Gå til innhold

Ulovlig tidsbestemt leiekontrakt studentbolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i Nettavisen at det i følge husleieloven kreves minimum 3 års leietid på tidsbestemte leiekontrakter.

I private studentboliger er det vanlig å kreve 12 måneders kontrakter.

Betyd dette at 12 måneders kontrakt er ulovlig? Kan man i så fall si opp kontakten? 

https://www.nettavisen.no/okonomi/forbrukerokonom-med-klar-advarsel-du-kommer-deg-ikke-ut-av-kontrakten/s/5-95-1287054

Screenshot_20230902_225203_Chrome.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis avtalen om tidsbestemt kontrakt er på kortere enn 3 år uten å være et av unntakene om 1 år så regnes kontrakten som tidsubestemt, og den kan da sies opp. Oppsigelsesfristen i husleieloven i slike tilfeller vil være 3 måneder.

Anonymkode: 8c66e...79d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis avtalen om tidsbestemt kontrakt er på kortere enn 3 år uten å være et av unntakene om 1 år så regnes kontrakten som tidsubestemt, og den kan da sies opp. Oppsigelsesfristen i husleieloven i slike tilfeller vil være 3 måneder.

Takk!

Et hus som kun består av studenthybler (14 stk) er så vidt jeg forstår ikke et av unntakene. Da synes jeg det er ugreit av profesjonelle utleiere å bruke tidsbestemt 1 års kontrakter. De utnytter studentenes uvitenhet.

Skrevet
petterm skrev (1 minutt siden):

Takk!

Et hus som kun består av studenthybler (14 stk) er så vidt jeg forstår ikke et av unntakene. Da synes jeg det er ugreit av profesjonelle utleiere å bruke tidsbestemt 1 års kontrakter. De utnytter studentenes uvitenhet.

Det gjør de. Eller så er de uvitne selv.

Jeg har en sønn som akkurat flyttet inn i et hybelhus, og der er det tidsbestemt kontrakt på 3 år (men med mulighet for at han finner en ny leietaker til dem hvis han vil ut derfra tidligere).

• Liker 1
Skrevet
On 9/3/2023 at 12:00 AM, AnonymBruker said:

Link gjerne til evt lovverk

Anonymkode: 62f3c...b53

Skrevet
petterm skrev (På 3.9.2023 den 0.38):

Takk!

Syns du det er bedre at de tar 3-årskontrakter? Uten mulighet til å si opp?

Da bør du ikke velge feil studie/skole, for da er du ‘stuck’

Anonymkode: a8910...acf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Les §11-2 i husleieloven. 

Uten hinder av bestemmelsene i kapittel 9 om opphør kan det avtales at leieavtalen skal falle bort uten oppsigelse ved endt semester, endt studieår eller endt utdannelse. Uten hinder av § 9-3 kan partene også inngå en tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år. Er leieavtalen ikke inngått for bestemt tid, har leieren før fraflytting alltid krav på varsel med frist som nevnt i § 9-6.

Flere av kriteriene i husleieloven gjelder altså ikke studentboliger. Så spørs det hva du her mener med private studentboliger? 

Endret av Albbas
Skrevet (endret)
Albbas skrev (9 timer siden):

Les §11-2 i husleieloven. 

Flere av kriteriene i husleieloven gjelder altså ikke studentboliger. Så spørs det hva du her mener med private studentboliger? 

Jeg mener private som kjøper et eller flere store hus og innreder et antall hybler beregnet på studenter. Leiekontraktene går typisk fra 1. August til 31.juli - uten mulighet til oppsigelse.

Jeg ser at §11-2 kun gjelder:

"utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter."

Hva slags organ er det snakk om her? Kan private boliger reguleres som studentboliger etter §11-2?

Endret av petterm
§11-2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns du det er bedre at de tar 3-årskontrakter? Uten mulighet til å si opp?

Da bør du ikke velge feil studie/skole, for da er du ‘stuck’

Anonymkode: a8910...acf

Jeg synes ikke 3 års kontrakter er bedre, spesielt ikke for de som går 1 års studier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...