AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Det sies at man blir «flat» av antidepressiva, men jeg føler meg allerede flat og tom, vanskelig å kjenne på engasjement og glede og ordentlig andre følelser men mye negativt da og angst Er emosjonelt og mentalt utbrent vil man ikke oppleve noe bedring av antidepressiva da? Anonymkode: 4bb83...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Det kommer an på typen antidepressiva tror jeg, og noen opplever jo ikke den bivirkningen i det hele tatt. Jeg bruker Wellbutrin, og den skal visstnok hjelpe når man er veldig plaget av nettopp apati, null engasjement, glede og lyst. Det lureste er uansett å snakke med legen om det. Anonymkode: 21baf...54d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Nå har jeg gått på en antidepressiva som gjorde meg flat. Langt i fra den flatheten man føler som deprimert. Kom meg opp fra depresjon med de. Men fikk etterhvert en type som fungerte fint på meg og jeg følte meg glad og normal. Anonymkode: b423c...4ed
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Men mangler du ikke seratonin fungerer ikke antidepressiva. Anonymkode: b423c...4ed
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men mangler du ikke seratonin fungerer ikke antidepressiva. Anonymkode: b423c...4ed Det kommer an på typen, ikke alle antidepressiva påvirker serotonin, selv om det er de mest vanlige. Feks. NDRI påvirker ikke serotonin. Anonymkode: 21baf...54d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men mangler du ikke seratonin fungerer ikke antidepressiva. Anonymkode: b423c...4ed Det vet jeg jo ikke men legen sa at det gjorde man som regel når man er sånn Anonymkode: 4bb83...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kommer an på typen antidepressiva tror jeg, og noen opplever jo ikke den bivirkningen i det hele tatt. Jeg bruker Wellbutrin, og den skal visstnok hjelpe når man er veldig plaget av nettopp apati, null engasjement, glede og lyst. Det lureste er uansett å snakke med legen om det. Anonymkode: 21baf...54d Er det fordi jeg er mentalt utbrent og har masse angst i tillegg. «Overaktivert» Anonymkode: 4bb83...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Ikke alle får de samme bivirkningene. For å få vite hvordan akkurat du reagerer på den enkelte typen antidepressiva må du bare prøve den. Anonymkode: 7c41c...1ef
Topsi Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er det fordi jeg er mentalt utbrent og har masse angst i tillegg. «Overaktivert» Anonymkode: 4bb83...7a4 Da ville jeg bedt legen skruve ut f eks et snri som har både depresjon og angst som indikasjon, eller buspiron som kan virke på begge. Jeg holder på å trappe ned på ssri pga at det ikke har effekt påmoveraktivwribg og angst og skal prøve buspirone. Tror det var @Lava Anne som nevnte at snri f eks skal hjelpe på både depresjon ig generell angst
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Da ville jeg bedt legen skruve ut f eks et snri som har både depresjon og angst som indikasjon, eller buspiron som kan virke på begge. Jeg holder på å trappe ned på ssri pga at det ikke har effekt påmoveraktivwribg og angst og skal prøve buspirone. Tror det var @Lava Anne som nevnte at snri f eks skal hjelpe på både depresjon ig generell angst Mener også ssri hjelper på angst jeg, cirpalex er vel ssri og blir brukt mot angst. Anonymkode: b423c...4ed
Topsi Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener også ssri hjelper på angst jeg, cirpalex er vel ssri og blir brukt mot angst. Anonymkode: b423c...4ed Jeg ser cipramil har det som kndikasjln ja. Jeg har ingen effekt av ssri (fontex) på angst. Men god effekt på alvorlug depresjon selvom jeg kan ha milde depresjonsepisoder. Men god effekt på alvorlig og suicidal depresjon tidligere.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Topsi skrev (5 minutter siden): Jeg ser cipramil har det som kndikasjln ja. Jeg har ingen effekt av ssri (fontex) på angst. Men god effekt på alvorlug depresjon selvom jeg kan ha milde depresjonsepisoder. Men god effekt på alvorlig og suicidal depresjon tidligere. Så godt det hjelper. Her er jeg bipolar og enda ikke funnet en medisin som tar depresjonen, kun manien, og depresjoner blir jo verre når man ikke får gleden av manien😂 Anonymkode: b423c...4ed
Topsi Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så godt det hjelper. Her er jeg bipolar og enda ikke funnet en medisin som tar depresjonen, kun manien, og depresjoner blir jo verre når man ikke får gleden av manien😂 Anonymkode: b423c...4ed Det du skal være obs på er jo at anti-depressiva hos mennesker med bipolare lidelser kan trigge mani
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Det du skal være obs på er jo at anti-depressiva hos mennesker med bipolare lidelser kan trigge mani Ja jeg får ikke antidepressiva. Men skulle ønske 1 medisin hjalp. Anonymkode: b423c...4ed
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 Antidepressiva ex Escitalopram gjør livet mye lettere å leve. De kan virke så bra at du glemmer de underliggende problemene dine og derfor ikke får gjort noe med selve årsaken til at du startet på antidepressiva. Det blir lettere å bagatellisere følelsene. Slik opplevde jeg å distansere meg fra meg selv. Man må jobbe med rotårsaken likevel. Anonymkode: a5307...8cc
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det sies at man blir «flat» av antidepressiva, men jeg føler meg allerede flat og tom, vanskelig å kjenne på engasjement og glede og ordentlig andre følelser Anonymkode: 4bb83...7a4 Dette er jo klassiske symptomer på lavt dopamnnivå. Da vil ikke medisin som går på serotonin fungere. Det finnes mye man kan gjøre selv for å øke dopamin (google it), og man bør aldri begynne på antidepressiva uten samtalenebehandling i tillegg. Men det finnes typer som går på dopamin. Anonymkode: d58f3...fab
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette er jo klassiske symptomer på lavt dopamnnivå. Da vil ikke medisin som går på serotonin fungere. Det finnes mye man kan gjøre selv for å øke dopamin (google it), og man bør aldri begynne på antidepressiva uten samtalenebehandling i tillegg. Men det finnes typer som går på dopamin. Anonymkode: d58f3...fab Topsi skrev (3 timer siden): Da ville jeg bedt legen skruve ut f eks et snri som har både depresjon og angst som indikasjon, eller buspiron som kan virke på begge. Jeg holder på å trappe ned på ssri pga at det ikke har effekt påmoveraktivwribg og angst og skal prøve buspirone. Tror det var LavaAnne som nevnte at snri f eks skal hjelpe på både depresjon ig generell angst Altså, TS behøver jo ikke vite dette eller komme til legen med handleliste. Hun behøver bare å beskrive symptomene sine godt for legen. Det er egentlig ikke en fordel om TS får beskjed av KG-ere om hvilke medisiner som er riktig og feil for henne, ikke er vi kvalifiserte til å gjøre den vurderingen og det blir bare usikkerhet for henne senere dersom legen foreskriver noe annet. Anonymkode: 7c41c...1ef
Topsi Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, TS behøver jo ikke vite dette eller komme til legen med handleliste. Hun behøver bare å beskrive symptomene sine godt for legen. Det er egentlig ikke en fordel om TS får beskjed av KG-ere om hvilke medisiner som er riktig og feil for henne, ikke er vi kvalifiserte til å gjøre den vurderingen og det blir bare usikkerhet for henne senere dersom legen foreskriver noe annet. Anonymkode: 7c41c...1ef Det kan du si, men mange leger skriver ut det de er vant med. Jeg ser ts skriver at hen også har mye aktivering og angst, og ikke alle anti-depreasiva har dette som indikasjon. Å være opplyst ift hva spm er muligheter før en går til legen er ikke dumt. Jeg gjør alltid det, og som oftest er legen enig når jeg kan forklare hvorfor jeg har en mening om det. Jeg har også opplevd å bare ta "det jeg fikk" som var en katastrofe. Hva er galt med å vite at det et ulike alternativer? Det kalles brukermedvirkning
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 Topsi skrev (5 minutter siden): Det kan du si, men mange leger skriver ut det de er vant med. Jeg ser ts skriver at hen også har mye aktivering og angst, og ikke alle anti-depreasiva har dette som indikasjon. Å være opplyst ift hva spm er muligheter før en går til legen er ikke dumt. Jeg gjør alltid det, og som oftest er legen enig når jeg kan forklare hvorfor jeg har en mening om det. Jeg har også opplevd å bare ta "det jeg fikk" som var en katastrofe. Hva er galt med å vite at det et ulike alternativer? Det kalles brukermedvirkning Skjønner. Det er lov å ha forskjellige meninger. Jeg synes jeg allerede har forklart hvorfor, fordi vi ikke er kvalifiserte (men det er legen) og fordi det kan skape uro for TS. Anonymkode: 7c41c...1ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå