AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 I åresvis har jeg gjort alt. Jeg har vært familien as’ prosjektleder med ansvar for absolutt alt. Mathandling, ungenes klær og sko, foreldremøter, at vi har utemøbler, trampoline, gressklipper, biler, servicer, epletre, bringebærbusker, bursdagsfeiringer, juleavslutninger, middager, frokoster, matpakker, matbokser, vannflasker, fritidsaktiviteter, laglederverv, fauverv, betalt regninger, sørget for dugnader i veltet, at hytta til ble malt, osv, osv, you name it. Jeg har i alle år forsøkt å delegere ting til mannen, men det har da enten ikke blitt gjort, eller blitt gjort sløvt og for dårlig. F.eks støvsuging eller klesvask. Langt under pari. Støv og sand overalt etter støvsuging, eller så krøllete klær at de måtte vaskes på ny etter at han hadde hengt dem opp. Jeg orker ikke mer, og har bedt ham om å komme på banen eller flytte. Og han sliter. Nå fordeler vi middagslagingen likt, og han kan ikke noe. Tomatsuppa ble klumpete, og alt annet han prøver å fikse blir enten brent eller er rått. Jeg har ikke klaget, men det funker ikke. Og han sliter. Noen som har prøvd dette? Har det fungert? Anonymkode: 6304b...000 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Føler med deg ts, det må være tungt å bære alt alene. Det høres jo ut som om han ikke forstår hvordan det gjøres, det er ikke ideelt, men hva med å lære han det? Kanskje lag middag sammen, så ser han hvordan du gjør det, og prøver selv? Å samme med det andre Vet at det blir nok en jobb for deg, men om han blir flinkere i sitt bidrag, vil det avlaste deg bedre i lengden Anonymkode: f0c1b...bdb 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Jøss. Er han ikke voksen eller?? Anonymkode: 1ee89...4c4 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Hvis det er en voksen mann med jobb som fortsatt ikke har lært det helt elementære lurere jeg på hca er i veien med han? Kjenner et par slike som er neurodiverse. Anonymkode: 16f53...9d9 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Kan han noe i det hele tatt? Man kan jo fordele litt etter evne, og så er det jo ting helt evneveike klarer også, som å sette inn i oppvaskmaskinen. Og noe må man jo gjøre litt for å lære, matlaging, kanskje også klesvask og litt husvask. Synes det er rart du skriver at du tror han drar fra deg, du burde heller dra fra han... Anonymkode: 79ab2...411 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Var dere unge da dere ble sammen? Anonymkode: 580c1...137 1
exictence Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 (endret) Enhver har behov for å føle mestring. Kanskje du ikke skal deligere, men bare ta ting som det kommer. Endret 2. september 2023 av exictence 1
Spyflua Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Men kanskje dele inn oppgaver etter hva man mester? Du lager mat, han rydder? 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Skjønner ingenting av overskriften din. Harmoniserer dårlig med historien. En historie som er tragisk nok for deg, all ære og stakkars deg for all byrden. I årevis har det altså vært denne totale ensidigheten i engasjement i arbeidsoppgaver tilknyttet et forhold, og historien beskriver kun dette. Ett spørsmål er "vet du noe om mannen din i det hele tatt utover dette du forteller?" I korte trekk som du forteller oss, at alt han tar i blir til stein. Dette må vel føles tragisk for mannen din også, eller tenker du at han bare gir faen? Det er noe som heter et minimum av ansvarsfølelse. Én ting er å passe på at tomatsuppa ikke klumper seg, en annen er å ivareta jobben sin. Det førstnevnte klarer en med 15 i IQ, så du kan allerede stoppe opp litt der;. . Hvorfor røres det ikke i denne kasserollen? Kan du overvåke og tillate deg muntlig instruksjon? Oppstår det i så fall sinne? For så lavt som 15 i IQ tror jeg ikke han har. Arbeidsforhold kan på den annen side demotivere og bli en byrde for fritid og familie. Denne mannen var vel ikke slik når du hodestups forelsket deg i han, eller? Et deprimert menneske yter lite og pakker seg gjerne inn i et teppe av ingenting. Og alt har selvsagt en årsak. Så hvor er høna og hvor er egget? Historien isolert er fæl for deg, ja, men den har ingen belysning av personene i seg.. Anonymkode: 74090...95c 5 11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Enig med den over her som mener overskriften din harmonerer dårlig med innholdet i innlegget. Om noe så er det vel mannen din som går til grunne om dere splittes, så hjelpeløs som han fremstår ut fra dine beskrivelser. Er du sikker på at du ikke kan legge lista bittelitt lavere mtp de tingene han forsøker å få til? Jeg er ikke alltid superfornøyd med hvordan min fyr løser ting. Han er flink nok på kjøkkenet, men det sprutes og grises en hel del som gjør at opprydding i etterkant blir mye større. Men jeg innser at jeg kan ikke fotfølge han og kritisere alt han gjør. Bedre å rose de tingene som lbir gjort bra for å gå litt motivasjon. Om han opplever at absolutt INGENTING er bra nok, så er det nok vanskelig å motivere seg. Men skjønner deg jævlig godt, da. Litt kjedelig å måtte drive taktikkeri for å få han til å bidra på en skikkelig måte. Anonymkode: dbd9e...7f1 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skjønner ingenting av overskriften din. Harmoniserer dårlig med historien. En historie som er tragisk nok for deg, all ære og stakkars deg for all byrden. I årevis har det altså vært denne totale ensidigheten i engasjement i arbeidsoppgaver tilknyttet et forhold, og historien beskriver kun dette. Ett spørsmål er "vet du noe om mannen din i det hele tatt utover dette du forteller?" I korte trekk som du forteller oss, at alt han tar i blir til stein. Dette må vel føles tragisk for mannen din også, eller tenker du at han bare gir faen? Det er noe som heter et minimum av ansvarsfølelse. Én ting er å passe på at tomatsuppa ikke klumper seg, en annen er å ivareta jobben sin. Det førstnevnte klarer en med 15 i IQ, så du kan allerede stoppe opp litt der;. . Hvorfor røres det ikke i denne kasserollen? Kan du overvåke og tillate deg muntlig instruksjon? Oppstår det i så fall sinne? For så lavt som 15 i IQ tror jeg ikke han har. Arbeidsforhold kan på den annen side demotivere og bli en byrde for fritid og familie. Denne mannen var vel ikke slik når du hodestups forelsket deg i han, eller? Et deprimert menneske yter lite og pakker seg gjerne inn i et teppe av ingenting. Og alt har selvsagt en årsak. Så hvor er høna og hvor er egget? Historien isolert er fæl for deg, ja, men den har ingen belysning av personene i seg.. Anonymkode: 74090...95c Okei, enig i at det kom litt uklart fram. Men jeg kan jo legge til da… Han tar null av instruksjoner. Sier jeg at han bør røre i tomatsuppegryta for å unngå at det klumper seg, må jeg gjøre det på en måte der jeg nærmest kryper for han. Han blir kjempesint for det han da tar som kritikk, så kan han finne på å brøle ett eller annet og gå fra hele gryta. Det samme med klesvask. Jeg har flere ganger bedt ham, så pent jeg bare kan, om å riste lett på klærne før han henger dem opp, men han blir sint, smeller igjen døra og roper at jeg «til helvete kan ta vaska sjøl da, du som er så perfekt!» Sånn er han med det meste. Hvis jeg spør om jeg skal hjelpe til med å male huset, noe vi har gjort én gang på de 14 årene vi har bodd her, fordi det går så himla tregt, tar han det nettopp som kritikk fordi det går så himla tregt. Og så blir han sur på meg fordi jeg maler veggen min dobbelt så fort som han. Og nåde meg hvis jeg tøyser og sier at «hey, jeg malte dobbelt så fort som deg enda jeg har null erfaring med slikt, haha» da blir han dødsstraff og snakker ikke til meg resten av dagen. Ja, man kan kanskje spørre seg hvorfor jeg er redd for at han skal dra fra meg, men grunnen til det er kun av hensyn til ungene som jeg er livredd skal måtte pendle mellom oss resten av oppveksten sin. De kommer til å få det begredelig den uka de er hos han når han knapt kan ta vare på seg selv. Han kan jo ikke lage mat, han husker ikke en eneste bursdag, han aner ikke når det er foreldremøte eller hvilken størrelse de bruker i sko. Hvis de skal være hos han 50% av tiden, blir det mye de må lære seg fort. Det er den største bekymringen min, ikke for meg selv, men barna. Ts Anonymkode: 6304b...000 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Lav emosjonell intelligens og eksekusjonsvansker? Autist? Anonymkode: 16f53...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 exictence skrev (50 minutter siden): Enhver har behov for å føle mestring. Kanskje du ikke skal deligere, men bare ta ting som det kommer. Du har tydeligvis aldri vært sammen med en sånn "mann". Gjør man det ikke selv så blir det ikke gjort. Jeg streiket, vasket badet etter 9 måneder. Du kan tenke deg hvordan det så ut... spesielt oppi do. Det grodde alger opp av vannet. Anonymkode: 6e4de...735 1
BobbySocks Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 Kanskje han bare skal ha ungene annenhver helg til han lærer s er grunnleggende husstell? 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har tydeligvis aldri vært sammen med en sånn "mann". Gjør man det ikke selv så blir det ikke gjort. Jeg streiket, vasket badet etter 9 måneder. Du kan tenke deg hvordan det så ut... spesielt oppi do. Det grodde alger opp av vannet. Anonymkode: 6e4de...735 Det kom ikke godt nok frem; JEG vasket badet etter 9 måneder. Det var hans ansvarsområde, men det ble altså ikke gjort på trekvart år. Han tisset og dreit i på denne doen i 9 måneder, det er ikke snakk om at han ikke så hvordan tilstanden var. Vi har også lys på badet og han har normal luktesans. Anonymkode: 6e4de...735 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 Hvorfor har du ikke lært opp mannen din før nå? Alt må læres og når det læres bør du ikke klage på dårlig utført arbeid. Da vil han miste motet helt. Han synes sikkert alt har fungert helt topp og har ikke forstått at arbeidet bør fordeles. Anonymkode: 3f78d...bc7 1
Gjest Hoia Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 Forå komme med litt innspill, til selvinnsikt: Du beskriver jo en turbo i deg selv, langt over normalen, hvilken virkning har det på mannen din? Hvis du slapper av, ikke for å teste, men for å la han ta eget initiativ, på hans premisser, tror jeg kanskje fellesprosjektet familien går litt bedre.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 Vannflasker ??? 🙈 pinlig innlegg når du tar opp tilogmed vannflasker🙈 Tipper du er en eks snart ja... Anonymkode: d9939...065 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 Jeg og mannen min er ikke alltid enig om hvordan klærne skal henges eller hvordan man stabler inn oppvasken. Men herregud tenk så nedverdigende det må være når man skal få pes for det og! Ingen dør av litt krøllete klær eller litt støv i hjørnene. Du virker som en som ikke gir mannen en sjanse en gang før det blir mas eller klaging. Anonymkode: db6a2...adf 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå