Gjest vilbegynneåbake Skrevet 20. januar 2006 #1 Del Skrevet 20. januar 2006 Heisann! Jeg vet ikke om noen har spurt om dette før, men jeg spør likevel jeg! Jeg lurte på om noen kunne gi meg en oppskrift på bolle med sjokoladebiter i. Eller er det så enkelt som å lage en vanlig bolledeig og så putte sjokoladebiter i? Hvis noen har gode forslag og oppskrifter, så vær så snill å komme med dem! Det er heeeelg og jeg vil lære å bake! hehe Takker på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. januar 2006 #2 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg ville bare brukt vanlig oppskrift og ha sjokoladebiter i. Evt kan du legge en stor sjokoladebit i midten av hver bolle, istedet for å ha mange små som du blander inn i deigen. Her er min favoritt-bolleoppskrift. Boller (ca 30 stk) 50 g gjær 6-7 dl melk 170 g sukker ½ ts salt 1 kg hvetemel 150-200 g smør/margarin 1 egg Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt og mel i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes til boller. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 250 grader på midterste rille i 5-6 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #3 Del Skrevet 20. januar 2006 Det er nok så enkelt ja. Har ikke noen bolleoppskrift for hånden, men det er jo bare å søke på nettet. Eventuelt kan du jo kjøpe sånn ferdig bolleblanding (feks Boller på 1-2-3). Du hakker bare opp kokesjokolade og har det i deigen. (Noen liker å ha en større sjokoladebit midt i bollen, da må du ha sjokoladen i når du baker ut bollen) Nam nam, det fikk jeg også lyst på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NullHull Skrevet 20. januar 2006 #4 Del Skrevet 20. januar 2006 Ellers så kan jeg anbefale deg å gå inn på detsoteliv.no og skriv boller i søkefeltet på navn, og du vil få opp et utall varianter, også med sjokoladebiter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 20. januar 2006 #5 Del Skrevet 20. januar 2006 Du kan eventuelt bytte ut et par spiseskjeer hvetemel med kakao, men jeg syns det er best med en sjokoladebit i midten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #6 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg eksperimenterte med sjokolade/bolledeig da jeg var tenåring, og jeg synes i grunnen ikke det passer sammen. Eller la meg forklare: Jeg har hakket kokesjokolade og blandet i deigen. Stekt kokesjokolade blir som Stratos, men var faktisk ikke noen "hit" smaksmessig. Jeg har blandet kakaopulver i gjærdeig, noe som ble ennå verre. Var bare meg i familien som spiste opp dem, og den var jeg ikke heldig med. Det eneste jeg kan tenke meg kanskje er godt, er om du etterligner fylte croissanter og "fyller" horn med sjokoladesaus eller nugatti. Men hvis det ikke blir tett blir det et svare griseri. Til tross for at jeg er en sjokoladegris av de helt store, så blander jeg ikke lengre sjokoladesmak og gjærdeig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå