AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Under Breivik-saken sa en psykiater "Gi ham en sprøyte i rompa og han vil ta inn over seg hva han har gjort." Nå har temaet nok en gang kommet opp: Bjørg Marie (67) ble drept foran skrekkslagne vitner. Folk lever med dødsangst fordi et familiemedlem er paranoid schizofren. Det finnes i dag effektive medisiner mot psykose og eventuelle bivirkninger står ikke i forhold til den fare slike pasienter utgjør for samfunnet. Anonymkode: 02c8b...46b 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Vil man dit? Jobber i helsevesenet og ofte møtt mennesker som bør medisineres, men de vil ikke. Mange er såpass "gale" at jeg blir redd for at de går løse ute. Men så lenge de ikke truer eller skader noen så kan man jo ikke tvangsmedisinere eller tvangsinnlegge de. Et slik samfunn vil vel ingen ha, der man faktisk gir medisiner til de man selv mener trenger det uten at noe har skjedd? Det hadde vært et farlig samfunn å leve i. Farligere enn slik det er nå. Og forstår pilleskrekk, må selv gå på medisiner og avskyr det. Skulle ønske jeg slapp, men er oppegående nok til å vite jeg må for å være frisk. Det er ikke de som nekter å ta. Anonymkode: 6f37e...2fd 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 ABB var jo ikke psykotisk, så han ville ikke fått mer samvittighet av en sprøyte. Det finnes faktisk ikke medisiner som gjør folk snillere. Anonymkode: f0a9a...e8b 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber i helsevesenet og ofte møtt mennesker som bør medisineres, men de vil ikke. Mange er såpass "gale" at jeg blir redd for at de går løse ute. Men så lenge de ikke truer eller skader noen så kan man jo ikke tvangsmedisinere eller tvangsinnlegge de. Er det bedre at uskyldige mennesker må leve med angst og trusler og, i verste fall, lide en grufull død enn at et sykt menneske får en medisin hen, grunnet sykdommen, ikke ser at hen trenger? 5 minutter siden, AnonymBruker said: ABB var jo ikke psykotisk, så han ville ikke fått mer samvittighet av en sprøyte. Det var det stor uenighet om. Hadde det ikke vært for at han selv nektet å være syk, ville han blitt dømt til forvaring på sykehus. Anonymkode: 02c8b...46b 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er det bedre at uskyldige mennesker må leve med angst og trusler og, i verste fall, lide en grufull død enn at et sykt menneske får en medisin hen, grunnet sykdommen, ikke ser at hen trenger? Det var det stor uenighet om. Hadde det ikke vært for at han selv nektet å være syk, ville han blitt dømt til forvaring på sykehus. Anonymkode: 02c8b...46b Hvor lett hadde ikke en slik ordning blitt tror du? Hvor lett hadde det ikke vært å medisinere folk som ikke ville men egentlig burde blitt for å fungere greit, selv om de selv føler seg fine og ikke er et problem for samfunnet. Har du en liten innsikt i hvordan det var for de med utviklingshemming og psykiske lidelser for få tiår siden, da de faktisk ble tvamsgmedidinert? Jeg har sett hva medisiner har gjort mot folk, folk som ved rett behandling kunne blitt bedre. Men er mye enklere å medisinere folk enn å helbrede folk. Hvorfor skal vi bruke år på å få folk friske når noen gram Vival roer de ned? Vi har hatt en slik verden der psykisk syke og utviklingshemmede ble tvangsmedisinere og levde livet på institusjoner, med slag og spark. Er det dit du vil? Anonymkode: 6f37e...2fd 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Vil annbefale deg å lese deg opp om utviklinshemmedes og psykisk sykes historie i Norge. Er en skam det vi har gjort. Og at noen vil dit igjen er skremmende. Anonymkode: 6f37e...2fd 1 1 4
Pippi Lotta Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Problemet er vel å vite hvem som er farlige og ikke, hvor skal man sette streken. Det er veldig mange som er mentalt syke, nesten ingen av de begår drap. Skal vi tvangsmedisinere ale syke på grunn av handlingene til noen få? Vanskelig spørsmål! Jeg har ikke noe fasit. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Vil annbefale deg å lese deg opp om utviklinshemmedes og psykisk sykes historie i Norge. Er en skam det vi har gjort. Og at noen vil dit igjen er skremmende. Kan du forklare litt om hva du snakker om? Hva slags tvangsmedisinering? Anonymkode: 02c8b...46b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan du forklare litt om hva du snakker om? Hva slags tvangsmedisinering? Anonymkode: 02c8b...46b Tvangsmedisinering er å gi mennesker som ikke vil ha medisiner medisiner. Den slags tvangsmedisinering. Finnes det flere? Gi urolige mennesker beroligende når alt de egentlig trenger er litt forståelse, selv om de kanskje ikke er et sted der de kan forklare sine behov. Et av individene jeg har jobbet med kom ut av en institusjon med 35 forskjellige piller. Gikk fra å ha en psykose til å bli alvorlig utviklingshemmet. Det pga medisiner. Var man urolig ble man går de med tvangstrøye, dette selv om du ikke forstod. Jobbet med en som var døv og ikke forstod hva de sa og følte overgrep når de tok tak for å lede personen, personen slo så klart, ble deretter holdt rolig med beroligende i mange tiår, var først etter reformen som kom på 90tallet at mennesker med utviklingshemming fikk ett liv her i Norge. Var da vi kunne begynne å plukke av de alle pillene de har fått oppigjennom årene. De aller fleste viste seg å ikke trenge medisiner, bare litt kjærlighet å forståelse. Som sagt. Les deg litt opp om hvordan vi behandlet mennesker før. Bør ikke gå så mange tiår tilbake før vi så på mennesker som trengte hjelp som mennesker vi kunne tvangsmedisinere og behandle dårlig. Anonymkode: 6f37e...2fd 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Svært få er utilregnelige, vi mennesker er jo laget for å drepe andre. Gjøre onde handlinger mot andre, selv mindretallet gjør det. Det mest latterlige er jo disse "sakkyndige" som skal vurdere mentale helsen til noen, noe de aldri vil klare godt nok. Så er det funnet på en haug med tullediagnoser det skal bruke. Alle med litt mellom ørene forstår psykiatrien stort sett er tull, listen med diagnoser er jo kjempelang. Men egentlig er man bare et menneske. Anonymkode: cc235...ad4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svært få er utilregnelige, vi mennesker er jo laget for å drepe andre. Gjøre onde handlinger mot andre, selv mindretallet gjør det. Det mest latterlige er jo disse "sakkyndige" som skal vurdere mentale helsen til noen, noe de aldri vil klare godt nok. Så er det funnet på en haug med tullediagnoser det skal bruke. Alle med litt mellom ørene forstår psykiatrien stort sett er tull, listen med diagnoser er jo kjempelang. Men egentlig er man bare et menneske. Anonymkode: cc235...ad4 Psykiatrien redder liv. Den er ikke tull. Uten medisiner hadde jeg vært død. Enkelt å greit. Anonymkode: 6f37e...2fd 6 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil man dit? Jobber i helsevesenet og ofte møtt mennesker som bør medisineres, men de vil ikke. Mange er såpass "gale" at jeg blir redd for at de går løse ute. Men så lenge de ikke truer eller skader noen så kan man jo ikke tvangsmedisinere eller tvangsinnlegge de. Et slik samfunn vil vel ingen ha, der man faktisk gir medisiner til de man selv mener trenger det uten at noe har skjedd? Det hadde vært et farlig samfunn å leve i. Farligere enn slik det er nå. Og forstår pilleskrekk, må selv gå på medisiner og avskyr det. Skulle ønske jeg slapp, men er oppegående nok til å vite jeg må for å være frisk. Det er ikke de som nekter å ta. Anonymkode: 6f37e...2fd Er vel såpass mye voldelige og farlige "pasienter" som går løs i samfunnet akkurat nå, uten oppsyn etc at noe MÅ gjøres. Det må jo vurderes hvem som potensielt kan være farlige, selvfølgelig. Men hvor mange trusler skal et individ få komme med før noe skjer?? Er fryktelig mange farlige folk som ikke burde gå løs, det underrapporteres også og media gir ikke denne oppmerksomhet. Det skjer gjevnlige drap og skade på folk av personer som er psykisk syk og eller som er uttagerende lett utviklingshemmede. Anonymkode: add11...4f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Jo, jeg mener man må tilbake til mer tvang. Når det gjelder så alvorlig syke som er til fare i samfunnet. Psykosemedisiner kan hjelpe. Jeg har jobbet i bransjen i 14 år og er skrekkslagen over alt vi får vite. Det går mange tikkende bomber rundt om. Politi er også fortvilet over å ikke få gjort noe. Så jeg mener definitivt man må gå til tvang mer enn vi gjør i dag! Tvangsloven må også gjøres om. Slik den er beskrevet i dag er det svært få som tør sette i gang tvangstiltak. Det må spesifiseres nærmere hva/på hvilke. Måte man er det å være til fare for andre i samfunnet. Anonymkode: 7870b...ae5 10
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel såpass mye voldelige og farlige "pasienter" som går løs i samfunnet akkurat nå, uten oppsyn etc at noe MÅ gjøres. Det må jo vurderes hvem som potensielt kan være farlige, selvfølgelig. Men hvor mange trusler skal et individ få komme med før noe skjer?? Er fryktelig mange farlige folk som ikke burde gå løs, det underrapporteres også og media gir ikke denne oppmerksomhet. Det skjer gjevnlige drap og skade på folk av personer som er psykisk syk og eller som er uttagerende lett utviklingshemmede. Anonymkode: add11...4f5 Vi kan faktisk ikke gå dit at vi begynner å tvangsmedisinere pga psykisk sykdom. Hvor skal det da stoppe? Hvem skal bestemme? Et slik samfunn hadde vi før. Er en grunn til at vi har fått bortifra det. Det døde nok mange flere pga psykiske lidelser før, enn det de skader i dag. Grensen må faktisk gå der den går i dag. Ja jeg har truffet mennesker på min vei da jeg jobber i psykiatrien jeg er redd for. Men det er veldig få og jeg har vært her i over 30 år. Har sett hvordan det var før. Jobbet med mange av de som ble tvangsmedisinert. Og kom ikke noe godt ut av det. Har selv en psykisk sykdom. Anonymkode: 6f37e...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 Tvang er svært alvorlig. Det er utrolig inngripende i en persons liv og kan gi traumer. Det er grunner for at vi har strenge regler når det gjelder bruken av tvang, og det bør vi være glad for og verne om. Anonymkode: 509ed...9cf
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tvang er svært alvorlig. Det er utrolig inngripende i en persons liv og kan gi traumer. Det er grunner for at vi har strenge regler når det gjelder bruken av tvang, og det bør vi være glad for og verne om. Anonymkode: 509ed...9cf Det også svært alvorlig at de fleste helsepersonell ikke tør ta i bruk loven når det er svært farlige mennesker som går rundt i samfunnet. Trikkedrapet i Oslo feks i 2004 det er jo mange år siden. Jeg jobbet på Ullevål da og var sjokkert de slapp han ut. De visste godt han hadde en alvorlig psykose, men ble sluppet ut for tidlig. Det som ikke skjer i dag er at de aller fleste ikke inngår tvangsbehandling når de faktisk bør. I 2007 ga statens helsetilsyn advarsel til ansvarlig lege for uforsvarlig pasientbehandling. Anonymkode: 7870b...ae5 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Tvang er svært alvorlig. Det er utrolig inngripende i en persons liv og kan gi traumer. Det er grunner for at vi har strenge regler når det gjelder bruken av tvang, og det bør vi være glad for og verne om. Anonymkode: 509ed...9cf Jeg driter vel i om en person som jevnlig skader og truer andre får traumer. Man kan faktisk være et usympatisk troll selv om man er psykisk syk. Disse bør sperres inne og tvangsmedisineres til de er i stand til å være ute i samfunnet. De fleste psykisk syke, rusavhengige som jo er harmløse, bør selvsagt få bestemme selv om de vil ha medisin eller ei. Anonymkode: f3c91...e96 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg driter vel i om en person som jevnlig skader og truer andre får traumer. Man kan faktisk være et usympatisk troll selv om man er psykisk syk. Disse bør sperres inne og tvangsmedisineres til de er i stand til å være ute i samfunnet. De fleste psykisk syke, rusavhengige som jo er harmløse, bør selvsagt få bestemme selv om de vil ha medisin eller ei. Anonymkode: f3c91...e96 Når man lettere på en regel så vil den misbrukes. Da ringer man politiet hvis en psykisk syk truer, selv om trusselen er vel begrunnet. De som truer er sjeldent farlige. Noen få er. Ikke de fleste. Anonymkode: 6f37e...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når man lettere på en regel så vil den misbrukes. Da ringer man politiet hvis en psykisk syk truer, selv om trusselen er vel begrunnet. De som truer er sjeldent farlige. Noen få er. Ikke de fleste. Anonymkode: 6f37e...2fd De som truer er farlige. Psykisk og materiell vold er veldig skadelig, vet du ikke det? Og det aner meg at du ikke vet hvor farlige mennesker som ferdes ute i samfunnet. Det er mange flere enn de som har blitt kjent gjennom media som gjentatte ganger har skadet andre og blitt sluppet ut. Det er MANGE som psykoselidelse som blir trigget av rus, som likevel ikke klarer å holde seg unna rus. Bare håp du ikke treffer på feil person feil tidspunkt. Anonymkode: f3c91...e96 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De som truer er farlige. Psykisk og materiell vold er veldig skadelig, vet du ikke det? Og det aner meg at du ikke vet hvor farlige mennesker som ferdes ute i samfunnet. Det er mange flere enn de som har blitt kjent gjennom media som gjentatte ganger har skadet andre og blitt sluppet ut. Det er MANGE som psykoselidelse som blir trigget av rus, som likevel ikke klarer å holde seg unna rus. Bare håp du ikke treffer på feil person feil tidspunkt. Anonymkode: f3c91...e96 Nei det vet jeg ikke. Som sagt, mange truer, de fleste er ikke farlige. 30 år i psykiatrien gir meg et lite innblikk vil jeg si. Anonymkode: 6f37e...2fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå