AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Jeg var helt fersk på fond og aksjer da jeg startet opp sparingen for 3 år siden. Jeg har nå 311 000 hvor 61000 er renter. Men jeg ønsker ikke spare videre i VPS pga skatt ved uttak osv. Hva er den beste løsningen her? Selge meg ut og ta skatten som følger av det. Eller bare lage ny spareavtale i ASK og stoppe i VPS og la pengene stå der? Regner med det er forvaltningsgebyrer osv selv om spareavtalen stoppes. Og eventuell problemer med skatt vil vel uansett være en problemstilling i fremtiden om jeg bare lar de stå der.. Trenger noen råd fra noen som kan litt mer enn meg😅 Anonymkode: d6d74...42f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Om du flytter til ASK så må du betale 37% av gevinsten i skatt. Når du flytter mellom kontoer må du skatte. Tror det var en ordning om at man kunne flytte skattefritt over til ASK for noen år siden. Anonymkode: 40a7c...d5f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om du flytter til ASK så må du betale 37% av gevinsten i skatt. Når du flytter mellom kontoer må du skatte. Tror det var en ordning om at man kunne flytte skattefritt over til ASK for noen år siden. Anonymkode: 40a7c...d5f Ja vet den ordningen ikke finnes lengre.. klar over skatten men lurer på hva som er best å gjøre. Har oppretter ny spareavtale i ASK nå. Anonymkode: d6d74...42f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regner med det er forvaltningsgebyrer osv selv om spareavtalen stoppes. Anonymkode: d6d74...42f DNB tar i det minste 500 kroner i avgift PER ÅR, på VPS konto med beløp over 100k, så det spiser nok opp det meste av "renters rente" fordel ved å beholde kontoen for å utsette skatten. Men, vi vet ikke hva gebyrene dine er. Du må finne hvor mye gebyr du kan slippe ved 1 konto vs 2, og om det er større enn forventet inntekt på skattebeløpet du utsetter for skatt, etter skatt Vanligvis lønner det seg "alltid" å utsette skatten så langt frem i tid som mulig, men er beløpene små, og avgiftene store så er det egentlig ikke verdt tiden å finne frem kalkulatoren 😀 Men du bør google og finne hva du betaler i avgifter da, alltid greit å vite hva en betaler for ting en kjøper. Uansett hva du går for. Da kan du også få bedre råd potensielt Anonymkode: fb052...b7b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): DNB tar i det minste 500 kroner i avgift PER ÅR, på VPS konto med beløp over 100k, så det spiser nok opp det meste av "renters rente" fordel ved å beholde kontoen for å utsette skatten. Men, vi vet ikke hva gebyrene dine er. Du må finne hvor mye gebyr du kan slippe ved 1 konto vs 2, og om det er større enn forventet inntekt på skattebeløpet du utsetter for skatt, etter skatt Vanligvis lønner det seg "alltid" å utsette skatten så langt frem i tid som mulig, men er beløpene små, og avgiftene store så er det egentlig ikke verdt tiden å finne frem kalkulatoren 😀 Men du bør google og finne hva du betaler i avgifter da, alltid greit å vite hva en betaler for ting en kjøper. Uansett hva du går for. Da kan du også få bedre råd potensielt Anonymkode: fb052...b7b EDIT: Ser ut som noen banker ikke gir flere vps avgifter for samme person, med var litt uklar formulering på dnb, hvis ikke en får ekstra gebyr blir det trolig best å utsette skatt isteden for å betale skatt o.0 Anonymkode: fb052...b7b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Husk også at alle typer fond ikke er "lov" i ASK konto, så sjekk det før du gjør noe Anonymkode: fb052...b7b
Schmuhu Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 Det kan lønne seg å sitte stille i båten i noen år, dersom det er snakk om en global indeksfond. Stopp sparingen og la pengene stå. Opprett ASK og fortsett sparingen der. Det er ikke usannsynlig at vi får en borgerlig regjering igjen som senker skatt på gevinst fra aksjemarkedet. Du må også huske skjermingsfradraget om du ønsker et korrekt bilde av skatt. Da er det å vente på et mer gunstig tidspunkt å ta ut pengene, dersom også markedet tilsier en positiv realisering. Fordelen med ASK er at du kan bytte fond og realisere gevinst innad i kontoen uten å utløse skatt. Når det er sagt så er horisonten lang frem. En bør spare mer enn 15 år i fond. Du har spart 3 år. I tillegg kommer risikovurderingen og hva fondsprodukt som bespares. Har du en bransjefond som må realiseres nå, så hadde jeg ikke ventet uansett skatt. En global indeksfond kan derimot bli stående uten problem. Lykke til med sparing. Schmuhugukuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå