AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Hvilke hunderaser regnes som nybegynner hunder? Anonymkode: 2b592...2c0
Tanuki Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke hunderaser regnes som nybegynner hunder? Anonymkode: 2b592...2c0 typiske selskapshunder, men alt er jo relativt. Kjenner mange som har hatt retrivere som førstegangshunder, og det har gått helt fint. Brukshunder og andre krevende raser ville jeg nok styrt unna.
Troyamin Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Det kommer helt an på hva du har planer om å drive på med, med hunden. Hvor mye tid og trening du vil legge ned osv. Vet om ei som skaffet seg brukshund som første hund. Det fungerte bra, da hun hadde et bra treningsmiljø og fikk god oppfølging. Hun driver nå aktivt på innen nrh. Se på livsstilen din. Hvordan ser hverdagen ut. Les deg opp på mange forskjellige raser og styr unna de som er mest populære. Disse er desverre mer utsatt for useriøs avl og sykdommer. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Grunnet overavl finnest det knapt noen hunderase som er egner som førstegangs eller familiehund lenger🙈 Hva som passer deg er litt avhengig av tid til disposisjon, aktivitetsnivå og interesse😄 Anonymkode: 955f0...fdf 1
Sofakona Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Det kommer an på din livssituasjon...hvor mange timer et du borte ? Orker du morgen tur og lang tur når du kommer hjem fra jobb? Hva gjør du på fritiden? Hva orker du mer tanke på pels og hår? Str har jo litt å si forhold til hjemme, bil, forsikring etc Barn? Hvor stor er hus / leilighet
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Og husk at det og kommer an på hunden og, ikke bare rasen. Her har vi brukshund. Han har en tøff personlighet og er nok en vanskelig førstegangshund. Læringskurven har vært bratt. Vi har vært på xantall kurs med han, og han er en super lærevillig hund som sikkert hadde trengt noen med peiling i starten. (Derfor vi går på kurs med han) Anonymkode: 1f329...015
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 1. Hva vil du at hunden skal være i livet ditt/deres? 2. Har du eller tenker du på å få små barn? 3. Har du et nettverk som kan passe den om du er syk eller vil på ferie? Små hunder har fordelen at selv om de evt er hissige eller dårlig trent så er det lettere å leve med. En stor hund som er hissig eller dårlig trent kan være farlig ellet mye mer ubehagelig. Selv fikk jeg en labrador som første-hund. Fordi jeg var oppvokst med retrievere og tenkte på meg selv som «hunde-vant», og liker hunder med litt tak i. Han har gitt oss mye glede men også endel frustrasjon. Han elsker kos og oppmerksomhet fra familie og fremmede. Han er gal etter å bade i det fri, hele året. Han er ivrig og veldig «på høgget». Det største problemet er at han er ganske «kvass». Han kan knurre til besøkende etter at de har vært hos oss en time. Han bruker mye av tiden sin på å knurre og bjeffe. Han har misforstått og tror han er en vakthund. Han er også vanskelig mot andre store hannhunder og går i strupen på dem hvis han får sjansen. Vi har selvsagt gått ymse hundekurs, og etter noen episoder med mennesker har vi hatt hjemmebesøk av adferdsspesialist. (Minst) 75% av «hundeproblemer» er nok eieren, og jeg har måttet endre mine tanker og vaner angående hunder og spist en og annen kamel. Men vi må nok godta at han er en litt annen «type» enn vi hadde håpt. Jeg trodde at det kom til å være en mild, overbærende, nærmest «dumsnill» hund som de golden retrieverene jeg er vokst opp med. Vi fikk ham under corona og da var det vill vest med alle som skulle ha valper. Han er av premierte foreldre og godkjent av NKK med helse, men oppdretteren var bare en «fyr» uten familie som hadde satt valper på tispa si. Jeg har tenkt endel på hvordan ting kunne ha vært om vi fikk han i normale tider, av en mer seriøs (ikke nødvendigvis proff) oppdretter med egne barn som hadde mer tanker om hvilke egenskaper de alet på, og som så an kjøperen. Kanskje hadde det uansett ikke betydd noe, og genetikken er uansett litt bingo. Jeg ville nok også ha gått for tispe pga størrelse og lynne. Anonymkode: 033b2...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 I følge rasevelgere, hundeeiere og folk på Finn som ikke orker mer av bikkja si, krever alt hundehold en erfaren. Det viktigste er vel hva du kan tilby hunden, ikke hvilken rase den er. Det er ikke et kosedyr, men et individ som krever mye mer enn du tror. Anonymkode: 768a8...693
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Kommer ganske an på deg og din livsstil. Min far hadde dachs som nybegynnerhund. Venninnen min hadde rottweiler. Andre bekjente hadde goldendoodle, papillon, border collie, cairn terrier, kooikerhund, greyhound, italiensk mynde, whippet, bichon frisé, havanais, coton de tuléar, puddel, labrador, chihuahua, berner sennen, St.bernhardshund… Jeg ville nok anbefalt: Papillon, bichon frisé, golden retriever, kooikerhund, dansk svensk gårdshund, cocker spaniel. Anonymkode: af0cd...ea7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 8.36): 1. Hva vil du at hunden skal være i livet ditt/deres? 2. Har du eller tenker du på å få små barn? 3. Har du et nettverk som kan passe den om du er syk eller vil på ferie? Små hunder har fordelen at selv om de evt er hissige eller dårlig trent så er det lettere å leve med. En stor hund som er hissig eller dårlig trent kan være farlig ellet mye mer ubehagelig. Selv fikk jeg en labrador som første-hund. Fordi jeg var oppvokst med retrievere og tenkte på meg selv som «hunde-vant», og liker hunder med litt tak i. Han har gitt oss mye glede men også endel frustrasjon. Han elsker kos og oppmerksomhet fra familie og fremmede. Han er gal etter å bade i det fri, hele året. Han er ivrig og veldig «på høgget». Det største problemet er at han er ganske «kvass». Han kan knurre til besøkende etter at de har vært hos oss en time. Han bruker mye av tiden sin på å knurre og bjeffe. Han har misforstått og tror han er en vakthund. Han er også vanskelig mot andre store hannhunder og går i strupen på dem hvis han får sjansen. Vi har selvsagt gått ymse hundekurs, og etter noen episoder med mennesker har vi hatt hjemmebesøk av adferdsspesialist. (Minst) 75% av «hundeproblemer» er nok eieren, og jeg har måttet endre mine tanker og vaner angående hunder og spist en og annen kamel. Men vi må nok godta at han er en litt annen «type» enn vi hadde håpt. Jeg trodde at det kom til å være en mild, overbærende, nærmest «dumsnill» hund som de golden retrieverene jeg er vokst opp med. Vi fikk ham under corona og da var det vill vest med alle som skulle ha valper. Han er av premierte foreldre og godkjent av NKK med helse, men oppdretteren var bare en «fyr» uten familie som hadde satt valper på tispa si. Jeg har tenkt endel på hvordan ting kunne ha vært om vi fikk han i normale tider, av en mer seriøs (ikke nødvendigvis proff) oppdretter med egne barn som hadde mer tanker om hvilke egenskaper de alet på, og som så an kjøperen. Kanskje hadde det uansett ikke betydd noe, og genetikken er uansett litt bingo. Jeg ville nok også ha gått for tispe pga størrelse og lynne. Anonymkode: 033b2...9bc Håper mange leser innlegget ditt. For dette forteller en god del. Godt at du til slutt valgte en adferdsspesialist og aksepterte kamelene. I bunn og grunn er dette en historie om faren ved å hvile på autopiloten fordi man mener seg har hatt tilstrekkelig erfaring fra tidligere. Det er sabla lett å gå i den fella der. Nei, for det går faktisk ikke av seg selv. Og man bør snarest endre fokus fra å skylde på en dårlig oppdretter osv, til isteden å få orden på hunden selv. Ingen, absolutt ingen hunder er like. Selv ikke med premierte foreldre... Anonymkode: 29aed...050 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #11 Skrevet 6. september 2023 Det første du må gjøre er å kjøpe bøker om hundehold. Lese deg opp på kunnskap. Gå på kurs. Valpekurs osv osv. Der får du mange gode tips og du kan også spørre om alt du lurer på av profesjonelle. Men det er MYE du må kunne før du kan gå på kurs. Valp er slitsomt men det er også alfa omega å gjøre de rette tingene for at den skal bli husren, trygg, sosial trygg, alenetrening (kan ta laaang tid) MM! Sosialisering med andre hunder er en typisk ting mange uten kunnskap "glemmer" Hunder må lære seg hundespråket og repetere det. Det er mye sykdom nå. Og de som fx. avler på røytefrie hunder er ofte kun opptatt av å avle på eksteriør, (pels osv). Derfor er det mange varianter på det mentale plan- noen blir vakthunder, jakthunder og noen blir stokk dumme. Jeg hadde valgt en seriøs oppdretter som har en forsvarlig avl. Tenk mer på mentale egenskaper og livet du ser for deg, enn hvordan rasen ser ut. Anonymkode: 7aa81...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tenk mer på mentale egenskaper og livet du ser for deg, enn hvordan rasen ser ut. Anonymkode: 7aa81...5d9 Skulle ønske langt fler gjorde dette. Jeg grøsser når jeg hører folk ekslusivt skaffer seg valp fordi rasen er så søt, fin etc. Anonymkode: 66231...c00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå