Gå til innhold

Ditt budsjett vs. Sifo?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, er jo det jeg sier. Men samtidig har de tatt med telt og primus, så de er ikke konsekvente.

Anonymkode: fe8f9...362

Aner ikke hva poenget ditt er. Min sønn var på lavvotur med skolen senest torsdag som var, og selv om skolen stilte med lavvo så måtte han ha med seg sovepose og liggeunderlag i tillegg til annet turutstyr, noe som ikke akkurater unormalt. Du må jo gjerne nekte for at beskjedent turutstyr er relativt normalt å eie for den gjennomsnittlige nordmannen, men verden er altså større enn deg og dine behov. 

Anonymkode: 38818...a96

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

FOR IKKE Å SNAKKE OM RULLINGS OG WEED LISSOM GET THE FUCK OUT!

Nei, det går i snus og energidrikker nå for tiden.

Anonymkode: ae723...780

Skrevet

FOR IKKE Å SNAKKE OM RULLINGS OG WEED LISSOM GET THE FUCK OUT!

Ingen rullings her eller noe annet, for faen. SIFO kan bare suge en viss ting med det latterlige budsjettet sitt.

Tar en lunch med kollegaer, en liten salat koster 129 kr. Skulle bare mangle, når jeg sitter på kontoret, pent kledd og banger 340 kr timen. Såpass må man kunne bruke på en salat med sine kollegaer og bygge - vedlikeholde nettverk og bidra til at restauranten får omsetning også. Samfunnet er ikke bygd på å spare seg til fant.

Nytter ikke komme på min jobb med noe fuckings First Price antrekk, og sko på tilbud. Jeg er ikke noe Nils og Jonny som sitter der i arbeidsklær med en haug med flekker på, og fiser hardt i lunsjen.

Anonymkode: bd056...88b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hadde jeg fulgt det budsjettet hadde jeg hatt 400kr til husleia.. 🥲 De beregnet 13.800kr, på AAP får jeg utbetalt 14.200kr.

Anonymkode: 9bf55...427

Skrevet

Aner ikke hva poenget ditt er. Min sønn var på lavvotur med skolen senest torsdag som var, og selv om skolen stilte med lavvo så måtte han ha med seg sovepose og liggeunderlag i tillegg til annet turutstyr, noe som ikke akkurater unormalt. Du må jo gjerne nekte for at beskjedent turutstyr er relativt normalt å eie for den gjennomsnittlige nordmannen, men verden er altså større enn deg og dine behov. 

Og for å fortsette på denne: det blir så innmari flåsete å begynne å diskutere på detaljene på eksemplene som legges fram. Om ikke akkurat bruker penger på prius så har du garantert brukt penger på et eller annet annet under samme kategori i løpet av x antall år. Eksempelet er ikke poenget. Poenget er å simulere et normalt og gjennomsnittlig forbruk over tid. Uansett hva akkurat du velger å bruke det på.

Ufattelig at ikke folk klarer å skjønne det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen rullings her eller noe annet, for faen. SIFO kan bare suge en viss ting med det latterlige budsjettet sitt.

Tar en lunch med kollegaer, en liten salat koster 129 kr. Skulle bare mangle, når jeg sitter på kontoret, pent kledd og banger 340 kr timen. Såpass må man kunne bruke på en salat med sine kollegaer og bygge - vedlikeholde nettverk og bidra til at restauranten får omsetning også. Samfunnet er ikke bygd på å spare seg til fant.

Nytter ikke komme på min jobb med noe fuckings First Price antrekk, og sko på tilbud. Jeg er ikke noe Nils og Jonny som sitter der i arbeidsklær med en haug med flekker på, og fiser hardt i lunsjen.

Hvor får du tak i en så billig salat?? HIT ME UP MOTHER FUCKER GET OUT!

Skrevet

Hvor får du tak i en så billig salat?? HIT ME UP MOTHER FUCKER GET OUT!

Litt billigere, fordi vi har rabattavtale med den lokale restauranten. Ellers er den dyrere. Kan ikke sitte der og scratch my ass og lage "matpakke" piss med syltetøy og brunost, slik du tydeligvis mener at man skal gjøre for å komme innenfor SIFO sitt patetiske "matbudsjett". 

Ikke det at fuckings osten er lenger billig den heller. Som sagt, SIFO lever på sin egen koko planet, og holder seg ikke oppdatert. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2Ben6q/matsjokket-prisoekning-paa-over-100-prosent-paa-ett-aar

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg må le av sifo sitt regnskap.

Vi er to med disse postene i måneden:

Mat & husholdningsartikler: 12.000 kr ink. spise ute (nei vi spiser ikke mye ute, men vi spiser sunt. Vi kaster heller ikke mye mat). Nei, jeg vet ikke hvordan vi havner så høyt, det er flaut. Må nok skjerpe oss her ja. 🫣

Klær og sko: 200 kr. Vi kjøper lite for tiden.

Møbler: ligger nok i 10.000 nå, men vi har nylig kjøpt vårt første hjem, og alt trengs. Blir et dyrt år på oss her ja.

Tv, internett, media: I husleie, vet ikke hvor mye dette er på i måneden. Med mobil, som er utenom, anslår jeg ca 3500 kr 

Personlig pleie: 800 kr

Reise: 4000 kr.

Anonymkode: 658e0...273

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt billigere, fordi vi har rabattavtale med den lokale restauranten. Ellers er den dyrere. Kan ikke sitte der og scratch my ass og lage "matpakke" piss med syltetøy og brunost, slik du tydeligvis mener at man skal gjøre for å komme innenfor SIFO sitt patetiske "matbudsjett". 

Ikke det at fuckings osten er lenger billig den heller. Som sagt, SIFO lever på sin egen koko planet, og holder seg ikke oppdatert. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2Ben6q/matsjokket-prisoekning-paa-over-100-prosent-paa-ett-aar

Er helt med på vibben din jeg altså, men heldigvis betaler jeg 400 kr mnd for all you can eat lunsjbuffet på jobb så jeg slipper svett brunost. Spiser jeg ute betaler sjefen, må litt snadder og snaskum til innimellom.

Uansett, dagens avsporing. Peace out!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 21.09):

De har presisert at feriereiser ikke er medregnet, så jeg vet heller ikke hva de mener med "lek" 😅 

Noen har barn da kan det passe. 

Anonymkode: 1abe6...35c

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lol, SIFO er bare latterlig lavt.

Skal man faktisk leve, og ikke telle på knappene, så trenger man mer enn det SIFO legger opp til.

Mat 4.000? Ikke få meg til å le. Tenker vi sier 8.000 kr der, 275 kr per dag. Det inkluderer selvsagt å ha et fuckings liv, bygge sosialt nettverk med kollegaer (spise noen gang ute) og ikke minst, gi totalt FAEN i å sitte på kjøkkenet og lage ting "fra bunnen", I don't have time for that shit. 

2. Klær og sko. 970, sier SIFO. Ca 12.000 kr i løpet av ett år. Lol. What the actual fuck. Altfor lavt. Bare et par OK sko koster over 2,000 kroner, og da snakker jeg om noenlunde representable sko å ha på jobben å vise seg til. Og hvis du ikke har lyst å ha samme fuckings sko hele året, hver eneste dag, så bør du helst ha ett eller to par til. Da er vi oppe i 3 par sko, totalt sett. Do the math, selv om skoparet nr 2 og nr 3 ikke er 2,500 kr hver, så la oss si at det koster 1,500 kr hver, og da er vi fortsatt oppe i 5.000 - 5.500 kr. De resterende 6.500 kroner skal jeg bruker på en garberobe i løpet av året, mener SIFO? Hva faen får man kjøpt for 500 per måned? Ahahahah. Get the fuck off my sight, SIFO. Bare en standard genser koster 499, eller 3 vanlige skjorter, 3 for 2, kommer man fortsatt på 300 kr. Skal jeg gå i 2 eller 3 t-skjorter og ingenting annet i løpet av en måned?

3. Lek og mediebruk. 1.650 kroner. Holder ikke helt. En laptop på avbetaling, (10.000 kr) er 850 kr per måned + anti-virus, ca 150 kr per måned + mobilen min med abbonnoment på 399 kr er helt normalt + avbetaling på en bra mobil, ytterliggere 750, så er vi oppe i 2.100 - 2.200 per måned, hvis man ønsker å ha oppdatert og bra nok mobil og laptop, og nå er jeg fortsatt ikke i nærheten av toppmodellene. Her snakker vi gjennomsnittelig grei (verken for billig eller for dyr) mobil og laptop.

4. Personlig pleie, 880 kroner. Holder sånn ca nesten. 1.000 kr per måned her.

5. Reise kollektivt? 853. Get the fuck out, SIFO. Har bil, takk og må ha bil. Livet er laget for å ha bil. Jeg sparer tid av den begrensede tiden jeg har på denne jorda, ved å ha bil og får utført hverdagsoppgaver mye raskere når jeg har bil. Og ja, det koster mer enn patetiske 853 kroner per måned, men til gjengjeld betaler jeg for livet mitt. Altså jeg får tilbake mer tid av den begrensede tiden man har på jorda. Istedet for å stå ved en fuckings bussholdeplass og stirre i mobilen eller se ned i asfalten mens jeg venter på bussen.

6. Gidder seriøst ikke fortsette. Budsjettet er patetisk lavt. Lol med 520 kr på møbler, kun 6.000 kr i løpet av ett år. Hva får man får det? En passe grei brukt sofa, og to stoler med et bord med flere skader? 😂

Du virker voksen og fornuftig. Og ikke minst svært sympatisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lol, SIFO er bare latterlig lavt.

Skal man faktisk leve, og ikke telle på knappene, så trenger man mer enn det SIFO legger opp til.

Mat 4.000? Ikke få meg til å le. Tenker vi sier 8.000 kr der, 275 kr per dag. Det inkluderer selvsagt å ha et fuckings liv, bygge sosialt nettverk med kollegaer (spise noen gang ute) og ikke minst, gi totalt FAEN i å sitte på kjøkkenet og lage ting "fra bunnen", I don't have time for that shit. 

2. Klær og sko. 970, sier SIFO. Ca 12.000 kr i løpet av ett år. Lol. What the actual fuck. Altfor lavt. Bare et par OK sko koster over 2,000 kroner, og da snakker jeg om noenlunde representable sko å ha på jobben å vise seg til. Og hvis du ikke har lyst å ha samme fuckings sko hele året, hver eneste dag, så bør du helst ha ett eller to par til. Da er vi oppe i 3 par sko, totalt sett. Do the math, selv om skoparet nr 2 og nr 3 ikke er 2,500 kr hver, så la oss si at det koster 1,500 kr hver, og da er vi fortsatt oppe i 5.000 - 5.500 kr. De resterende 6.500 kroner skal jeg bruker på en garberobe i løpet av året, mener SIFO? Hva faen får man kjøpt for 500 per måned? Ahahahah. Get the fuck off my sight, SIFO. Bare en standard genser koster 499, eller 3 vanlige skjorter, 3 for 2, kommer man fortsatt på 300 kr. Skal jeg gå i 2 eller 3 t-skjorter og ingenting annet i løpet av en måned?

3. Lek og mediebruk. 1.650 kroner. Holder ikke helt. En laptop på avbetaling, (10.000 kr) er 850 kr per måned + anti-virus, ca 150 kr per måned + mobilen min med abbonnoment på 399 kr er helt normalt + avbetaling på en bra mobil, ytterliggere 750, så er vi oppe i 2.100 - 2.200 per måned, hvis man ønsker å ha oppdatert og bra nok mobil og laptop, og nå er jeg fortsatt ikke i nærheten av toppmodellene. Her snakker vi gjennomsnittelig grei (verken for billig eller for dyr) mobil og laptop.

4. Personlig pleie, 880 kroner. Holder sånn ca nesten. 1.000 kr per måned her.

5. Reise kollektivt? 853. Get the fuck out, SIFO. Har bil, takk og må ha bil. Livet er laget for å ha bil. Jeg sparer tid av den begrensede tiden jeg har på denne jorda, ved å ha bil og får utført hverdagsoppgaver mye raskere når jeg har bil. Og ja, det koster mer enn patetiske 853 kroner per måned, men til gjengjeld betaler jeg for livet mitt. Altså jeg får tilbake mer tid av den begrensede tiden man har på jorda. Istedet for å stå ved en fuckings bussholdeplass og stirre i mobilen eller se ned i asfalten mens jeg venter på bussen.

6. Gidder seriøst ikke fortsette. Budsjettet er patetisk lavt. Lol med 520 kr på møbler, kun 6.000 kr i løpet av ett år. Hva får man får det? En passe grei brukt sofa, og to stoler med et bord med flere skader? 😂

Du var skikkelig tøff altså. Get the fuck out…. 

Skrevet

Jeg ser at jeg ikke kan følge sifos referansebudsjett. Jeg er lærer (adjunkt). Jeg tjener ikke godt nok til å kunne følge det. 

Jeg tok ikke inn bil i kalkulatoren, men vet hva jeg bruker på den. Uten bil, betaling av lånekassen, strøm, husleie og andre ting sifo ikke tar med, så mangler jeg 3000 i mnd

Spoiler

Anonymkode: 6ba21...990

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg ser at jeg ikke kan følge sifos referansebudsjett. Jeg er lærer (adjunkt). Jeg tjener ikke godt nok til å kunne følge det. 

Jeg tok ikke inn bil i kalkulatoren, men vet hva jeg bruker på den. Uten bil, betaling av lånekassen, strøm, husleie og andre ting sifo ikke tar med, så mangler jeg 3000 i mnd

Vis skjult innhold

Hva har du utbetalt da? Lærere tjener da ok ? 

• Nyttig 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du bommer helt på poenget, som var at feriereiser også bør tas med siden det er noe de fleste nordmenn drar på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva har du utbetalt da? Lærere tjener da ok ? 

Utbetalt 33.000. 

Klarer meg fint, så går jo greit

Lærere varierer veldig, en lektor med opprykk tjener greit

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du bommer helt på poenget, som var at feriereiser også bør tas med siden det er noe de fleste nordmenn drar på. 

Nja, moderat turutstyr er noe man burde ha rom for i den totale økonomien. Ferie er en gode man kan velge bort. At barna dine ikke kan bli med på en normal skolehverdag som innebærer klassetur, skitur, aketur ect skaper klasseskille. Ferie fungerer ikke på samme måten.

Folk hadde slitt om banken skulle ta høyde for at alle skulle hatt råd til ferie når de går ut ifra sifos referansebudsjett i lånesaker. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, moderat turutstyr er noe man burde ha rom for i den totale økonomien. Ferie er en gode man kan velge bort. At barna dine ikke kan bli med på en normal skolehverdag som innebærer klassetur, skitur, aketur ect skaper klasseskille. Ferie fungerer ikke på samme måten.

Turutstyr kan man også velge bort. Jeg har dessuten ikke barn, så da burde den posten kommet opp med enda mindre i budsjettet. Telttur på egenhånd blir luksus på linje med en Londontur. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Turutstyr kan man også velge bort. Jeg har dessuten ikke barn, så da burde den posten kommet opp med enda mindre i budsjettet. Telttur på egenhånd blir luksus på linje med en Londontur. 

Det er mye som kan velges bort, for qll del, du trenger jo egentlig ingenting annet enn mat og husrom (som forøvrig heller ikke er en del av budsjettet) men poenget med sifo er at det simulerer et EKSEMPEL på budsjett som hvermannsen i en norsk husstand bruker penger på. Du må gjerne fortsette å kverulere på det men det beviser bare at du hverken forstår konseptet, hensikten eller ordet eksempel. 

Anbefaler at du leser på oslomet sine sider om du fortsatt er forvirret og ønsker å lære noe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Utbetalt 33.000. 

Klarer meg fint, så går jo greit

Lærere varierer veldig, en lektor med opprykk tjener greit

Men det er da hva jeg har utbetalt. Og det går fint opp med meg, men du har kanskje høyere boutgifter enn meg. Og hvis du er alene med barn feks kan jeg jo forstå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...