AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Jeg synes det er topp at barnetrygden har steget med et par hundrelapper, bedre enn ingenting. Men synes det er rart at ikke barnetrygden økes når barna blir ungdommer? De spiser like mye som voksne. Klær er like dyrt som voksnes klær. Sko til voksen pris, osv. Å ha ungdom i hus er dyrt. De skal ha både tlf. de må ha pc til lekser. Og ja.. jeg trodde det var dyrt med småbarn, men du verden så mye det koster å ha ungdommer. Ikke alle ungdommer kan jobbe ved siden av skolen, og det er vanskelig å få seg deltidsjobb som 14 åring. I tillegg stopper barnetrygden da de er 18, men de fleste 18 åringer bor fortsatt hjemme, eller de bor på hybel og trenger økonomisk støtte hjemmefra. Så lenge vi foreldre er pliktig til å forsørge ungdommen så lenge de går på videregående bør vi også få barnetrygd den tiden. noen som vet om 18 åringer får stipend når de bor hjemme og går skole? Anonymkode: 9b6b8...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): noen som vet om 18 åringer får stipend når de bor hjemme og går skole? Anonymkode: 9b6b8...4b4 De får ihvertfall utstyrsstipend som skal dekke det de trenger på vgs. Anonymkode: b14b8...37f
NakenPanda Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 (endret) Du får ikke noe mer en utstyrstipend med mindre ungdommen bort mer en 40 km hjemmefra eller du har en veldig lav inntekt De kan derimot få barnebidrag fram til vgs er ferdig (i praksis til de er 19 år), men vet ikke om dette treffer deg Endret 2. september 2023 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Du får ikke noe mer en utstyrstipend med mindre ungdommen bort mer en 40 km hjemmefra eller du har en veldig lav inntekt Ja utstyrsstipend får han. synes barnetrygden burde vært høyere uansett Anonymkode: 9b6b8...4b4
NakenPanda Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja utstyrsstipend får han. synes barnetrygden burde vært høyere uansett Anonymkode: 9b6b8...4b4 Det er ihvertfall skattefritt, snart er de 18 og du får ingenting og de koster det samme...
Enmanelskeråhate Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Kan jo ha det i minne før man får barn
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Tenker man bør være fornøyd med at barnetrygd finnes jeg da. Få land som har det. Anonymkode: cbf9a...1d9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Enmanelskeråhate skrev (26 minutter siden): Kan jo ha det i minne før man får barn Mine barn er snart 18. poenget er at barnetrygden er økt for barn under 6 år.. men de tenker ikke på at det koster å ha større barn. Ungdommene våre får det de trenger, men når du må ut med over 20.000 til lappen, 12.000 for mopedlappen til den andre osv så koster det. Vi har betalt det fordi vi har nedprioritert andre ting. poenget er uansett at alle får barnetrygd, og den er økt til de minste. Som at det er gratis å ha Store barn Anonymkode: 9b6b8...4b4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker man bør være fornøyd med at barnetrygd finnes jeg da. Få land som har det. Anonymkode: cbf9a...1d9 Ikke alle land har barnetrygd. I England f eks har de ikke det. Barnehage koster 8-10.000 pr mnd pr barn. Til gjengjeld har begynner de på skole når de er 4 år. Med sfo lignende tilbud som er gratis. Så har de fjernet all moms på barnemat, klær og utstyr, så de får det igjen der. De har heller ikke fødselspermisjon sponset av staten, kommer an på forsikringsavtaler med jobben. uansett så var ikke dette sammenligning med andre land. Vi bor i Norge og det er her vi må stemme på partier som jobber for våre hjertesaker. Anonymkode: 9b6b8...4b4
Enmanelskeråhate Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mine barn er snart 18. poenget er at barnetrygden er økt for barn under 6 år.. men de tenker ikke på at det koster å ha større barn. Ungdommene våre får det de trenger, men når du må ut med over 20.000 til lappen, 12.000 for mopedlappen til den andre osv så koster det. Vi har betalt det fordi vi har nedprioritert andre ting. poenget er uansett at alle får barnetrygd, og den er økt til de minste. Som at det er gratis å ha Store barn Anonymkode: 9b6b8...4b4 Må ut med? At du selv har valgt å sponse førerkort må du ta ansvar for selv 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mine barn er snart 18. poenget er at barnetrygden er økt for barn under 6 år.. men de tenker ikke på at det koster å ha større barn. Ungdommene våre får det de trenger, men når du må ut med over 20.000 til lappen, 12.000 for mopedlappen til den andre osv så koster det. Vi har betalt det fordi vi har nedprioritert andre ting. poenget er uansett at alle får barnetrygd, og den er økt til de minste. Som at det er gratis å ha Store barn Anonymkode: 9b6b8...4b4 Ingen som tvinger deg til å betale for barnas førerkort. Ingen i min søskenflokk har fått sponset førerkort av våre foreldre, vi har måttet jobbe ved siden av skolen. Ellers er jeg enig med deg i at det er dyrt å ha store barn også. Men det hadde blitt en alt for stor jobb å holde styr på hvem som skal få barnetrygd utover 18 år når barna går på vgs, det krever veldig mye ressurser. Og en gang må det jo stoppe. Men jeg tenker at når man fyller 18 så er man gammel nok til å ha en deltidsjobb ved siden av vgs. Alle får utstyrsstipend fra lånekassa som dekker det man trenger å kjøpe inn til skolestart på vgs. Anonymkode: 5b4d2...5c6 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen som tvinger deg til å betale for barnas førerkort. Ingen i min søskenflokk har fått sponset førerkort av våre foreldre, vi har måttet jobbe ved siden av skolen. Ellers er jeg enig med deg i at det er dyrt å ha store barn også. Men det hadde blitt en alt for stor jobb å holde styr på hvem som skal få barnetrygd utover 18 år når barna går på vgs, det krever veldig mye ressurser. Og en gang må det jo stoppe. Men jeg tenker at når man fyller 18 så er man gammel nok til å ha en deltidsjobb ved siden av vgs. Alle får utstyrsstipend fra lånekassa som dekker det man trenger å kjøpe inn til skolestart på vgs. Anonymkode: 5b4d2...5c6 Utstyrsstipend er på 2000 i året Anonymkode: 9b6b8...4b4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen som tvinger deg til å betale for barnas førerkort. Ingen i min søskenflokk har fått sponset førerkort av våre foreldre, vi har måttet jobbe ved siden av skolen. Ellers er jeg enig med deg i at det er dyrt å ha store barn også. Men det hadde blitt en alt for stor jobb å holde styr på hvem som skal få barnetrygd utover 18 år når barna går på vgs, det krever veldig mye ressurser. Og en gang må det jo stoppe. Men jeg tenker at når man fyller 18 så er man gammel nok til å ha en deltidsjobb ved siden av vgs. Alle får utstyrsstipend fra lånekassa som dekker det man trenger å kjøpe inn til skolestart på vgs. Anonymkode: 5b4d2...5c6 Jeg tenker at siden de økte barnetrygden til barn under 6 år kunne de økt for barn over 14 også. Anonymkode: 9b6b8...4b4
Flamme Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Er det ikke sånn at de med barn under 6 år får ekstra fordi det er vanskelig å jobbe ekstra / ta ekstra vakter ect med barn som ikke kan være hjemme alene? Med ungdommer i hus så er det enklere å øke inntekten sin, feks jobbe helg, overtid ect. Alltid tenkt at det var derfor at de med barn under 6 år fikk ekstra. Mulig jeg tar feil? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at siden de økte barnetrygden til barn under 6 år kunne de økt for barn over 14 også. Anonymkode: 9b6b8...4b4 Snakker ikke bare for meg selv, men for alle foreldre der ute som har ungdommer i hus. Husk at barnetrygden har steget med 200 kr på 30 år. Det er mange som sliter i disse tider med høye matpriser, drivstoff og høy rente. Vi kjøpte boligen vår for 20 år siden, og huset var jo da på «billig salg» i forhold til dagens priser. Så vi er nesten ferdig med lånet sånn sett. Så vi lider ingen nød. men generelt sett mener jeg barnetrygden burde økt mer. så tenker jeg også at småbarnsfamilier som er i etableringsfasen burde fått mye billigere barnehage. Anonymkode: 9b6b8...4b4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 Flamme skrev (2 minutter siden): Er det ikke sånn at de med barn under 6 år får ekstra fordi det er vanskelig å jobbe ekstra / ta ekstra vakter ect med barn som ikke kan være hjemme alene? Med ungdommer i hus så er det enklere å øke inntekten sin, feks jobbe helg, overtid ect. Alltid tenkt at det var derfor at de med barn under 6 år fikk ekstra. Mulig jeg tar feil? Det er som et tillegg fordi de har barn i barnehage. Gjerne flere barn, og barnehage koster mye. da våre barn var små betalte vi 6000 i mnd i barnehage inkl mat. Dette i tillegg til huslån og andre løpende utgifter. Det gikk egentlig veldig bra, men nå i dyrtid er det jo mange som sliter med å få endene til å møtes. Luksusfellen denne sesongen skal ikke handle om de som sløser og lever over evne, men vanlige familier som sliter i dyrtiden vi er i nå Anonymkode: 9b6b8...4b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå