Gå til innhold

Beregne termin fra eggløsning eller første dag i siste mens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg å beregne hvor mange uker jeg er på vei?

Hadde første blødning i siste menstruasjon 6. august.

Hadde positiv eggløsningstest 15. august. 

Syklusen har de 2 siste månedene vært 25 dager, tidligere har det vært mellom 25-29.

Fikk en clearblue test som viste "gravid 1-2" den 1. september.

Hvor mange uker er jeg nå på vei, og hva blir termindato? Alle apper og kalkulatorer gir meg forskjellig svar.

Anonymkode: ca723...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er 4 uker på vei i dag da terminen regnes fra første dag i siste menstruasjon. Terminen blir sikkert flyttet litt på OUL siden eggløsningen din er litt tidligere enn «normalt», men jordmor og lege går først utifra mensen, så foreløpig er du 4+0. Gratulerer❤️

Anonymkode: 970bf...c7f

Skrevet

Du regner fra første dag i siste mens... 

Anonymkode: 7487a...0b4

Skrevet

Jeg hadde 2 uker avvik mellom termin utifra siste mens og det jeg antok var eggløsning. Ble bekreftet på OUL. 

Anonymkode: 2605a...54d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde 2 uker avvik mellom termin utifra siste mens og det jeg antok var eggløsning. Ble bekreftet på OUL. 

Jeg ble satt tilbake to uker på tidlig ultralyd, og jeg er veldig sikker på eggløsning. Ble din korrigert eller hva kom de frem til på OUL? 

Anonymkode: 7ef13...5cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble satt tilbake to uker på tidlig ultralyd, og jeg er veldig sikker på eggløsning. Ble din korrigert eller hva kom de frem til på OUL? 

Ja, termin ble satt til å passe det jeg mente måtte være eggløsning, dvs. som om menstruasjonen startet 14ish dager senere enn den gjorde. 

Skrevet

Man regner fra første dag i siste mens fram til man har ultralydtermin å gå ut fra. Så inntil videre er du 4+0. Om du hadde positiv eggløsningstest den 15. hadde du sannsynligvis eggløsning den 16. eller 17., så mulig du "egentlig" er 3-4 dager lengre på vei. Dette spiller liten rolle i det lange løp dog, da det er såpass lite avvik at du kommer til å få time til TUL, OUL osv. i riktig uke uansett, og det er helt vanlig å bli flytta opp til en uke selv i tilfellene man er sikker på eggløsning. Sånn sett er 3-4 dager helt innenfor "slingringsmonnet" på sånne beregninger (og alt fra 37+0 til 41+6 regnes som å bli født "til termin"). 

Å bruke menstermin er mest et problem for kvinner med veldig lange/uregelmessige sykluser, sånn at eggløsning kan være mange uker senere enn det man går ut i fra ved menstermin-beregning. Det blir vanligvis korrigert på ultralyd, men man ender i praksis opp med å komme flere uker for tidlig til første ultralyd om legen bare følger mensberegningen. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble satt tilbake over en uke i min første graviditet på TUL i det jeg mente var uke 8. Det endte dessverre med SA noen uker senere 💔 Når var du på TUL? 

Anonymkode: a01f4...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man regner fra første dag i siste mens fram til man har ultralydtermin å gå ut fra. Så inntil videre er du 4+0. Om du hadde positiv eggløsningstest den 15. hadde du sannsynligvis eggløsning den 16. eller 17., så mulig du "egentlig" er 3-4 dager lengre på vei. Dette spiller liten rolle i det lange løp dog, da det er såpass lite avvik at du kommer til å få time til TUL, OUL osv. i riktig uke uansett, og det er helt vanlig å bli flytta opp til en uke selv i tilfellene man er sikker på eggløsning. Sånn sett er 3-4 dager helt innenfor "slingringsmonnet" på sånne beregninger (og alt fra 37+0 til 41+6 regnes som å bli født "til termin"). 

