AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Jeg hadde en ganske stor operasjon for halvannen uke siden og sliter med søvnen, delvis pga smerter, delvis fordi jeg ikke kan ligge og derfor sitter og sovner. Dårlig søvnkvalitet da jeg også våkner hyppig. Kan ikke bruke sterkere smertelindring enn Paracet og Ibux. Er nå jævlig sliten, for å si det mildt. Lurer på å be legen om sovetabletter på mandag. Har ikke brukt dette før, så lurer på om dette kan hjelpe meg i min situasjon..? Anonymkode: a5cf4...74b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Jeg regner med du tenker på innsovingstabletter (imovane) og det går ut etter kort tid slik at det kun hjelper en med å sovne. Når man våkner ila natten vil det ikke hjelpe. Anonymkode: 6722f...d68 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Hvorfor kan du ikke bruke sterkere smertestillende? Det burde være å foretrekke framfor sovetabletter. Anonymkode: 7292a...675 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Skjønner heller ikke hvorfor du ikke kan ta sterkere smertestillende. Det vil hjelpe mye mer på søvnen enn ordinære sovetabletter når grunnen til at du ikke sover er smerter. Anonymkode: 49c4f...db8 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg regner med du tenker på innsovingstabletter (imovane) og det går ut etter kort tid slik at det kun hjelper en med å sovne. Når man våkner ila natten vil det ikke hjelpe. Anonymkode: 6722f...d68 Ikke helt sant. Imovane er et benzodiazepin lignende stoff, halveringstiden er ca 6t (dvs at dosen er halvert etter 6t og da ute av kroppen etter 5halveringstider), så det holder fint en hel natt. Negativt er at det er sterkt vanedannende, så jo lenger tid du bruker det (og spesielt da etter 14dager og mer) jo mer «rebound effekt» får du -dvs at du får problemer med å sove den første tiden etterpå. Men er du forberedt og holder du ut det så er du «normal» igjen. Mer smertestillende vil også øke risikoen for avhengighet, så det er kanskje eller ikke en bedre løsning en sovetabletter i en ukes tid? Melatonin (man kan få høyere doser på resept) er ikke vanedannende på samme måten, og fungerer fint for mange -men kanskje ikke effektivt nok hvis du sliter med å sove fordi du har vondt. Du kan jo snakke med fastlegen, HI. Jeg har selv brukt det i perioder etter store operasjoner i magen. Kroppen trenger ro og søvn for å komme seg raskere også 🙂 Anonymkode: 91c17...de9 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skjønner heller ikke hvorfor du ikke kan ta sterkere smertestillende. Det vil hjelpe mye mer på søvnen enn ordinære sovetabletter når grunnen til at du ikke sover er smerter. Anonymkode: 49c4f...db8 Ærlig talt, hva slags svar er dette? Når jeg sier jeg ikke kan ta annet enn Paracet og Ibux, så kan jeg ikke det. Ferdig snakket. Anonymkode: a5cf4...74b 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke helt sant. Imovane er et benzodiazepin lignende stoff, halveringstiden er ca 6t (dvs at dosen er halvert etter 6t og da ute av kroppen etter 5halveringstider), så det holder fint en hel natt. Negativt er at det er sterkt vanedannende, så jo lenger tid du bruker det (og spesielt da etter 14dager og mer) jo mer «rebound effekt» får du -dvs at du får problemer med å sove den første tiden etterpå. Men er du forberedt og holder du ut det så er du «normal» igjen. Mer smertestillende vil også øke risikoen for avhengighet, så det er kanskje eller ikke en bedre løsning en sovetabletter i en ukes tid? Melatonin (man kan få høyere doser på resept) er ikke vanedannende på samme måten, og fungerer fint for mange -men kanskje ikke effektivt nok hvis du sliter med å sove fordi du har vondt. Du kan jo snakke med fastlegen, HI. Jeg har selv brukt det i perioder etter store operasjoner i magen. Kroppen trenger ro og søvn for å komme seg raskere også 🙂 Anonymkode: 91c17...de9 Takk for svar, jeg skal høre i morgen. Blir småsprø av søvnmangel. Anonymkode: a5cf4...74b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ærlig talt, hva slags svar er dette? Når jeg sier jeg ikke kan ta annet enn Paracet og Ibux, så kan jeg ikke det. Ferdig snakket. Anonymkode: a5cf4...74b Du burde uansett snakke med legen din om det. Jeg svarte utifra min kjennskap til sovemedisin, og det vil sannsynligvis ikke hjelpe deg i dette tilfellet. Når du ikke er tilstrekkelig smertelindrende forstår jeg ikke hvorfor det ikke kan være del av samtalen med legen for å finne en løsning. Det finnes svært mange muligheter som ikke er Ibux ig Paracet. Helt i orden at du ikke ønsker å vurdere det, men det er en mulig løsning. Anonymkode: 49c4f...db8 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du burde uansett snakke med legen din om det. Jeg svarte utifra min kjennskap til sovemedisin, og det vil sannsynligvis ikke hjelpe deg i dette tilfellet. Når du ikke er tilstrekkelig smertelindrende forstår jeg ikke hvorfor det ikke kan være del av samtalen med legen for å finne en løsning. Det finnes svært mange muligheter som ikke er Ibux ig Paracet. Helt i orden at du ikke ønsker å vurdere det, men det er en mulig løsning. Anonymkode: 49c4f...db8 Igjen; når spørsmålet omhandler sovemedisin, så trenger verken du eller andre å lage diskusjon og spekulere rundt bruk av smertestillende og komme med råd man ikke er bedt om. Det ER en tatt medisinsk beslutning av to overleger/kirurger sammen med min fastlege ut fra min situasjon på at jeg IKKE skal ta noe sterkere enn Ibux og Paracet. Så NEI, det er ikke en mulig løsning. Jeg har fått for øvrig fått sovemedisiner av fastlegen min, som i motsetning til deg, mener det kan være verdt å prøve dette. Anonymkode: a5cf4...74b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Igjen; når spørsmålet omhandler sovemedisin, så trenger verken du eller andre å lage diskusjon og spekulere rundt bruk av smertestillende og komme med råd man ikke er bedt om. Det ER en tatt medisinsk beslutning av to overleger/kirurger sammen med min fastlege ut fra min situasjon på at jeg IKKE skal ta noe sterkere enn Ibux og Paracet. Så NEI, det er ikke en mulig løsning. Jeg har fått for øvrig fått sovemedisiner av fastlegen min, som i motsetning til deg, mener det kan være verdt å prøve dette. Anonymkode: a5cf4...74b Stiller du et spørsmål på et åpent forum må du være klar over at du kan få svar du ikke ønsker. Anonymkode: 49c4f...db8 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stiller du et spørsmål på et åpent forum må du være klar over at du kan få svar du ikke ønsker. Anonymkode: 49c4f...db8 Jo da, er jo alltid sånn, men jeg fatter likevel ikke vitsen med sånne jalla-svar. Folk klarer jo ikke å forholde seg til det som står. Anonymkode: a5cf4...74b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 13.57): Ikke helt sant. Imovane er et benzodiazepin lignende stoff, halveringstiden er ca 6t (dvs at dosen er halvert etter 6t og da ute av kroppen etter 5halveringstider), så det holder fint en hel natt. Negativt er at det er sterkt vanedannende, så jo lenger tid du bruker det (og spesielt da etter 14dager og mer) jo mer «rebound effekt» får du -dvs at du får problemer med å sove den første tiden etterpå. Men er du forberedt og holder du ut det så er du «normal» igjen. Mer smertestillende vil også øke risikoen for avhengighet, så det er kanskje eller ikke en bedre løsning en sovetabletter i en ukes tid? Melatonin (man kan få høyere doser på resept) er ikke vanedannende på samme måten, og fungerer fint for mange -men kanskje ikke effektivt nok hvis du sliter med å sove fordi du har vondt. Du kan jo snakke med fastlegen, HI. Jeg har selv brukt det i perioder etter store operasjoner i magen. Kroppen trenger ro og søvn for å komme seg raskere også 🙂 Anonymkode: 91c17...de9 Imovane måe max etter 2 timer Halveringstiden er så lav som 4 timer og opptil 6. Selv virker de kun på meg i 2 timer. Nå kjenner jeg kun 1 til som bruker imovane og han sover i 4 timer. Og imovane er ikke så ille som ma skal ha det til når det kommer til vanedannende. Føre var er det man går etter. Så bruke det i 14 dager og opptil 1 mnd er null problem. Selv bruker jeg det 3 dager i uken, samme dose i alle år. Melartonin fungerer hvis du mangler melatonin. Uansett dose. TS, Apodorm er en sovetablett som nok vil hjelpe deg i din situasjon. Anonymkode: f6498...d3a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 On 9/3/2023 at 7:05 PM, AnonymBruker said: Ærlig talt, hva slags svar er dette? Når jeg sier jeg ikke kan ta annet enn Paracet og Ibux, så kan jeg ikke det. Ferdig snakket. Anonymkode: a5cf4...74b Da får du gå til legen og be om imovane da eller hva du tenker hjelper. Anonymkode: afefa...9b7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Ja, det får du. Jeg fikk utskrevet en pakke etter operasjon. Narkose roter til hele soverytmen, og er vanlig man sover dårlig. Anonymkode: 239c0...a85
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 Fikk Zopiclone og det fungerte utmerket, fikk sovet seks timer sammenhengende, det gjorde underverker for kroppen! Nå er det også to og en halv uke siden operasjonen, så smertene begynner heldigvis avta, så mulig den ene natten på sovemedisin var nok. 😊 Anonymkode: a5cf4...74b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå