AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Mor er ufør og far jobber i en byggevarebutikk. Ingen har utdanning. De var supre foreldre, og er det fortsatt. Men de hjalp meg aldri med leksene eller viste vei for å oppnå gode karakterer. Jeg har 2 og 3 i fleste fag fra vgs. Kommer ikke inn på det jeg vil (lærer). Jobbet 15 år som assistent på sfo. Ikke råd til egen bolig, ei heller å spare opp til egenkapital. Er ingen arv i sikte. Barndomshjemmet er ca verdt 2.5 mill og skal deles av 3 søsken (og er langt frem i tid- forhåpentligvis). Hadde jeg hatt foreldre med utdanning hadde de nok kunnet hjelpe meg med leksene, skjønt at skolearbeid var viktig, jeg hadde kommet inn på en utdanning og jeg hadde nok hatt foreldre som i tillegg hadde hjulpet meg inn på boligmarkedet. Får jeg barn, skal jeg hvertfall hjelpe de meg leksene, men fra en leid bolig og med dårlig råd. Fader så urettferdig livet er!!! Anonymkode: a87e5...da4 1 16 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 2. september 2023 Du kan faktisk ikke klage på kortene du har fått utdelt. Du er Norsk statsborger, har tilgang på "universal" helsehjelp, du hadde gratis utdannelse, og du kan i verstefall gå på sosialen om du faller utenfor arbeidslivet. Alternativet i andre land er grusomt mye verre. Livet er det du gjør det til selv. Anonymkode: 637d1...49d 41 3 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 2. september 2023 Ta ansvar for eget liv😊Er ikke for sent å ta opp fag nå og søke seg inn på lærer studiet neste år. Anonymkode: bd099...95f 41 1 10
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Kan du ikke ta opp fag og ta en ny utdanning nå? Jeg fikk heller ikke hjelp til leksene hjemme, men jeg lærte jo masse på skolen. Hvordan skal det gå om det blir en leksefri skole. Vil ingen barn lære noen ting da? Anonymkode: 00758...90c 16 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Hadde foreldre som adri hjalp meg med lekser heller, fikk ikke penger til EK , bodde i kommunal bolig og måtte flytte 5 ganger i barndommen. Fullførte med en bachelorgrad, fikk godt betalt jobb og kjøpt bolig for det. Anonymkode: 76cb6...484 26 7 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan faktisk ikke klage på kortene du har fått utdelt. Du er Norsk statsborger, har tilgang på "universal" helsehjelp, du hadde gratis utdannelse, og du kan i verstefall gå på sosialen om du faller utenfor arbeidslivet. Alternativet i andre land er grusomt mye verre. Livet er det du gjør det til selv. Anonymkode: 637d1...49d Har aldri hørt fattige folk komme med en slik flåsete moralpreken. Anonymkode: 65ee9...64b 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Har du egenkapital til kommende barn da? Anonymkode: fa280...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Du er din egen lykkes smed. Det du driver med nå, skylde på dem for å ikke ha jobbet hardt på skolen tar deg ingen steder. Er det foreldrene dine sin skyld at du har surra vekk 15 år i Sfo også? Søk og se om du kommer inn hos NSB, så tjener du mye bedre. Anonymkode: 37b27...92a 16 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Altså. Jeg fikk heller aldri noe hjelper med lekser, ei heller hjelp med penger eller bolig. Har likevel bachelor, greit betalt jobb og hus. Kan ikke skylde alt på foreldrene? Anonymkode: ef1aa...842 10 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Jeg jobber i butikk og eier egen bolig i Stavanger. Ingen hjelp av foreldre, selv om de kunne. Kjøpte da jeg var 23, er nå 31. Anonymkode: 85824...bae 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 Når du tror du er et offer, med din bakgrunn, da er det ikke rart du ikke får til det du vil. Det er bare å bite tennene sammen og jobbe hardt for de målene du vil nå, akkurat som alle oss andre. Det er svært få jeg kjenner som har hatt heldigere bakgrunn enn deg, meg selv inkludert. De fleste av oss har jobbet hardt hele veien, vi andre har liksom ikke hatt noe annet valg, vi heller. Anonymkode: c13f3...9db 13 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du ikke ta opp fag og ta en ny utdanning nå? Jeg fikk heller ikke hjelp til leksene hjemme, men jeg lærte jo masse på skolen. Hvordan skal det gå om det blir en leksefri skole. Vil ingen barn lære noen ting da? Anonymkode: 00758...90c Selvfølgelig vil de det. Og nettopp her ser vi grunnen til at skolen bør være leksefri. Det utjevner forskjellene mellom de som får hjelp hjemme og de som ikke får det. Anonymkode: 78129...f18 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mor er ufør og far jobber i en byggevarebutikk. Ingen har utdanning. De var supre foreldre, og er det fortsatt. Men de hjalp meg aldri med leksene eller viste vei for å oppnå gode karakterer. Jeg har 2 og 3 i fleste fag fra vgs. Kommer ikke inn på det jeg vil (lærer). Jobbet 15 år som assistent på sfo. Ikke råd til egen bolig, ei heller å spare opp til egenkapital. Er ingen arv i sikte. Barndomshjemmet er ca verdt 2.5 mill og skal deles av 3 søsken (og er langt frem i tid- forhåpentligvis). Hadde jeg hatt foreldre med utdanning hadde de nok kunnet hjelpe meg med leksene, skjønt at skolearbeid var viktig, jeg hadde kommet inn på en utdanning og jeg hadde nok hatt foreldre som i tillegg hadde hjulpet meg inn på boligmarkedet. Får jeg barn, skal jeg hvertfall hjelpe de meg leksene, men fra en leid bolig og med dårlig råd. Fader så urettferdig livet er!!! Anonymkode: a87e5...da4 Trist å lese. Men du kan faktisk snu det. Men hvorfor lærer? Hva med en utdanning hvor du tjener mer penger. Hva hindrer deg i å for eksempel ta juss eller siviløkonom? Det blir mange år med dårlig råd. De først årene som nyutdannet er heller ikke så lukrative. Men se for deg om 10 år. Hvor er du da? SFO assistent eller jurist? Så brett opp armene og ta grep. Du har så mange år av arbeidslivet at det lønner seg med utdanning. Anonymkode: b07bd...f80 3 3
Daria Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Så du kom ikke inn på det du helst ville, det er du ikke akkurat alene om, og mange har dårligere karakterer enn deg. Du kunne ha kommet inn på andre ting og tatt en utdannelse av noe slag. likevel. At du har brukt 15 år på å jobbe som SFO-assistent er ingen andres ansvar enn ditt eget. 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 Det er ikke for sent her i livet å få bedre økonomi. Anonymkode: d0d9a...c31 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 Dårlig oppvekstvilkår = evig fattigdom? Se hvordan Isabel Raad har klart seg. Historien hennes stemmer ikke helt med ditt synspunkt. Anonymkode: 7129c...2fa 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har aldri hørt fattige folk komme med en slik flåsete moralpreken. Anonymkode: 65ee9...64b Er nok en fra høyresiden som troller Anonymkode: 78129...f18 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dårlig oppvekstvilkår = evig fattigdom? Se hvordan Isabel Raad har klart seg. Historien hennes stemmer ikke helt med ditt synspunkt. Anonymkode: 7129c...2fa Er det hun luksus-eskorten som holder til borte i Østen? Anonymkode: 14bc2...879 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 Jeg kommer selv fra et arbeiderhjem. Jeg skulle ønske at foreldrene mine var mer ambisiøse på mine vegne, da jeg faktisk var svært skoleflink, bare litt lat. De klarte aldri å hjelpe meg med lekser. Jeg fikk tatt meg en bachelor, men med litt mer backup hjemmefra så kunne jeg ha fått meg en LANGT flottere utdannelse og bedre betalt jobb. Har steget fra arbeiderklassen til nedre middelklasse, men som sagt, så skulle jeg ønske at ambisjonsnivået mitt hadde vært mye høyere gjennom tenårene og tidlige tjueår. Anonymkode: 06cfb...0ac 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 Heisann 🙂 Har du vurdert å ta opp fag? Jeg har selv gjort det og kom inn på drømmestudiet i etterkant. https://unginfo.no/utdanning/ta-opp-fag/ Mange steder i landet du kan bli lærer og snittet ditt trenger ikke være så høyt heller:) https://unginfo.no/2022/04/05/10188/ Aldri for sent å utdanne seg, dette fikser du hvis du virkelig vil Anonymkode: c8d73...ab3 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå