AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Hvor lenge kan en arving kreve offentlig skifte? Kan en kreve det etter at et tingretten har sendt ut skiftepapirer? Anonymkode: ec89f...b09
CAPS LOCK Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Du kan kreve offentlig skifte helt til det privat skiftet er gjennomført, men ikke seinere enn tre år etter dødsfallet. Lov om arv og dødsboskifte § 130: "Det kan ikke kreves offentlig skifte etter at det private skiftet er avsluttet. Statsforvalteren kan likevel kreve offentlig skifte hvis statsforvalteren finner at en arving under vergemål har fått en arv som ikke er tilfredsstillende i forhold til det arvingen hadde krav på. Retten til å kreve offentlig skifte faller bort tre år etter dødsfallet. For en ektefelle eller samboer som har sittet i uskifte, løper fristen fra det tidspunktet retten til uskifte opphørte. Taler sterke grunner for det, kan retten bestemme at offentlig skifte skal åpnes også etter utløpet av fristene etter annet ledd." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - I. Åpning av offentlig skifte - Lovdata 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 CAPS LOCK skrev (2 timer siden): Du kan kreve offentlig skifte helt til det privat skiftet er gjennomført, men ikke seinere enn tre år etter dødsfallet. Lov om arv og dødsboskifte § 130: "Det kan ikke kreves offentlig skifte etter at det private skiftet er avsluttet. Statsforvalteren kan likevel kreve offentlig skifte hvis statsforvalteren finner at en arving under vergemål har fått en arv som ikke er tilfredsstillende i forhold til det arvingen hadde krav på. Retten til å kreve offentlig skifte faller bort tre år etter dødsfallet. For en ektefelle eller samboer som har sittet i uskifte, løper fristen fra det tidspunktet retten til uskifte opphørte. Taler sterke grunner for det, kan retten bestemme at offentlig skifte skal åpnes også etter utløpet av fristene etter annet ledd." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - I. Åpning av offentlig skifte - Lovdata Tusen takk! Anonymkode: ec89f...b09
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Hvordan kan jeg gjennomføre skifte når jeg har en bror som jeg kan ikke kontakte? Det er snakk om penger. Kam jeg bare åpne konto i hans navn og overføre hans penger dit? Anonymkode: 0f1d4...3e4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan kan jeg gjennomføre skifte når jeg har en bror som jeg kan ikke kontakte? Det er snakk om penger. Kam jeg bare åpne konto i hans navn og overføre hans penger dit? Anonymkode: 0f1d4...3e4 Du kan ikke kontakte eller du får ikke tak i ham? Hvis du ikke kan, kan en advokat gjøre det? Anonymkode: d4097...6b8
Duff Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan kan jeg gjennomføre skifte når jeg har en bror som jeg kan ikke kontakte? Det er snakk om penger. Kam jeg bare åpne konto i hans navn og overføre hans penger dit? Anonymkode: 0f1d4...3e4 Jeg vil tro advokater har en løsning på det.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Du kan ikke kontakte eller du får ikke tak i ham? Hvis du ikke kan, kan en advokat gjøre det? Anonymkode: d4097...6b8 Han har blokkert meg for 2 år siden. Han bor i utlandet og når faren prøver å ringe ham,tar han ikke telefonen. Anonymkode: 0f1d4...3e4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Skrevet 2. oktober 2023 Kanskje du kan forsøke rekommandert brev? Arveretten foreldes forresten etter 10 år, så dersom fyren fortsatt ikke har latt seg kontakte etter at disse 10 årene er gått kan du stikke pengene i egen lomme. Anonymkode: 56f95...b80
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Skrevet 2. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje du kan forsøke rekommandert brev? Arveretten foreldes forresten etter 10 år, så dersom fyren fortsatt ikke har latt seg kontakte etter at disse 10 årene er gått kan du stikke pengene i egen lomme. Anonymkode: 56f95...b80 Jeg vil prøve det med rekommendert brev. Personlig vil jeg virkelig ikke disse pengene hans. Jeg vil virkelig at han tar dem. For meg er det en byrde å ha dem hos meg. Det er våres mors arv og hans del av det. Da er det bare å oppbevare penger til han kommer seg, om han kommer seg. Anonymkode: 0f1d4...3e4
CAPS LOCK Skrevet 2. oktober 2023 #10 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arveretten foreldes forresten etter 10 år, så dersom fyren fortsatt ikke har latt seg kontakte etter at disse 10 årene er gått kan du stikke pengene i egen lomme. Anonymkode: 56f95...b80 Her tar du feil, for i foreldelse gjelder for nye arvinger, ikke dem som er med på skifteattesten. Disse er kjente arvinger imotsetninger til hvis det skulle dukke opp et testament elleve år etter dødsfallet
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Skrevet 2. oktober 2023 45 minutter siden, CAPS LOCK said: Her tar du feil, for i foreldelse gjelder for nye arvinger, ikke dem som er med på skifteattesten. Disse er kjente arvinger imotsetninger til hvis det skulle dukke opp et testament elleve år etter dødsfallet Betyr det at jeg må nå oppbevare penger til det uendelige? Eller kanskje prøve å finne kontonummer hans og bare overføre? Anonymkode: 0f1d4...3e4
Duff Skrevet 2. oktober 2023 #12 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Betyr det at jeg må nå oppbevare penger til det uendelige? Eller kanskje prøve å finne kontonummer hans og bare overføre? Anonymkode: 0f1d4...3e4 Snakk med en advokat, de vet hvordan man løser slike saker så det blir riktig.
CAPS LOCK Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 16.30): Hvordan kan jeg gjennomføre skifte når jeg har en bror som jeg kan ikke kontakte? Det er snakk om penger. Kam jeg bare åpne konto i hans navn og overføre hans penger dit? Anonymkode: 0f1d4...3e4 AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 18.27): Han har blokkert meg for 2 år siden. Han bor i utlandet og når faren prøver å ringe ham, tar han ikke telefonen. Anonymkode: 0f1d4...3e4 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vil prøve det med rekommendert brev. Personlig vil jeg virkelig ikke disse pengene hans. Jeg vil virkelig at han tar dem. For meg er det en byrde å ha dem hos meg. Det er våres mors arv og hans del av det. Da er det bare å oppbevare penger til han kommer seg, om han kommer seg. Anonymkode: 0f1d4...3e4 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Betyr det at jeg må nå oppbevare penger til det uendelige? Eller kanskje prøve å finne kontonummer hans og bare overføre? Anonymkode: 0f1d4...3e4 Arveloven § 146. Arving som er forsvunnet eller uten kjent oppholdssted Er en arving forsvunnet eller fraværende uten kjent oppholdssted, skal det settes av arv til arvingen i booppgjøret. Arven skal forvaltes i samsvar med lov om forsvunne personar kapittel 2. Er arven mindre enn to ganger folketrygdens grunnbeløp, og det ikke er andre eiendeler som skal forvaltes for arvingen etter lov om forsvunne personar, skal det likevel ikke settes av arv til arvingen hvis han eller hun har ektefelle, samboer med arverett etter loven eller slektning i rett oppstigende eller nedstigende linje eller har rådd over hele arven ved testament. Arven skal da fordeles mellom disse personene etter reglene i lovens andre del. En forsvunnet eller fraværende arving som senere kommer til rette, kan ikke kreve tilbakeføring av arv som er fordelt etter fjerde punktum. Lov om forsvunne personar § 6 Forvalting av eigedelane til den forsvunne Eigedelane til den forsvunne skal forvaltast som eigedelane til personar under verjemål. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå