Gå til innhold

avliver den

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med meg selv nå! jeg bor fortsatt hjemme hos mamma pappa, er bare 16 år gammel.. sammen har vi en hund men nå vil pappa og mamma avlive den. den er da ikke så gammel, den er like spretten som før! den sliter kun litt med hosting men ellers ikke noe annet problem!

men jeg kan virkelig ikke overleve hvis de tar den fra meg! den er den eneste tryggheten jeg har om jeg er alene hjemme, og den jeg kan kose og snakke med! jeg er så gla i den! jeg har sagt det til dem, men de sier de trenger et lite pauseår fra hunder og maset rundt dem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du sier, skal de avlive hunden?? :evil: Hvorfor? Du må forsøke å snakke med dine foredre om hvorfor de har bestemt seg for dette. Her må faren din komme med en gævlig god grunn. Hvis det ikke feiler hunden noe, og dere ikke vil ha den mer - må dere omplassere den. Du sier at hunden hoster. Ja, det gjør vi også av og til når vi er litt forskjøla. Kanskje hunden deres bare er forkjøla....

Gjest Anonymous
Skrevet

ja er fult klar over det! men den har det med å hoste litt stygt en gang i blandt. spessielt når den spiser! men jeg synes da ikke det er et stort problem.. ser visst ikke ut til at de lar seg overtale.. har nok prøvd. men nå prøver jeg bare å unnlate å snakke om det slik at de kanskje glemmer det på en måte..

Skrevet

Hei!

Har dere vært til dyrlegen med hunden? Hils mora og faren din og si at en avliver ikke dyr, fordi en "trenger et pauseår". Har en først anskaffet seg dyr må en ta ansvaret det innebærer. Ikke misforstå, kjefter ikke på deg her. Stå på og ikke gi deg!!!

Fortell oss hvordan det går.

Klems,

Julie

Skrevet
....

men jeg kan virkelig ikke overleve hvis de tar den fra meg! den er den eneste tryggheten jeg har om jeg er alene hjemme, og den jeg kan kose og snakke med! jeg er så gla i den! jeg har sagt det til dem, men de sier de trenger et lite pauseår fra hunder og maset rundt dem!

Hei igjen. Er det slik å forstå at dette er kjernens problem - maset rundt den??? Som Julie sa, dette er ikke grunn nok. Men du, hva med om du tar ansvaret for luftingen og matingen og det som måtte være av "mas" for dine foreldre. Kanskje de da går meg på å beholde hunden. Snakk med de og lag en avtale - de avliver ikke hunden og du tar deg av den. Hvis de fremdeles er steile på dette, må du kontakte dyrevernet og få hunden omplasset.

Skrevet

Har man gått til det steg å anskaffe seg et kjæledyr må man stå for det ansvar det medfører. Det er for enkelt å "miste" kattunger og hunder på ferieturer - eller avlive de for at man er lei av byrden med å ta vare på et dyr. Er hunden syk slik at den plages i det daglige bør den nok avlives - men det må dere nesten få en veterinær til å uttale seg om.

Skrevet

Om du tar på deg ansvaret, og det er det de vil bli kvitt, så skulle vel den saken være løst. Men om de vil avlive den pga alderen, så kan du jo spørre dem om de vil at du skal avlive dem når de blir gamle fordi de hoster litt... Det er så mange som ikke kan akseptere at dyr blir gamle også! Når dyr (og vi) blir gamle, så er en rett og slett ikke i samme form som da en var ung, men det betyr ikke at en lider heller. Dyr kan også ha en fin alderdom! Håper du får kose deg med hunden din i lenge ennå!

Lykke til med foreldrene dine.

Amarone

Skrevet

Gi hunden en ormekur så kanskje den slutter å hoste.

Synes det er en kjempedårlig grunn å avlive et dyr fordi man trenger en pause. Det må man tenke på før man skaffer seg dyr.

Dersom foreldrene dine ikke vil forandre mening kan de vel heller prøve å omplassere den. Hunden fortjener i hvertfall en sjangse.

Skrevet

Som en motvekt her - noen ganger er det best å avlive et dyr - for dyrets del. Og det er også å ta ansvar for et dyr.

Men å avlive et dyr fordi det er brysomt, er ingen god nok grunn. Kan man ikke ha dyret av andre grunner, er det mulig å få til en omplassering - også for gamle hunder.

Men hvis hunden er syk, og det ikke er rimelig sjanse for at det blir bra, og det plages - da kan avliving være det mest ansvarlige en dyreeier gjør.

Har selv vært nødt til å avlive to hunder og to katter på grunn av sykdom. Den siste katten måtte avlives for bare en kort stund siden. Og ja - jeg gruer meg like mye hver gang, og jeg gråter vel ei full bøtte, kan jeg tenke.

Skrevet

Joda, jeg er helt enig med deg, Bettie. Men noen avliver BARE fordi dyret er blitt gammelt, og ikke på grunn av sykdom. Det er noe helt annet. Jeg mener heller ikke at dyr skal lide, men at gamle hunder ikke løper fullt så fort lenger og ikke orker gå 3 timer tur er ikke akkurat avlivningsgrunn etter min mening. De menneskene skulle hatt en sprøyte selv... :evil: En dyrlege kan også som regel rette på småproblemene, sammen med god omsorg fra eieren. De STORE problemene er noe helt annet. :(

Amarone

Skrevet

åååååh jeg hadde meldt foreldrene mine til dyrebeskyttelsen!!! går det an forresten?

jeg vet iallefall at jeg hadde hatet dem etterpå. og det mener jeg! de hadde seriøst ødelagt forholdet vårt. jeg blir så sint.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Hvis foreldrene til "anonym" vil avlive hunden bare pga. at den er "brysom" så skulle de jammen blitt avlivet selv.

Fy f*** så forbannet jeg blir på slike udyr av noen mennesker.

Milla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...