AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #21 Skrevet 2. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det vet jeg ikke. Som sagt, mange truer, de fleste er ikke farlige. 30 år i psykiatrien gir meg et lite innblikk vil jeg si. Anonymkode: 6f37e...2fd Tydeligvis ikke. Du er pasient, hører jeg. Anonymkode: f3c91...e96 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #22 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tydeligvis ikke. Du er pasient, hører jeg. Anonymkode: f3c91...e96 Faktisk begge deler. Jobbet inne psykiatrien i 30 år. Er selv bipolar men fungert kjempegodt på medisiner i de 30 årene. Var det et forsøk på fornærmelse? Anonymkode: 6f37e...2fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #23 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei det vet jeg ikke. Som sagt, mange truer, de fleste er ikke farlige. 30 år i psykiatrien gir meg et lite innblikk vil jeg si. Anonymkode: 6f37e...2fd Jada, vi som lever med disse truslene fra psykisk syke familiemedlemmer vet jo at "de fleste ikke er farlige", men det er likefullt en belastning å leve med, og som vi rundt ikke burde måtte leve med. Hva som kan gjøres annerledes er jeg dog usikker på. Det er jo bare en tragedie. Anonymkode: 46cbd...847 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #24 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei det vet jeg ikke. Som sagt, mange truer, de fleste er ikke farlige. 30 år i psykiatrien gir meg et lite innblikk vil jeg si. Anonymkode: 6f37e...2fd Jeg er enig i at de aller fleste ikke er farlig, men det trengs mye større vern i dag. Det er ikke ukjent at det er flere nå med svært forstyrrende sinn enn det var for 30 år siden. Psykiske lidelser øker og institusjoner blir lagt ned. Det tverrfaglige arbeidet virker ikke godt nok. Oppfølging og ettervern er noen steder ikke-eksistererende. Leger som skiver ut for tidlig og i noen tilfeller i pågående alvorlige psykoser eller paranoid schizofreni, gjerne med rus i bildet er det farligste jeg har sett selv. Flere av disse burde ha kortvarig medisinsk hjelp. Noen langvarig. En psykose er ikke lik for noen. Alle må behandles individuelt, men det har altså ikke psykatri kapasitet til og man er for redde i dag til å bruke en lov som skal faktisk verne om andres sikkerhet. Anonymkode: 7870b...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #25 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jada, vi som lever med disse truslene fra psykisk syke familiemedlemmer vet jo at "de fleste ikke er farlige", men det er likefullt en belastning å leve med, og som vi rundt ikke burde måtte leve med. Hva som kan gjøres annerledes er jeg dog usikker på. Det er jo bare en tragedie. Anonymkode: 46cbd...847 Helt enig der. Det er tøft og en tragedie. Men løsningen er ikke å legge de inn og tvangsmedisiner. De fleste må jo da forbli innlåst fordi de vil slutte på medisiner når de kommer ut. Selv vært en idiot der. Regnet med jeg var stabil etter over 30 år, sluttet på medisiner ( for hvem vil egentlig gå på medisiner livet ut?) Og ble veldig syk. Nå finner vi ingen medisiner som stabiliserer meg godt nok til at jeg fungerer normalt. Anonymkode: 6f37e...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #26 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er enig i at de aller fleste ikke er farlig, men det trengs mye større vern i dag. Det er ikke ukjent at det er flere nå med svært forstyrrende sinn enn det var for 30 år siden. Psykiske lidelser øker og institusjoner blir lagt ned. Det tverrfaglige arbeidet virker ikke godt nok. Oppfølging og ettervern er noen steder ikke-eksistererende. Leger som skiver ut for tidlig og i noen tilfeller i pågående alvorlige psykoser eller paranoid schizofreni, gjerne med rus i bildet er det farligste jeg har sett selv. Flere av disse burde ha kortvarig medisinsk hjelp. Noen langvarig. En psykose er ikke lik for noen. Alle må behandles individuelt, men det har altså ikke psykatri kapasitet til og man er for redde i dag til å bruke en lov som skal faktisk verne om andres sikkerhet. Anonymkode: 7870b...ae5 Og da er det kapasiteten man må prøve å få bedre, ikke tvangsmedisinere. For helt enig at det må bygges opp og ikke ned. Anonymkode: 6f37e...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #27 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og da er det kapasiteten man må prøve å få bedre, ikke tvangsmedisinere. For helt enig at det må bygges opp og ikke ned. Anonymkode: 6f37e...2fd Men nå snakker vi om disse ytterst få men svært farlige for samfunnet. De har gjerne historikk med farlige og urovekkende hendelser tid tilbake. Du mener man ikke bør gå inn på tvang der heller? Hva med pårørende ? Mange lever i dødsfrykt om det er ruskombinert med alvorlig psykisk lidelse eller svært aggressive demens pasienter feks frontalllapp demens. I dag hjelpes ikke pårørende. De sitter der med ansvar og er fortvilet hver dag over hva som kommer til å skje. Drar han fram kniven i dag mon tro? Blir jeg slått helseløs? Er det i dag jeg blir drept? jeg vet om svært farlige mennesker som lever som alle andre i kommunale boliger i dag. De får så og si ingen oppfølging.Politi kan tvangshente, så blir de sluppet ut like etter. De er like fortvilet og jeg har snakket med de utallige ganger at vi kan kan bruke de som inngangsport til tvang på svært farlige mennesker. Nå snakker vi jo ikke tvang på de med en bipolar lidelse feks. Vi er enig i at hele systemet må endres og det må inn mye større ressurser enn det er i dag. Det er et stort hån at psykatri har blitt kuttet i midler. De har ikke like god mulighet nå til å se individuelle tilpassinger. Å fange opp alle disse menneskene før de bikker over til et farlig plan har vi heller ingen muligheter til. Vi må lære av modeller som virker i praksis. Vi skal jo ikke tilbake til 60-70 tallet, men loven må jo spesifiseres nærmere og tvang bør bruks i svært farlige tilfeller. Anonymkode: 7870b...ae5 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #28 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men nå snakker vi om disse ytterst få men svært farlige for samfunnet. De har gjerne historikk med farlige og urovekkende hendelser tid tilbake. Du mener man ikke bør gå inn på tvang der heller? Hva med pårørende ? Mange lever i dødsfrykt om det er ruskombinert med alvorlig psykisk lidelse eller svært aggressive demens pasienter feks frontalllapp demens. I dag hjelpes ikke pårørende. De sitter der med ansvar og er fortvilet hver dag over hva som kommer til å skje. Drar han fram kniven i dag mon tro? Blir jeg slått helseløs? Er det i dag jeg blir drept? jeg vet om svært farlige mennesker som lever som alle andre i kommunale boliger i dag. De får så og si ingen oppfølging.Politi kan tvangshente, så blir de sluppet ut like etter. De er like fortvilet og jeg har snakket med de utallige ganger at vi kan kan bruke de som inngangsport til tvang på svært farlige mennesker. Nå snakker vi jo ikke tvang på de med en bipolar lidelse feks. Vi er enig i at hele systemet må endres og det må inn mye større ressurser enn det er i dag. Det er et stort hån at psykatri har blitt kuttet i midler. De har ikke like god mulighet nå til å se individuelle tilpassinger. Å fange opp alle disse menneskene før de bikker over til et farlig plan har vi heller ingen muligheter til. Vi må lære av modeller som virker i praksis. Vi skal jo ikke tilbake til 60-70 tallet, men loven må jo spesifiseres nærmere og tvang bør bruks i svært farlige tilfeller. Anonymkode: 7870b...ae5 Tvang blir brukt i dag på noen få. Og ser da at det er nødvendig. Men kriteriene som er på bruk av tvang, ser jeg ikke kan endres uten at det går ut over for mange. Mennesker som da ville blitt brukt tvang på, men som ikke trenger. De som truer gang etter gang for eksempel, aldri gjort noe, men senkes kravet om når man skal bruke tvang, så vil tvang brukes mer. Og vi skal ha et samfunn med minst mulig tvang. PS vi med bipolar lidelse kan også havne i gruppe som trenger tvang. Anonymkode: 6f37e...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #29 Skrevet 2. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Vil annbefale deg å lese deg opp om utviklinshemmedes og psykisk sykes historie i Norge. Simpel hersketeknikk. Jeg har sannsynligvis mer kunnskap om temaet enn de fleste. Dette handler om psykose, ikke utviklingshemning. Du ville neppe likt å blitt truet av en paranoid schizofren som nekter behandling. Det er forskjell på Abilify og ECT og insulinsjokk uten narkose. Anonymkode: 02c8b...46b 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #30 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Simpel hersketeknikk. Jeg har sannsynligvis mer kunnskap om temaet enn de fleste. Dette handler om psykose, ikke utviklingshemning. Du ville neppe likt å blitt truet av en paranoid schizofren som nekter behandling. Det er forskjell på Abilify og ECT og insulinsjokk uten narkose. Anonymkode: 02c8b...46b Var ikke hersketeknikk, kun en anbefaling. Historiene ligger der og er faktisk tragiske. Alle burde lese om det. Som alle burde lese om WW2. Hvordan vi behandlet mennesker for få år siden er skremmende og det er faktisk viktig å vite så vi ikke gjentar det. Jeg har blitt truet av en paranoid schizofreni. Som nevnt har jeg jobbet i psykiatrien i 30 år. Også fått ødelagt en bil av en tidligere pasient. Anonymkode: 6f37e...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #31 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): ABB var jo ikke psykotisk, så han ville ikke fått mer samvittighet av en sprøyte. Det finnes faktisk ikke medisiner som gjør folk snillere. Anonymkode: f0a9a...e8b Det vet du ikke. Er mange som har diagnostisert han ABB med schizofreni. Han har vel fått asperger av en annen psykiater også. Føler man får forskjellige diagnose etter hvem man går til da så hvem vet hva som er riktig. Anonymkode: 72a9e...e91
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #32 Skrevet 2. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Faktisk begge deler. Jobbet inne psykiatrien i 30 år. Er selv bipolar men fungert kjempegodt på medisiner i de 30 årene. Var det et forsøk på fornærmelse? Anonymkode: 6f37e...2fd Aldeles ikke. Du har mye å bidra med som pasient også. Men det at du ikke vet hvor stor skade psykisk vold og latent vold (trusler) er gjorde at jeg forstod det. Anonymkode: f3c91...e96 1
Jadaomatte Skrevet 2. september 2023 #33 Skrevet 2. september 2023 Nesten hvert 3. drap i Norge begås av psykisk syke mennesker. Så det sier seg selv at ting må endres. Tikkende bomber må ikke gå løst ute, samfunnet må vernest. Tvangsmedisinering må til i de verste tilfellene. Familiemedlemmer trygler om hjelp, ingen hører på de, så ender det med drap, helt tragisk. Så unødvendig. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #34 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aldeles ikke. Du har mye å bidra med som pasient også. Men det at du ikke vet hvor stor skade psykisk vold og latent vold (trusler) er gjorde at jeg forstod det. Anonymkode: f3c91...e96 At du tolket ting dithen får være opp til deg. Vet veldig godt det altså. Etter 30 år har man vært borti mye når man står i det daglig på jobb. Anonymkode: 6f37e...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #35 Skrevet 2. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Aldeles ikke. Du har mye å bidra med som pasient også. Men det at du ikke vet hvor stor skade psykisk vold og latent vold (trusler) er gjorde at jeg forstod det. Anonymkode: f3c91...e96 Glemte å legge til: Det er jo ikke "de fleste" vi snakker om. Det er et lite mindretall som er farlige vi snakker om. Men til en viss grad synes jeg ikke at syke skal få lov til å ødelegge sitt eget liv heller, men det er jo en helt annen og mye vanskeligere debatt. Slik det er nå, så får folk lov til å gå til grunne. Anonymkode: f3c91...e96 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #36 Skrevet 2. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: At du tolket ting dithen får være opp til deg. Vet veldig godt det altså. Etter 30 år har man vært borti mye når man står i det daglig på jobb. Anonymkode: 6f37e...2fd Du sa det jo, jeg tolket det ikke. Les svaret ditt i innlegg #21 hvor du sier at psykisk vold ikke er skadelig. Anonymkode: f3c91...e96
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #37 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du sa det jo, jeg tolket det ikke. Les svaret ditt i innlegg #21 hvor du sier at psykisk vold ikke er skadelig. Anonymkode: f3c91...e96 Hadde lest en gang til var jeg deg. Mange truer DE er ikke farlig står det der. Etterfulgt av at etter jeg har jobbet i psykiatrien i 30år har jeg opplevd litt. Anonymkode: 6f37e...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #38 Skrevet 2. september 2023 Etter å ha vært (frivillig) innlagt på psykiatrisk 3 ganger så har jeg sett mange som jeg håper blir tvangsmedisinert. Kombinasjon rus og schizofreni er den farligste miksen av de alle. Jeg bor på en liten plass der det til enhver tid er minst 5 tikkende bomber som går rundt ruset hver kveld. Tør ikke gå tur med hunden alene lenger. Anonymkode: d4da5...517 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #39 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Etter å ha vært (frivillig) innlagt på psykiatrisk 3 ganger så har jeg sett mange som jeg håper blir tvangsmedisinert. Kombinasjon rus og schizofreni er den farligste miksen av de alle. Jeg bor på en liten plass der det til enhver tid er minst 5 tikkende bomber som går rundt ruset hver kveld. Tør ikke gå tur med hunden alene lenger. Anonymkode: d4da5...517 Men hva er grunnen til at så mange med schizofreni blir så farlige og utilregnelige? Har også en nabo med schizofreni og hun har noen ganger når jeg har gått forbi henne enten i oppgangen eller ute plutselig gått imot meg og skreket stygge ord, helt uprovosert. Anonymkode: 72a9e...e91
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #40 Skrevet 2. september 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde lest en gang til var jeg deg. Mange truer DE er ikke farlig står det der. Etterfulgt av at etter jeg har jobbet i psykiatrien i 30år har jeg opplevd litt. Anonymkode: 6f37e...2fd Det jeg sier er at trusler=latent vold/psykisk vold. Trusler er farlige/skadelige i seg selv. Anonymkode: f3c91...e96 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå