AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Erfaringer med magnesium tilskudd når man sliter m kroniske stress angst depresjon osv? magnesium i seg selv er jo ikke årsak, men tenkte d kan hjelpe litt på noe? Har antagelig lite.. hvilhen type og hvor fort kan kam merke noe evt? Anonymkode: 373e1...b7a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Jeg er ikke helsearbeider på noe vis, men for min del opplevde jeg at det hjalp når jeg hadde lavt d-vitamin. Jeg må poengtere at jeg ikke hadde depresjon/angst som jeg trodde, men mange av de samme symptomene pga d-vitamin. Tok etter råd dra lege både d-vitamin og Magnesiumtilskudd en periode. Jeg forstod det som at d-vitamin, magnesium og kalsium «jobber» sammen, og man trenger den ene for at kroppen skal ta opp den andre. Jeg tok ikke kalsium, men drikker daglig melk så det var ikke nødvendig. Har du pratet med legen din? Det er kjapt å ta blodprøve. Jeg tror ikke det er bra å ta for mye magnesium heller… Anonymkode: 48372...1d0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Magnesium hjelper kun hvis stress/uro/angst er relatert til for lite magnesium. Som AB over her sier, så er det sammensatt. For lite d vitamin er èn viktig ting, nivåene må være tilstrekkelige (over 75 nmol). Men har man for lite magnesium i kroppen, så vil ikke d vitamin nyttegjøres. Samme med K2, det er viktig for aktivering av d vitamin. Har man ikke nok d vitamin, så klarer ikke kroppen ta opp kalsium. Det er derfor disse 4 ofte selges som kombi-tilskudd. Det er vanlig å ha for lite d vitamin i kroppen, det er den mest vanlige vitaminmangelen i verden. Tilskudd bør for folk flest med symptomer være vesentlig høyere enn lavest anbefalte dose. Nå er det mangel på flere vitaminer som kan gi symptomer du nevner, f.eks b-12 og b-9 (folat). Lurt å ta en blodprøve og sjekke alt. Forøvrig viser blodprøver på magnesium kun hvor mye nivåer du har i blodet, og ikke i kroppen. Så mangler vises sjeldent på prøver. Anonymkode: 9fb46...642
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Magnesium hjelper kun hvis stress/uro/angst er relatert til for lite magnesium. Som AB over her sier, så er det sammensatt. For lite d vitamin er èn viktig ting, nivåene må være tilstrekkelige (over 75 nmol). Men har man for lite magnesium i kroppen, så vil ikke d vitamin nyttegjøres. Samme med K2, det er viktig for aktivering av d vitamin. Har man ikke nok d vitamin, så klarer ikke kroppen ta opp kalsium. Det er derfor disse 4 ofte selges som kombi-tilskudd. Det er vanlig å ha for lite d vitamin i kroppen, det er den mest vanlige vitaminmangelen i verden. Tilskudd bør for folk flest med symptomer være vesentlig høyere enn lavest anbefalte dose. Nå er det mangel på flere vitaminer som kan gi symptomer du nevner, f.eks b-12 og b-9 (folat). Lurt å ta en blodprøve og sjekke alt. Forøvrig viser blodprøver på magnesium kun hvor mye nivåer du har i blodet, og ikke i kroppen. Så mangler vises sjeldent på prøver. Anonymkode: 9fb46...642 Men man kan jo ha for lite av det selv om det ikke er utløsende årsak til plagene.. og isåfall vil det kanskje hjelpe på litt for nervesystemet og kroppen å få tilskudd? Anonymkode: 373e1...b7a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Magnesium hjelper kun hvis stress/uro/angst er relatert til for lite magnesium. Som AB over her sier, så er det sammensatt. For lite d vitamin er èn viktig ting, nivåene må være tilstrekkelige (over 75 nmol). Men har man for lite magnesium i kroppen, så vil ikke d vitamin nyttegjøres. Samme med K2, det er viktig for aktivering av d vitamin. Har man ikke nok d vitamin, så klarer ikke kroppen ta opp kalsium. Det er derfor disse 4 ofte selges som kombi-tilskudd. Det er vanlig å ha for lite d vitamin i kroppen, det er den mest vanlige vitaminmangelen i verden. Tilskudd bør for folk flest med symptomer være vesentlig høyere enn lavest anbefalte dose. Nå er det mangel på flere vitaminer som kan gi symptomer du nevner, f.eks b-12 og b-9 (folat). Lurt å ta en blodprøve og sjekke alt. Forøvrig viser blodprøver på magnesium kun hvor mye nivåer du har i blodet, og ikke i kroppen. Så mangler vises sjeldent på prøver. Anonymkode: 9fb46...642 Takk, du forklarte dette mye bedre enn meg. Jeg synes også Ts burde ta kontakt med legen og sjekke. For min del hadde jeg ikke målbart for lite magnesium, men da d-vitaminnivået økte saktere enn forventet ble jeg anbefalt å ta magnesium i tillegg, og det hjalp - for meg. Du kan fort bruke mye penger på alt slags kosttilskudd som ikke er nødvendig, samtidig er det unødvendig å ha det vondt dersom noe såpass enkelt kan hjelpe… Anonymkode: 48372...1d0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men man kan jo ha for lite av det selv om det ikke er utløsende årsak til plagene.. og isåfall vil det kanskje hjelpe på litt for nervesystemet og kroppen å få tilskudd? Anonymkode: 373e1...b7a Ja, altså - det går jo selvfølgelig ann å «feile» to ting samtidig… mangler du vitaminer/mineraler vil ofte kroppen takle stress dårligere… men jeg ville pratet med legen dersom du tenker at ta mer en vanlig multivitamin for å si det slik… for mye av disse stoffene heller ikke alltid bra. Anonymkode: 48372...1d0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men man kan jo ha for lite av det selv om det ikke er utløsende årsak til plagene.. og isåfall vil det kanskje hjelpe på litt for nervesystemet og kroppen å få tilskudd? Anonymkode: 373e1...b7a Mange har for lite av visse vitaminer og mineraler, og selvsagt vil det hjelpe kroppen å få i seg ekstra da. Men hvis man har angst og depresjon pga helt andre ting, og man har vitaminer/mineraler i balanse, så vil ikke dette hjelpe. Gå til legen og ta blodprøver først og fremst. Sjekk d vitamin, folat, b-12, , osv, og sjekk særlig at b-12 og d vitamin er i det høyere og ikke lavere sjiktet. Spis også riktig mat. Ultraprosessert mat, mye sukker osv, hjelper ikke på mental helse. Spis regelmessig fet fisk for omega fettsyrer som er viktig for hjernen. Anonymkode: 9fb46...642 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, altså - det går jo selvfølgelig ann å «feile» to ting samtidig… mangler du vitaminer/mineraler vil ofte kroppen takle stress dårligere… men jeg ville pratet med legen dersom du tenker at ta mer en vanlig multivitamin for å si det slik… for mye av disse stoffene heller ikke alltid bra. Anonymkode: 48372...1d0 VAnlig multivitamin er ofte nyttesløst. Både pga lave doser av d vitamin, og magnesium mister effekt når kombineres med andre mineraler. D vitamin bør alltid taes for seg i ordentlige doser hvis man har for lave verdier. 10 mcg er bortkastet ved mangel. Anonymkode: 9fb46...642
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takk, du forklarte dette mye bedre enn meg. Jeg synes også Ts burde ta kontakt med legen og sjekke. For min del hadde jeg ikke målbart for lite magnesium, men da d-vitaminnivået økte saktere enn forventet ble jeg anbefalt å ta magnesium i tillegg, og det hjalp - for meg. Du kan fort bruke mye penger på alt slags kosttilskudd som ikke er nødvendig, samtidig er det unødvendig å ha det vondt dersom noe såpass enkelt kan hjelpe… Anonymkode: 48372...1d0 Det går ikke an å måle mangel per blod. Magnesium lagres i kroppen, og det er dette som kroppen brukes. Blodprøver vises bare hva som er i blodet, og ikke hva kroppen klarer å bruke. Per kosthold så klarer kroppen best å bruke magnesium fra animalske kilder, ikke plantemat. Folk flest trenger ekstra boost med tilskudd, for vi trenger ganske mye magnesium. Jeg kjøper bare d vitamintilskudd fra utlandet, som er tilsatt extra virgin olivenolje. Dette gir veldig godt opptak. Jeg har som mål å holde meg på 100-120 nmol, og for meg holder ikke produktene vi får i Norge. Anonymkode: 9fb46...642 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Mange har for lite av visse vitaminer og mineraler, og selvsagt vil det hjelpe kroppen å få i seg ekstra da. Men hvis man har angst og depresjon pga helt andre ting, og man har vitaminer/mineraler i balanse, så vil ikke dette hjelpe. Gå til legen og ta blodprøver først og fremst. Sjekk d vitamin, folat, b-12, , osv, og sjekk særlig at b-12 og d vitamin er i det høyere og ikke lavere sjiktet. Spis også riktig mat. Ultraprosessert mat, mye sukker osv, hjelper ikke på mental helse. Spis regelmessig fet fisk for omega fettsyrer som er viktig for hjernen. Anonymkode: 9fb46...642 Har veldig høy b12- nettopp fordi kroppen er så stresset. For mye stresshormon kan gi slik verdi sa legen. Så vil ikke hjelpe å ta det for å si det sånn. Anonymkode: 373e1...b7a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, altså - det går jo selvfølgelig ann å «feile» to ting samtidig… mangler du vitaminer/mineraler vil ofte kroppen takle stress dårligere… men jeg ville pratet med legen dersom du tenker at ta mer en vanlig multivitamin for å si det slik… for mye av disse stoffene heller ikke alltid bra. Anonymkode: 48372...1d0 Tenkte bare magnesium for seg selv da. Evt d vitamin. Den var innafor normal sist sjekka men i nedre skjikte Anonymkode: 373e1...b7a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har veldig høy b12- nettopp fordi kroppen er så stresset. For mye stresshormon kan gi slik verdi sa legen. Så vil ikke hjelpe å ta det for å si det sånn. Anonymkode: 373e1...b7a Jeg sa ikke at du skulle ta det, jeg kom med forslag på hvilke vitaminer som også kunne gi mentale utfordringer. Du bør forøvrig sjekke b-9/folat også, for er dette lavt så vil det påvirke kroppens bruk av b-12. For mye stresshormoner kan være relatert til for lite d vitamin. Igjen, d vitamin bør ligge godt over minste grense, og minste grense er 75 nmol. Noen leger jobber fortsatt utfra at 50 nmol er ok, men dette er å regne som mangel. Så sjekk d vitamin.. Anonymkode: 9fb46...642 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tenkte bare magnesium for seg selv da. Evt d vitamin. Den var innafor normal sist sjekka men i nedre skjikte Anonymkode: 373e1...b7a Hvis du var i nedre sjiktet med gamle referanseverdier, dvs du har en lege som fortsatt bruker 50-120 nmol, så har du per definisjon en mangel. Sjekk på helsenorge hva tallet lå på. Når på året du sjekker er også vesentlig. Anonymkode: 9fb46...642
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Erfaringer med magnesium tilskudd når man sliter m kroniske stress angst depresjon osv? magnesium i seg selv er jo ikke årsak, men tenkte d kan hjelpe litt på noe? Har antagelig lite.. hvilhen type og hvor fort kan kam merke noe evt? Anonymkode: 373e1...b7a Hvis du har lavt innhold av magnesium så kan det hjelpe, men ingen er like. De aller fleste har et normalt eller høyt innhold av magnesium. Anonymkode: 0dae2...a13
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du var i nedre sjiktet med gamle referanseverdier, dvs du har en lege som fortsatt bruker 50-120 nmol, så har du per definisjon en mangel. Sjekk på helsenorge hva tallet lå på. Når på året du sjekker er også vesentlig. Anonymkode: 9fb46...642 S vitamin d og vitamin d3 var 68 i mars Anonymkode: 373e1...b7a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har lavt innhold av magnesium så kan det hjelpe, men ingen er like. De aller fleste har et normalt eller høyt innhold av magnesium. Anonymkode: 0dae2...a13 Med tanke på at blodprøver kun viser magnesium som finnes i blod, og ikke i kroppen, hvordan vet du dette? Anonymkode: 9fb46...642
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: S vitamin d og vitamin d3 var 68 i mars Anonymkode: 373e1...b7a Okey, da er spørsmålet om du har klart å få det mer opp i løpet av sommeren eller ikke. Jeg klarer ikke ta opp d vitamin via sol, dessverre. 68 er per definisjon en mangel. Ikke alvorlig mangel, men mangel. I tillegg til å spise regemelssig egg og fet fisk (begge gode kilder til både d vitamin og omega), så ville jeg tatt tilskudd i tilegg. Til sammenligning hadde jeg 68 nmol sist vinter, og 3 mnd senere med 80 mcg tilskudd hadde ikke nivåene rikket seg. Gikk opp til 100 mcg og var nøye med å ta med måltid som inneholdt fett, og nivåene kom fortere opp. Ser du om folat ble sjekket? Anonymkode: 9fb46...642
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sa ikke at du skulle ta det, jeg kom med forslag på hvilke vitaminer som også kunne gi mentale utfordringer. Du bør forøvrig sjekke b-9/folat også, for er dette lavt så vil det påvirke kroppens bruk av b-12. For mye stresshormoner kan være relatert til for lite d vitamin. Igjen, d vitamin bør ligge godt over minste grense, og minste grense er 75 nmol. Noen leger jobber fortsatt utfra at 50 nmol er ok, men dette er å regne som mangel. Så sjekk d vitamin.. Anonymkode: 9fb46...642 Furst sin referanse er fra 50.. Anonymkode: 373e1...b7a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Furst sin referanse er fra 50.. Anonymkode: 373e1...b7a Ok, da kan du utelukke det. Opp med d vitamin og magnesium i tillegg, så ser du om et par mnd. Anonymkode: 9fb46...642
Lonehill Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium i skjelettet, den interstitielle væsken og i skjelettet. Bare en bitte liten del av magnesiumet i kroppen befinner seg i blodet. Magnesiumnivået i blodet reguleres av hormoner, som sørger for å hente magnesium fra lageret og etterfylle i blodet hvis nivået i blodet synker. Hvis vi mangler magnesium, oppstår mangelen i lageret (i skjelettet, den interstitielle væsken og inne i cellene i kroppen), IKKE i blodet. Hvor mye magnesium kroppen har lagret er ikke mulig å måle. Derfor er det heller ikke mulig å måle magnesiummangel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå