: 2f7d4...9e7

• Nyttig 1
Skrevet

Alt for mange barn leser bare leksene sine når de er i den alderen, og knapt nok det. Dermed sitter ungdomskole-elever kanskje med lese-ferdigheter som en andre-klassing. Så for eksempel hvis dere bor nærme nok et bibliotek kan være en flott ide. Så lenge barna faktisk liker å lese bøker da. 

Føler dem at dette er ufattelig kjedelig, så kan dette muligens tippe over til at de begynner å mislike å lese bøker. 

Anonymkode: 5aaac...424

Skrevet

Enig med lesing! Å være sterk i lesing er en stor fordel inn i andre fage. Men det gjelder å prøve å holde det lystbetont. Bruk biblioteket og spør om hjelp til å finne noe barna vil lese/høytlesning. Vil de f.eks lese tegneserier, kjør på med det. De andre tingene kommer gjerne senere hvis lesing først kommer. 

Ellers gjelder å snakke positivt om skolen.

Mine barn likte også godt når vi kjøpte med slike oppgavehefter som de solgte ved siden av blader i typ bokhandel. Har ikke noe bedre navn på det, men det var gjerne noe matematikk og logikk opplegg, som jeg tror trener litt evnen til oppgaveløsning. Men de hadde lyst da, og så ikke på det som mer skole men noe gøy til togturer. Så kanskje noe du kan prøve i typ ferier eller lignende, hvis barna har lyst? Bare ikke gjør det til enda en ting de må igjennom 

Anonymkode: 31ca7...3b1

• Nyttig 1
Skrevet

Utfordre deg selv! Undre deg over ALT! Undersøk sammen! La barna være din "lærer". Gi rom for refleksjon, undring og spørsmål! Gå turer, snakk om det dere ser. Lag mat sammen, la barna regne ut. 

Alt handler ikke om a4, men mange oppgaver i hverdagen kan man f.eks snike inn matte og leseferdigheter. I matlaging: lær barnet å lese oppskrift selv. La barnet bestemme middag, ta ansvar for handling, ingredienser og være "kokk". Her kan det lære ulike matvarer, antall gram, hvor mye må man legge til evt trekke fra hvis man har for mange/for lite mel osv. Men vær sammen med barnet, gjør det SAMMEN! 

Stiller det spørsmål, La barna selv få prøve å finne svar/lese seg frem til det. Lær det å undersøke selv, ikke bare gi svaret bestandig. 

Sikre nok søvn, det er alfa omega for å sikre god læring. Samme med det en over her skriver: riktig kosthold! 

Anonymkode: 8760d...121

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, ESFP said:

Tror ikke det er så mye du kan gjøre for å sikre at dine barn til å bli skoleflinke. Noen er født med evner innen matte, noen språk, noen alt og noen ingenting. Disse evnene endrer seg sjelden. Det viktigste du kan lære barna dine er disiplin til å gjøre lekser og oppgaver de får tildelt, lære dem å tåle frustrasjon når de møter på utfordrende oppgaver, lære dem å bruke digitale hjelpemiddel (youtube til matte mm), lære dem å respektere andre mennesker og la dem få ta valg rundt det som interesserer dem når de skal velge vgs og studier. 

Dette er en sannhet med modifikasjoner vil jeg si. Det er mye forskning som tyder på at vi ikke er født med evner innen matematikk. Ja, noen er mer interessert enn andre fra et tidlig tidspunkt. Men forskning fra andre land sier at de aller fleste har mulighet til å nå langt innen matematikk. Det samme gjelder også i andre fag. Gener er en del av det, men miljø spiller også en stor rolle. 

Til TS: sjekk ut denne matematikksiden. Velg dere ut noen oppgaver dere gjør sammen på fritiden.

https://www.mattelist.no/

Les mye på fritiden. Snakk om alt dere leser. Forklar nye ord. Still spørsmål som krever at man må tenke selv. 

Anonymkode: fcf1e...6ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp med rus og psykiatri, men moren min hadde vært flink på skolen og leste for meg fra jeg var helt liten. Hver eneste kveld. Det har jeg videreført til barna mine. Vi er med på Sommerles og jeg gjør alt for å fremme leseglede. Tror det at jeg har beholdt lesegleden hele livet gjør at jeg har klart meg så bra på skolen tross alle utfordringer hjemme og i fosterhjem, og har tatt mastergrad.

Godt kosthold (en ordentlig frokost med f.eks. havregrøt), ordentlig brød med ordentlig pålegg som ost eller skinke og litt eple og en gulrot ved siden av, droppe Toro til middag men lage ordentlig mat. Skal vi gjøre det lettvint er det f.eks fiskekakeburger med en litt stor andel fisk. Vann til måltider og i drikkeflaska.

Legge seg litt tidlig heller enn for sent. Så fort gjort at det blir litt for sent i seng og lite energi til dagen etter.

Følge opp med lekser. Gjør det til en hyggelig stund hvor man har tid. Følg også med videre. Overganger er viktig, f.eks. nytt skoleår og overgang til ungdomsskolen. Bli kjent med de andre foreldrene. Snakk sammen slik at det er lett å ta opp telefonen. Unngå drama. Ikke krangle åpenlyst hjemme, men la alle få lov til å få komme med sine synspunkter; diskusjon er lov.

La barna få ta ansvar og være med å bestemme. Min kusine ble advokat. De har typisk spilt spørrespill sammen hjemme, P2 står på, det leses aviser framfor å glo på reality. Ungene har fått ganske fri oppdragelse, men under ansvar. De høres på lik linje og blir faglig sterke og trygge på seg selv. 

Bli kjent med lokalsamfunnet. Vær med i SU/FAU, delta på dugnad, kanskje være med i en frivillig organisasjon ut ifra det man har kapasitet til. Å bli kjent med lokalsamfunnet gjør at andre voksne tar vare på ungene våre og møter dem med et smil og noen hyggelige ord.

Ungene ser opp til og tar av oss voksne, så i stedet for å kjefte og mase er det viktig at vi er gode forbilder 😊 Lykke til ❤️

Anonymkode: 80d89...81d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er lesing «premie». Vi kan høre på lydbok mens vi gjør noe. Og vi skrur av TVen og leser en god bok når vi legger oss. Et rikt ordforråd vil gi ungene et fortrinn.

Anonymkode: 80d89...81d

Skrevet

Vi pleier å gjøre små øvelser i hverdagen (ved spisebordet, på vei til trening, mens vi venter på bussen), f.eks. innen hoderegning, lett geografi, staving av vanskelige ord, «mitt skip er lastet med», doble konsonanter etc. Vi gjør det morsomt, som quiz, så foreløpig synes barna det er gøy og etterspør det selv. 

Anonymkode: 41d72...1d7

• Liker 1
Skrevet

Leser, gjør oppgaver og har en privatlærer.

Skrevet

Jeg vil understreke viktigheten av å sørge for at barna lærer seg det grunnleggende i matte. Altfor mange faller utenfor når de skal velge utdanning, nettopp fordi de mangler essensielle ferdigheter. Hvis du ønsker det beste for dem, ta drastiske tiltak allerede på ungdomsskolen. Vurder å leie inn en privatlærer for eksempelvis 10 ganger, for å identifisere kunnskapshull og forbedre ferdigheter. Pensum er ikke veldig omfattende, så det er fullt mulig å lære mye på kort tid. Da jeg startet på høyskole, måtte jeg selv leie inn privatlærer for å lære det grunnleggende, inkludert enkel brøkregning. På omtrent 6 måneder klarte jeg å komme meg opp til høyskolenivå.

Videre, legg vekt på engelsk - og da spesielt en god engelsk uttale. Mange høyere utdanningsprogrammer undervises utelukkende på engelsk, og selv i mange norske arbeidsplasser kan det skriftlige arbeidsspråket være engelsk. Selv jobber jeg i en norsk bedrift på et høyere nivå, og all dokumentasjon vi produserer er på engelsk. Dette skyldes vårt nære samarbeid med internasjonale aktører, samt at internasjonal arbeidskraft ofte benytter våre systemer, noe som faktisk er ganske vanlig selv på prestisjefylte arbeidsplasser. Jeg anbefaler derfor å reise til engelsktalende land i ferier, i tillegg til å se videoer og filmer på engelsk. Det finnes mange gratis ressurser tilgjengelige, så lenge man er oppmerksom på det

Anonymkode: 0c0ea...6db

Skrevet

Finner ut av det barna lurer på. De kan stille spørsmål om ting jeg ikke vet. Da sier jeg at vi søker opp på nett og prøver å finne ut av det. Der finnes ikke dumme spørsmål, gjør aldri narr av de når de spør om noe. 

Jeg svarer ofte diplomatisk på spørsmål og sier ikke nødvendigvis hva jeg selv mener. 

Om det er snakk om mer filosofiske spørsmål, feks hva skjer etter døden, da har vi snakka ol hva vi ønsker skjer etter døden, hva forskjellige religioner sier skjer etter døden osv. 

Kan ofte snakke om fag. Det være seg matematikk eller politikk. Når ungene snakker om hva de har hatt om på skolen, da legger jeg også til informasjon om temaet. Nå har ene ungen begynt med språk nr 3, da kan jeg snakke litt på det språket til barnet.

Ungen har lært engelsk via YouTube og noen familiekanaler der. Kunne ha samtaler på engelsk med henne før hun starta på skolen. 
Vi ser en del asiatiske programmer som kun er tekstet på engelsk, og hun henger veldig godt med.

Jeg er selv lærer i realfag. Vi har gjort masse hverdagsmatte for å vise at det hjelper å regne ut saker og ting. 

Har lest for ungen siden hun var baby. Ammestunden ble også erstattet med lesestund. 

Anonymkode: eef59...e42

Skrevet

Noterer meg masse fine tips her for egen del! Tror noe av det viktigste for å gjøre det bra på skolen, er konsentrasjonsevne. Altså evnen til å fordype seg og fortsette med noe selv om det er vanskelig eller tidvis kjedelig. Da må man begrense skjermbruk. 

Skrevet

Ha gode rutiner på lekser, og ikke start med lekser rett for leggetid. 
La de spise middag først, så de har å gå på når de skal begynne med lekser. 
Vær interessert i hva de gjør på skolen, og spør hva de har lært. 
Da viser du barnet ditt st skolen er viktig. 

Anonymkode: 5c8e0...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...