Gå til innhold

Tysk vs spansk

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for svar. Han er fornøyd med valget sitt. Han vil lære spansk. Han ville bare vite om tysk er så lett som vennene sier det er. 

Anonymkode: 3e505...c0d

Det er det ikke. Sannsynligvis har de ikke hatt noe særlig grammatikk ennå, når man starter med analyse av setninger og kasus faller 70% av elevene ut 😕 

Anonymkode: 6fc96...02d

Skrevet

Aldri hatt tysk , men de elevene som hadde det klaget etterhvert på at det ble vanskelig.

spansk hadde jeg, og jeg synes det var veldig lett. Ja det er litt pugging der også, men har man lært seg uttalen av bokstaver så kan man lese en tekst så og si riktig. Og mye mer anvendelig språk man får bruk for synes jeg.

Anonymkode: e3fc0...ea6

Skrevet

Alt blir vanskelig om de ikke arbeider med faget. Jeg arbeider på vgs og vi har hvert år svært mange elever som byttet fra spansk til tysk. 

Spansk: man må arbeide mer med å lære ord siden man ikke får så mye gratis som ved tysk. I begynnelsen er ikke grammatikken så vanskelig,  men etterhvert oppdager elevene at verbsystemet er langt mer komplisert enn på tysk.

Tysk: man forstår mer, men elevene har følelsen av at det er mer grammatikk. Dette stemmer i begynnelsen,  siden man på tysk må lære kjønn på substantiv og etterhvert noe kasus. Men verbsystemet er langt lettere enn på spansk. 

Fasit: man lærer best det man er motivert for å lære seg. Jobber man jevnt med språkfag, klarer man seg godt uansett hva man velger. Begge språkene er relativt lette å lære.

Anonymkode: 1cf95...8e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tok tysk i sin tid, og har definitivt fått mye bruk for det. Men det er jo også pga interesse, samt at jeg har valgt å bo kortere perioder i landet i ettertid som gjør at jeg snakker det flytende. MEN, lett er det ikke - grammatikken er ren og skjær pugging og husking. Så selv om man kan forstå mye, så er det ikke dermed sagt at man får til å produsere språket selv, hvis du skjønner.

Anonymkode: a1e93...3a7

Ja, det var det vanskelige med tysk for min del. Jeg forstår en stor del av språket fortsatt, spesielt når jeg får det skriftlig. Men å lage setninger selv, da står man liksom fast med en gang hvis man ikke vet hvilket kjønn ordet har. 

Anonymkode: dfa0d...1e7

Skrevet

Jeg er glad jeg valgte tysk. Studerte et fag der mye av pensum kun var tilgjengelig på tysk, så de som ikke hadde lært seg det kunne ikke følge studiet, rett og slett.

Men min datter har valgt spansk. I dagens verden er det sikkert lurt, selv om jeg helst hadde sett at hun lærte tysk og fikk oppleve gleden ved grammatikk :)

Anonymkode: 01289...837

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...