AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Olabukse, olajakke, olabil, olalomper osv... hvem er Ola, og hvorfor har dere så mange ting oppkalt etter ham? Anonymkode: 57b2f...8d4
Andro Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Ola er bestefaren vår, og en solid og ekte helt. Ola med tjukk L. 2 3 1
Tiuren Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Olabukse, olajakke, olabil, olalomper osv... hvem er Ola, og hvorfor har dere så mange ting oppkalt etter ham? Anonymkode: 57b2f...8d4 For ikke å snakke om ola-skjørt, der var de langt foran pride gjengen
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Det er ikke begrenset til østlendinger. Hele landet bruker disse ordene. Og du har kanskje hørt om "Ola Nordmann" og "Kari Nordmann"? Om Olabukse: "Det særnorske begrepet olabukse var opprinnelig et varemerke. Opphavsmannen var Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS. Det stammer trolig fra betegnelsen olasoldater, som var et populært kallenavn på de norske soldatene i Tysklandsbrigaden like etter annen verdenskrig. Buksene ble først laget for gutter i 10–12-årsalderen, med det håp å gjøre dem populære ved å knytte navnet til den positive ola-betegnelsen." Anonymkode: a8bde...e3f 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke begrenset til østlendinger. Hele landet bruker disse ordene. Og du har kanskje hørt om "Ola Nordmann" og "Kari Nordmann"? Om Olabukse: "Det særnorske begrepet olabukse var opprinnelig et varemerke. Opphavsmannen var Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS. Det stammer trolig fra betegnelsen olasoldater, som var et populært kallenavn på de norske soldatene i Tysklandsbrigaden like etter annen verdenskrig. Buksene ble først laget for gutter i 10–12-årsalderen, med det håp å gjøre dem populære ved å knytte navnet til den positive ola-betegnelsen." Anonymkode: a8bde...e3f Tja... hvor hen da? Har kun hørt østlendinger si det. Anonymkode: 57b2f...8d4 2
Phoenix Heart Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Hmmm....aldri brukt olabukse=jakke osv. , sier enten jeans eller dongeri. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Athena Freyja skrev (3 minutter siden): Hmmm....aldri brukt olabukse=jakke osv. , sier enten jeans eller dongeri. jeans er en vederstyggelighet, men her jeg kommer fra heter det også dongeri, men også olabil Anonymkode: 46212...124 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Er østlending og sier olabukse, men hva er Ola-lompe? Anonymkode: bee80...822 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Er østlending og sier olabukse, men hva er Ola-lompe? Anonymkode: bee80...822 Tillegg: føler ikke at jeg er spesielt opptatt av Ola-ting 😜 Anonymkode: bee80...822
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 Jeg er også østlending (Oslo) og sier olabukse. Synes det låter jålete og si "jeans". Synes det funker dårlig å si "jeans-jakke", f.eks. Litt pussig egentlig at jeg opplever det som mer vanlig og bruke "dongeri" når det gjelder jakker, men "ola" når det gjelder bukser. Dongerijakke og olabukse 👍 Anonymkode: 20347...1c8 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er østlending og sier olabukse, men hva er Ola-lompe? Anonymkode: bee80...822 Ola Lompa er et bakeri som lager lefser og slikt Anonymkode: 46212...124
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Ola-bukse osv er jo gammelt og superharry 😂 Jeans eller dongeri. Anonymkode: 388d3...da5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tja... hvor hen da? Har kun hørt østlendinger si det. Anonymkode: 57b2f...8d4 Husker det ble sagt Olabukse da jeg var ung.60-70 tallet.Men de andre Olatingene kan jeg ikke minnes.Bor på Vestlandet og her spiser vi ikke lompe.😉 Anonymkode: 4d818...b39
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ola-bukse osv er jo gammelt og superharry 😂 Jeans eller dongeri. Anonymkode: 388d3...da5 Nei, jeans som er harry Anonymkode: 46212...124 5
Tiuren Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Ola-bukse osv er jo gammelt og superharry 😂 Jeans eller dongeri. Anonymkode: 388d3...da5 47 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeans som er harry Anonymkode: 46212...124 Harry-bukse / Harry-jakke.....?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 Jeans blir for meg veldig amerikansk. Dongeri blir litt... ja, hva skal man si litt tilgjort? Ola-bukse er så mye mer jordnært for meg enn jeans og dongeri. Anonymkode: 1bf7d...ed4 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeans blir for meg veldig amerikansk. Dongeri blir litt... ja, hva skal man si litt tilgjort? Ola-bukse er så mye mer jordnært for meg enn jeans og dongeri. Anonymkode: 1bf7d...ed4 Men hvor kommer ola-komponenten fra? For meg som er sunnmøring og sier dongeri, høres olabukse ut som noe en eller annen gammel nisse på et stabbur har på seg. Anonymkode: 57b2f...8d4 1
Elle Melle Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 Finnes ingen ola her jeg bor, ikke i gamle dager heller (bare på NRK der alle snakket østlandsk). Det het kassebil, dongeribukse og potetlefse. Og folk her het Ole. 2
Tomas77 Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 58 minutter siden, Elle Melle said: Finnes ingen ola her jeg bor, ikke i gamle dager heller (bare på NRK der alle snakket østlandsk). Det het kassebil, dongeribukse og potetlefse. Og folk her het Ole. Folk på østlandet het også Ole men ble kalt Ola. Toppet seg med skolebokfiguren Ola-Ola på heia 🤣 Er nok riktig som ts sier at olatingene hovedsakelig er en østlandsgreie. Funker jo ikke i det hele tatt i Bergen, det måtte jo bli Olen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå