AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Hei Kan jeg slippe noen fag som matte (fellesfag?) dersom det jeg har jobbet i er mer enn fem årene, og er over 25 år? Jeg har ikke jobbet med noe som det jeg skal utdanne meg til, så det spiller ikke så mye rolle om jeg har jobbet eller ikke siden det ikke er relevant for den nye jobben? Jeg har jobbet med renhold og går første året på VGS for å bli helsefagarbeider 😊 Jeg spurte en lærer men han sa at jeg måtte booke time med rådgiver. Jeg vil bare finne ut om det er noen vits og om hva jeg kan si for å legge det frem. Takk på forhånd til alle Anonymkode: c6f1f...f5b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 https://www.ung.no/oss/kmJP6KoD82ZXGhf4Eajf2r 😊 Anonymkode: 73450...503
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Google, det tar deg 2 minutter. Du kan lese deg opp på 23/5 regelen, men matte er et fag du må ha uansett. Skjønner ikke helt hvorfor du valgte å begynne på VG1, når du kunne ha begynt rett på voksenopplæring, eller meldt deg opp som privatist og tatt 23/5 for å oppnå GENS? Det er snakk om 6 fag, og at du må dokumentere 5 års arbeidserfaring. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen Anonymkode: 8538c...94b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://www.ung.no/oss/kmJP6KoD82ZXGhf4Eajf2r 😊 Anonymkode: 73450...503 Les her😊 Du kan få fritak👍 Anonymkode: 73450...503
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Google, det tar deg 2 minutter. Du kan lese deg opp på 23/5 regelen, men matte er et fag du må ha uansett. Skjønner ikke helt hvorfor du valgte å begynne på VG1, når du kunne ha begynt rett på voksenopplæring, eller meldt deg opp som privatist og tatt 23/5 for å oppnå GENS? Det er snakk om 6 fag, og at du må dokumentere 5 års arbeidserfaring. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen Anonymkode: 8538c...94b Jeg går jo på voksenopplæringen, jeg er over 25 år. Jeg har jobbet i 8 år som kan dokumenteres. Snakket med en veileder som hjalp meg på søknaden til voksenopplæringen som tilsvarer VGS helse oppvekstfag. Fant ikke ut av det på google. ts. Anonymkode: c6f1f...f5b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Fritak for fellesfag i yrkesfaglig opplæring Har du minst fem års allsidig yrkesfaglig praksis, eventuelt inkludert opplæring i faget og er privatist i et yrkesfaglig utdanningsprogram eller følger opplæring spesielt organisert for voksne i et yrkesfaglig utdanningsprogram er du fritatt fra kravet om fellesfag for å få vitnemål som gir yrkeskompetanse uten fag-/svennebrev. Praksisen trenger ikke nødvendigvis være knyttet til selve yrkesfaget. Praksis fra andre deler av yrkeslivet vil også telle med. Muligheten for fritak fra fellesfag gjelder ikke dersom det er knyttet spesielle krav om sertifisering til et utstedt vitnemål. Du kan heller ikke bli fritatt for kravet om fellesfag dersom du ønsker vitnemål som gir generell studiekompetanse. Jeg forstår ikke dette, men det er dette som fikk meg til å tro at jeg kunne slippe noen fag. Men jeg jobbet ikke innen helse, så spiller det noen rolle? Får man ikke tittelen dersom dette skulle gå? ts Anonymkode: c6f1f...f5b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Les her😊 Du kan få fritak👍 Anonymkode: 73450...503 Hvis du leser, så står det jo tydelig: «Du kan ikke få fritak i fra matematikk. Dersom du har faget, men stryker har du to muligheter». Det betyr ikke at man kan få fritak. Sidemål er det eneste faget på videregående skole man kan få karakter fritak i fra, man må likevel delta i undervisningen. Første alternativ er fagskole. Andre alternativ er dispensasjon i fra matematikk faget, men det er ikke det samme som fritak. Da må du sende inn en skriftlig søknad med dokumentasjon fra blant annet PPT. Men det er svært vanskelig å få dispensasjon, til og med de som har dyskalkuli får avslag. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg går jo på voksenopplæringen, jeg er over 25 år. Jeg har jobbet i 8 år som kan dokumenteres. Snakket med en veileder som hjalp meg på søknaden til voksenopplæringen som tilsvarer VGS helse oppvekstfag. Fant ikke ut av det på google. ts. Anonymkode: c6f1f...f5b Men du hadde jo sluppet og tatt VG1 og VG2 fagene, hvis du hadde kun søkt deg inn for å ta 23/5. Det er noe helt annet enn voksenopplæring for VGS helsefag. Veiledere i dag er utrolig dårlig til å gi korrekt informasjon. Anonymkode: 8538c...94b
Joyful Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 (endret) Det du viser til er 23/5 regelen. Det betyr at du kan ta 6 fag og få studiekompetanse når du er 23 om du kan dokumentere arbeid, det kan være hva som helst av arbeid. Men matte kommer du ikke unna. De fagene du må ha er: norsk, engelsk, matte, samfunnskunnskap, naturfag og historie. Siden du går på yrkesfag er det likevel en vei utenom om du følger hele programmet kan du søke fritak fra to fellesfag, men du må følge undervisningen i faget og det må kunne dokumenteres av lærere. Endret 3. september 2023 av Joyful
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 Det er veldig sjeldent det gis fritak i matte med mindre du kan vise til en diagnose. Du vil uansett ikke bli fritatt for deltagelse, men da i så fall vurdering i faget. Dette er en omfattende prosess og kan ikke besvares raskt på nett. Rådgiver er det rette stedet å begynne. Der i mot, så Kan du få fagbrev i helsearbeiderfag med karakteren EN i inntil to fag. De vanligste fagene er matte og engelsk. Men igjen, dette er en omfattende prosess og krever dokumentasjon. Anonymkode: 8eaf8...25d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå