Gå til innhold

Ditt budsjett vs. Sifo?

Fremhevede innlegg

Skrevet

11600kr i måneden. Sånn ca hva som går. Kjøpte nye møbler for 5 år siden. På 5 år er den kostnaden 166kr per måned. Sifo sier 500. Så kostnadene blir garantert omlokalisert og slått ut. Mer på mat og mindre på pleie.. osv. Syns sifo er et greit budsjett og ikke særlig romlig når man regner med innkjøp av teknologi osv. 

Anonymkode: 340fb...17c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som lærer og har ikke råd til å følge sifo sitt budsjett. Vi har ikke noe problem med å få hverdagen til å gå rundt med det vi har. Men skulle jeg fulgt dette budsjettet hadde vi gått konk for lenge siden. Jeg unders litt, hvem som har råd til å leve sånn. 

Anonymkode: 518bd...ef2

• Hjerte 1
Skrevet
Knirke skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor SIFO skal ha meg til å bruke 3800 kr i måneden på medier, lek og underholdning... :klo:. De regner kanskje inn hobbyer, trening og reiser, men da bør de jo skrive det istedenfor å føre opp mediebruk to ganger (pluss at ordet "lek" får en litt annen betydning når man snakker om voksne...)

På de andre postene ligger jeg under halvparten av SIFOs, så der har de bommet litt. Den enste posten som ligger over er bil, den kan med fordel dobles.

Men summa summarunm så er de ikke så langt unna sannheten, med et forbruk på 14.698 kr

Lek og mediebruk skal dekke: innkjøp av datamaskin, mobiltelefon, alt av sportsutstyr, kinobilletter, teater, bøker i følge forklaringen på SIFO sine sider. Fikk 2160kr opp på lek og mediebruk, men er bare en person.

Anonymkode: 1f990...102

• Nyttig 1
Skrevet

Synes posten for "personlig pleie" er veldig høy når den bare inkluderer ett besøk hos tannlege og lege. Begrenset hvor mye såpe man bruker på et år. 

Anonymkode: fe8f9...362

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lek og mediebruk skal dekke: innkjøp av datamaskin, mobiltelefon, alt av sportsutstyr, kinobilletter, teater, bøker i følge forklaringen på SIFO sine sider. Fikk 2160kr opp på lek og mediebruk, men er bare en person.

Anonymkode: 1f990...102

Fritidsaktiviteter, altså... Litt merkelig av SIFO å kalle det "lek". Da tenker jeg på sexleketøy med en gang🤣.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes posten for "personlig pleie" er veldig høy når den bare inkluderer ett besøk hos tannlege og lege. Begrenset hvor mye såpe man bruker på et år. 

Såpe, deo, barbersaker, sminke, hårpleie/ frisør, lege, tannlege, apotekvarer. Litt mer enn «såpe». 

Anonymkode: c8450...070

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Såpe, deo, barbersaker, sminke, hårpleie/ frisør, lege, tannlege, apotekvarer. Litt mer enn «såpe». 

Bruker ikke i nærheten av 880 som kommer opp hos meg på den posten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker ikke i nærheten av 880 som kommer opp hos meg på den posten. 

Da er du heldig som ikke trenger lege eller medisiner, og også klarer deg uten frisør noen ganger i året. Og ingen tannlegeregning som bruker opp budsjettet for flere år fremover om man plutselig får et vanskelig hull eller noe. Budsjettet skal fungere for «folk flest», ikke bare de heldigste eller friskeste. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du heldig som ikke trenger lege eller medisiner, og også klarer deg uten frisør noen ganger i året. Og ingen tannlegeregning som bruker opp budsjettet for flere år fremover om man plutselig får et vanskelig hull eller noe. Budsjettet skal fungere for «folk flest», ikke bare de heldigste eller friskeste. 

Det står i beskrivelsen fra Sifo at bare en vanlig sjekk hos tannlege og ett besøk hos fastlegen er inkludert. Så den posten er beregnet for oss med vanlige utgifter. Er fullt klar over at tannlege alene fort kan spise hele posten og mer hvis man er uheldig. 

Skrevet

Om jeg skal bruke like mye som i følge budsjettet ville jeg ha gått kraftig i underskudd! Jeg har bare 23.tusen utbetalt, men budsjette sluker da 14 698kr av den summen, og det før husleie og -lån er tatt med i beregningen. Den summen er på litt over ti tusen, i tillegg kommer strøm og forsikringer, og sikkert noe mer som jeg ikke kommer på i farten…

Anonymkode: 849cd...63a

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Forsikring, Tv og internett regner jeg under mine boutgifter, så det må jeg se bort i fra. Ellers har vi 13-15.000 kr i mnd til mat, fritid, lommepenger, reiser, klær, utstyr, transport. Nei, nå kom jeg på at jeg får barnetrygd. Det må jeg ha med. Da havner vi på 17 -19.000. Fremdeles mer enn 10.000 mindre enn det Sifo mener vi trenger. Jeg sliter ikke, men tenker på alle de som virkelig må ha store økonomiske utfordringer nå. 

Anonymkode: 6b6aa...88f

Men tar sifo høyde for at du kun har ungdommene 50%? Blir vel riktigere om du legger inn 1 ungdom som da er der 100%. Du betaler vel ikke for de når de er hos den andre foreldren. 

Anonymkode: a7925...5e4

Skrevet

Lek og mediebruk (individ)

Budsjettposten omfatter leker til barn, sykler, sportsutstyr, bærbar pc, bøker, dataspill, kino, teater osv. Budsjettet gir rom for deltagelse i enkle fritidsaktiviteter, inklusive medlemskap i frivillige organisasjoner. Det forutsettes i utgangspunktet ikke arv av fritidsutstyr mellom søsken. Utgifter til anskaffelse og bruk av smarttelefon er med i alle aldersgrupper fra 10 år. Bærbar pc er med for alle i aldersgruppen 14 år og eldre.

Mediebruk og fritid (husholdning)

Budsjettposten omfatter utgifter til TV, radio, Internett, kanalpakke til TV, spillkonsoll, høyttaler m.m. Her ligger også utgifter til noe fritidsutstyr som er knyttet til husholdet som telt, primus og printer. Også kjøp av aviser, magasiner og en enkel innboforsikring ligger inne i denne budsjettposten.

Det står jo nøye forklart på nettsiden.

Anonymkode: 38818...a96

• Nyttig 1
Skrevet

Må si jeg synes det er rart med et budsjett som tar hensyn til telt, primus og spillkonsoll, men lege og tannlege kan man bare ta seg råd til maks en gang i året. Likevel synes jeg budsjettet treffer ganske godt på totalen, selv om det er store variasjoner i hva folk bruker på de enkelte postene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må si jeg synes det er rart med et budsjett som tar hensyn til telt, primus og spillkonsoll, men lege og tannlege kan man bare ta seg råd til maks en gang i året. Likevel synes jeg budsjettet treffer ganske godt på totalen, selv om det er store variasjoner i hva folk bruker på de enkelte postene. 

Ikke minst skal man kjøpe disse spillkonsollene på jevnlig basis.

100000 til denne posten for en familie på 4 per år. 100 000! 

Smak på hvor sinnsykt det egentlig er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde ikke vært mye realistisk om man ikke skulle regne med det folk faktisk bruker penger på. Man kan jo late som om folk ikke kjøper spillkonsoller og primuser liksom, men det skjer da vitterlig likevel. Og budsjettet innebærer jo selvfølgelig ikke et eget primus-budsjett, det er bare et eksempel på hva folk bruker penger på i løpet av x periode av livet.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hadde ikke vært mye realistisk om man ikke skulle regne med det folk faktisk bruker penger på. Man kan jo late som om folk ikke kjøper spillkonsoller og primuser liksom, men det skjer da vitterlig likevel. Og budsjettet innebærer jo selvfølgelig ikke et eget primus-budsjett, det er bare et eksempel på hva folk bruker penger på i løpet av x periode av livet.

Men da burde man jo ikke helt ignorere at folk reiser på annet enn campingferie feks. Man kan godt argumentere med at det er unødvendig, men det er jo telt, primus og spillkonsoll også. 

• Hjerte 1
Skrevet

Lol, SIFO er bare latterlig lavt.

Skal man faktisk leve, og ikke telle på knappene, så trenger man mer enn det SIFO legger opp til.

Mat 4.000? Ikke få meg til å le. Tenker vi sier 8.000 kr der, 275 kr per dag. Det inkluderer selvsagt å ha et fuckings liv, bygge sosialt nettverk med kollegaer (spise noen gang ute) og ikke minst, gi totalt FAEN i å sitte på kjøkkenet og lage ting "fra bunnen", I don't have time for that shit. 

2. Klær og sko. 970, sier SIFO. Ca 12.000 kr i løpet av ett år. Lol. What the actual fuck. Altfor lavt. Bare et par OK sko koster over 2,000 kroner, og da snakker jeg om noenlunde representable sko å ha på jobben å vise seg til. Og hvis du ikke har lyst å ha samme fuckings sko hele året, hver eneste dag, så bør du helst ha ett eller to par til. Da er vi oppe i 3 par sko, totalt sett. Do the math, selv om skoparet nr 2 og nr 3 ikke er 2,500 kr hver, så la oss si at det koster 1,500 kr hver, og da er vi fortsatt oppe i 5.000 - 5.500 kr. De resterende 6.500 kroner skal jeg bruker på en garberobe i løpet av året, mener SIFO? Hva faen får man kjøpt for 500 per måned? Ahahahah. Get the fuck off my sight, SIFO. Bare en standard genser koster 499, eller 3 vanlige skjorter, 3 for 2, kommer man fortsatt på 300 kr. Skal jeg gå i 2 eller 3 t-skjorter og ingenting annet i løpet av en måned?

3. Lek og mediebruk. 1.650 kroner. Holder ikke helt. En laptop på avbetaling, (10.000 kr) er 850 kr per måned + anti-virus, ca 150 kr per måned + mobilen min med abbonnoment på 399 kr er helt normalt + avbetaling på en bra mobil, ytterliggere 750, så er vi oppe i 2.100 - 2.200 per måned, hvis man ønsker å ha oppdatert og bra nok mobil og laptop, og nå er jeg fortsatt ikke i nærheten av toppmodellene. Her snakker vi gjennomsnittelig grei (verken for billig eller for dyr) mobil og laptop.

4. Personlig pleie, 880 kroner. Holder sånn ca nesten. 1.000 kr per måned her.

5. Reise kollektivt? 853. Get the fuck out, SIFO. Har bil, takk og må ha bil. Livet er laget for å ha bil. Jeg sparer tid av den begrensede tiden jeg har på denne jorda, ved å ha bil og får utført hverdagsoppgaver mye raskere når jeg har bil. Og ja, det koster mer enn patetiske 853 kroner per måned, men til gjengjeld betaler jeg for livet mitt. Altså jeg får tilbake mer tid av den begrensede tiden man har på jorda. Istedet for å stå ved en fuckings bussholdeplass og stirre i mobilen eller se ned i asfalten mens jeg venter på bussen.

6. Gidder seriøst ikke fortsette. Budsjettet er patetisk lavt. Lol med 520 kr på møbler, kun 6.000 kr i løpet av ett år. Hva får man får det? En passe grei brukt sofa, og to stoler med et bord med flere skader? 😂

Anonymkode: bd056...88b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men da burde man jo ikke helt ignorere at folk reiser på annet enn campingferie feks. Man kan godt argumentere med at det er unødvendig, men det er jo telt, primus og spillkonsoll også. 

Hæ? Ferie er ikke tatt med i beregningen. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hæ? Ferie er ikke tatt med i beregningen. 

Nei, er jo det jeg sier. Men samtidig har de tatt med telt og primus, så de er ikke konsekvente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lol, SIFO er bare latterlig lavt.

Skal man faktisk leve, og ikke telle på knappene, så trenger man mer enn det SIFO legger opp til.

Mat 4.000? Ikke få meg til å le. Tenker vi sier 8.000 kr der, 275 kr per dag. Det inkluderer selvsagt å ha et fuckings liv, bygge sosialt nettverk med kollegaer (spise noen gang ute) og ikke minst, gi totalt FAEN i å sitte på kjøkkenet og lage ting "fra bunnen", I don't have time for that shit. 

2. Klær og sko. 970, sier SIFO. Ca 12.000 kr i løpet av ett år. Lol. What the actual fuck. Altfor lavt. Bare et par OK sko koster over 2,000 kroner, og da snakker jeg om noenlunde representable sko å ha på jobben å vise seg til. Og hvis du ikke har lyst å ha samme fuckings sko hele året, hver eneste dag, så bør du helst ha ett eller to par til. Da er vi oppe i 3 par sko, totalt sett. Do the math, selv om skoparet nr 2 og nr 3 ikke er 2,500 kr hver, så la oss si at det koster 1,500 kr hver, og da er vi fortsatt oppe i 5.000 - 5.500 kr. De resterende 6.500 kroner skal jeg bruker på en garberobe i løpet av året, mener SIFO? Hva faen får man kjøpt for 500 per måned? Ahahahah. Get the fuck off my sight, SIFO. Bare en standard genser koster 499, eller 3 vanlige skjorter, 3 for 2, kommer man fortsatt på 300 kr. Skal jeg gå i 2 eller 3 t-skjorter og ingenting annet i løpet av en måned?

3. Lek og mediebruk. 1.650 kroner. Holder ikke helt. En laptop på avbetaling, (10.000 kr) er 850 kr per måned + anti-virus, ca 150 kr per måned + mobilen min med abbonnoment på 399 kr er helt normalt + avbetaling på en bra mobil, ytterliggere 750, så er vi oppe i 2.100 - 2.200 per måned, hvis man ønsker å ha oppdatert og bra nok mobil og laptop, og nå er jeg fortsatt ikke i nærheten av toppmodellene. Her snakker vi gjennomsnittelig grei (verken for billig eller for dyr) mobil og laptop.

4. Personlig pleie, 880 kroner. Holder sånn ca nesten. 1.000 kr per måned her.

5. Reise kollektivt? 853. Get the fuck out, SIFO. Har bil, takk og må ha bil. Livet er laget for å ha bil. Jeg sparer tid av den begrensede tiden jeg har på denne jorda, ved å ha bil og får utført hverdagsoppgaver mye raskere når jeg har bil. Og ja, det koster mer enn patetiske 853 kroner per måned, men til gjengjeld betaler jeg for livet mitt. Altså jeg får tilbake mer tid av den begrensede tiden man har på jorda. Istedet for å stå ved en fuckings bussholdeplass og stirre i mobilen eller se ned i asfalten mens jeg venter på bussen.

6. Gidder seriøst ikke fortsette. Budsjettet er patetisk lavt. Lol med 520 kr på møbler, kun 6.000 kr i løpet av ett år. Hva får man får det? En passe grei brukt sofa, og to stoler med et bord med flere skader? 😂

Anonymkode: bd056...88b

FOR IKKE Å SNAKKE OM RULLINGS OG WEED LISSOM GET THE FUCK OUT!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...