Gå til innhold

Gått så mye opp i vekt etter å ha begynt på Tolvon. Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt fortvilet. Jeg har alltid vært tynn og slank men har nå blitt en skikkelig boms. Jeg går nå på tolvon mot irritabel tarm og magesmerter. 

Jeg har begynt å spise mer normalt enn jeg har gjort før( fantastisk at magesmertene er så og si borte), men buksestørrelsen har gått fra medium til nesten XL og brystene har vokst en størrelse. 

Jeg kan virkelig ikke forstå at jeg skulle bli så tung og stor. Er 158 høy. Har ikke orket å veie meg. 

Er det bare  det nye kostholdet som har økt vekten, eller kan medisinen også tukle ting til her? Jeg føler ikke at jeg spiser så mye mer enn jeg gjorde før.

Anonymkode: 8b82e...a6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går selv på en medisin som gir økt sultfølelse og vektøkning er en bivirkning og har gått opp 25 kg desverre.

Finner ikke tolvon på felleskatalogen og ser ikke om vektøkning er en bi irkning av den. Er det det så er det jo helt sikkert fordi du spiser for mye pga medisinen.

Anonymkode: d80cb...c75

Skrevet

Du "føler" ikke at du spiser mer enn før? Du gjør jo åpenbart det. Du får veie deg, og sette opp en kostholdsplan. Mange medisiner har som bivirkning at man går opp i vekt pga økt appetitt. Du har kanskje både økt appetitt og lettere for å legge på deg pga medisinene.

Er det noe som ikke funker når man legger på seg, så er det å gå rundt og "føle" ting. Du må vite. Sjekke hvor mange kalorier du får i deg, tilpasse inntaket ditt, og hvor mye du er i bevegelse må kanskje økes. Du kjemper kanskje i motvind med disse tiltakene pga medisinen. Nå har jeg ikke sjekket Felleskatalogen, men der står det ev om Tolvon har bieffekt vektøkning eller appetittøkning.

Anonymkode: 68f79...a5b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går selv på en medisin som gir økt sultfølelse og vektøkning er en bivirkning og har gått opp 25 kg desverre.

Finner ikke tolvon på felleskatalogen og ser ikke om vektøkning er en bi irkning av den. Er det det så er det jo helt sikkert fordi du spiser for mye pga medisinen.

Den heter Mianserin nå. Tolvon fantes før.

• Nyttig 1
Skrevet

PS jeg føler heller ikke at jeg spiser mer, men jeg vet jeg gjør da jeg ille er et medisinsk under som går opp med alt for lite kalorier.

• Liker 1
Skrevet

Felleskatalogen opplyser at mianserin/tolvon kan gi økt vekt under bivirkninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du "føler" ikke at du spiser mer enn før? Du gjør jo åpenbart det. Du får veie deg, og sette opp en kostholdsplan. Mange medisiner har som bivirkning at man går opp i vekt pga økt appetitt. Du har kanskje både økt appetitt og lettere for å legge på deg pga medisinene.

Er det noe som ikke funker når man legger på seg, så er det å gå rundt og "føle" ting. Du må vite. Sjekke hvor mange kalorier du får i deg, tilpasse inntaket ditt, og hvor mye du er i bevegelse må kanskje økes. Du kjemper kanskje i motvind med disse tiltakene pga medisinen. Nå har jeg ikke sjekket Felleskatalogen, men der står det ev om Tolvon har bieffekt vektøkning eller appetittøkning.

Nei jeg kan ikke fatte at jeg spiser så mye mer enn før. Først nå har jeg metthetsfølelse. Før var jeg sulten hele tiden. Jeg gikk derimot på en antipsykotiske medisin for noen år siden, som ga meg skikkelig sultfølelse. Da kunne jeg sluke to middager på rappen, og gikk opp 10, 15 kilo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk. Derfor jeg ikke har fått den ja. Er selv bipolar og vil ha en uten vektøkning. Ville prøve ut lithium, men gikk desverre opp mange kg på den. Så er på vei tilbake på lamictal og abilify. Da har jeg en normal vekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Felleskatalogen opplyser at mianserin/tolvon kan gi økt vekt under bivirkninger.

Men skyldes det endrede kostholdsvaner, eller er det noe rart med selve medisinen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er riktig. Jeg er vant til å si tolvon. Den har virkelig gjort underverker for min irritable tarm, men vektøkningen gir meg angst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg kan ikke fatte at jeg spiser så mye mer enn før. Først nå har jeg metthetsfølelse. Før var jeg sulten hele tiden. Jeg gikk derimot på en antipsykotiske medisin for noen år siden, som ga meg skikkelig sultfølelse. Da kunne jeg sluke to middager på rappen, og gikk opp 10, 15 kilo.

Det er umulig å gå opp uten å spise mer. Rett og slett helt umulig. Uansett hva folk gjerne vil skal være sant og lurer seg til å tro.

Lavt stoffskifte kan gjøre at man må spise litt mindre enn hva andre må for å gå ned. Mye kortison gir mye vann i kroppen osv. Men bivirkningen vektøkning kommer av at ma  spiser mer.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg gikk opp 15 kg på noen måneder med Mianserin (tidligere Tolvon.)

Økt apetitt, spiste meg opp. Der og da var jeg så takknemlig over å få sove og få igjen matlyst at jeg brydde meg ikke, nå derimot. 

Anonymkode: 43cc6...ac6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Medisiner som gir vektøkning gir det i all hovedsak på grunn av at de på en eller annen måte får deg til å spise mer. Det kan være i form av overspisingsepisoder som er enklere å identifisere, men også i form av at du spiser litt mer enn normalt til alle måltid, kanskje blir du også litt slappere av medisinene og samtidig får et redusert akvitetsnivå. Det skjer ingenting magisk som øker vekta di uten at du er i kalorioverskudd. Unntaket er dersom du går opp i vannvekt, dette er det mange medisiner som gjør, men det identifiserer du raskt (vann i fingre og legger osv, ikke plutselig opp 2 buksestørrelser rundt midja.) 

Anonymkode: 43cc6...ac6

• Nyttig 2
Skrevet

Hva gjør denne medisinen for ibs? jeg brukte 10 mg for søvn for noen år siden, men den gjorde ikke noe for magen. Måtte nok hatt høyere dose.

Anonymkode: ddcc9...489

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør denne medisinen for ibs? jeg brukte 10 mg for søvn for noen år siden, men den gjorde ikke noe for magen. Måtte nok hatt høyere dose.

Anonymkode: ddcc9...489

Den har redusert mine magesmerter med rundt 70 prosent. Før kunne jeg ikke spiser noe som helst med sukker før mageknipene kom.  Nå med 50 mg så har det vært en stor forandring. Bare kjipt at jeg ikke klarer å kontrollere vekta 

Skrevet

Vektøkning er vanlig på de fleste antidepressiva, da man får mer matlyst og spiser mer. Hvis du tror at du ikke spiser nok til at du burde gå så mye opp i vekt, så kan du gå å ta noen blodprøver? gjerne det er stoffskifte eller en annen grunn til du går opp.
Selv gikk jeg opp 30kg på et år på antidepressiva, men jeg var sulten hele tiden, og klarte ikke kontrollere inntak.

Anonymkode: 06a86...535

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...