AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Hører stadig folk henvise til Sifo-budsjettet, så jeg tok en titt og fikk følgende utregning for hva jeg bør ha. 11 583 kroner. Ikke veldig ulikt det jeg har i mitt private budsjett, der har jeg satt opp 12 000. Men Sifo har ikke regnet med feriereiser, som er en stor utgiftspost hos meg. Mat og drikke bruker jeg nok i underkant av det som er regnet ut, kanskje 3000 i mnd. Klær og sko er ikke noe jeg kjøper hver måned, og det kommer langt lavere enn 970 i snitt. Personlig pleie 880, hva er det for noe? Og de har listet opp "andre dagligvarer" og "husholdningsartikler" som egne poster. De ca 3000 jeg bruker i mnd i matbutikken inkluderer dette, så der har jeg en god del lavere forbruk enn Sifo legger opp til. Vet heller ikke hvorfor mediebruk er listet opp to ganger, men der bruker jeg nok uansett i overkant. Summa summarum lever jeg veldig greit for godt under det Sifo legger opp til, men hele overskuddet mitt går til ferier. Individspesifikke utgifter Mat og drikke3 620 Klær og sko970 Personlig pleie880 Lek og mediebruk1 650 Reise (kollektivt)853 Spedbarnsutstyr0 Sum7 973 Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer380 Husholdningsartikler550 Møbler520 Mediebruk og fritid2 160 Bilkostnader (drift, vedlikehold)0 Barnehage0 Aktivitetsskole (SFO)0 Sum3 610 Totalt forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningenkr 11 583,00 Anonymkode: fe8f9...362
Knirke Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor SIFO skal ha meg til å bruke 3800 kr i måneden på medier, lek og underholdning... . De regner kanskje inn hobbyer, trening og reiser, men da bør de jo skrive det istedenfor å føre opp mediebruk to ganger (pluss at ordet "lek" får en litt annen betydning når man snakker om voksne...) På de andre postene ligger jeg under halvparten av SIFOs, så der har de bommet litt. Den enste posten som ligger over er bil, den kan med fordel dobles. Men summa summarunm så er de ikke så langt unna sannheten, med et forbruk på 14.698 kr Endret 2. september 2023 av Knirke Siste setning 4
Helgekarjol Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Bruker mindre på alt, bortsett fra "lek og fritid".
c_buk Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Bruker definitivt mer enn referansebudsjettet. Men har levd langt under tidligere, og kunne klart meg meget fint på Sifos referansebudsjett.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Bruker mye mindre på alt. Har ikke behov for nye ting hver måned. Anonymkode: d11f9...e9f 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Hva mener de med individspesifikke utgifter? Mener de at jeg alene skal bruke 13.000 på mat i mnd. eller hele familien? Synes det var rart oppdelt. Om det er 13.000 for hele familien, ligger vi nok litt under, men ikke veldig mye nå. Vi spiser ikke kjøtt, og tenåringen får gratis varm lunsj på skolen hver dag. Det tror jeg nok hjelper oss en del. Over 2.000 på personlig pleie er helt absurd, men ingen av oss går til dyr frisør, kjøper dyr sminke/hudprodukter/hårgreier etc. Vi er nok også langt under på mediebruk, lek og fritid. Synes klær og sko-delen så høy ut, men vi bruker gjerne MYE på barna noen få ganger i året, med en ungdom og en i barnehagen. Så det er nok ikke så langt unna, om vi hadde fordelt det mer. Anonymkode: 34f6d...3ea
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 3 hours ago, Knirke said: Jeg skjønner ikke hvorfor SIFO skal ha meg til å bruke 3800 kr i måneden på medier, lek og underholdning... . De regner kanskje inn hobbyer, trening og reiser, men da bør de jo skrive det istedenfor å føre opp mediebruk to ganger (pluss at ordet "lek" får en litt annen betydning når man snakker om voksne...) De har presisert at feriereiser ikke er medregnet, så jeg vet heller ikke hva de mener med "lek" 😅 Anonymkode: fe8f9...362 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Ligger nok litt over deres tall for enkelte poster. Anonymkode: 7329e...bf1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Vi er en familie på 5 og ligger ca. På sifo budsjettet men over på noe og under på noe. Bruker lite på kollektivt feks. Men litt mer på klær med to tenåringer og bruker nok mer på hus/møbler og hage. Bruker også penger på ferie. Men på en normal måned ender vi på ca. 50 000 inkludert alle faste utgifter som sifo ikke har med, men da betaler vi ikke noe spes på bilen, kjøper ikke noen møbler og reiser ikke bort. Så tror vi er noenlunde innafor jevnt over. Men føler ikke at vi snur spesielt på krona så budsjettet virker relativt romslig. Anonymkode: a7925...5e4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Jeg er ikke i nærheten av å bruke hva SIFO mener man skal bruke. SiFO sitt budsjett ligger altfor høyt. Anonymkode: 296ef...4d1 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva mener de med individspesifikke utgifter? Mener de at jeg alene skal bruke 13.000 på mat i mnd. eller hele familien? Synes det var rart oppdelt. Om det er 13.000 for hele familien, ligger vi nok litt under, men ikke veldig mye nå. Vi spiser ikke kjøtt, og tenåringen får gratis varm lunsj på skolen hver dag. Det tror jeg nok hjelper oss en del. Over 2.000 på personlig pleie er helt absurd, men ingen av oss går til dyr frisør, kjøper dyr sminke/hudprodukter/hårgreier etc. Vi er nok også langt under på mediebruk, lek og fritid. Synes klær og sko-delen så høy ut, men vi bruker gjerne MYE på barna noen få ganger i året, med en ungdom og en i barnehagen. Så det er nok ikke så langt unna, om vi hadde fordelt det mer. Anonymkode: 34f6d...3ea Individspesifikke er oppgitt for hele familien tilsammen, men beløpet vil variere ut ifra hvordan familien er sammensatt i kjønn og alder. Anonymkode: c8450...070
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 Jeg har også lurt på dette med den store og doble kategorien medier/lek/ fritid, og har tenkt at man der må regne inn: Abonnement tv/internett/strømmetjenester og mobilabonnement Ny mobiltelefon til alle i familien av og til Ev annen elektronikk? Trening Fritids/idrettsaktiviteter for barna Utgifter for å være med i normale sosiale aktiviteter (barnebursdag, kino e.l. av og til, annet som er fritid men ikke ferie?) I så fall skjønner jeg at posten er ganske høy. Anonymkode: c8450...070 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Budsjettet er basert på et forbruk som de "fleste nordmenn kan leve på uten å skille seg ut". Mange har ikke problemer med å skille seg ut og synes budsjettet er i overkant generøst. At det er generøst er bra når budsjettet brukes til å dele ut trygdeytelser. Men dårlig når det brukes til å beregne hvor mye du får i lån. Generelt er slike referansebudsjetter et symptom på det konforme norske samfunnet. Her er det ikke rom for at folk lever annerledes. One size fits all. Dette stemte kanskje for 40 år siden. Men i dag er Norge et helt annet og mer komplekst samfunn. Et referansebudsjett er derfor helt meningsløst. Like meningsløst som om USA skulle hatt et gjennomsnittsbudsjett for sine innbyggere. Hva er liksom gjennomsnittet av en uteligger og Elon Musk? Anonymkode: aadcc...541
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Mye av det de spørsmålene som stilles her kan man finne svar på hvis man gidder å lese det som står under "utfyllende om de enkelte forbruksområdene". Selv bruker vi noe mer på både mat, på klær og sko og på bil og noe mindre på lek og mediebruk. Anonymkode: 5bedf...865 2 1
Rosabløff Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Mye av det de spørsmålene som stilles her kan man finne svar på hvis man gidder å lese det som står under "utfyllende om de enkelte forbruksområdene". Selv bruker vi noe mer på både mat, på klær og sko og på bil og noe mindre på lek og mediebruk. Anonymkode: 5bedf...865 JA! Under lek og mediebruk er både mobil og PC-er medregner. Det er noe de fleste bytter ut jevnlig. Innenfor personlig pleie går både tannlege og lege som vil dra beløpet opp. https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 Godt å høre at det er mange, meg selv inkludert, som bruker mindre enn SIFO beregner. Da er det litt rart at så mange "eksperter" sier at SIFO budsjettet er så trangt. Videre bruker NAV også SIFO sine tall når de beregner satser for f eks. barnebidrag. Kanskje de også bør revurdere og justere ned tallene litt? Anonymkode: 479b4...be9
Kokeplate Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 (endret) Mer på mat, der SIFO har en forholdsvis liten post, og langt mindre på det andre der postene tIldels er hinsides høye. Endret 3. september 2023 av Kokeplate 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 Jeg er i 40 årene, har master, greit nok betalt kommunal jobb. Har to ungdommer som bor hos meg 50%. I følge Sifo trenger vi 30.000 kr i mnd for å leve akseptabelt. Vi har 13.000 etter boutgifter. Anonymkode: 6b6aa...88f 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i 40 årene, har master, greit nok betalt kommunal jobb. Har to ungdommer som bor hos meg 50%. I følge Sifo trenger vi 30.000 kr i mnd for å leve akseptabelt. Vi har 13.000 etter boutgifter. Anonymkode: 6b6aa...88f Er du da med på å betale noe av fritidsaktiviteter, klær, utstyr, kollektivtransport, lommepenger etc til ungdommene? Forsikringer, helseutgifter? Mobil, tv/ strømming/Spotify? Anonymkode: c8450...070 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du da med på å betale noe av fritidsaktiviteter, klær, utstyr, kollektivtransport, lommepenger etc til ungdommene? Forsikringer, helseutgifter? Mobil, tv/ strømming/Spotify? Anonymkode: c8450...070 Forsikring, Tv og internett regner jeg under mine boutgifter, så det må jeg se bort i fra. Ellers har vi 13-15.000 kr i mnd til mat, fritid, lommepenger, reiser, klær, utstyr, transport. Nei, nå kom jeg på at jeg får barnetrygd. Det må jeg ha med. Da havner vi på 17 -19.000. Fremdeles mer enn 10.000 mindre enn det Sifo mener vi trenger. Jeg sliter ikke, men tenker på alle de som virkelig må ha store økonomiske utfordringer nå. Anonymkode: 6b6aa...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå