Gjest Refreng Skrevet 2. september 2023 #1 Del Skrevet 2. september 2023 Hørte Erik Hexeberg snakke om hvordan småpartier fikk mer plass og dekning før i tiden, mens nå blir de i større grad ignorert. Før ville til og med småparti som norsk kommunistparti få stille til debatt, men idag er det kun de store som får lov å komme. Dersom man ser til Danmark, derimot, klarer de å få plass til 14 partier i en debatt inkludert mindre partier. Når man ser resultater av hvilke parti folk foretrekker, vil du se de store partiene etterfulgt av en kategori "andre" som inneholder flere parti. I Danmark ser man alle partiene listet opp med alle prosentene. En tredje faktor er at det ikke er godt synlig på valgomatene om du har meninger som stemmer overens med små partier. Er det ok å stue bort de minste partiene i et demokrati? Tar vi gode valg dersom vi ikke blir eksponert for den fulle bredde av meninger som finnes i Norge? Kan denne bort-stuingen sammenlignes med diktaturer der uønskede partier og meninger blir nektet plattform å snakke på? Kan for så vidt nevne at Hexeberg hevdet at før han ble partileder fikk han regelmessig ytre seg i media. Etter ha ble partileder ble det mye vanskeligere å få komme til. Blir vi ført bak lyset som folk av media som ikke gjør sin plikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 2. september 2023 #2 Del Skrevet 2. september 2023 Vel, her er partilederdebatten du ikke får se på NRK: Syns det er forfriskende med folk som tør å mene noe og svare ja eller nei på ja-/neispørsmål, selv om man ikke nødvendigvis er enig med alle i alt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 2. september 2023 #3 Del Skrevet 2. september 2023 Ellers prøvde jeg nettopp VG's valgomat. Jeg ble egentlig litt imponert. De har med alle partier, store som små. I tillegg kan man se hva hver enkelt kandidat har svart på de samme spørsmålene du selv svarer på. Resultatet var ganske treffende, iallfall da jeg hadde svart på alle tilleggsspørsmålene, nesten samme rekkefølge jeg ville satt "for hånd". De 6 første var partier utenfor stortinget. Savnet imidlertid litt spørsmål om de sakene jeg er mest opptatt av, men det er vel kanskje fordi det hører inn under riks- og ikke lokalpolitikk. Noen overraskelser kan valgomaten også by på, f.eks i mange saker er det ganske stor uenighet mellom de enkelte kandidatene. Og ca halvparten av MDG's kandidater ønsker ikke vindturbiner der de bor... https://www.vg.no/spesial/2023/valgomat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 2. september 2023 #4 Del Skrevet 2. september 2023 22 minutter siden, Enda en tulling said: Vel, her er partilederdebatten du ikke får se på NRK: Syns det er forfriskende med folk som tør å mene noe og svare ja eller nei på ja-/neispørsmål, selv om man ikke nødvendigvis er enig med alle i alt. Takk for link, den må ses 8 minutter siden, Enda en tulling said: Ellers prøvde jeg nettopp VG's valgomat. Min feil, jeg skulle nevnt at det gjelder stortingsvalgomaten. Der måtte du scrolle et godt stykke ned for å se hvilke små partier de mener du kan ha interesse av å lese om. Men de fleste ser nok bare på de første inforgrammene som kommer øverst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 2. september 2023 #5 Del Skrevet 2. september 2023 Refreng skrev (5 timer siden): Min feil, jeg skulle nevnt at det gjelder stortingsvalgomaten. Der måtte du scrolle et godt stykke ned for å se hvilke små partier de mener du kan ha interesse av å lese om. Men de fleste ser nok bare på de første inforgrammene som kommer øverst. Det var egentlig ikke ment som noe korreks fra min side. Bare til informasjon, for å opplyse om at det iallfall fins en brukbar en der ute. Fant den litt ved en tilfeldighet selv, dukket opp ifm med drapet på Jonas A Henriksen, som viste seg å ha vært kandidat for Liberalistene i 2019... (Skal sies at jeg ytterst sjelden leser VG, bare enkeltsaker av interesse som det linkes til, men er nesten aldri inne på forsiden.) Men sånn til HI, ja det er jo et stort problem at småpartier kommer så lite fram i lyset. Spesielt nå som de store partiene blir mer og mer like, og i tillegg sjelden lever opp til partiprogrammet sitt uansett. De eneste reelle alternativene finner man jo (i beste fall) hos småpartiene. I tillegg bidrar valgsystemet i seg selv til skjevheten, i og med at store partier får prosentvis flere representanter enn antall stemmer skulle tilsi, og omvendt. Så jeg tenkte bare jeg skulle gjøre min bittelille bit for å rette opp i skjevheten da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå