Gå til innhold

Hvor går grensen for prosessert kjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg blir ikke helt klok på hvor grensen går for det prosesserte, røde kjøttet - som enkelte trekker frem som kreftfremkallende. Forstår at f.eks. Gilde sine pølser med en rekke tilsetningsstoffer etc. ikke er bra, men f.eks. Kolonihagen har noen flotte produkter uten tilsetningsstoffer som dette: 

https://oda.com/no/products/62066-kolonihagen-okologisk-filetbacon/?region_id=000001&&clid=14342128317_140457738176_616107670024&keyword=&gclid=CjwKCAjw3dCnBhBCEiwAVvLcu_BiQU9Mr3BRakpdtbfBpnD0tH027d-rtn2X6poUMU6R2V5XhdpjNxoCb_sQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://oda.com/no/search/?q=kolonihagen+salami

Er dette produkter som går under det man anser som kreftfremkallende? Eller kan man spise det med god samvittighet (både pga dyrevelferd og egen helse)? Så klart i moderate mengder, som ved alt annet.

Anonymkode: 85e4f...6be

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Røket og saltet kjøtt (som salami og bacon) er regnet som kreftfremkallende, uavhengig om man ser på det som ultraprosessert eller ikke. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

Anonymkode: e8b8d...ad7

Hm ja, bacon og salami er jo røkt - så kanskje det ikke er så bra, selv uten de dårlige tilsetningsstoffene..

Men her trekker de jo frem rødt kjøtt i sin helhet, og jeg klarer ikke helt å forstå hvordan rent kjøtt som mennesker har spist i alle år kan være så ille. Jeg har hatt perioder der jeg ikke har spist kjøtt, noe kroppen min har respondert dårlig på. For meg blir det egentlig logisk å skille det rene (hvert fall minimalt prosesserte) kjøttet fra det ultraprosesserte.. Men vi er vel ingen som egentlig vet, føler forskningen på feltet spriker - noe som naturligvis skaper forvirring 🤔

• Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm ja, bacon og salami er jo røkt - så kanskje det ikke er så bra, selv uten de dårlige tilsetningsstoffene..

Men her trekker de jo frem rødt kjøtt i sin helhet, og jeg klarer ikke helt å forstå hvordan rent kjøtt som mennesker har spist i alle år kan være så ille. Jeg har hatt perioder der jeg ikke har spist kjøtt, noe kroppen min har respondert dårlig på. For meg blir det egentlig logisk å skille det rene (hvert fall minimalt prosesserte) kjøttet fra det ultraprosesserte.. Men vi er vel ingen som egentlig vet, føler forskningen på feltet spriker - noe som naturligvis skaper forvirring 🤔

Så har da heller ikke forskning faktisk vist at rødt kjøtt er kreftfremkallende. Det er ikke gjort studier der man har studert to grupper der den ene fikk rent kjøtt og den andre noe annet, og så byttet man på gruppene og så på effekten over tid. Studiene som legges til grunn er stort sett korrelasjonsstudier, hvor man basically har sett at folk som spiser mye burger og pizza oftere får kreft, og så har man antatt at det må være kjøttet som gjør det. Det finnes mer kontrollerte studier på rotter og mus. Der viser noen av dem en liten økning i forstadier til kreft når dyrene får mye kjøttmat.

Uansett er det jo helt åpenbart at vi ikke blir syke av å spise maten vi bokstavelig talt utviklet oss til å bli mennesker av. Det er tragisk å se folk spise vegetarpizza fordi de er redde for kjøtt, når kjøttet omtrent er det eneste på pizzaen vi faktisk var ment å spise.

Anonymkode: 3e49e...fce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, folk har jo røyket og drukket alkohol i alle år også, det er ikke sunnere av den grunn.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Så har da heller ikke forskning faktisk vist at rødt kjøtt er kreftfremkallende. Det er ikke gjort studier der man har studert to grupper der den ene fikk rent kjøtt og den andre noe annet, og så byttet man på gruppene og så på effekten over tid. Studiene som legges til grunn er stort sett korrelasjonsstudier, hvor man basically har sett at folk som spiser mye burger og pizza oftere får kreft, og så har man antatt at det må være kjøttet som gjør det. Det finnes mer kontrollerte studier på rotter og mus. Der viser noen av dem en liten økning i forstadier til kreft når dyrene får mye kjøttmat.

Uansett er det jo helt åpenbart at vi ikke blir syke av å spise maten vi bokstavelig talt utviklet oss til å bli mennesker av. Det er tragisk å se folk spise vegetarpizza fordi de er redde for kjøtt, når kjøttet omtrent er det eneste på pizzaen vi faktisk var ment å spise.

Denne type forskning er idiotisk og meningsløs, siden de kun ser på kjøtt vs ikke kjøtt. Man må se på resten av hva folk spiser i tillegg til kjøtt, det er her kreft/sykdom kommer inn. Baguett med roastbiff og remulade, biff med torosaus og toro fløtegratinerte poteter...Det er ikke kjøttet som gjør oss syk, for å si det sånn.

Jeg spiste ikke kjøtt på 15 år og fikk på sikt masse helseproblemer. Dessverre var jeg hjernevasket til å tro det var farlig. Nå spiser jeg rent rødt kjøtt regelmessig, og er ikke i tvil om at det er best for kroppen. 

Anonymkode: d1bef...31f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, folk har jo røyket og drukket alkohol i alle år også, det er ikke sunnere av den grunn.

Vi begynte å spise kjøtt for minst 2,5 millioner år siden.

• Nyttig 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi begynte å spise kjøtt for minst 2,5 millioner år siden.

KJøtt har helt klart viktige næringsstoffer kroppen er avhengig av, og noe vi "alltid" har spist. Verken røyk eller alkohol har noe som helst med ernæring og helse å gjøre, slik AB....ad7 drar inn. 

Anonymkode: d1bef...31f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...