AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Ja, kan man egentlig det? Eller burde man kunne forvente at også besteforeldre tok litt initiativ? Ungene er 7, 10 og 5, og besteforeldre bor i nabohuset. De kommer hit på søndagsmiddag hver uke. Anonymkode: 704a2...833
Duff Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Når de bor så nerme tenker jeg at ungene ideelt sett skulle kunne finne på å gå på små spontane besøk. Synes også besteforeldrene bør kunne invitere. 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Jeg tenker unger går der de har lyst til å gå og der de føler seg velkommen, med hele seg. Og det er det vertskapet som skal legge til rette for, så her har de sannsynligvis ikke gjort en god nok jobb. Samtidig vil jeg si at de ikke skal gå på akkord med seg selv for å tilrettelegge for besøk. Besteforeldrene må legge gode, fornuftige rammer som gir barna rom til å være seg selv samtidig som de selv føler seg komfortable. Anonymkode: 79815...780 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Når barna er små så er det viktig at besteforeldre legger inn aksjer hos dem slik at de ønsker å komme av seg selv. Barna går dit de trives. Anonymkode: f5b35...bbd 9
Sofakona Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Kommer helt an på...her bor bestemor 5 min unna å gå og de begge er der vær helg..og bestemor kommer hit på middag innimellom eller om hun bare går forbi... Svigers bor 5 minutter unna med bil..og de ser barnebarn kanskje 1 gang å mnd ..de er for opptatt med sin hytte og sosiale liv at de har ikke tid til barnebarna...pluss svigerfar har hat sine ting..som har gjort at sønnen min ikke liker å være så mye med de ..så det kommer an på hva slags forhold til de med hverandre....hvor intressert besteforeldre er..etc
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Det er jo ikke noe automatikk i det, besteforeldrene må jo ha bygd opp et forhold til ungene som gjør det naturlig for dem å bare stikke innom, og foreldrene bør jo også ha er godt forhold til foreldre/svigerforeldre som smitter over på ungene. Jeg hadde min farmor i nabohuset, jeg var der ganske ofte (hun bodde alene). Ærlig talt husker jeg ikke hva hun gjorde for at det var naturlig for meg å gå dit, men faren min var ofte innom henne siden hun ble enke veldig tidlig så jeg var nok vant til å være der. Dessverre døde hun da jeg var 13, hun er fortsatt savnet 35 år senere. Anonymkode: 2bf54...22c 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når barna er små så er det viktig at besteforeldre legger inn aksjer hos dem slik at de ønsker å komme av seg selv. Barna går dit de trives. Anonymkode: f5b35...bbd Enig! Mine er tenåringer nå og venner betyr alt. Jeg minner de likevel på å stikke innom mormor. Mormor har gjort alt for de. Når jeg minner de på så stikker de opp en tur. Anonymkode: 7e712...382 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Enig! Mine er tenåringer nå og venner betyr alt. Jeg minner de likevel på å stikke innom mormor. Mormor har gjort alt for de. Når jeg minner de på så stikker de opp en tur. Anonymkode: 7e712...382 Så flott. Jeg tenker at det er slik det skal være. Min mor er død nå men hun brydde seg alltid med mine små og de satte pris på henne også. Jeg skulle ønske farmor også kunne vist engasjement i barna. Anonymkode: f5b35...bbd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Er selv oppvokst med besteforeldre i nabohuset. Der var det åpent hus og vi var på besøk flere ganger i uken. Etter vi ble voksne og flyttet hjemmefra fortsatte vi med regelmessige besøk. Mine barn (i barnehagealder) har også besteforeldre i nabohuset og de besøker de på eget initiativ. Anonymkode: 90abe...923
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 Datteren min har hatt et tett og nært forhold til mormor og morfar siden hun var nyfødt, de har alltid vært der, og når fra hun var ca 10mnd, så hadde hun sin faste, daglige lur på morfar, så og si hver eneste dag. Jeg var mye der når hun var liten, vi var naboer på den tiden. Vi utsatte også bhg-starten fordi jeg ikke ville at hun skulle begynne når hun var liten, så hun begynte i bhg når hun var ca 2,5 år. Mormor og de hadde henne de dagene jeg jobbet. Og når jeg begynte å studere, sykepleien, med alt det innebar av feks praksisperioder, var hun der. Så de har vært svært deltagende under hele oppveksten hennes. Hun har alltid selv ønsket å dra til dem, og de har alltid åpen dør til henne. Far var/er noe inni bildet, men ikke så mye, hans foreldre kjenner henne egentlig ikke. De ser henne kanskje annenhvert år. Nå er datter snart 18 år, og hun drar fremdeles ofte til dem, feks etter skolen, eller hun er der en helg. Og det er alltid hun som ønsker det. Ikke for det, mine foreldre sitter pris på det, og de er glad for at de har det forholdet de har. Jeg får ofte en mld når hun er på skolen at hun drar til mormor og de etter skolen. Hun tilbringer også litt tid med mannens foreldre, de har gladelig tatt på seg rollen som bonusbesteforeldre. Jeg vet at ikke alle har det på samme måte, og endel barn, spesielt ungdommer, syns nok at det er kjedelig å dra på besøk til besteforeldrene. Så jeg er glad og takknemlig for at de har det forholdet de har❤️ Anonymkode: 22812...f78 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Det er vel ganske opplagt. Om barna har gode relasjoner til besteforeldre, så vil de gå dit uoppfordret. Det virker jo naturlig, med mindre de sitter fast i en skjerm. Mange barn klarer ikke selv å gjøre andre ting, om de blir underholdt av skjerm. Anonymkode: e8109...17e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Barna kommer til å gå der uoppfordret hvis de har gode relasjoner med dem, og de opplever at de faktisk kan komme på besøk og bli tatt i mot med åpne armer. bodde selv rett ved siden av mi mormor. Hun hadde alltid tid til oss, uansett. Tror jeg var mer hos henne enn hjemme så lenge jeg kan huske. Vi fikk overnatte når vi ville, hun hadde alltid ekstra middag så vi kunne få eller brødmat. Tok oss med på alle slags huslige aktiviteter. Hun var rett og slett en veldig aktiv del av vår oppvekst. Kom som et sjokk de få gangene hun var vekkreist, og vi ikke kunne være der😂 for mine barn så bor mine svigerforeldre 5 minutt med bil borte og mine foreldre 1,5 time vekke. Men barna maser alltid om å få besøke mormor. Jeg forstår veldig godt hvorfor også for det er noe med måten de møter barna på, og om barna føler at de er viktige når de er på besøk. tenker det er besteforeldrene sin jobb å skape gode relasjoner og et hjem barna ønsker å komme på besøk til. Så skjer det nok automatisk Anonymkode: 92b68...9ec
Daria Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Jeg hadde farmor i gangavstand da jeg var barn og var hos henne på egent initiativ flere ganger i uka (hjemmeværende mor, korttidsbarnehage og ingen SFO hjalp...). Hun var stort sett alltid hjemme og jeg var alltid velkommen, og det var ingen forventninger - jeg kunne sitte på soverommet og lese gamle ukeblader, og hun syntes bare det var hyggelig at jeg var der. Hos besteforeldrene på andre siden måtte besøk avtales og hadde litt mer rammer og forventninger, det gjorde terskelen for å ta initiativ til å besøke dem høyere, selv om jeg i teorien kunne dra dit også på egen hånd relativt tidlig.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 Mine barn på 4 og 8 besøker gjerne besteforeldrene daglig. Eldste kan sykle dit helt på egenhånd og gjør også det. Yngste ville helst overnattet annenhver natt hvis han fikk lov (av oss forekdre) De har alltid vært engasjert og investert tiden deres i dem. Slikt blir det gode relasjoner av Anonymkode: 84498...dad
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 Duff skrev (13 timer siden): Når de bor så nerme tenker jeg at ungene ideelt sett skulle kunne finne på å gå på små spontane besøk. Synes også besteforeldrene bør kunne invitere. Det tenker jeg også, men også at man høster som man sår. Hvor stas er disse besteforeldrene? Selv vokste jeg opp i nærheten av besteforeldrene mine og fløy på besøk til dem hele tiden, elsket dem. Mannen bodde både ved sin farmor og farfar og sin mormor og morfar. Han elsket å gå på besøk til farmor og farfar, men gikk vel ikke frivillig til mormor og morfar. Anonymkode: cb4d6...0ab
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 Når de bor så nærme så tenker jeg det er naturlig at barna gjør det HVIS de trives hos besteforeldrene sine. Hvis de ikke på eget initiativ ønsker å besøke besteforeldrene sine, så tenker jeg faktisk at besteforeldrene ikke har gjort nok for at barna skal ønske å besøke de. Som en over her skriver: barn går dit de trives. Det er absolutt ikke å forvente at barn i den alderen skal føle at de må besøke besteforeldrene sine av plikt. Høres ut som om besteforeldrene har en jobb å gjøre 😉 Anonymkode: 3f6f9...178
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 Relasjoner bygges opp. Besteforeldre må være klar over det. På den amdre siden er også foreldre som må legge til rette for gode forhold barn- besteforeldre og være klar over at det er for barns beste. Anonymkode: 80720...f76
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 Nei. Ikke ut av det blå. Jeg er vokst opp med mormor som hadde oss hver onsdag og annenhver helg for å avlaste mamma som var alene med oss. Hun besøkte jeg på eget initiativ. Mens jeg tviler på at mine barn blir å gjøre det samme for sin bestemor, som de knapt ser til bursdager. Anonymkode: 76b5d...f14
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 Lite som forundrer meg. Jeg kjenner til besteforeldre som mener det er barnebarnas oppgave å sørge for å opprettholde kontakten. Mindreårige barnebarn. Anonymkode: 90c36...ca5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå