AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Eksen min har de siste 12 timene ringt meg 170 ganger på forskjellige sosiale medier, med forskjellige profiler og sendt meg 19 meldinger. Det er 3 måneder siden vi gjorde det slutt, og han har ikke gjort dette før nå. Grunnen er at han fant ut at jeg ikke sov hjemme i går. Han gir vage trusler som «bare vent å se de neste dagene». Jeg har blokkert han overalt, og nye profiler når de oppstår, så han får ikke ringt meg noe mer, men han sender meldinger til mine familiemedlemmer og venner nå. Jeg ber de blokkere han fortløpende men jeg blir helt nervevrak av å få melding etter melding som starter med «jeg fikk en melding av…». Jeg har kontaktet moren hans, og hun har lest meldingen min men ikke svart meg. Han truet meg også på telefon med å spre ting om meg til kollegaene mine, nevnte at han har bilder og videoer fra vi var sammen (seksuelt). Han har ikke fysisk møtt opp noe sted og ikke truet med noe fysisk vold. Jeg har det helt jævlig, jeg er helt satt ut og i sjokk. Kan noen hjelpe meg? Hvem kontakter jeg? Noen som kan trøste meg på noen måte? Er det støttetelefon jeg kan ringe for emosjonell hlep? Anonymkode: db6cd...c89 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Hadde litt av det samme problemet med min nåværende ex. Bare blokkert alt av brukere han lager, og så tar du screenshot av alt han gir deg. Gi beskjed til familie at dem ikke skal åpne eller svare på meldingene han skriver, men gjerne ta skjermbilde av det. Så går du til politiet på mandag, og får anmeldelser for trakassering og stalking og trusler Anonymkode: 0107c...2b6 8 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Du burde dra til noen han ikke gjette seg til så du ikke er alene . Anonymkode: 10b72...dec 5 1 2
Spanky Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde litt av det samme problemet med min nåværende ex. Bare blokkert alt av brukere han lager, og så tar du screenshot av alt han gir deg. Gi beskjed til familie at dem ikke skal åpne eller svare på meldingene han skriver, men gjerne ta skjermbilde av det. Så går du til politiet på mandag, og får anmeldelser for trakassering og stalking og trusler Anonymkode: 0107c...2b6 Enig i denne. Stopp han en gang for alle. Anmelde på mandag, og om du virkelig føler deg truet ringer du politiet direkte i helgen. 7 1
anon321 Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Du må anmelde, og du må for all del ikke besvare noe av det han gjør. Så må man, dessverre, innse at man kan ikke påvirke hva vedkommende kommer til å gjøre. Når noen er så borte at de kontakter venner og familie, så kan i utgangspunktet hva som helst skje. Han kan sende bilder og videoer, og han kan gjøre andre ting. Det er selvfølgelig utrolig leit og føles veldig sårbart, men det er i utgangspunktet umulig å stoppe, og ethvert forsøke på å snakke til personen eller kommunisere med han, vil bare gjøre saken verre. Og om du er redd for at han kan gjøre noe fysisk, så bør du for all del oppholde deg sammen med noen frem til du får anmeldt saken. Og nevne i anmeldelsen at du er redd for at han skal gjøre noe fysisk. 9
Tøvftta Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Ja, kontakt politiet og anmeld fyren. Det kan hende de ber deg vente til mandag før de kan hjelpe deg. Dersom du føler deg skikkelig utrygg, ligg heller hos venner eller familie. 5
Andro Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Vær nøye med å dokumentere alle henvendelser, på telefon, melding, mail osv. Bruk en loggbok med tidspunkt og kommunikasjonskanal, noter brukernavnene på profilene. Ta skjermdump av meldinger, og legg dem i en egen mappe. Sørg for å få med tidspunkt. Dette må du anmelde, og du kan be om å få kontaktforbud. Du skal anmelde alle trusler etter straffelovens §§ 263 eller 264 avhengig av innholdet. Alle andre henvendelser kan du anmelde etter den såkalte "stalkerparagrafen", som går på vedvarende plagsom adferd strl § 266 og 266a. Sørg for å oppholde deg på et trygt sted fram til du kan levere anmeldelsen, og ikke svar på noen henvendelser fra ham. Ikke blokker. La ham skrive, og ta vare på alle meldinger. Vær sammen med andre, og ha alltid telefon på deg. Sørg for at alle muligheter for stedsangivelse er slått av og at alle sosiale medier kontoer har "privat" som innstillinger, og ingen offentlige delinger. Ei heller "venners venner"-funksjoner. Du kan endre innstillinger i bl.a messenger, slik at nye profiler ikke kan sende deg meldinger eller venneforespørsler. Det du opplever er en ekstrem psykisk belastning. Ring VO-linjen og skaff en profesjonell å snakke med. Tlf. 116 006. https://www.volinjen.no/ De gir deg råd både om hvordan du skal håndtere dette mentalt, og gir praktiske råd. Uansett hva som skjer: Ikke vis frykt overfor han som forfølger deg! Det tenner han på. Du må snakke det av deg overfor andre. 9 1 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 TS. Takk for gode svar. Jeg snakket med VO-linjen, som ba meg kontakte politet. Jeg kontaktet politet, og de ba meg kontakte nettpatruljen til uken angående trusler om spredning av bilder og liknende. Ellers rådet politet meg til å ikke svare. Jeg føler meg ikke noe tryggere, for å være ærlig. Jeg vet ikke hva jeg skulle ønske de kunne gjort, men jeg kjenner fortsatt på stor uro og er usikker på hva jeg skal gjøre nå utenom å bare vente på katastrofe og f***nskap fra han Anonymkode: db6cd...c89 1 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS. Takk for gode svar. Jeg snakket med VO-linjen, som ba meg kontakte politet. Jeg kontaktet politet, og de ba meg kontakte nettpatruljen til uken angående trusler om spredning av bilder og liknende. Ellers rådet politet meg til å ikke svare. Jeg føler meg ikke noe tryggere, for å være ærlig. Jeg vet ikke hva jeg skulle ønske de kunne gjort, men jeg kjenner fortsatt på stor uro og er usikker på hva jeg skal gjøre nå utenom å bare vente på katastrofe og f***nskap fra han Anonymkode: db6cd...c89 Kan du dra til noen andre? Anonymkode: 10b72...dec 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS. Takk for gode svar. Jeg snakket med VO-linjen, som ba meg kontakte politet. Jeg kontaktet politet, og de ba meg kontakte nettpatruljen til uken angående trusler om spredning av bilder og liknende. Ellers rådet politet meg til å ikke svare. Jeg føler meg ikke noe tryggere, for å være ærlig. Jeg vet ikke hva jeg skulle ønske de kunne gjort, men jeg kjenner fortsatt på stor uro og er usikker på hva jeg skal gjøre nå utenom å bare vente på katastrofe og f***nskap fra han Anonymkode: db6cd...c89 Det minste de kunne gjort var å ta en tlf til han for å be han slutte. Det kan være ganske preventivt når man får en tlf fra politiet. Jeg gikk selv til det skrittet i en sak hvor en som prøvde svindle meg drev med trusler om å legge ut bilder av meg osv om at jeg svindlet han 😂 Hørte ikke noe mer fra han etter det. Anonymkode: 409d5...eeb 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 Ikke for øyeblikket, familien min bor halvannen time unna og dessverre er faren min alvorlig syk for tiden med kreft også. Jeg vil egentlig ikke lage ekstra styr for mamma nå, men hun er delvis informert om situasjonen så jeg skal spørre om jeg kan sove der noen dager selvom det gjør reisevei til jobb veldig vanskelig. er det egentlig innafor med fravær fra jobb over sånne ting? Jeg har aldri vært borte fra jobb utenom Covid. Anonymkode: db6cd...c89 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Jeg er usikker på om det hadde hjulpet, men skulle ønske de hadde gjort det. Da hadde jeg ihvertfall følt at de prøvde å hjelpe situasjonen min. Mannen jeg snakket med var hyggelig nok, og hadde forståelse for at det var vanskelig men foreslo ikke noe slikt. Jeg spurte om jeg kan ta kontakt med de igjen om det eskalerer og det sa han ja til, så mulig det ikke var forgjeves. Anonymkode: db6cd...c89 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke for øyeblikket, familien min bor halvannen time unna og dessverre er faren min alvorlig syk for tiden med kreft også. Jeg vil egentlig ikke lage ekstra styr for mamma nå, men hun er delvis informert om situasjonen så jeg skal spørre om jeg kan sove der noen dager selvom det gjør reisevei til jobb veldig vanskelig. er det egentlig innafor med fravær fra jobb over sånne ting? Jeg har aldri vært borte fra jobb utenom Covid. Anonymkode: db6cd...c89 Du burde dra på jobb. Da er du ikke alene. Anonymkode: 10b72...dec 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Dessuten hvis han ser du ikke er på jobb mater du oppførselen. Anonymkode: 10b72...dec 2
petterm Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): TS. Takk for gode svar. Jeg snakket med VO-linjen, som ba meg kontakte politet. Jeg kontaktet politet, og de ba meg kontakte nettpatruljen til uken angående trusler om spredning av bilder og liknende. Ellers rådet politet meg til å ikke svare. Jeg føler meg ikke noe tryggere, for å være ærlig. Jeg vet ikke hva jeg skulle ønske de kunne gjort, men jeg kjenner fortsatt på stor uro og er usikker på hva jeg skal gjøre nå utenom å bare vente på katastrofe og f***nskap fra han Anonymkode: db6cd...c89 Når du anmelder kan politiet pålegge han kontaktforbud. Da er der ekstra viktig at du ikke under noen omstendigheter kontakter han, svarer på meldinger osv. 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 Kan politiet ta en telefon til han og be han roe seg? Slik at han skjønner at han er under oppsikt? Anonymkode: 4b33f...c07 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 Anmelde? Det blir jo bare henlagt. Man vet dessuten ikke hvordan eksen reagerer på dette. Ting kan eskalere. Dessverre. Anonymkode: e7c97...4e6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eksen min har de siste 12 timene ringt meg 170 ganger på forskjellige sosiale medier, med forskjellige profiler og sendt meg 19 meldinger. Det er 3 måneder siden vi gjorde det slutt, og han har ikke gjort dette før nå. Grunnen er at han fant ut at jeg ikke sov hjemme i går. Han gir vage trusler som «bare vent å se de neste dagene». Jeg har blokkert han overalt, og nye profiler når de oppstår, så han får ikke ringt meg noe mer, men han sender meldinger til mine familiemedlemmer og venner nå. Jeg ber de blokkere han fortløpende men jeg blir helt nervevrak av å få melding etter melding som starter med «jeg fikk en melding av…». Jeg har kontaktet moren hans, og hun har lest meldingen min men ikke svart meg. Han truet meg også på telefon med å spre ting om meg til kollegaene mine, nevnte at han har bilder og videoer fra vi var sammen (seksuelt). Han har ikke fysisk møtt opp noe sted og ikke truet med noe fysisk vold. Jeg har det helt jævlig, jeg er helt satt ut og i sjokk. Kan noen hjelpe meg? Hvem kontakter jeg? Noen som kan trøste meg på noen måte? Er det støttetelefon jeg kan ringe for emosjonell hlep? Anonymkode: db6cd...c89 Ring politiet hver gang noe nytt skjer. Dokumenter med lydopptak og skjermbilde. Så tar politiet tak i det. En eks gjorde slikt mot meg, i starten skulle politiet bare vente å se. Det endte med 6 mnd besøksforbud. Ei venninne endte med 1 års besøksforbud mot sin eks. Det er hjelp å få. Anonymkode: cb1ef...936 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ring politiet hver gang noe nytt skjer. Dokumenter med lydopptak og skjermbilde. Så tar politiet tak i det. En eks gjorde slikt mot meg, i starten skulle politiet bare vente å se. Det endte med 6 mnd besøksforbud. Ei venninne endte med 1 års besøksforbud mot sin eks. Det er hjelp å få. Anonymkode: cb1ef...936 Synes det er naivt å tenke sånn. Mange får ikke hjelp og politiet sier bare «ring oss hvis han gjør noe mer» når du allerede har anmeldt han 5 ganger for trusler. Man kan bare lure på hva de venter på… Anonymkode: e7c97...4e6 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 Ring politi i dag. Anmeldt og søk om besøksforbud. Hør om de kan ringe han å informere om saken så han forhåpentligvis får seg en støkk. Sov hos foreldrene dine noe dager. Anonymkode: 3c760...3b9 1
Anbefalte innlegg