Gå til innhold

Mannen er arbeidsledig og vil ikke jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, jobber selv 100 prosent 

Blir så lei av en mann som bare går rundt her, trener, sover lenge på dagtid. Mens jeg selv står på hver dag og er sliten.

Han får ikke så mye i dagpenger, men jeg har ikke tenkt til å sponse hans arbeidsledighet når han ikke gidder søke på noe heller... er jeg urimelig?

Andre med menn/damer som går hjemme?

Anonymkode: 63d1d...e31

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde satt et ultimatum om at han må søke jobber, er ansvarlig for husarbeid når han ikke jobber. Om det hadde vært uaktuelt hadde jeg ikke vært i et forhold med han. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde jeg aldri orket.Tar han alt med hi og hjem nå som har er hjemme da i det minste?

Anonymkode: 7f281...0c1

Skrevet

Jeg synes du skal unne han de 2 årene på dagpenger, så kan han ta seg av ting hjemme. Lag en avtale, snakk sammen. Han tar seg av det å være husmor, rengjøring. Matlaging etc...

Mener det helt seriøst, snakk sammen. Nå har dere en fint mulighet til å få bedre livskvalitet begge to, du kan slappe av helt når du kommer hjem.

Anonymkode: c3269...643

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg aldri orket.Tar han alt med hi og hjem nå som har er hjemme da i det minste?

Anonymkode: 7f281...0c1

Han leverer og henter i barnehagen, men jeg gjør MYE husarbeid. 

Han trener og gjør mye som han vil.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes du skal unne han de 2 årene på dagpenger, så kan han ta seg av ting hjemme. Lag en avtale, snakk sammen. Han tar seg av det å være husmor, rengjøring. Matlaging etc...

Mener det helt seriøst, snakk sammen. Nå har dere en fint mulighet til å få bedre livskvalitet begge to, du kan slappe av helt når du kommer hjem.

Jeg unner han ikke de penga; er det det skattepenga mine går til??! At han ikke gidder å jobbe!

(Tolker det som han er frisk og kan jobbe)

Anonymkode: 82735...13d

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Han er voksen? Er han ikke? 

Har du snakket med han? Hvordan dette er tiltenkt fra hans side?

Mine tanker; Han må gjerne gå hjemme, men han burde ha en plan. Det handler om livskvalitet. Studie for eks?  
Han MÅ ta ansvar for hjemmet, det vil STORE DELER av det daglige. Du hjelper selvfølgelig til, men om en går hjemme hele dagen, er min forventning at de holder huset någenlunde i orden (klesvask, generell vask av hus, samt handling av matvarer), samt tar seg av henting/levering, samt matpakke etc med barnet. 

Anonymkode: 1a4ea...43b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva er grunnen til at han ikke gidder å jobbe? Har han vært syk eller bare orker han ikke?

Anonymkode: 38335...c56

Skrevet

Om han går på dagpenger må han søke 3-5 jobber i uka..gjør han dette? Snakk med nav...si at han trenger hjelp å komme i arbeid...Da kan nav sette han i arbeid...og om han nekter stopper de dagpenger.... dagpenger er jo ikke for å gå hjemme og dyrke hobbyen og være fri...det er jo for å få penger til du får ny jobb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva gjør de når de to åra er over? Det er ikke let og komme in i arbeid etter to år uten å gjøre noe. Hvem vil ansette noen som er så litte glad i å jobbe at de frivillig går på dagpenger i to år? 

• Liker 8
Skrevet

For en slask, orker ikke å jobbe? Med en familie å ta vare på…hadde ikke giddet å fortsette med fyren. Noe å usexy og lite mandig å kjøre egotripp på den måten.

Anonymkode: 89fd5...e94

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Her må du sette hardt mot hardt. Det er helt urimelig at du attpåtil må gjøre husarbeid når han bare sitter hjemme. Han bidrar ikke til familien. Hvilke holdninger vil han overføre til barna? 

Jeg ville stilt et ultimatum. Enten skaffer han seg jobb, eller så er forholdet over. Finnes omtrent ikke noe så lite attraktivt som latskap. 

Anonymkode: 88b2a...244

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan noen får dette til? Broren min var arbeidsledig for en stund tilbake, og det var masse obligatoriske tiltak for han… Måtte dokumentere at hadde søkt på ditt og datt, var på noen kurs der han var ferdig i løpet av en time, og satt så på mobilen resten… Jeg ser viktigheten av dette på en måte, men for han - en voksen mann som alltid har vært i arbeid, og som var ivrig på å komme seg ut igjen - opplevde dette faktisk litt nedlatende… Da forundrer det meg at andre kan «surre» som de vil? Arbeidsledighetspenger er et sikkerhetsnett når vi trenger det, å misbruke det ødelegger for alle… 

Anonymkode: e8be3...8d7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo krav når man har dagpenger at man må søke på jobber. Noen bruker tiden som ferie inntil perioden utløper noe som er dumt. Har en bekjent som aldri fikk jobb pga vedkommende tok det som ferie. Nå har vedkommende minstesats på sosialen. Men tror nav er strengere nå enn for noen år siden. Sett ultimatum ellers så må jo du revudere hva du vil gjøre videre, satse på forholdet eller være alene. 

Anonymkode: 8df31...03c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor? 

Anonymkode: 625f5...b1c

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er altså ikke engang hjemme for barna sin del. De sendes i barnehagen. Helt uakseptabelt. De fleste som er hjemmeværende er det for at barna skal få begynne i barnehagen når de er litt eldre, og de gjør husarbeid. 

Du er ikke urimelig når du setter krav. Det er derimot mannen din som er urimelig. Aldri hørt maken. 

Anonymkode: 88b2a...244

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror du virkelig at en mann som ikke gidder å ta seg lønnet arbeid, vil holde hus og heim strøkent, diske opp med ernæringsrike middager laget fra bunnen av, plukke bær og lage eget syltetøy, aktivisere barn ute i naturen og la sin kone slappe av etter en lang dag på jobb?

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
Hareena skrev (6 timer siden):

Tror du virkelig at en mann som ikke gidder å ta seg lønnet arbeid, vil holde hus og heim strøkent, diske opp med ernæringsrike middager laget fra bunnen av, plukke bær og lage eget syltetøy, aktivisere barn ute i naturen og la sin kone slappe av etter en lang dag på jobb?

👌

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor? 

Anonymkode: 625f5...b1c

Fordi det flyter? 

Skrevet

Det er mange menn som blir deprimert når de blir arbeidsledige. Er din mann det? Han kan skjule det ganske godt, men det kan gi seg utslag i å sove lenge, ikke "gidde" søke jobber, ikke "gidde" å gjøre husarbeid osv.

Om han skulle være deprimert, så er det likevel hans ansvar som voksen og far å ta ansvar for egen psykiske helse og søke behandling.

Er han ikke deprimert, bare faktisk lat og bedagelig - hva sier han selv om at han ikke gidder søke jobb? Hvorfor vil han ikke søke jobber? Hvorfor synes han det er greit at han, som er hjemme hele dagene, ikke bidrar særlig med ansvar for hus, hjem og barn?

Jeg ville forsøkt å få frem om han er deprimert, om han er det - still krav om at han må søke hjelp for det. Om han ikke er det, still krav om parterapi, og gjør det klart at hvis dere ikke går i parterapi og får ryddet opp i forholdet, så kommer han til å miste familien sin snart, slik han holder på.

Anonymkode: 5be49...36e

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...