Gå til innhold

Tysk vs spansk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttekmb min begynte i 8 trinn nå og han valgte spansk. Nå sier han at flere av vennene har tysk og de sier at det er så enkelt pga flere ord er like norske ord . Er det sånn? 

Jeg hadde tysk for over 30 år siden or jeg syntes det var vanskelig. Men så er jeg ikke veldig flink i språk heller da 

Anonymkode: 3e505...c0d

Skrevet

Jeg valgte fransk den gang. Lettere grammatikk enn tysk. 

Anonymkode: 3c205...8d2

Skrevet

Tysk blir ansett som et bittelitt vanskeligere språk for amerikanske soldater å lære enn spansk og fransk. Det er grammatikken som gjør det. Det er lett å forstå enkle artikler på tysk, men det blir verre når pensumet blir mer komplisert.

Skrevet

Jeg hadde tysk og synes mange av ordene der er instinktivt lettere å forstå for oss nordmenn. Noen ligner, og ligner nok til at vi kan gjette hva de betyr. Grammatikken er som tyskerne, ordnung muss sein, orden skal det være. Det er bare å pugge noen sett med faste regler og tabeller og huske dem, så gjør man tysk grammatikk riktig. God, gammeldags pugging med andre ord. 

Spansk er jo brukt i større deler av verden enn tysk er, så sånt sett er det vel kanskje et språk man kan få mer bruk for, om man skal til land som har spansk språk. 

Hvis sønnen din angrer, kan han jo bare søke om / spørre om å få bytte? Det burde vel la seg gjøre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde prøvd på spansk..jeg hadde tysk og aldri brukt det. Men spansk hadde jeg hatt mye brukt for 

• Liker 2
Skrevet

Uansett om det er enklere eller ikke; hva skal han med tysk? Dersom han har ambisjoner om å studere i Tyskland /Sveits / Østerrike så er det lurt å velge tysk.. dersom det er for å ha et anvendelig språk så ville jeg gått for spansk.. det snakkes i flere land og mange som snakker spansk kan ikke engelsk.. 

Anonymkode: 9ab63...c2b

• Liker 2
Skrevet

Ja, tysk ligner mer på norsk enn det spansk gjør? Valgte gutten din språk basert på hva han trodde var lettest, og ikke hva han hadde mest lyst til å lære? Jeg tror uansett ikke det er lettere å få god karakter i tysk enn i spansk.

Anonymkode: 5ca14...e96

Skrevet

Feil fokus - det viktige er hva han kommer til å bruke. Spansk har jeg definitivt fått mest bruk for.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. Han er fornøyd med valget sitt. Han vil lære spansk. Han ville bare vite om tysk er så lett som vennene sier det er. 

Anonymkode: 3e505...c0d

Skrevet

Nå er det 11 år siden jeg begynte på ungdomsskolen og var i den situasjonen. Skolen jeg gikk på hadde ikke spansk, bare fransk og tysk. Husker mange jeg gikk i klasse med, sa det samme med at tysk virket mye enklere og ville ha det istedenfor. Jeg tok fransk siden jeg følte jeg ville få mer bruk for det.

Tenker det beste er å velge det språket man selv er mest interessert i å lære :) Da jeg begynte på universitetet tok jeg gresk, selv om det kunne være veldig komplisert til tider. Tror sønnen din gjorde et godt valg i å ta spansk. Mange steder man kan få bruk for det

Anonymkode: 8aa55...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uansett om det er enklere eller ikke; hva skal han med tysk? Dersom han har ambisjoner om å studere i Tyskland /Sveits / Østerrike så er det lurt å velge tysk.. dersom det er for å ha et anvendelig språk så ville jeg gått for spansk.. det snakkes i flere land og mange som snakker spansk kan ikke engelsk.. 

Jeg synes man skal tenke mer på egne interesser og evner enn anvendelighet. Det er bedre å få en god karakter i et fag man faktisk har lyst til å lære og er god i enn dårlig eller middels karakter fordi man valgte utelukkende av praktiske grunner.

Anonymkode: ac4f3...2a8

• Liker 1
Skrevet

Man får jo en del gratis med tysk, mange av oss kan lese en tysk tekst og forstå mye av det selv før vi begynner med tysk på skolen. Gramatikken er ikke helt enkel alltid. Men det er vel uansett anvendelighet og hva man har lyst til å studere som avgjør valget, ikke hva som er enklest?

Anonymkode: dfa0d...1e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hadde både tysk og spansk gjennom vgs, og for meg som liker meg best i Europa er det tysken jeg har fått bruk for i voksen alder. Forøvrig syns jeg begge språk hadde sine fordeler. Tysk var ekstremt på pugging, men mange av ordene er enkle å gjette seg til. Spansk var veldig annerledes, samtidig en god del ord som ligner nå engelske ord, og det var lettere å gå inn i en rolle for å snakke spansk. 
Det viktigste er uansett å velge etter interesse, det gjør det lettere å holde ut.

Anonymkode: f6784...632

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tysk på skolen og var sånn litt over middels i det, lærte spansk ifm reise som voksen og syns på mange måter det var lettere å lære (men jeg lærte det fra engelsk som jeg snakker svært godt, så det kan ha noe å si da en del gramatikk ligner). Men så under pandemien tok jeg opp igjen tysken, lastet ned duolingo, leste noen enkel bøker, så serier på tysk og hørte noen lydbøker, og jeg må si det kom veldig fort tilbake og nå forstår jeg mye mer enn jeg syns jeg gjorde som elev. Jeg har hatt en del bruk for det i jobbsammenheng også, da jeg plutselig fikk en jobb der flere produsenter har base i Tyskland, og der bruksanvisningen gjerne er mest utførlig på tysk eller ulike deler har navn som er logisk på tysk. Jeg har aldri hatt bruk for spank annet enn i reisesammenheng, mens tysk har jeg noe uventet trengt til jobb (og reise). Skulle jeg anbefalt noe til en som var ung i dag ville jeg anbefalt tysk. Grunnen er rett og slett at det gir en del muligheter i utdanningsverden som kan være grei å ha (kanskje spesielt innen helse og tekniske fag), på utdanninger som er vanskelige å komme inn på i Norge eller som internship i tyske bedrifter. 

Anonymkode: 4571a...def

Skrevet

Da jeg gikk på skolen for 25+ år siden og spansk var på vei inn i skolen som et alternativ, var påstanden den motsatte - "alle" hevdet at spansk var så mye lettere enn tysk på grunn av grammatikken. En del ord er jo likere på tysk - jeg som hadde spansk og fransk kan skjønne en del tysk - men det betyr ikke at det er et enklere fag likevel.

Skrevet

Det er mange tyske og norske ord som ligner, og der får man mye gratis. Helt i starten av opplæringen er det også vanlig å fokusere på nettopp dette, gi elevene mestringsfølelse og vise elevene at de faktisk forstår mye tysk. 

Tysk grammatikk er litt omfattende, men spansk grammatikk er også betydelig mer omfattende enn norsk. 

Jeg tenker alt i alt at tysk er litt enklere for oss nordmenn å lære enn spansk.

Anonymkode: e9950...f62

• Nyttig 1
Skrevet

Verken tysk eller spansk er spesielt vanskelig å lære dersom man har et snev av interesse og er villig til å legge inn et minimum av innsats. 

Anonymkode: ddbbe...a80

Skrevet

Jeg tok tysk i sin tid, og har definitivt fått mye bruk for det. Men det er jo også pga interesse, samt at jeg har valgt å bo kortere perioder i landet i ettertid som gjør at jeg snakker det flytende. MEN, lett er det ikke - grammatikken er ren og skjær pugging og husking. Så selv om man kan forstå mye, så er det ikke dermed sagt at man får til å produsere språket selv, hvis du skjønner.

Her i huset begynte to av barna med tysk på ungdomsskolen, med et under middels resultat. Byttet til spansk på vgs med et godt resultat. Nå er statistikken min bare basert på de to, men ut fra det kan det se ut som om tysk ikke er noe enklere å lære!

Anonymkode: a1e93...3a7

Skrevet

Jeg hadde tysk på u-akole/vgs og fransk på vgs. Har mye mez lærer og undervisningsmetode å gjøre som alle andre fag, men jeg syntes tysk var tungt. Fransk - som er mye likt spansk og italiensk - har kanskje litt mer fremmede ord, og vanskeligere å lære å stave, men grammatikken er ikke så vanskelig som tysk.

Tysk er tungt pga disse kasusene du ikke har i de latinske språkene.

Er man god i engelsk, er franske ord ofte gjenkjennbare via engelsk.

Anonymkode: b93f9...82e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde tysk på u-akole/vgs og fransk på vgs. Har mye mez lærer og undervisningsmetode å gjøre som alle andre fag, men jeg syntes tysk var tungt. Fransk - som er mye likt spansk og italiensk - har kanskje litt mer fremmede ord, og vanskeligere å lære å stave, men grammatikken er ikke så vanskelig som tysk.

Tysk er tungt pga disse kasusene du ikke har i de latinske språkene.

Er man god i engelsk, er franske ord ofte gjenkjennbare via engelsk.

For franske ord, les spanske :) Det disse språkeene har felles,, er mange ord fra latin.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...