Gå til innhold

Hvorfor er det slik at alle de som klager over fattigdom og dårlig råd røyker eller snuser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det en sammenheng eller er det bare heeeeelt tilfeldig? 

Anonymkode: 369ea...58b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha☺️  Det er faktisk litt sant.  Jeg er fattig jeg å, men jeg klager aldri over det da. Aldri har jeg røyket eller snust.  Men er mange som er fattige eller blir sett på som fattige som røyker og snuser.   Hehe.  Skjønner at du vil frem til at alle som har lite utdannelse/ikke jobber osv. er så lite intelligente at de røyker bla bla..   Å være fattig er ikke ensbetydende med å være dum!  

Anonymkode: d876a...f83

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er man 20 år gammel, så er det lettere å komme ut av avhengighet. Er man 50+ så har vel de fleste prøvd å slutte. Det nytter ikke med fordommer og kritikk.  Det er flest eldre røykere, og stadige avgiftsøkninger rammer fattige eldre hardest. 
Om 30 år vil nok det verste være over. Da er det vel heller andre rusmidler som blir vanskelig.

Skrevet

Ærlig talt så er det ikke så mange som røyker lenger, heller ikke blant de lav utdanning og inntekt. Det begynner å bli en utdatert stereotype dette med "fattige som røyker men klager over dårlig råd". Den gikk egentlig ut på dato for 15 år siden. På samme måte som at det ikke er særlig mange lenger som går med hvite tennissokker, skinnjakke og rulletobakk i brystlommen. 

• Liker 1
Skrevet

🤣 ja bare fordi ts innbiller seg dette så blir det jo sant. 🤣🤭

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde aldri hatt råd til å hverken røyke, snuse eller drikke... 

Anonymkode: 03b41...2d3

• Liker 1
Skrevet

Å bruke begrep som "alle" når man skal beskrive en trend er vel kanskje ikke så lurt.

Er sikker på at du vil få mange svar her som beskriver at selv om man er fattig så trenger man ikke å snuse.

Jeg er fattig (inntekt 403.000)  fordi jeg er alvorlig syk, ikke fordi jeg snuser og røyker. Har verken snust eller røykt en dag i mitt liv. Men er forsåvidt enig med deg i at man ikke bør klage over at man er fattig hvis man har dyre vaner som røyking og snusing.

Anonymkode: cdff2...ec3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å bruke begrep som "alle" når man skal beskrive en trend er vel kanskje ikke så lurt.

Er sikker på at du vil få mange svar her som beskriver at selv om man er fattig så trenger man ikke å snuse.

Jeg er fattig (inntekt 403.000)  fordi jeg er alvorlig syk, ikke fordi jeg snuser og røyker. Har verken snust eller røykt en dag i mitt liv. Men er forsåvidt enig med deg i at man ikke bør klage over at man er fattig hvis man har dyre vaner som røyking og snusing.

Du er ikke fattig med en inntekt på over 400 000. Fattigdomsgrensen er på rundt 282 000.

Anonymkode: 245af...111

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Min onkel er pensjonist med litt over 19 000 pr. mnd. Han sluttet å røyke for nærmere 40-år siden, og snus har han aldri brukt. Men han er heller ikke sånn som klager.

Jeg er student. Har aldri røkt eller brukt snus, og jeg kjøper ikke alkohol. Det hender jeg klager litt.

Anonymkode: 56a2c...87a

• Liker 1
Skrevet

Haha☺️  Det er faktisk litt sant.  Jeg er fattig jeg å, men jeg klager aldri over det da. Aldri har jeg røyket eller snust.  Men er mange som er fattige eller blir sett på som fattige som røyker og snuser.   Hehe.  Skjønner at du vil frem til at alle som har lite utdannelse/ikke jobber osv. er så lite intelligente at de røyker bla bla..   Å være fattig er ikke ensbetydende med å være dum!  

Anonymkode: d876a...f83

Jeg tror Ts mener at de som er fattige kaster bort penger på røyk og snus, ikke at de er mindre intelligente enn andre. Selvsagt er de ikke dumme. Selvsagt vet de at de hadde hatt bedre råd til mat om de ikke røykte eller snuset. Akkurat som de som er fattige og kjøper mye brus og godteri/snacks. De vet også at de hadde hatt bedre råd om de hadde kuttet ut det usunne.

• Liker 1
Skrevet
Adobyen skrev (29 minutter siden):

Er man 20 år gammel, så er det lettere å komme ut av avhengighet. Er man 50+ så har vel de fleste prøvd å slutte. Det nytter ikke med fordommer og kritikk.  Det er flest eldre røykere, og stadige avgiftsøkninger rammer fattige eldre hardest. 
Om 30 år vil nok det verste være over. Da er det vel heller andre rusmidler som blir vanskelig.

Du har nok et poeng der ja. Min mor hadde fortsatt lyst på røyk til morgenkaffen selv over 40 år etter hun sluttet. Min far klarte ikke slutte før han fikk vite at han måtte slutte å røyke for å få lov å ha oksygentank i huset (kols i over 10 år, så småcellet lungekreft).

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du er ikke fattig med en inntekt på over 400 000. Fattigdomsgrensen er på rundt 282 000.

Fattigdom kan regnes på flere måter. Det handler i hovedsak om hvor mye man har til rådighet etter utgiftene er betalt, så beklager,  men du vet ikke om en med inntekt på 400.000 er fattig eller ikke...

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fattigdom kan regnes på flere måter. Det handler i hovedsak om hvor mye man har til rådighet etter utgiftene er betalt, så beklager,  men du vet ikke om en med inntekt på 400.000 er fattig eller ikke...

Det er bare tull. Med den logikken så kan en med millioninntekt være fattig om de har veldig høye utgifter da eller?  

Det er forskjell på lav inntekt og fattigdom.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Anser meg selv som fattig, har minstesats ufør, så litt under 300 000. Men jeg har aldri røyket eller snust. Og jeg drikker ikke brus. Men jeg har medisin utgifter på 3000 kr i måneden, og ofte så må jeg velge noe bort. 

Men jeg klager ikke på at jeg er fattig. 

Anonymkode: f06c6...040

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fattigdom kan som du soer regnes på flere måter, blant annet den idiot EU-metoden.

Men det er det du har til 40dighet før utgiftene som sier noe om hvorvidt du er fattig eller ikke. En som er alene med inntekt på 400K er ikke fattig.

Skrevet

Min mor er ufør og røyker. 

For det første har hun gjort det i 40 år, og det gjør det nok veldig mye vanskeligere å slutte. 

For det andre har hun lite energi og mye smerter grunnet sykdom. Det gjør at dagene blir lange. Hun kan ikke lenger holde på med håndarbeid, og hun har ikke energi til å gjøre masse utenfor huset. Da blir røyken en trøst og en erstatning for der hun mistet. 

Nå klager hun ikke over dårlig råd, da. Det har hun aldri gjort, selv om vi aldri har vært av de som har mest penger. 

Anonymkode: 2e33a...11f

Skrevet

Mange i den litt eldre generasjonen røykte fra de var unge. Min mor røykte hele livet, men da hun ble 50 ville hun slutte. Det var virkelig en kamp! Dersom hun hadde vært enslig og levd med store bekymringer for økonomi og helse ville det nok vært ekstremt mye mer utfordrende å kutte en så stor avhengighet. Hun brukte også store summer på plaster/tyggis og avhengighetskurs og lignende. Så for meg fremstår nesten røykeslutt som noe som i mange tilfeller forutsetter en høyere sosioøkonomisk status. 

Anonymkode: e8aa4...cd6

Skrevet (endret)

Kan det være noe i at snus/Røyk ikke ER bortkastet for de som bruker det? Kan det være de mangler noe i sitt liv som disse sentral stimulerende midlene faktisk hjelper med?  Mange sier de kaster bort penger på Røyk og snus.. Men er det egentlig å kaste bort pengene om det gir dem noe? Hvis de er uføre så har de kanskje ikke så mye annet å bruke pengene på heller ( jobb /hobby) så det er kanskje litt hånd i hånd? 

Jeg er også ufør.. Og har røyket tidligere.. Det var en grunn for at jeg ikke klarte slutte før jeg gjorde... 

Før i tiden, da sigaretten ble populær, var det kun de rike som røyket. Det var visst medisin også. Så snudde det, man fikk mer kunnskap osv og nå er det "lavtlønnede og kunnskapsløse" som bedriver det.. 🤷‍♀️ 

Vel.. Tviler på at det er grunnen til fattigdommen dems, eller.. Er helt sikker faktisk. Om noe som helst så kan det være alt de har. Men sykdom i Norge kan skape fattigdom ja.. 

Endret av Perfume
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
ruffen29 skrev (19 timer siden):

Ærlig talt så er det ikke så mange som røyker lenger, heller ikke blant de lav utdanning og inntekt. Det begynner å bli en utdatert stereotype dette med "fattige som røyker men klager over dårlig råd". Den gikk egentlig ut på dato for 15 år siden. På samme måte som at det ikke er særlig mange lenger som går med hvite tennissokker, skinnjakke og rulletobakk i brystlommen. 

Det er så typisk at til og med på Petter der ingen vil bo på tv2 der det nettopp handler om fattigdom så sitter de han intervjuer å røyker samtidig som de snakker om at de ikke har råd til mat. 

• Liker 1
Skrevet

Nikotin er et nytelsesmiddel som hjelper i en ellers traurig hverdag  staten tar inn endel på dette. Samtidig koster det mye i form av forventet sykdom, men de lever jo ikke så lenge så kanskje det spares noe i pensjon.

For den enkelte er det lett å si at en sparer mye på å ikke røyke, sannheten er vel at da går pengene til noe annet. Et unntak var en som la til side det han hadde brukt på røyk og kjøpte seg en brukt bil. Så det går an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...