Spyflua Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Jeg er klar over at mange uføre har en restevne og kan jobbe litt. Syns derfor det er topp at de bruker denne resten på å engasjere seg politisk og sitte i kommunestyre. Men, her jeg bor er ordførerkandidaten for frp 100% ufør. Så da kan jeg ikke annet enn å undre over hvordan det (gud forby) kan gå ihop med ett eventuelt ordførerverv. Er det rett at man mottar trygd om man kan klare en så stor jobb som ordfører? Jeg synes det er veldig rart at det er lov. 6 2
Kokeplate Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Spyflua skrev (1 time siden): Jeg er klar over at mange uføre har en restevne og kan jobbe litt. Syns derfor det er topp at de bruker denne resten på å engasjere seg politisk og sitte i kommunestyre. Men, her jeg bor er ordførerkandidaten for frp 100% ufør. Så da kan jeg ikke annet enn å undre over hvordan det (gud forby) kan gå ihop med ett eventuelt ordførerverv. Er det rett at man mottar trygd om man kan klare en så stor jobb som ordfører? Jeg synes det er veldig rart at det er lov. Om vedkommende klarer det er det vel heller tvilsomt at uførheten er reell. Men nå er vel ikke vedkommende ordfører per i dag.
Glufseguri Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Har det ikke også noe å si hva slags arbeid vedkommende utførte før de ble ufør? Om en rygg ikke lengre klarer en tung fysisk jobb kan man utføre en kontorjobb med tilrettelegging? Kan også være en slik mulighet ikke har vært tilgjengelig før og kan nå redusere uføregraden om vedkomne blir valgt? Jeg synes alle grader av arbeidsevne bør representere våre folkevalgte. 2 2
Glufseguri Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Kokeplate skrev (2 timer siden): Om vedkommende klarer det er det vel heller tvilsomt at uførheten er reell. Men om det et kjent faktum at vedkommende er ufør og stiller til valg, ville det ikke være å redusere sin egen troverdighet om det ikke er reelt? 1
Kokeplate Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Glufseguri skrev (2 minutter siden): Men om det et kjent faktum at vedkommende er ufør og stiller til valg, ville det ikke være å redusere sin egen troverdighet om det ikke er reelt? Jeg sliter litt med å forstå hva du egenrlig spør etter her, så jeg svarer: Å stille til valg er ikke å tedusere sin egen troverdighet.
Glufseguri Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Kokeplate skrev (Akkurat nå): Jeg sliter litt med å forstå hva du egenrlig spør etter her, så jeg svarer: Å stille til valg er ikke å tedusere sin egen troverdighet. Troverdighet om uføregrad 2
Spyflua Skrevet 3. september 2023 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2023 Glufseguri skrev (2 minutter siden): Men om det et kjent faktum at vedkommende er ufør og stiller til valg, ville det ikke være å redusere sin egen troverdighet om det ikke er reelt? Jo det syns jeg absolutt. Det er det jeg syns er rart, hvis han ikke blir valgt går han tilbake til ett liv som arbeidsufør. Og det etter har har vist at han kan drive intensiv valgkamp. Det er jo ikke rart folk har fordommer mot utføre. 2
rfa Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 Er dette snakk om denne som var for over 10 år siden ? https://www.nettavisen.no/artikkel/fra-ufor-til-ordforer/s/12-95-2989546
Glufseguri Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 Far til youtuberene Daniel og Simen er ufør og stiller til valg for kommunestyret i år. Ikke ordfører men likevel. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/daniel-og-simen-ble-stjerner-pa-youtube-_-i-kulissene-har-pappaen-kjempet-mange-kamper-1.16435584
MollyJones Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 Det er stor forskjell på å være ordfører i Oslo, og i Utsira. Så det har jo også noe å si. Den reele sjansen for å bli valgt til ordfører er også noe som bør telles her. Om den sjansen er tilnærmet null, og man står på toppen av listen bare fordi noen måtte stå der, så spiller dette også inn. Om vedkommende blir ordfører vil hen motta lønn eller honorar, som gjør at vedkommende ikke er ufør lenger. Men jeg er enig i at om vedkommende mener seg i stand til å inneha det vervet, så burde vedkommende ut i jobb om hen ikke blir valgt til ordfører. 6 2
Spyflua Skrevet 3. september 2023 Forfatter #11 Skrevet 3. september 2023 Dette er ei lita bygd på Sørlandet. Jeg er helt for at uføre sitter i kommuniststyre. Det er 2-3 timer i møte ei gang i måneden. Det klarer de fleste. Men ordførerjobben er en stor jobb. Forstår ikke at de klarer det, uansett hvilken grad av ufør man er 2 3
Brunello Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 Spyflua skrev (20 minutter siden): Jo det syns jeg absolutt. Det er det jeg syns er rart, hvis han ikke blir valgt går han tilbake til ett liv som arbeidsufør. Og det etter har har vist at han kan drive intensiv valgkamp. Det er jo ikke rart folk har fordommer mot utføre. Saken virker ekstremt merkelig. Han sier at han kan ha kontorjobb. Hvorfor blir han ikke omskolert? 5 2
Duff Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Å stille til kommunevalg som ufør er greit men ikke som ordførerkandidat. Ordfører er en stor jobb som krever mye. Det er mye kontorarbeid, mye møter og veldig krevende psykisk. Klarer man det klarer man en annen jobb også. 3
Spyflua Skrevet 3. september 2023 Forfatter #14 Skrevet 3. september 2023 Jeg synes også det er merkelig. Og reagerte på at dette ikke har blitt tatt opp i lokal media. Det burde ikke være lov, rett og slett. Dette er som sagt frp dette gjelder. Og samme parti hadde forrige kommunevalg også en ufør ordførerkandidat. Heller ikke dette ble tatt opp i media. Han ble heldigvis ikke ordfører, så han er fortsatt ufør.
Gjest Kristen Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 Ja, så har han kanskje håp om å prøve seg i arbeid igjen i et marked som ellers ikke vil ha arbeidstakere med redusert arbeidsevne. Det er jo lov å drømme og noen ganger lykkes man ikke. Kan dere slutte å hetse uføre? Hvorfor skal sjuke folk være hakkekyllinger åkke som? Det er både feigt og unødvendig å sparke nedover.
Million Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 (endret) Uføretrygdede kan ta på seg så mye lønnet arbeid som de vil og som de mener de makter. Det oppfordres faktisk til det, og det er lov. Det eneste som skjer, er at du må rapportere din nye inntekt fra arbeidet til NAV, som så reduserer trygdebeløpet de utbetaler til deg. På NAVs sider står det at det vil alltid lønne seg å jobbe, selv om trygden blir redusert da. Den blir redusert alt etter hvor mye jobbinntekt man har. Du mister ikke selve uførestatusen din, med andre ord, når du jobber, men en del av trygdeutbetalingene blir redusert. En uføretrygdet person kan derfor fint bli ordfører, helt lovlig, så lenge NAV får vite det og den nye inntekten! " Man kan jobbe så mye man har mulighet til ved siden av uføretrygden, og summen av uføretrygd og inntekt vil alltid være høyere enn uføretrygd alene. Personer som mottar uføretrygd får også fastsatt en inntektsgrense. Tjener man mer enn denne grensen, vil man beholde hele lønnsinntekten, mens uføretrygden reduseres. " KILDE sitatet Endret 3. september 2023 av Million 2 4
Example Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 Det er for så vidt viktig at alle stemmer høres. Å sitte i et kommunestyre som ufør er relativt uproblematisk, men å være ordfører er jo gjerne et relativt tøft heltidsverv. Er man så syk at man er ufør, bør man ikke ta på seg dette. Da bør det ringe noen bjeller hos NAV i mine øyne. 5 2
tøydokka Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 Om han klarer å sitte som ordfører, så klarer han også en vanlig kontorjobb og burde aldri blitt ufør i utgangspunktet. 6 1
Capazitet Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 Ikke alle uføre er det for resten av livet. Jeg kjenner ei som gikk tilbake til jobb etter noen år. Det kommer mye an på formen 1
Duff Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 Han kan godt ha hatt gode grunner for å bli ufør men etter fire år som ordfører vil jeg mene at han bør klare andre jobber også og avvikle trygden. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå