Gå til innhold

Forsvarlig å beholde aggressiv hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det forsvarlig å beholde en hund som ofte og uventet gjør utfall mot andre hunder? 
Eier sier hunden har angst og reagerer aggressivt på angsten.. 

eier har jobbet mye med hunden uten hell og skylder på at hundens mor var helt lik.. 

Anonymkode: 696bf...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en sånn hund da jeg var tenåring. Jeg hadde ikke giddet på nytt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jøss. Er det hunden selv som har fortalt dette eller?

Er så interessant med hundeeiere som ilegger hundene sine menneskelige egenskaper.

Anonymkode: 7a4e5...1ab

• Liker 1
Skrevet

Å gjøre utfall betyr ikke at hunden faktisk ville angrepet om den hadde muligheten.

Det er veldig vanlig at hunder som føler ubehag rundt andre hunder/visse type hunder, finner ut at den beste måten å få ubehaget til å gå vekk, er å bjeffe/knurre og gjøre seg til som en taktikk. En reaktiv hund er ikke det samme som en aggressiv hund.

En av mine hunder kan reagere på noen type hunder. Akkurat hva hun reagerer på, er vanskelig å si, men nå og da gjør hun utfall og brøler og gjør seg til i håp om at det skal få den passerende hunden til å gå videre (og det gjør den jo, fordi den er på tur med eieren). Genetikk og opplevelser før hun kom til meg, er grunnen til at hun valgte denne forsvarsteknikken istedenfor en mer sosialt akseptert taktikk som å gjemme seg bak eier/praktisere unngåelse. Båndfrustrasjon spiller også en rolle. Det har vært massevis av løshunder som har kommet løpende bort til oss til at jeg kan trygt si at hun ikke har det i seg å faktisk angripe en annen hund. Min eldre hund har ikke dette problemet.

Å gjøre seg til for en passerende hund, og å faktisk angripe en annen hund, er to veldig forskjellige ting. 

Det er veldig sannsynlig at hunden har arvet dette fra moren, om den var lik. Valper er ikke blanke ark vi kan forme som vi vil. Arv spiller en stor rolle i hvordan en hund ender opp. Har hun jobbet med en atferdskonsulent? Om ikke, så er jo det noe du kan anbefale.

Så lenge hunden alltid er i bånd, og hun tar steg for å unngå at den sliter seg, så er det forsvarlig nok. 

Anonymkode: 8dd0e...b4e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange hunder som kan gjøre utfall, det i seg selv betyr ikke at hunden "er aggressiv" eller at den er farlig.

Men den må jobbes med. Det blir for lettvint å si at "man har jobbet og det funker ikke" eller skylde tispemor. Man bør gå et passeringskurs eller ta kontakt med atferdsterapeut. Legge frem hva man har gjort slik at man kan få tilbakemelding på hvorfor det ikke fungerte eller hva man kan gjøre annerledes. Ofte er det bare små justeringer som skal til for å få det til. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det forsvarlig å beholde en hund som ofte og uventet gjør utfall mot andre hunder? 

eier har jobbet mye med hunden uten hell og skylder på at hundens mor var helt lik.. 

Så lenge eier har så liten peiling på atferd og trening, vil jeg si det er uforsvarlig å ha en slik hund. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde dessverre avlivet den. Det er jo absolutt ingen familiehund man bør stole på. 

Skrevet

Ser mange ikke sidestiller utfall og angrep- så da har jeg uttrykt meg feil. 
Hunden har ved flere anledninger angrepet andre hunder fysisk. 
det har aldri skjedd noe da eier alltid har bånd og har fått rykket hunden bort, men likevel… 

Ts

Skrevet

Nei, det er ikke forsvarlig. Ville avlivet den, før den dreper en annen hund (eller blir drept av en).

Anonymkode: 94038...6a5

Skrevet

Nei, eier høres ikke ut som vedkommende har kompetanse til å ha en sånn hund på en trygg måte.

Anonymkode: 0c7d2...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jaggu lurt å avle på en slik hund…

• Liker 4
Skrevet

Har ingen ensidig fasit,men et vesentlig poeng er om eier skjønner ansvaret i å eie en slik hund. Om vedkommende er kompetent og komfortabel med å til enhver tid ta nødvendige forholdsregler for å unngå at situasjoner oppstå. Når hunden må rykkes/dras ut situasjoner så blir jeg litt i stuss - da høres det ut som at eier ikke er i forkant av situasjonen. Jeg hadde ikke orket et slik hundehold,men smaken er som baken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er så interessant med hundeeiere som ilegger hundene sine menneskelige egenskaper.

Å ha tanker, følelser og dårlig atferd er ikke eksklusivt hos menneske. Dyr kan også ha angst. Dyr kan også ha depresjon og andre psykiske lidelser. Det er ikke å menneskeliggjøre hunden. Alle med hjerner føler.

Anonymkode: c2e4e...434

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

det har aldri skjedd noe da eier alltid har bånd og har fått rykket hunden bort, men likevel… 

Ts

Man må nesten se hele hundens opptreden for å se situasjonen. Ser det ut til å snerre veldig med tenner? Slik at det ser ut til at den ville bitt hvis en annen hund kom for nære? Er halen stivt opp eller er halen mellom beina? Blir eier stresset hver gang det kommer en passering overføres stresset til hunden. Har eier slapt bånd men god nok avstand? Snelle bånd er ikke bra for da står faktisk hunden i stram konstant. 

Alle hunder viser dempede signaler og dessverre er alt for få hundeeiere observante nok på sin egen.

Anonymkode: 37272...bba

Skrevet
On 9/2/2023 at 10:20 PM, AnonymBruker said:

Er det forsvarlig å beholde en hund som ofte og uventet gjør utfall mot andre hunder

Dersom det skjer ofte bør det ikke være uventet.

Har selv en hund som KAN gjøre utfall mot andre hunder. Dette skjer en gang i blant og da er det ikke sånn at jeg bare "jøss hvor kom det fra?". Vet du at noe ligger i hunden bør du være forberedt, ikke bli overrasket.

Skrevet

Hadde en hund som nok hadde angrepet andre hunder når han selv gikk i bånd. Verdens snilleste lekekamerat for hunder når han var løs.

Levde i 14 år. Og turene ble tatt der det ikke var mange hunder som gikk. Krevde litt mer og ha han. 

Var wn omplasseringdhund som ikke hadde en grei start på livet.

Anonymkode: 57c05...62e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 22.36):

Fryktaggresjon er et av de vanligste problemene hos aggressive hunder, det har ingenting med menneskeliggjøring å gjøre. At man bruker mer menneskelige begreper for å forklare hundadferd til mindre hundevante mennesker betyr heller ikke at man menneskeliggjør hunden. 

Hvorvidt det er forsvarlig kommer jo an på, dersom de passer på, og jobber med problemet er det jo det. Å gå til det skrittet å avlive sin egen hund er en tung og ofte lang prosess. Og det skal det være, jeg synes ikke man skal ta lett på det, og man bør forsøke tilgjengelige metoder for å fikse det. I tillegg er det litt ironisk i dagens samfunn at man blir dømt dersom man avliver egen hund, og man pålegges å prøve alt mulig, men når folk møter deg og den umulige bikkja di ute i gata er det veldig liten forståelse å få for at man har et problem som krever litt hensyn fra omgivelsene.

Har avlivet hund pga adferd selv, og nå, når jeg ser tilbake på det er jeg glad for at vi brukte så lang tid på det, og prøvde alt, gravde i stamtavla og søkte profesjonell hjelp, for da er jeg trygg på avgjørelsen og lever godt med den, vi forsøkte alt, og fikk bekreftet at problemene ikke kom pga våre feil, men var et uheldig utfall pga avl og genetikk. Hadde vi ikke gjort dette hadde jeg antagelig ikke turt å skaffe meg en ny hund senere, men hadde klandret meg selv for hele greia. 

Anonymkode: 1bbd8...65e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 9.04):

Ts

hvorfor ikke få hunden sjekket og testet, foreslå for eier å få en skikkelig test på hundens metale kapasitet, spesielt siden eier selv sier mor var lik kan det tyde på at det er nedarvet usikkerhet og ikke angst osv. Dessuten kan det også rett og slett være at eier skaper problemene og hunden er uskyldig i det hele og at den med en annen fører vil være en helt annen hund. 
Da må eier ta stilling til om hunden har det bedre med noen andre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 21.38):

Å ha tanker, følelser og dårlig atferd er ikke eksklusivt hos menneske. Dyr kan også ha angst. Dyr kan også ha depresjon og andre psykiske lidelser. Det er ikke å menneskeliggjøre hunden. Alle med hjerner føler.

Anonymkode: c2e4e...434

Var heller ikke det jeg sa. Hvordan diagnostiserte eier hunden?

Fortalte hunden at den har angst og derfor reagerer aggressivt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At man bruker mer menneskelige begreper for å forklare hundadferd til mindre hundevante mennesker betyr heller ikke at man menneskeliggjør hunden. 

Anonymkode: 1bbd8...65e

Å bruke begreper som beskriver ulike psykiske lidelser som feks angst, depresjon etc om dyr, er ikke til hjelp. Samme med å bruke sinnstemninger og emosjonelle begrep som feks; hunden er trist, den savner, den furter etc. 

Ikke observerbar atferd (tenking, følelser etc) er lite nyttig når man skal jobbe behavioristisk. 

Hvordan er topografien? Hva er den observerbare atferden? Hva er operant og hva er respondent atferd hos hunden?

Er det foretatt grundige funksjonelle analyser av målatferden? Hva er den diskriminative stimulusen som løper i forkant av målatferden? Hva er den operante responsen og konsekvensen av denne? Er det positiv forsterkning? Negativ forsterkning (mest sansynlig)? Positiv straff? Negativ straff? Ekstinksjon?

Skal man jobbe aktivt med atferd, så må man kunne noe om selektering av atferd.

Å si at «hunden har aggressive utfall fordi den har angst» sier ingen ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...