Å bruke menstermin er mest et problem for kvinner med veldig lange/uregelmessige sykluser, sånn at eggløsning kan være mange uker senere enn det man går ut i fra ved menstermin-beregning. Det blir vanligvis korrigert på ultralyd, men man ender i praksis opp med å komme flere uker for tidlig til første ultralyd om legen bare følger mensberegningen. 

Jeg ble satt tilbake over en uke i min første graviditet på TUL i det jeg mente var uke 8. Det endte dessverre med SA noen uker senere 💔 Når var du på TUL? 

Anonymkode: a01f4...957

Jeg var på ultralyd i det jeg trodde var 7+3, men ut ifra menstrasjon skulle jeg vært 8+0. Vet når eggløsning var fordi jeg testet det og ut ifra eggløsning skulle jeg da vært 7+3… Så ble satt 2 uker tilbake på papiret, men bare 1 uke ut ifra min egen beregning. Skal faktisk på nyt ultralyd i dag, etter som det er 3 uker siden sist jeg var. Skal da være ca rundt uke 10 ifølge min egen beregning. Veldig spent på om det er MA eller om alt er i orden… Blir godt å få det overstått, har vært noen vonde uker med mye bekymring og tanker. Har fortsatt mange symptomer, men lest at det er vanlig å ha selv om man gjennomgår en MA. Takk for svar🫶🏼

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var på ultralyd i det jeg trodde var 7+3, men ut ifra menstrasjon skulle jeg vært 8+0. Vet når eggløsning var fordi jeg testet det og ut ifra eggløsning skulle jeg da vært 7+3… Så ble satt 2 uker tilbake på papiret, men bare 1 uke ut ifra min egen beregning. Skal faktisk på nyt ultralyd i dag, etter som det er 3 uker siden sist jeg var. Skal da være ca rundt uke 10 ifølge min egen beregning. Veldig spent på om det er MA eller om alt er i orden… Blir godt å få det overstått, har vært noen vonde uker med mye bekymring og tanker. Har fortsatt mange symptomer, men lest at det er vanlig å ha selv om man gjennomgår en MA. Takk for svar🫶🏼

Glemte å nevne at jeg ble målt til å være 6+3, men hjertet slo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lykke til! 🌻 Håper det går veien, men uansett bra å få klarhet i det.

• Hjerte 1
Skrevet

Regner ifra eggløsning  når dette er sikkert - det er jo da man faktisk har blitt befruktet. Mange vet jo ikke nøyaktig når de hadde eggløsning, og da blir det jo mest riktig p forholde seg til menstermin frem til fastsettelse av termin på OUL.

For de med eggløsning på ca. dag 14 vil jo det å regne termin ut ifra første dag i siste mens stemme, men for de med eggløsning på f.eks. dag 30 vil jo faktisk termin avvike med to uker og dermed ikke stemme i det hele tatt.

Anonymkode: ead6a...9a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Lykke til, håper du får gode nyheter!🤍

• Hjerte 1
Skrevet

Det var dessverre MA… Sluttet å utvikle seg for 6 uker siden. Ingen tegn til blødning😔

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var dessverre MA… Sluttet å utvikle seg for 6 uker siden. Ingen tegn til blødning😔

Ånei, dette var trist å høre🥺🌹 Mange klemmer til deg🤍

Skrevet (endret)

Jeg regnet ut i fra eggløsning da jeg visste når jeg hadde det. Hadde lang lutealfase og litt tullete blødning og visste at å regne fra blødningsdag ble unøyaktig. Første dag av siste mens var egentlig 3. mars, men jeg dro en hvit en til legen og sa 7. mars for at det skulle stemme med terminen jeg kom frem til utifra EL. Alle ultralydene jeg har vært på (uke 6, 10, 12 og 18) har vist +/- 1 dag, så mine egne beregninger har tydeligvis vært mer riktige enn om jeg skulle gått etter første blødningsdag. 

Jeg innrømmet dette til jordmor på første kontroll og hun sa det var helt innafor, og at det må jo stemme godt mtp ultralydrapportene :) 

Endret av LilleVy94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...