Gå til innhold

Hvordan fungerer innbyttepris hos bilforhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg byttet inn min bil, jeg fikk 110.000,- for den. Så måtte jeg opp til forhandleren og da så jeg bilen mn i utstillingshallen til 360.000,-

Jeg kjøpte en bruktbil hos dem. Jeg betalte 270.000 for den, som den var annonsert for. 

Nå skal en venninne selge sin bil, jeg vil gjerne tilby henne det samme som innbytteprisen, og kjøpe hennes gamle bil. Hun skal kjøpe ny bil. 

Tror dere dette vil funke? At jeg får en god pris, og hun får samme pris som hun ville ha fått om hun faktisk byttet inn bilen sin?  Hun kjøper alltid ny bil. 

Eller er det vanlig at de gir en bedre pris til de som gir innbytte bil, fordi om det ikke skjedde med meg? De får jo relativt god fortjeneste om de pleier å by like lite i innbytte som de gjorde til meg.

Vet om en som fikk tilbud om 15.000 i innbytte, og forhandlere selger bilen han gadde til ca 80.000 +/-

Anonymkode: 212bf...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du har vel sjekket på Finn hva tilsvarende biler selges for før du inngikk avtale om innbytte?  Om du fikk 110k og den nå selges for 360k, vil jeg si du har gjort en skikkelig dårlig deal.

Anonymkode: 37d63...209

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen har fått en god innbyttepris. Forhandlere gir minimum 30000 kr under verdi - de må jo tjene penger. Om det du skriver overfor ikke er en skriveleif og du egentlig mener 110000/160000, så har du blitt lurt så vanvittig. Det er jo en halv årslønn de har loppet deg for! Og selvsagt vil vennina di ikke akseptere en innbyttepris om hun kan få titusenvis av kroner mer på FINN.

Anonymkode: c415c...533

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/3/2023 at 9:27 AM, AnonymBruker said:

Jeg byttet inn min bil, jeg fikk 110.000,- for den. Så måtte jeg opp til forhandleren og da så jeg bilen mn i utstillingshallen til 360.000,-

Jeg kjøpte en bruktbil hos dem. Jeg betalte 270.000 for den, som den var annonsert for. 

Så du solgte en 360'000 kroners bil for 110'000? 

Hva skjedde med det 250'000 kronene? Det må være noe du har glemt å fortelle i den historien? Eller har du gitt bort verdier tilsvarende en ny liten elbil til forhandleren? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har aldri opplevd at noen har fått en god innbyttepris. Forhandlere gir minimum 30000 kr under verdi - de må jo tjene penger. Om det du skriver overfor ikke er en skriveleif og du egentlig mener 110000/160000, så har du blitt lurt så vanvittig. Det er jo en halv årslønn de har loppet deg for! Og selvsagt vil vennina di ikke akseptere en innbyttepris om hun kan få titusenvis av kroner mer på FINN.

Getmodnow is a reputable and convenient website for game application lovers. This website offers a good place to download free game apps for mobile phones and tablets

If what you said about 110,000/160,000 is indeed true then it sounds like you've hit a bad trade. You should check prices on sites like FINN to get a better idea of what your car is actually worth on the market. You may also want to try selling your car privately to get a better price, although this requires more effort. Your friend is absolutely right to consider alternatives if she can get a significantly higher price elsewhere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 timer siden):

Hva skjedde med det 250'000 kronene? Det må være noe du har glemt å fortelle i den historien? Eller har du gitt bort verdier tilsvarende en ny liten elbil til forhandleren? 

Vi kjøpte akkurat en Leaf Visia 39 kWt med vinterdekk, sykkelfeste og litt lakkbeskyttelse, pluss komplett understellsbehandling for 242000 kr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innbytteprisen er ræva hos forhandlere. Det er for så vidt greit. De skal betale lønn, arbeidsgiveravgift, strøm. verktøy, husleie og de må ha overskudd. I tillegg må de gi garantier og kan havne i bråk hvis bilene bryter sammen. Det er en risiko ved salg av bil.

Det jeg ser er privatpersoner sannsynligvis har fått et lavt innbyttetilbud for sin bil og sjekker på finn.no hva forhandlere legger omtrent samme bil for og annonserer for omtrent det samme.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=318424819 Forhandeler 529.000

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=317813069  Privat 539.0000

(Ikke kvalitet sikrede linker mtp utstyr og andre forskjeller)

Så her har vi 2 omtrent like biler til omtrent samme pris. Muligens har privatselgeren fått et innbytte tilbud på 420.000 og tenker at bilen er mer verdt og prøver seg på forhandler pris. Her ville jeg kjøpt forhandlerbilen. Bedre garanti, mulig få med takstativ eller nye annet utsyr, service avtale ved kjøp, bedre lånetilbud ??

Men som privatperson er det lov å prøve seg.

Anonymkode: 67823...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få forhandlere ønsker seg bil i innbytte, de vil helst ha penger. Derfor er innbytteprisen alltid ræva og noe en kun bør benytte seg av hvis en har råd til å tape masse penger eller ikke klarer å bli kvitt bilen på noen som helst annen måte. Eneste fordelen med innbytte er at det er enkelt.

Selger venninnen din bilen sin til deg for en sinnbytepris er hun dum, dumsnill eller bare vanvittig uvitende. 

Anonymkode: 431f5...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort begge deler. Når markedet var mitt så solgte jeg bilen selv. Men når markedet gikk tregt. Mange biler i samme klasse og lik kjørelengde så byttet jeg inn bilen. Hadde ikke lyst å bli sittende med den i ei god stund. Når jeg har byttet så har jeg fått bra innbytte synes jeg. De må jo tjene penger så derfor er prisen lavere enn når jeg skulle selge selv. Jeg ser bilen fortsatt er til salget nesten et år etter så jeg er glad jeg byttet den inn for å si det slik. 

Anonymkode: 38853...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selger bilen din selv må du stå ansvarlig for feilene som kommer etterpå. 

Anonymkode: c1290...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du selger bilen din selv må du stå ansvarlig for feilene som kommer etterpå. 

Anonymkode: c1290...1b8

En sannhet med modifikasjoner. I den prisklassen her har du vel en bruksbil med forventet slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Få forhandlere ønsker seg bil i innbytte, de vil helst ha penger. Derfor er innbytteprisen alltid ræva og noe en kun bør benytte seg av hvis en har råd til å tape masse penger eller ikke klarer å bli kvitt bilen på noen som helst annen måte. Eneste fordelen med innbytte er at det er enkelt.

Selger venninnen din bilen sin til deg for en sinnbytepris er hun dum, dumsnill eller bare vanvittig uvitende. 

Anonymkode: 431f5...64f

Dette stemmer ikke i dagens marked. En nevø jobber i et lokalt bilfirma som er en del av en større kjede. / importør.

De ansatte fikk melding forrige uke at de får bonus for hver bruktbil de klarer å rekruttere. Bruktbilhallen er nærmest tom, nybilsalget har tørket fullstendig inn og de ser nå etter alternative måter å opprettholde omsetningen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76glb8/selge-bilen-den-kan-ha-steget-i-verdi-sjekk-oversikten

Nå ringer forhandlere til private selgere på finn for om mulig kjøpe opp biler. Sannsynligvis nyere brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk svært god innbyttepris for sin Nissan dieselbil når hun kjøpte elbil som allerede var på lager i butikken. 

Anonymkode: e4f94...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.9.2023 den 9.39):

Dette stemmer ikke i dagens marked. En nevø jobber i et lokalt bilfirma som er en del av en større kjede. / importør.

De ansatte fikk melding forrige uke at de får bonus for hver bruktbil de klarer å rekruttere. Bruktbilhallen er nærmest tom, nybilsalget har tørket fullstendig inn og de ser nå etter alternative måter å opprettholde omsetningen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76glb8/selge-bilen-den-kan-ha-steget-i-verdi-sjekk-oversikten

Nå ringer forhandlere til private selgere på finn for om mulig kjøpe opp biler. Sannsynligvis nyere brukt.

Jepp. Samme skjer her. Ansatte får bonus hvis de får tak i kunder som bytter inn bil. Firma tar normalt ikke inn eldre biler enn 10 år strekker seg til 11-12 år for å ha noe å selge. Det er kjøpers marked for tiden.

Gamle Nissan Leaf 2012 modeller har doblet seg i verdi siden øst europeisk oppkjøpere soper opp alt av el-biler til under 60.000 på eksport til Ukraina.

For 2 år siden kunne man få 2012 leaf til 35.000. ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...