Motelvibes Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Vi er skapt for å omgi oss med naturfarger da det er naturlig for oss. Brun, beige, grønn osv er fine farger å male vegger og holde interiøret i, så hvorfor velger da så mange fargen grå? Som er som en gråværsdag, trist og mekanisk som grått stål? 🤷♀️ Hvordan i all verden ble dette en «trend»? 7
SPOCA Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 (endret) Vi har malt stua og kjøkkenet grå, fordi det er en enkel farge å finne farger til. Jeg liker godt andre farger til, f.eks turkis eller blått (på pledd, puter, løpere osv). Vi har dog mørkeblått på f.eks soverommet og blågrått i gangen. Vi valgte det vi likte, og ikke grunnet trend. Brunfarger eller beige har vi ikke på veggene, siden ingen av oss liker det noe særlig. Beige og brunt synes jeg ihvertfall er kjedelig og trist. Endret 3. september 2023 av SPOCA 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Grå er også en farge som finnes i naturen, da… Og jeg synes egentlig ikke beige er så mye bedre. Ellers er jeg enig med deg, de aller fleste omgivelser blir finere og gjør gladere med mer farger. Anonymkode: f47ec...1a0 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Grått er dystert og deprimerende. Anonymkode: d4e96...4e8 9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Kan gjerne argumentere for man synes grå er kjedelig og ensformig. Men at det ikke er en farge som er naturlig er da virkelig sprøyt 😂. Er det en farge det er mye av der ute i naturen er det grått. Typisk interiør-retorikk som forandres med motene. Anonymkode: 9d093...1bc 7 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Finnes knapt mer naturlig farge enn grå? Alt av steiner og fjell er jo grått. Anonymkode: 49581...7f7 8 5
minienthe Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 Elsker grått og sort. Brun/beige/gul/grønn osv hadde aldri levd lenge i mitt hus, jeg blir rett og slett stresset av for mye farge og må ha det mest mulig monokromt og gjerne litt mørkt/dunkelt (du får ikke meg til å bo i en bolig hvor halve stua er vinduer for å si det slik). Noen mørkerøde/smaragdgrønne/mørkeblå innslag går fint, f.ex en pute eller to i sofaen eller et pledd eller noe men aldri i livet om vegger, møbler, tepper og andre større gjenstander eller flater får for mye innslag av farge. Jeg har vært trukket mot den fargepaletten hele livet til min mors store fortvilelse når jeg fikk lov til å velge farge på barnerommet selv (hvilken syvåring pleier å velge mørkegrått liksom men et løfte var jo et løfte) så jeg vil ikke si jeg har hengt meg på en trend heller. Hva andre mener om min bolig er jo heller ikke relevant siden det er jeg som bor der og det ser ikke ut til hindre folk i å komme på besøk heller. 2
sommermor Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 Mange gråfarger vil du aldri se på veggene her. Vil jeg se på gråfarger, kan jeg alt for ofte bare se ut gjennom vinduene. Her tiltrekkes jeg mer av lyse farger. 1
Taluno Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 Jeg føler meg bedre og blir mer glad av å omgi meg farger JEG liker. Jeg hater f.eks grønt og beige. En vegg i stuen min var grønn når jeg flyttet inn, minty breeze. Satt i to uker å så på den veggen og tenkte "herregud så jævlig stygg den er". Så malte jeg den valmuegrå, og fikk en helt annen ro og glede av å være i stuen etterpå. 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 Jeg forstår ikke grå vegg og heller ikke grå sofa. Dørgende kjedelig. Men det er jo greit at vi er forskjellige. For i motsetning til en over her, så elsker jeg den vindusfylte og lyse stua mi. Som attpåtil er hvit, noe som mange heller ikke liker i disse tider. Soverommene her er grønt og blått, lyse og naturlige toner. Elsker jute, kurv, ull, lin og planter. Er ikke glad i beige og greige, heller ikke brune vegger. Liker det rent og åpent. Anonymkode: c4a24...e73 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Syns det er rart at grå sofa ofte omtales som det ultimate nitriste og fy-valget. Vi har hvite vegger som blir gyldne avhengig av lyset ute, og et gyllent, gammelt eikegulv. Oppi dette er grå sofa med fargede puter og pledd helt topp. Ikke noe trist ved det. Gule, turkise og blå puter, mørkeblått pledd. Grå sofa funker kjempebra i stua vår, og jeg er blant dem som syns grått som gjennomgangsfarge i interiør er nitrist. Anonymkode: 84074...0ed 1
Knirke Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Og fargen grått finnes ikke i naturen?...... . Den fjellveggen jeg har vokst opp med å myse inn i er unektelig grå, ellers er jeg alvorlig fargeblind. Vi har flere nyanser av grått hjemme, od sper på med grønne planter. Synes mye farger er masete, akkurat som Sesam Stasjon. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 I en lengre periode var det inn med hvite vegger, hvit kjøkken, lyst gulv - huset skulle være "hvit kanvas", og kunne pyntes med fargerike puter, pledd, tepper og bilder/kunst. Det er vel helt fra begynnelsen av 2000 og opp mot 2015. Pådrivere av denne trenden var Generajson X. Og tenk hvordan denne generasjonen vokste opp selv, med mye srerke farger på veggene, og kanskje litt for mye visuell stimuli hjemme, mye nips, og derfor ønsket de mer ro rundt seg og et ryddig hjem. Men så kom det generasjonen Milenials. Og Milenials er den første digitale generasjonen, de får mer enn nok stimuli fra skjerm, er er alltid overstimulerte. De er også yngre og også derfor, har dårlige råd. De pengene som de har, prioriterer de ikke å bruke på pynt som puter og pledd, men heller på opplevelser. Ikke vi de ha hvite vegger heller, for det er greit at det er en hvit kanvas, men det oppleves kaldt og sykehus/kontoraktig, og det gulner fort og oppleves da skittent. Men Milenials vil heller ikke ha sterke farger hjemme, mest fordi de er overstimulerte fra før av. Derfor kom det mote på "Milenials-grey". Grå farge oppleves koseligere enn hvit, og man slipper å ta et valg om en farge. Men det ble ikke så populært i Norge hvor det er kaldt og grått store deler av året fra før av, og grått på innevegger oppleves kaldt, og deprimerende, så i Norge går Milenials for farger, men med mye svart pigment i. Det kan du se på fargekartet til Jotun, nesten alle "motefarger" har mer svart i seg, enn det faktiske fargepigmentet. Det gir en farge som oppleves roligere, mer nøytralt. Og de mest populære er jo grått med litt blå, grått med litt grønn og grått med litt gul/oransj. Så ja, det er jo farger fra naturen, sånn sett, norsk natur er slik I fargene. Anonymkode: 5fd5a...704 3
Milla29 Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Tja, nå finnes jo grått i naturen da, som flere poengterer her 😉 Både grått, hvitt og beige er jo nøytrale farger som enkelt lar seg kombinere med andre farger da - og som man ikke nødvendigvis blir så fort lei. Jeg liker godt grått i interiør, men ikke bare grått. Liker det som en basefarge da jeg personlig liker bedre kalde enn varme farger hjemme, syns det er mer "rolig" og avslappende. Man har ulik smak heldigvis, og jeg syns (den rette) gråfargen kan gi varme i hjemmet på sin måte hvis man kombinerer den mer riktige farger. Trehvitt og lys grått syns jeg alltid er en fin kombo, sammen med hvitt - så byttes det heller på farger på møbler, puter, bilder og annet interiør for å få den stemningen vi vil ha. 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Jeg synes grått og okergult er nydelig. Anonymkode: 3694b...bff 2
Motelvibes Skrevet 5. september 2023 Forfatter #16 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes grått og okergult er nydelig. Anonymkode: 3694b...bff Å hjelp
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes grått og okergult er nydelig. Anonymkode: 3694b...bff Jeg også, kan ikke fordra hvitt. Anonymkode: 49581...7f7 1
Gjest Automagisk Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 Motelvibes skrev (På 3.9.2023 den 13.02): Vi er skapt for å omgi oss med naturfarger da det er naturlig for oss. Brun, beige, grønn osv er fine farger å male vegger og holde interiøret i, så hvorfor velger da så mange fargen grå? Som er som en gråværsdag, trist og mekanisk som grått stål? 🤷♀️ Hvordan i all verden ble dette en «trend»? Er ikke grå en naturlig farge da?
Motelvibes Skrevet 5. september 2023 Forfatter #19 Skrevet 5. september 2023 Automagisk skrev (26 minutter siden): Er ikke grå en naturlig farge da? Jo, men så nitrist og trykkende!
Andro Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 Avskyr grått og hvitt fordi "alle" andre skal ha det. Enslags interiøranorexi. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå