Gå til innhold

Kjøpe gård med odel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.landkredittbank.no/blogg/2020/hva-betyr-odelsrett-ved-salg-av-landbrukseiendom/

Ja det kan være et problem, men mest sannsynlig har dette blitt ryddet opp i. Spør megler/selger om odelsrett er fraskrevet. 

Anonymkode: 0b585...d83

Mulig det ikke er ryddet opp i fordi det er et tvangssalg. Skal sjekke med megler på mandag.

Anonymkode: f558b...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dersom man kjøper bolig på tvangssalg innskrenkes rettighetene dine betraktelig med tanke på klage adgang i ettertid. Det er mer «selges som det er» opplegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at dersom man kjøper bolig på tvangssalg innskrenkes rettighetene dine betraktelig med tanke på klage adgang i ettertid. Det er mer «selges som det er» opplegg.

Hadde også bydd en del lavere selvom 12 mill er hva de spør om. Ved tvangssalg prøver de å få inn nok til betale kreditorer, men kan være godt mulig å gjøre et varp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde også bydd en del lavere selvom 12 mill er hva de spør om. Ved tvangssalg prøver de å få inn nok til betale kreditorer, men kan være godt mulig å gjøre et varp. 

TS bør finne ut hva odelstaksten er på gården og ikke by mere enn det. For hvis det senere skulle komme inn en som krever sin odelsrett. Så er det det han trenger å betale TS. Kjedelig å ha betalt for eks 14 mill og så kommer odelsgutten og du får kun for eks 9 mill fordi det er det odelstaksten er. (Bare som et eksempel).

Og så er det vel slik at de som eventuelt har odelsrett på gården må komme innen 5 år etter salg, hvis de skal kunne kreve sin rett. Etter det har de ikke noe de skulle sagt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (10 minutter siden):

TS bør finne ut hva odelstaksten er på gården og ikke by mere enn det. For hvis det senere skulle komme inn en som krever sin odelsrett. Så er det det han trenger å betale TS. Kjedelig å ha betalt for eks 14 mill og så kommer odelsgutten og du får kun for eks 9 mill fordi det er det odelstaksten er. (Bare som et eksempel).

Og så er det vel slik at de som eventuelt har odelsrett på gården må komme innen 5 år etter salg, hvis de skal kunne kreve sin rett. Etter det har de ikke noe de skulle sagt.

fra hvor har du 5 år?

jeg trodde det var 6 mnd fra tinglysning av eiendomsretten som var fristen.

Edit: jeg kan også huske å ha hørt noe om 2 år, men eneste tilfelle jeg kan huske frist på 5 år i forbindelse med odel er ved misbruk av odelsrett, (kreve å få gård på odel uten å flytte til odelsgården)

Endret av HW1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo Henning Solbergs gård som nå blir tvangssolgt. Han har milliongjeld, så det er vel siste sjanse for å betalt det han skylder. Broren Petter Solberg er vel ikke interessert, men Henning har jo barn. Vet ikke hvorfor ikke den odelen er avklart før gården ble lagt ut for salg. 

Anonymkode: d08cd...73b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HW1 skrev (2 timer siden):

fra hvor har du 5 år?

Edit: jeg kan også huske å ha hørt noe om 2 år, men eneste tilfelle jeg kan huske frist på 5 år i forbindelse med odel er ved misbruk av odelsrett, (kreve å få gård på odel uten å flytte til odelsgården)

Det er 6mnd. Min bror og hans kone har akkurat kjøpt en gård med odel, og det er 6mnd frist fra de overtar.

Anonymkode: 8d90d...bce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HW1 skrev (5 timer siden):

fra hvor har du 5 år?

Kan være jeg har blandet sammen, her ja. Min feil.

Eller kan det  ha vært at det har vært 5 år en del år tilbake i tid. For fant endringer i loven og i 1996 så gikk fristen fra 2 til 1 år, og ned til 6 mnd kom en gang ut på 2000 tallet. Kan det være at det var 5 år ennå lenger tilbake. For var snakk om det i familien i min oppvekst. (Ikke jeg som hadde odelsrett). Og da begynner vi å snakke om 80 tallet ihvertfall.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 13.13):

Mulig det ikke er ryddet opp i fordi det er et tvangssalg. Skal sjekke med megler på mandag.

Anonymkode: f558b...3e5

Har du funnet ut noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 20.31):

Dette er jo Henning Solbergs gård som nå blir tvangssolgt. Han har milliongjeld, så det er vel siste sjanse for å betalt det han skylder. Broren Petter Solberg er vel ikke interessert, men Henning har jo barn. Vet ikke hvorfor ikke den odelen er avklart før gården ble lagt ut for salg. 

Hvorfor skulle noen frasi seg odelsretten sin når det er tvangssalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 20.31):

Heldig han er som ble reddet av banken enda en gang. Helt utrolig.

Anonymkode: 9e6a4...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heldig han er som ble reddet av banken enda en gang. Helt utrolig.

Helt som forventet.

Anonymkode: d2bb4...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt som forventet.

Anonymkode: d2bb4...d1b

Merkelig det ikke finnes noen tråd om han og alt snuskeriet han har holdt på med.

Forrige banksjefen som tilfeldigvis havnet front i front med trailer fikk sparken i banken for snusk med Hs. Og nå har samme bank gitt han enda et lån på en overbelånt gård.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...