AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Er det noen av dere som har barn eller bekjente som ble tvungent til skolebytte pga vold og mobbing? Hvordan gikk det i så fall på den nye skolen? Anonymkode: cbdcd...7a5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Jeg visste ikke at dette er en mulighet.. Kan mobbere måtte tvangsbytte skole? Anonymkode: 16e42...fb6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Ja, men det er strenge regler rundt dette. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/tvungent-skolebytte/nar-kan-ma-palegge-skolebytte/ I de fleste tilfellene er det vel mobbeofret/-ene som bytter skole, ikke selve mobberen. Anonymkode: cbdcd...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Kjenner noen som byttet, ble bedre med nytt miljø. Tar litt tid å bygge nettverk. Anonymkode: d41da...ff8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Vi fikk en som hadde blitt tvunget til å bytte skole i klassen til sønnen vår. Det ble et hælvete. Vi vurderer å flytte sønnen vår nå. Anonymkode: 9beef...115
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi fikk en som hadde blitt tvunget til å bytte skole i klassen til sønnen vår. Det ble et hælvete. Vi vurderer å flytte sønnen vår nå. Anonymkode: 9beef...115 Så trist!! Hvor gamle er barna? «Nissen» blir jo ofte med på lasset… Anonymkode: cbdcd...7a5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så trist!! Hvor gamle er barna? «Nissen» blir jo ofte med på lasset… Anonymkode: cbdcd...7a5 Barnet kom da han var 9, nå har han gått i klassen i to år. Fullt kaos i klassen, barnet herjer uten at voksne griper inn. Et barn sluttet denne høsten og flere er fortvilet. Vi har meldt 9a sak på vegne av vår sønn og håper på å finne en løsning, men for å være helt ærlig ser jeg ingen annen løsning enn at mobberen slutter på skolen. Anonymkode: 9beef...115 1
Drizzt Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnet kom da han var 9, nå har han gått i klassen i to år. Fullt kaos i klassen, barnet herjer uten at voksne griper inn. Et barn sluttet denne høsten og flere er fortvilet. Vi har meldt 9a sak på vegne av vår sønn og håper på å finne en løsning, men for å være helt ærlig ser jeg ingen annen løsning enn at mobberen slutter på skolen. Anonymkode: 9beef...115 Forsto jeg riktig at en elev kom til ditt barns klasse fordi han ble tvangsflyttet fra en annen skole og så skaper han kaos også i den nye klassen? Hvis det er tilfelle, så må dere foreldrene samles og presse rektor til å kvitte seg med eleven og sende ham over til hjemmeundervisning 1:1 med egen lærer. Det må kommunen betale for. Kanskje kontakte ordfører, skrive i lokalavisen, skape litt støy rundt saken. Mobberen skal selvfølgelig tvangsflyttes til ny skole hvor han eller hun får en ny sjanse, men hvis det ikke funker, må det tas raskt grep for å fjerne problemeleven fra klassen/skolen og over til hjemmeundervisning. Endret 2. september 2023 av Drizzt 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Mange på kg burde bli politikere og gjøre noe konkret med utfordringene i skolen. Løsningene som blir presenterte her er jo så enkle; bare å kreve at barn blir flyttet, og skolen må gripe inn. Hadde det vært så enkelt, så hadde vi vært kvitt problemene for lenge siden! Barn er ikke roboter og alle saker har mer enn én side. Det er ikke sikkert at foreldrene til mobberen er enige i at det er han/hun som er problemet heller, så så enkelt er det ikke. Har man en klasse med slike utfordringer (og det er det mange som har), kan man se langt etter ekstra ressurser, og man er heldig om man får planlagt litt undervisning innimellom. "Løsningen" som er mest i vinden nå, er at læreren slutter og ikke eleven.. Og ja, jeg er en av dem. Ikke ti ville hester eller millionlønn får meg tilbake i klasserommet. Anonymkode: 215ac...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det noen av dere som har barn eller bekjente som ble tvungent til skolebytte pga vold og mobbing? Hvordan gikk det i så fall på den nye skolen? Anonymkode: cbdcd...7a5 Tvunget ble vi vel strengt tatt ikke, men det var enten å holde henne hjemme eller å bytte. Det gikk kjempefint. Angrer bare på at vi ikke byttet tidligere. Anonymkode: 65bf1...4fe
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi fikk en som hadde blitt tvunget til å bytte skole i klassen til sønnen vår. Det ble et hælvete. Vi vurderer å flytte sønnen vår nå. Anonymkode: 9beef...115 Samme her. Nylig fått en jente i klassen som ble tvunget til å bytte skole pga. mobbing og voldelig adferd. Håper hun etterhvert blir flyttet til kommunens spesialskole🙏🏻🙏🏻 Anonymkode: 2b53a...b44
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Hvis det er tilfelle, så må dere foreldrene samles og presse rektor til å kvitte seg med eleven og sende ham over til hjemmeundervisning 1:1 med egen lærer. Det må kommunen betale for. Morsomt forslag, men det er altså NULL mulighet til å få til dette. Barn har (heldigvis!) rett på et skoletilbud, og det er kun foreldre som kan bestemme hjemmeskole. Ingen barn eller ungdom kan utvises fra skolen i mer enn 3 dager, da må kommunen finne et tilbud på en ny skole. Anonymkode: c05ee...e10
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Forsto jeg riktig at en elev kom til ditt barns klasse fordi han ble tvangsflyttet fra en annen skole og så skaper han kaos også i den nye klassen? Hvis det er tilfelle, så må dere foreldrene samles og presse rektor til å kvitte seg med eleven og sende ham over til hjemmeundervisning 1:1 med egen lærer. Det må kommunen betale for. Kanskje kontakte ordfører, skrive i lokalavisen, skape litt støy rundt saken. Mobberen skal selvfølgelig tvangsflyttes til ny skole hvor han eller hun får en ny sjanse, men hvis det ikke funker, må det tas raskt grep for å fjerne problemeleven fra klassen/skolen og over til hjemmeundervisning. Det er ikke så lett som du skisserer her. Vi foreldre har tatt opp klassemiljø flere ganger, men det blir hele tiden påstått at klasselærer har kontroll. Mulig, men klasselærer har klassen bare 50%. Resten er faglærere, og jeg kan ikke se for meg at de har samme kontrollen. (Eller… det vet jeg. Barnet mitt forteller helt sprø ting fra skoledagene sine) Mitt barn har høytfungerende autisme og bruker lang tid på å godta nye arenaer, så det er ikke lett å bare flytte ham heller, men slik det er nå så er det nesten så jeg ikke tror det kan bli værre 🙈 Anonymkode: 9beef...115
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå