Gå til innhold

Kreft og daglig feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har uhelbredelig kreft, og får ikke mer behandling da den ikke virker på svulstene mer.

Han har nå feber daglig som ligger rundt 39 grader, og han tar da paracet for å få den ned.

Formen er dårligere enn da han fikk cellegift men han kom seg på tur i går og klarte å gå i 2 t, og nå vasker han gulv.

Lurer på om denne daglige feberen er tegn på at nedturen har startet?

Han er ikke på kontroller på sykehuset lengre siden de har stoppet all behandling, og hans nyutdannede fastlege " har ikke erfaring med denslags", sier hun.

Noen erfaringer?

Anonymkode: 09d0a...c4a

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde feber daglig da jeg hadde kreft som hadde spredt seg til lymfer. Jeg tok ikke paracet siden det å senke feberen gjør at immunsystemet virker dårligere, men det blir jo selvfølgelig annerledes i hans situasjon, og hvor han sikkert har smerter i tillegg.

I alle fall - det kan altså blant annet  bety at kreften er i lymfesystemet.

Veldig trist å høre om din samboer.

Anonymkode: 44273...176

Skrevet

Har han ikke palliativ behandling? Trodde når det var kommet så langt så skulle det være oppfølging. Du bør eventuelt kontakte sykehuset der han sist ble behandlet. 

Anonymkode: 30602...7ca

• Liker 1
Skrevet

Burde han ikke bli henvist til en lindrende enhet? 

Anonymkode: 96ebb...a85

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det finnes palliative team i alle kommuner. Mannen din skal tilkoples kreftkoordinator og kreftsykepleier i deres kommune. Det er sterkt kritikkverdig hvis fastlegen hans ikke vet dette.

Edit: her er f eks palliativt team på Ringerike:

https://vestreviken.no/avdelinger/medisinsk-avdeling-ringerike-sykehus/palliativt-team-ringerike-sykehus

Bare google palliativt team + hjemkommunen deres.

Utover dette så er veldig stort behov for søvn et sikkert tegn på at det nærmer seg 💙

Endret av Rastebenk
  • Liker 4
Skrevet

Dere må kreve oppfølging av kreftsykepleier og palliativ enhet. Alle kommuner skal ha en kreftsykepleier.

Anonymkode: a2807...c17

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

jeg hadde feber daglig da jeg hadde kreft som hadde spredt seg til lymfer. Jeg tok ikke paracet siden det å senke feberen gjør at immunsystemet virker dårligere, men det blir jo selvfølgelig annerledes i hans situasjon, og hvor han sikkert har smerter i tillegg.

I alle fall - det kan altså blant annet  bety at kreften er i lymfesystemet.

Veldig trist å høre om din samboer.

Anonymkode: 44273...176

Han har ikke smerter og han har spredning fra tarmen til lever og lunger, så kreften har nok vært gjennom lymfesystemet for lenge siden.

Ts

Skrevet

Andre som skriver lindrende osv men det er bare helt i slutten rett før noen dør så det er ikke nødvendigvis enda 😊 mamma var kreftsyk i 5 år og hun fikk beskjed fra første stund at hun ikke ville bli frisk men hun skulle leve så lenge hun kunne. Det kan selvfølgelig være sykdommen som gir feber men kan også være andre ting så snakk med legen! Viktigste å gjøre når man er såpass syk er og gi beskjed om hver eneste forandring og feber lenge skal gies beskjed om. Mamma gikk fast på Ibux i alle disse årene( fikk ikke Paracet pga dårlige organer)  tror feber er ganske vanelig men man skal alltid si i fra og bedre å spørre får mye en får lite så lenge han godtar det 😊 feber er jo typisk på infeksjon en plass. Om ikke han er syk men har tatt vevs prøver og sånn så sjekk rundt der vevs prøvene er tatt om han er rød eller varm 

Anonymkode: 16076...dc2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har han ikke palliativ behandling? Trodde når det var kommet så langt så skulle det være oppfølging. Du bør eventuelt kontakte sykehuset der han sist ble behandlet. 

Anonymkode: 30602...7ca

Han har hatt palliativ behandling hele veien for det er det pasienter får når de har uhelbredelig kreft, og behandling er avsluttet så da er det ikke så mye oppfølging før man er så dårlig at man må legges inn, og han er ikke der enda.

Ts

Skrevet

Kreften i seg selv gir en inflammasjon i kroppen som kan gi feber. Feberen i seg selv er ikke farlig, men gir den plagsomme symptomer kan man gi febernedsettende slik som Paracet. kreften kan jo også gjøre at man er mer utsatt for infeksjoner avhengig av hvilken krefttype det er snakk om. Dersom symptomer på infeksjon i tillegg til feber bør man ta raskt kontakt med lege. 

Når det gjelder lindrende behandling så kan mye håndteres av fastlege og i samråd mEd kreftkoordinator i kommunen. Har man ingen smerter, ernæringsproblemer og lever greit med sin kreftsykdom til tross for avsluttet kreftbehandling  trenger man ikke å følges av lindrende team/enhet. 
Skulle man få plagsomme symptomer fra kreftsykdommen så kan fastlege/kreftkoordinator/onkolog henvise/ta kontakt med lindrende team/enhet for videre tiltak og behandling.

Anonymkode: a1709...d1e

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...