AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Mitt barn har nettopp startet på ungdomsskolen, og der skal det velges fremmedsspråk. Han har slitt seg gjennom de fleste fagene barneskolen, og så frem til å starte på ungdomsskolen, fordi da kunne han velge arbeidslivsfag, som et av valgene for fremmedsspråk (altså et alternativ fordi som ikke vil ha fremmedsspråk). Men dette fikk han ikke. Han må ha engelsk fordypning. Noe han ikke vil, og et fag han har strevd i, gjennom hele barneskolen. Men har man noen rettigheter når barnet har dysleksi? Trodde at man hadde et fortrinn, slik at man kunne unngå "språkfag". Nå bli det enda et fag med lav måloppnåelse, i stedet for et fag han kunne fått en middels/god karakter. Noe som også vil ha betydning for vitnemålet, som igjen vil få betydning for inntak på videregående. Dere med barn med dysleksi, hvilken tilrettelegging fikk barnet deres på ungdommskolen? Eller har dere noen råd å komme med? Anonymkode: 4a7e5...630
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Rart.. jeg har selv dysleksi og på ungdomsskolen gikk jeg mat og helse (eller resturant) som et valgfag siden jeg slet med dysleksien. Jeg hadde tatt dette opp med lærern! Anonymkode: 58614...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rart.. jeg har selv dysleksi og på ungdomsskolen gikk jeg mat og helse (eller resturant) som et valgfag siden jeg slet med dysleksien. Jeg hadde tatt dette opp med lærern! Anonymkode: 58614...cc4 Glemte å legge til ^ Dette var noe lærern anbefalte meg siden jeg slet med dysleksi, siden da slapp jeg å forholde meg til enda et språk da jeg allerede strevde fra før av Anonymkode: 58614...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 I alle dager.. Ikke så kjent med ungdomsskole, men min har nettopp startet og har dysleksi. En selvfølge at språkfag var utelukket for han. På skolen har de et alternativ til språkfag. Sønnen min elsker det foreløpig, det er bl.a kjøkken. Dette faget skal de jo ha i tre år!!! Dette må du ta opp med skolen for det går da ikke an at man blir tvunget til å ta et språkfag? Anonymkode: 1c9ef...60f 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Uavhenging dysleksi eller ei: «Skolen skal legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.» https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/3.-prinsipper-for-skolens-praksis/3.2-undervisning-og-tilpasset-opplaring/?lang=nob Anonymkode: d317e...dea 1
Joyful Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Hadde tatt det opp med skolen, ev PPT. Det bør finnes alternativ. Bare husk om han skal gå på studiespesialiserende på vgs, så må han søke om å få fritak for vurdering, der kommer du ikke utenom fremmedspråk for å få studiekompetanse. Har han fått god nok tilrettelegging? Dvs hjelpemidler som diverse programmer som hjelper deg.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 Det er vel mest sannsynlig fullt på arbeidslivsfag da? Det finnes ingen direkte rettigheter knyttet til dysleksi som gjør at man kan gå foran i køen for å få arbeidslivsfag i stedenfor språkfag. Men, du kan jo vennlig ta kontakt med skolen og forklare situasjonen, og høre om barnet ditt kan stå på venteliste dersom det blir ledig? Jeg skjønner godt at det er demotiverende for ungdommen, men det er helt fint mulig å komme seg gjennom ungdomsskolen og ta fag man ikke liker. Kanskje engelsk fordypning blir en positiv opplevelse også, det vet dere ikke. Alt handler om hvordan dere som foreldre velger å angripe situasjonen fremover ovenfor ungdommen Dersom dere løper foran og feier unna vanskelighetene som oppstår, så vil det ikke være spesielt oppbyggende for deres barn, og kan gi trøbbel senere for ungen. Dog vil å spørre pent alltid være en mulighet. Anonymkode: 09a78...207 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 Det må ofte være nok elever for å kunne tilby fag. Her ville ikke så mange som 12 ha tysk så da kunne de ikke tilby det selv om 10 ville. Kanskje var det kun din sønn som trenger arbeidslivsfag, da kan det ikke settes av nok ressurser til 1-1 undervisning. Skolen klarer ikke å tilby alt. Hjelp til med å finne de beste hjelpemidlene for barnet. Anonymkode: 34f56...a53 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 Mitt barn startet med arbeislivsfag på ungdomsskolen pga dysleksi. Dette ble så kjedelig, at han etter hvert byttet til engelsk fordypning. Alle barn er forskjellige. Dersom språk er vanskelig, hadde jeg stått på, at han må få noe annet. Alle barn trenger noen arenaer, hvor de mestrer. Ungdomskolen er for teoretisk allerede. Anonymkode: e5a9a...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vel mest sannsynlig fullt på arbeidslivsfag da? Det finnes ingen direkte rettigheter knyttet til dysleksi som gjør at man kan gå foran i køen for å få arbeidslivsfag i stedenfor språkfag. Men, du kan jo vennlig ta kontakt med skolen og forklare situasjonen, og høre om barnet ditt kan stå på venteliste dersom det blir ledig? Jeg skjønner godt at det er demotiverende for ungdommen, men det er helt fint mulig å komme seg gjennom ungdomsskolen og ta fag man ikke liker. Kanskje engelsk fordypning blir en positiv opplevelse også, det vet dere ikke. Alt handler om hvordan dere som foreldre velger å angripe situasjonen fremover ovenfor ungdommen Dersom dere løper foran og feier unna vanskelighetene som oppstår, så vil det ikke være spesielt oppbyggende for deres barn, og kan gi trøbbel senere for ungen. Dog vil å spørre pent alltid være en mulighet. Anonymkode: 09a78...207 Kjenner jeg blir provosert av ditt svar. Når du skriver at vi feier unna vanskeligheter som oppstår. Når barnet hænesten ikke har stått i noe annet enn vanskeligheter gjennom hele barneskolen. Det eneste faget han har mestret er gym. Han har virkelig strevd og jobbet for å komme seg gjennom de årene. Endelig var det et fag han var motivert for, så klart ble han skuffet. Og ja, vi som foreldre har ikke gjort annet enn å motivere i alle år. Forstår at du ikke har et barn som virkelig har strevd. Det har vært både tårer og frustrasjon, men han har allikevel måtte stå i det. Og så klart har vi tatt kontakt med skolen, men vi har ikke fått noe respons. Forstår at det er fult, og ikke slle kan få ønskene sine oppfylt. Men er jo flere som har hatt dette valget som sitt andre, og fått det oppfylt. Så synes vi det er synd at et barn med utfordringer, ikke kan få innvilget ønske sitt. Og ja, vi vet at noen av de som har fått arbeidslivsfag, er "skoleflinke", da vi kjenner foreldrene. Anonymkode: 4a7e5...630 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 Joyful skrev (35 minutter siden): Hadde tatt det opp med skolen, ev PPT. Det bør finnes alternativ. Bare husk om han skal gå på studiespesialiserende på vgs, så må han søke om å få fritak for vurdering, der kommer du ikke utenom fremmedspråk for å få studiekompetanse. Har han fått god nok tilrettelegging? Dvs hjelpemidler som diverse programmer som hjelper deg. Han ønsker virkelig ikke å gå studiespesialisering. Men mindre han skulle endre mening de siste årene nå. Han er praktisk anlagt, og har virkelig god kompentanse med å bygge og skru, og har er stort ønske om å gå byggfag. Han har ipad, med en app som kan lese opp tekster. Men allikvel sliter han med å huske hva som ble lest. Anonymkode: 4a7e5...630
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han ønsker virkelig ikke å gå studiespesialisering. Men mindre han skulle endre mening de siste årene nå. Han er praktisk anlagt, og har virkelig god kompentanse med å bygge og skru, og har er stort ønske om å gå byggfag. Han har ipad, med en app som kan lese opp tekster. Men allikvel sliter han med å huske hva som ble lest. Anonymkode: 4a7e5...630 Be om et møte med skolen, hvor han kan få arbeidslivsfag 1 dag i uken og så skaffer dere han en praksisplass. Ikke gi dere på dette. Skolen må finne en måte å komme dere i møte. Anonymkode: e5a9a...cd9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Det er alltid plass til en til. Her hadde jeg tatt et møte med skolen og krevd han flyttet over. Har selv barn med dysleksi og har selv flyttet et over på arbeidslivsfag i ettertid og krevd spesielle tilpasninger og fag på forhånd. Fått ønskene alle ganger. Anonymkode: f50ba...1b7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Mitt barn har også dysleksi og startet i 8 trinn nå, han fikk arbeidslivsfag men ønsker nå å bytte til engelsk fordypning. Ville prøvd å snakke med skolen igjen og få han inn på arbeidslivsfag. Anonymkode: c865d...092
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han ønsker virkelig ikke å gå studiespesialisering. Men mindre han skulle endre mening de siste årene nå. Han er praktisk anlagt, og har virkelig god kompentanse med å bygge og skru, og har er stort ønske om å gå byggfag. Han har ipad, med en app som kan lese opp tekster. Men allikvel sliter han med å huske hva som ble lest. Anonymkode: 4a7e5...630 Du bør være klar over at det er engelsk første året på byggfag, og han må stå på dette for å komme videre på det han vil på. Så å ha fokus på engelsk på ungdomsskolen kan faktisk gjøre det lettere for ham senere. Anonymkode: 496a4...e87
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du bør være klar over at det er engelsk første året på byggfag, og han må stå på dette for å komme videre på det han vil på. Så å ha fokus på engelsk på ungdomsskolen kan faktisk gjøre det lettere for ham senere. Anonymkode: 496a4...e87 Fullstendig klar over at man har engelsk på bygg. Men når de eneste allmennfagene der er norsk, matte, engelsk og naturfag, så er vi rimelig sikre på at motivasjonen for skolen blir noe bedre enn den er nå. Det er ihvertfall vår erfaring med de eldste. At motivasjonen for skolen øker enda mer på vidregående. Hvordan tror du det oppleves for en 13åring som har slitt 7år på skolen, og som må slite seg gjennom 3 år til? Eneste faget han opplever mestring i er gym. Det hadde betydd utrolig mye å hatt et fag til, som kunne bidra til å øke motivasjonen. Motfor å måtte jobbe enda hardere i et fag, som allerede er strevsomt. Men ja, han har ikke så mye valg, enn å måtte jobbe seg gjennom det også, hvis ikke skolen kan ta hensyn. Hadde bare håpet at det var noe tilrettelegging som kunne gjøres, for barn med utfordringer slik at de hadde mer enn et fag man kunne føle mestring i. Det er allerede en stor fare for at han ikke en gang kommer inn på det han ønsker på vidregående. Pga lave karakterer. Og dette faget kunne bidratt til å øke snittet bittelitt, så kanskje han har en sjangs. Når han søker vidregående tar de ikke hensyn til at han har jobbet hardt for å få 2 og 3. Når alle andre har bedre karakterer, så går de foran. Dermed er det igjen stor fare for at han må streve gjennom et studie han ikke engang ønsker på vidregående også, fordi han ikke kommer inn på ønsket sitt. TS Anonymkode: 4a7e5...630
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Be om et møte med skolen, hvor han kan få arbeidslivsfag 1 dag i uken og så skaffer dere han en praksisplass. Ikke gi dere på dette. Skolen må finne en måte å komme dere i møte. Anonymkode: e5a9a...cd9 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er alltid plass til en til. Her hadde jeg tatt et møte med skolen og krevd han flyttet over. Har selv barn med dysleksi og har selv flyttet et over på arbeidslivsfag i ettertid og krevd spesielle tilpasninger og fag på forhånd. Fått ønskene alle ganger. Anonymkode: f50ba...1b7 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt barn har også dysleksi og startet i 8 trinn nå, han fikk arbeidslivsfag men ønsker nå å bytte til engelsk fordypning. Ville prøvd å snakke med skolen igjen og få han inn på arbeidslivsfag. Anonymkode: c865d...092 Skal prøve å ringe skolen igjen på mandag. Har sendt mail til rektor. Hadde bare håpet at det fantes noe tilrettelgging man har krav på med dysleksi. Annet enn bare ipad. TS Anonymkode: 4a7e5...630
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner jeg blir provosert av ditt svar. Når du skriver at vi feier unna vanskeligheter som oppstår. Når barnet hænesten ikke har stått i noe annet enn vanskeligheter gjennom hele barneskolen. Det eneste faget han har mestret er gym. Han har virkelig strevd og jobbet for å komme seg gjennom de årene. Endelig var det et fag han var motivert for, så klart ble han skuffet. Og ja, vi som foreldre har ikke gjort annet enn å motivere i alle år. Forstår at du ikke har et barn som virkelig har strevd. Det har vært både tårer og frustrasjon, men han har allikevel måtte stå i det. Og så klart har vi tatt kontakt med skolen, men vi har ikke fått noe respons. Forstår at det er fult, og ikke slle kan få ønskene sine oppfylt. Men er jo flere som har hatt dette valget som sitt andre, og fått det oppfylt. Så synes vi det er synd at et barn med utfordringer, ikke kan få innvilget ønske sitt. Og ja, vi vet at noen av de som har fått arbeidslivsfag, er "skoleflinke", da vi kjenner foreldrene. Anonymkode: 4a7e5...630 Jeg sier ikke at dere har feid unna hittil, men at dere står ovenfor et valg i forhold til hvordan dere vil gjøre det nå. Dersom det er fullt, så er det fullt. Da vil det kun gå utover ditt barn om dere ikke kommer dere videre, og får motivert barnet til å gjøre en innsats i engelsk fordypning. Forstår at det er provoserende, det er ikke målet mitt, men dette er jo realiteten. Jeg har ikke barn med dysleksi, men med andre handicap. Vi skal lære barna våre å fungere i samfunnet ut ifra realitetene, og det vil være en bjørnetjeneste å lære dem at omgivelse må tilpasse seg dem og ikke omvendt. Andre barn kan ikke slutte å løpe fordi mitt barn ikke kan. Jeg legger tilrette for mestringsopplevelser på andre områder. Mitt barn lærer pågangsmot, å reise seg opp etter en smell, at livet er urettferdig men at man alltid kan påvirke egen situasjon til det bedre. Det er tøft ja, urettferdig er også. Men det går jo ikke bort. Det er ikke mange år til barna våre skal fungere utenfor skolesystemet, der finnes det svært få tilpasninger for dysleksi og andre handicap. Men, håper du får et positivt svar fra skolen, og at det ordner seg for dere. Anonymkode: 09a78...207
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 Har dere vært i kontakt med PPT angående dette? Jeg ville faktisk ha krevd et møte med skolen. Spør hvordan de tenker å tilrettelegge for gutten, kom med forslag til løsninger. Gutten har rett til å bli hørt og tatt hensyn til, og siden han har dysleksi har han også rett til tilrettelegging. Så hvordan tenker de at gutten skal komme seg gjennom, som skal stimulere til læring, mestring og motivasjon? Virker som at skolen gir litt f, ikke aksepter det. Anonymkode: 9e171...272
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 Engelsk fordypning er et veldig muntlig fag. Mitt barn med dysleksi liker det godt. Hadde ikke skriftlige innleveringer første året. Arbeidslivsfag her er mest oppbevaring av barn med adferdsproblemer. Så det er ikke noe godt alternativ heller. Anonymkode: 6cbae...692
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå