Gå til innhold

Samboers snorkeproblemer skaper snart kroniske søvnproblemer

diyenni

Anbefalte innlegg

Tittelen sier sitt. Og her kommer casen: Samboer forstår ikke hvor problematisk det er å våkne/bli liggende våken gjentatte netter pga hans snorking. Han mener at det ikke er så ille, og at han derfor ikke trenger å gjøre noe med det. Vel, han om det.
Det er jo en ganske åpenbar årsak til at han ikke skjønner problemet. Han sover så tungt at selv røykvarsleren ikke hadde vekket han, og snorker så det av og til vibrerer i puten hans.  

Hvordan i alle dager kan jeg få løst dette problemet? Det må jo være NOE som kan stanse eller i det minste dempe den intense snorkingen. Jeg vurderer å kjøpe en ekstra seng for å sove inne på rommet vi bruker til kontor/klesskap, men jeg tror ikke noen av oss ønsker det.  

Kom gjerne med tips om hva jeg kan gjøre for å få han til å innse problemet, og hva jeg kan foreslå av ting han kan gjøre for å prøve å bli kvitt det.

Hilsen søvnløs 28-åring 😵‍💫

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde 100 % ikke delt rom med en snorker. Du vet selv hvordan din helse påvirkes av hans snorking, han selv er ikke våken når det skjer så det vet han lite til ingenting om. Flytt ut av soverommet, så får du sove og han får kanskje motivasjon til å gjøre noe med det som er et helseproblem for ham også.

• Liker 7
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1: du trenger gode ørepropper.

Nummer 2: ja, dere trenger ekstraseng, og det er HAN som skal bruke den

Nummer 3: det er dessverre ikke gode tiltak som finnes, bortsett fra vektnedgang og evnt få ham til å ligge på magen, operasjoner er hit and miss og hjelper bare noen få

Nummer 4: Mannen din er teit som ikke selv tar ansvar for dette! Det gjør jo alt mer håpløst her.  Han må komme på banen og skjønne at dette problemet er alvorlig. Du kommer til å bli mer og mer sliten, og det går utover det meste (også immunsystemet, vekt, m.m) å ikke få sove. Folk går fra hverandre pga snorking, og han er bare nødt til å ta ansvar selv her.

Anonymkode: 9c04d...5bf

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks snorket forresten pga allergi. Så det forsvant over natta da han begynte på antihistaminer. 

Anonymkode: 2ed8d...aa8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (2 minutter siden):

Jeg snorket veldig før. Jeg kunne ikke noe for det. Vet at dette er et problem. 

Har full forståelse for at man i noen tilfeller ikke kan noe for det. Men han sier han ikke har prøvd å gjøre noe med det før, så han kan i det minste forsøke det først. Når han innser problemet 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha hvert deres soverom til han gjør noe med det. Han burde gå til øre, nese, hals å få sjekket seg.

Anonymkode: 6756a...231

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få han utredet for søvnapné og få cpap, det reddet ekteskapet vårt, holdt på å gå på veggen av den snorkingen før, nå er det bare et sus fra maskinen og han er mye mer uthvilt. 

Anonymkode: 5e943...974

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nummer 1: du trenger gode ørepropper.

Nummer 2: ja, dere trenger ekstraseng, og det er HAN som skal bruke den

Nummer 3: det er dessverre ikke gode tiltak som finnes, bortsett fra vektnedgang og evnt få ham til å ligge på magen, operasjoner er hit and miss og hjelper bare noen få

Nummer 4: Mannen din er teit som ikke selv tar ansvar for dette! Det gjør jo alt mer håpløst her.  Han må komme på banen og skjønne at dette problemet er alvorlig. Du kommer til å bli mer og mer sliten, og det går utover det meste (også immunsystemet, vekt, m.m) å ikke få sove. Folk går fra hverandre pga snorking, og han er bare nødt til å ta ansvar selv her.

Anonymkode: 9c04d...5bf

1 og 2: Enig. Kjøper propper på mandag. Har prøvd med AirPodsene mine men de er vonde å sove med.

Det andre rommet er ikke godkjent som soverom, men jeg skal undersøke med huseier om noe kan gjøres. (Vi leier til samboer er ferdig på studiet).

3: Han er normalvektig og aktiv, så jeg tror ikke det ligger der. Men det kan jo tenkes at han har støvallergi eller annen allergi som gjør han tettere i systemet. Vi har det sjeldent veldig støvete vel og merke, men man vet jo aldri. Det hadde han funnet ut av om han var villig til å spille mer på lag..

4: Tror jeg må kopiere dette avsnittet og sende til mamma som har levd med pappa sin snorking så lenge jeg kan huske 😂 Takk! 
Mamma sover ofte på et av rommene til meg og mine søsken når hun er lei av pappas snorking. Og det er vel ikke så uvanlig å sove på hver sine rom har jeg skjønt, men vi trives med å sove sammen. For min del de dagene samboer IKKE snorker.. 

Jeg har hatt svekket immunforsvar etter jeg hadde covid før jul ifjor, og jeg er helt overbevist om at jeg nå brygger på en kraftig forkjølelse, og at jeg oftere ikke er i form og lettere får infeksjoner har noe med dårlig søvn å gjøre. Lavt immunforsvar og dårlig søvn er ikke en drømmekombinasjon… 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned en søvnapp som registrerer lydene hans. Kanskje dette er mer alvorlig enn bare snorking. 

Og kommander han til legen for undersøkelser og hjelp. 

Anonymkode: 9a00e...152

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Få han utredet for søvnapné og få cpap, det reddet ekteskapet vårt, holdt på å gå på veggen av den snorkingen før, nå er det bare et sus fra maskinen og han er mye mer uthvilt. 

Anonymkode: 5e943...974

Hvor lenge var du søvnløs før dette? jeg overraskes stadig av kvinner som setter samlivet over egen helse😐(vet jeg får kritikk nå🤭).

Anonymkode: 758b8...6d3

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnapne skinne/CPAP, forutenom det er det kun separerte soverom som er løsningen. Han har et problem, du har et problem om påvirker helsen. Foreslår dere tar kvedlskosen sammen, deretter trekker en av dere til ett annet soverom.

Anonymkode: 4c985...de3

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er absolutt ikke overvektig og har ikke søvnapne, men herregud som han trekker tømmer nattestid. I natt har jeg dyttet på han en million ganger og omtrent ikke fått dyp søvn i det hele tatt pga det. I tillegg har han hele tiden lagt seg mot meg og snorket meg rett i ansiktet. Jeg er så sliten. 

Anonymkode: 3ec54...832

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sov på eget rom! Jeg hadde ikke vært i tvil en gang. Hvis han savner deg så fryktelig inne i sengen der, så må han prøve å adressere problemet. 

Dere har plenty med tid til kos, prat og se  selv om du lister deg inn på gjesterommet før du sovner. 

Anonymkode: f34ba...ed9

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (2 timer siden):

Jeg snorket veldig før. Jeg kunne ikke noe for det. Vet at dette er et problem. 

Hva hjalp deg?

Anonymkode: 3acaa...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mann er absolutt ikke overvektig og har ikke søvnapne, men herregud som han trekker tømmer nattestid. I natt har jeg dyttet på han en million ganger og omtrent ikke fått dyp søvn i det hele tatt pga det. I tillegg har han hele tiden lagt seg mot meg og snorket meg rett i ansiktet. Jeg er så sliten. 

Anonymkode: 3ec54...832

Samme her.
Han er veltrent og snorket ikke før han fikk covid i fjor vår🥹

jeg er så sliten! Blir vekt flere ganger per natt selv om jeg sover med ørepropper(voks ørepropper fra apoteket).
Tok lydopptak i helgen og har sagt han MÅ  bestille legetime i morgen. 

Anonymkode: a4b2b...7f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må jo sende ham til legen, så kan han få henvisning for å finne ut hvorfor han snorker.

Man skal ikke snorke normalt, gjør man det er det noe som ikke er som det skal og bør fikses. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har plenty med tid til kos, prat og se  selv om du lister deg inn på gjesterommet før du sovner. 

Anonymkode: f34ba...ed9

Synes det er rimelig at det er snorkeren som må tusle inn på gjesterommet.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo gå til legen, snorking kan være et symptom på sykdom, og ofte er dette lett å fikse. Daten min har blitt et nytt menneske etter at han fikk cpap, han er energisk, opplagt og føler seg bedre enn han har gjort de siste tjue åra. Nekter han å oppsøke hjelp blir det seperate soverom. 

Anonymkode: 718fc...a6a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør få henvisning til øre-nese-hals. 
Jeg har skjev nesevegg etter et stygt fall, pluss allergi. Hadde ikke utslag på apne. Snorket HØYT. Vi sov til slutt i ulike etasjer. Fikk utskrevet en nesespray og nå snorker jeg mye mindre. Vil si det er 80% mindre enn tidligere. Noen kan ha nytte av operasjon eller snorkeskinne.

Anonymkode: 4f93e...980

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...