Gå til innhold

Baby 6 mnd bare gråter. Ringte legevakten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Barnet mitt på 6 mnd er på sin andre dag med feber. Hadde 39,3 i natt, fikk paracet og sov litt bedre etter det. Våknet ca hver time og gråt. Veldig ukomfortabel. Ingen feber i dag tidlig men gråter bare. Sovner, våkner, gråter og sånn holder det på. Spiser og drikker bra, våte bleier som før.

Ringte legevakten i går men de anbefalte bare Paracet.

Erfaringer? Kan det være noe gale som krever behandling? Hvorfor er hun så grinete? er hun bare overtrøtt?

Anonymkode: 55ed5...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får trøste deg med at det er bedre at barnet gråter enn at det er stille med dårlig allmenntilstand. Gråt er et godt tegn.

Barnet har vel vondt og er plaget, ikke så rart der gråter. Du får nok bare fortsette med paracet og trøst.

Anonymkode: 42ebe...a5a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du får trøste deg med at det er bedre at barnet gråter enn at det er stille med dårlig allmenntilstand. Gråt er et godt tegn.

Barnet har vel vondt og er plaget, ikke så rart der gråter. Du får nok bare fortsette med paracet og trøst.

Det er sant. Takk for råd.

Skrevet

Tja. Barn kan ikke kommunisere med språk. Hun spiser. Hun drikker. Våte bleier. Er oppegående nok til å gråte. Hun har vondt. Hun har det ubehagelig. Noen ganger vil jeg gråte selv når jeg er syk :) 

Anonymkode: eab79...a15

• Liker 5
Skrevet

Hvis det ikke gir seg ville jeg vurdert å be om sjekk for feks ørebetennelse eller liknende? Kan jo trenge behandling selv om barnet feks tisser/spiser osv..

Anonymkode: 37af4...778

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror dette er veldig viktig å huske på. Et barn som gråter når det plages er bra, da har de energi og klarer å uttrykke seg. Hvis barnet bare sover, ikke våkner skikkelig eller er slapt og tiltaksløst så er det værre.

Så lenge de har effekt av paracet, har energi nok til å gråte og i tillegg har våte bleier og får i seg væske så må det bare gå over med masse trøst og kos. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det ikke gir seg ville jeg vurdert å be om sjekk for feks ørebetennelse eller liknende? Kan jo trenge behandling selv om barnet feks tisser/spiser osv..

Anonymkode: 37af4...778

Absolutt, men så lenge barnet har effekt av paracet så kan det vente til fastlegen åpner 😊 Ørebetennelse er skikkelig vondt da, og tøft for foreldre å stå I 💕

Anonymkode: 7c2fd...01c

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Tror dette er veldig viktig å huske på. Et barn som gråter når det plages er bra, da har de energi og klarer å uttrykke seg. Hvis barnet bare sover, ikke våkner skikkelig eller er slapt og tiltaksløst så er det værre.

Så lenge de har effekt av paracet, har energi nok til å gråte og i tillegg har våte bleier og får i seg væske så må det bare gå over med masse trøst og kos. 

Absolutt, men så lenge barnet har effekt av paracet så kan det vente til fastlegen åpner 😊 Ørebetennelse er skikkelig vondt da, og tøft for foreldre å stå I 💕

Barnet er 6 måneder gammelt. Mistenker man ørebetennelse, så er det helt ok å dra på legevakta på en søndag.  Så små barn får gjerne tidlig antibiotika.

Anonymkode: 7d3b1...9ae

Skrevet

Jeg lærte meg en teknikk for å sjekke om barna hadde ørebetennelse når de var små. 
Jeg dro litt forsiktig i øret/øreflippen på begge sider. 
Hvis barnet begynte å gråte pga det så var det gjerne ørebetennelse. 

Anonymkode: 55091...94d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lærte meg en teknikk for å sjekke om barna hadde ørebetennelse når de var små. 
Jeg dro litt forsiktig i øret/øreflippen på begge sider. 
Hvis barnet begynte å gråte pga det så var det gjerne ørebetennelse. 

Anonymkode: 55091...94d

Ja, det lærte jeg også. Samtidig se om barnet tar seg til ørene, om de ser røde ut, er varme eller om det lukter fra dem.

Du kan også legge noe under sengeføttene i hodeenden for å se om det lindrer. Slik man også kan gjøre ved forhjølelse.

Anonymkode: 4e721...14d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnet er 6 måneder gammelt. Mistenker man ørebetennelse, så er det helt ok å dra på legevakta på en søndag.  Så små barn får gjerne tidlig antibiotika.

Anonymkode: 7d3b1...9ae

Vel, er på mitt tredje barn og har aldri dratt på legevakta pga ørebetennelse. Har ringt og fått veiledning osv ja, men ikke dratt ned på legevakta.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, er på mitt tredje barn og har aldri dratt på legevakta pga ørebetennelse. Har ringt og fått veiledning osv ja, men ikke dratt ned på legevakta.

Men det er deg og dine barn. 

Jeg har selv vært hos lege fredag formiddag med barn som hadde vært syk i noen dager der lege sa at ørene var ok. For å så dra til legevakt på kvelden fordi barnet ble verre og legen der har sagt at det er full ørebetennelse.. 

Altså, gir barnet tydelig uttrykk for at det ikke har det bra etter paracet så går man til lege!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er deg og dine barn. 

Jeg har selv vært hos lege fredag formiddag med barn som hadde vært syk i noen dager der lege sa at ørene var ok. For å så dra til legevakt på kvelden fordi barnet ble verre og legen der har sagt at det er full ørebetennelse.. 

Altså, gir barnet tydelig uttrykk for at det ikke har det bra etter paracet så går man til lege!

....."så lenge de har effekt av paracet.." skrev jeg da meget tydelig, så jeg er litt usikker på hva det er du prøver å poengtere....?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 11.58):

Hei. Barnet mitt på 6 mnd er på sin andre dag med feber. Hadde 39,3 i natt, fikk paracet og sov litt bedre etter det. Våknet ca hver time og gråt. Veldig ukomfortabel. Ingen feber i dag tidlig men gråter bare. Sovner, våkner, gråter og sånn holder det på. Spiser og drikker bra, våte bleier som før.

Erfaringer? Kan det være noe gale som krever behandling? Hvorfor er hun så grinete? er hun bare overtrøtt?

Har du prøvd å bruke kalde kluter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 11.58):

hun kan være ukomfortabel, overstimulert, overtrøtt osv. men om du er bekymret så ringer du en gang til og krever undersøkelse. stol på magefølelsen. en mamma skal ikke være bekymret for barnet sitt sa de en gang på legevakten til meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...