AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Jeg har brukt Oxicontin I 6 år pga helsemessige årsaker (ingen rusmisbruker/narkoman) Jeg klarer meg fint 1 dag eller 2 uten hvis jeg kun skal være hjemme og ikke gjøre noe som belaster kroppen og gir meg smerter. Men disse dagene har jeg ingen energi/overskudd. De dagene jeg tar Oxicontin går energi nivået opp og hjernen og kreativiteten øker og jeg får gjort mye i løpet av dagen. Oxicontin har jo en stor beroligende effekt, så jeg lurer på hvorfor jeg reagerer som jeg gjør på den da? Noen som vet hvorfor? Anonymkode: 66a1b...d46
Topsi Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har brukt Oxicontin I 6 år pga helsemessige årsaker (ingen rusmisbruker/narkoman) Jeg klarer meg fint 1 dag eller 2 uten hvis jeg kun skal være hjemme og ikke gjøre noe som belaster kroppen og gir meg smerter. Men disse dagene har jeg ingen energi/overskudd. De dagene jeg tar Oxicontin går energi nivået opp og hjernen og kreativiteten øker og jeg får gjort mye i løpet av dagen. Oxicontin har jo en stor beroligende effekt, så jeg lurer på hvorfor jeg reagerer som jeg gjør på den da? Noen som vet hvorfor? Anonymkode: 66a1b...d46 Eufori som bivirkning? Kanskje står du på for stor dose så du får ruseffekt? 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Topsi skrev (33 minutter siden): Eufori som bivirkning? Kanskje står du på for stor dose så du får ruseffekt? Jeg har stått på samme dose i 6 år. Og de dagene jeg trenger smertestillende kan det være noen ganger at jeg må ta 2 stk samtidig istedenfor 1 morgen og 1 kveld pga sterke smerter, men jeg opplever det samme uansett om jeg tar 2 på en gang eller fordeler de utover dagen. Jeg føler meg ikke ruset de dagene jeg tar dem. Det gjorde jeg den første tiden jeg begynte på de, noe legen sa var helt normalt, men at det ville gi seg etter en tid å ha stått på de fast. Jeg har også tillatelse til å kjøre bil når jeg tar dem. For min del synes jeg det er veldig bra at jeg reagerer slik på dem for da får jeg jo fylt dagene mine med meningsfylte ting og ærender istedenfor å være sengeliggende og ikke ha noen livskvalitet. Jeg lurer egentlig bare på hvorfor kroppen min reagerer slik på dem? Anonymkode: 66a1b...d46
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Kan det vere fordi kroppen din bruker masse energi på å handtere smertene? Og når smertene blir borte kan kroppen bruke energien på andre ting? Anonymkode: ebe05...bbf 16 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Spør på freakforum, de har litt mer peiling enn folk på kg Anonymkode: 29cc7...73c 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Det er vel gjerne slik avhengighet fungerer. At når man får det man "trenger" opplever man å fungere normalt og ha det bra og ellers er livet grått, vondt og lite givende. Anonymkode: bfcad...32d 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 Sett på Netflix, ja😉? Anonymkode: 29ab5...ea9 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 23.45): Kan det vere fordi kroppen din bruker masse energi på å handtere smertene? Og når smertene blir borte kan kroppen bruke energien på andre ting? Anonymkode: ebe05...bbf Det virker sånn, for når jeg er nesten smertefri så bruker jo ikke kroppen energi til å håndtere smertene, men heller bruke energi på andre ting som også gjør at livskvaliteten min øker disse dagene. Anonymkode: 66a1b...d46 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 Høres ut som abstinenser Anonymkode: ace17...a75 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er vel gjerne slik avhengighet fungerer. At når man får det man "trenger" opplever man å fungere normalt og ha det bra og ellers er livet grått, vondt og lite givende. Anonymkode: bfcad...32d Avhengig og avhengig det spørs vel i hvilken situasjon man tar medisinen. Jeg tar den ikke fordi jeg har ett rusproblem, men den er helt nødvendig for at jeg skal klare å fungere i hverdagen. Jeg er også uføretrygdet pga helsen og jeg er ingen ungdom (nærmer meg 50) Jeg klarer meg fint uten medisinen, men da er jeg også sengeliggende pga smerter. Jeg klarer såvidt å komme meg på toalettet. Grunnen til at jeg ikke tar den hver dag er fordi jeg ønsker ikke å ta den ofte fordi jeg blir så forstoppet og den er absolutt ikke bra for leveren. De dagene jeg tar medisinen blir kroppen nesten smertefri og jeg kan gjøre ting som øker livskvaliteten min. Anonymkode: 66a1b...d46 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som abstinenser Anonymkode: ace17...a75 Abstinenser kjenner jeg veldig godt til da jeg har sluttet med en annen medisin for ett par år siden og det er absolutt ikke abstinenser jeg har de dagene jeg ikke tar den. Anonymkode: 66a1b...d46 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 Synes også det høres ut som abstinenser. Du trenger ikke være rusmisbruker for å kjenne på abstinenser ift medisinbruk. Oxycontin er heavy saker. Oxycontin er en medisin som man får «toleranse» for, og når du da ikke tar den i en dag eller to, er det ikke rart kroppen din reagerer. Anonymkode: c9d5c...50e 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 Sett painkiller? Oxykontin er ikke et preparat som en skal gå på for lenge om gangen. Anonymkode: b57ec...44a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 Hvile preparat kan man egentlig gå på når alle er “skumle”, men man har daglige smerter som ødelegger både nattesøvn og dagene😪Jeg kan feks ikke bruke paralgin, de gir meg forstoppelse og ekstreme bekkensmerter. Å gå på do er ekstremt smertefullt. Anonymkode: 6aff1...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Skrevet 4. september 2023 Fascinerende! Jeg fikk det på sykehus etter en operasjon, og for meg var det heavy drugs, jeg bare sovna og sovna og sovna. Kunne våkne og se på klokka og sovne igjen. Føltes helt håpløst, skulle egentlig gå litt i gangene for å starte rehabiliteringen,men greide bare sove. Måtte bytte til Oxynorm. Interessant at det gir deg motsatt effekt! Anonymkode: 575c1...99b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 Men tilbake til egentlige spm. Jeg lurer på hvorfor kroppen min reagerer som den gjør? Den er jo egentlig en veldig sterk beroligende medisin. For meg er det så klart veldig positivt da jeg får økt livskvalitet og glede i hverdagen. Anonymkode: 66a1b...d46 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #17 Skrevet 4. september 2023 Jeg har vært rusavhengig, og for meg høres det ut som at kroppen din, kanskje ubevisst, gleder seg til neste "fix" og får en opptur. Kjenner igjen det du beskriver. Anonymkode: 06afe...eff
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #18 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fascinerende! Jeg fikk det på sykehus etter en operasjon, og for meg var det heavy drugs, jeg bare sovna og sovna og sovna. Kunne våkne og se på klokka og sovne igjen. Føltes helt håpløst, skulle egentlig gå litt i gangene for å starte rehabiliteringen,men greide bare sove. Måtte bytte til Oxynorm. Interessant at det gir deg motsatt effekt! Anonymkode: 575c1...99b Jeg har alltid reagert slik på medisinen, men det er i den siste tid jeg har begynt å lure veldig på hvorfor. Som du skriver andre sovner jo på den. Jeg er motsatt. Anonymkode: 66a1b...d46 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #19 Skrevet 4. september 2023 Jeg har også vært avhengig av smertelindrene. Jeg trur man er like trøtt og sliten når man er ruset, men opiatet dekker over de normale bivirkningene av å være trøtt, så man legger ikke så godt merke til det. Anonymkode: 7b5ab...60b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #20 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært rusavhengig, og for meg høres det ut som at kroppen din, kanskje ubevisst, gleder seg til neste "fix" og får en opptur. Kjenner igjen det du beskriver. Anonymkode: 06afe...eff Jeg forstår hva du mener, men jeg føler det ikke slik. Jeg har stått på samme dose I 5 år. Det første året sto jeg på mye høyere dose, men ønsket selv å trappe ned for å kunne få lov til å kjøre bil og andre ting i hverdagen som jeg ikke klarte å gjennomføre på høyere dose. Anonymkode: 66a1b...d46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå