AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Trenger tips. Har en tenåring som sliter med og følge regler, han har adhd og vært av og på medisiner som ikke har hjulpet situasjonen. Han sliter på skolen, har ikke mange venner. Vi har god dialog med både skole og bup og hatt det over en tid nå. Vi er en liten familie har desverre ikke mange rundt oss.han blir ofte sint når han ikke får det som han vil, som ungdom flest men han skriker,kaster ting og ødelegger ting, han har et mindre søsken som må være vitne til dette gang på gang og tar over hans dårlige holdning. Mine konsekvenser er jo innetid og at jeg har telefonen, mener at man får ikke goder viss man ikke klarer og oppføre seg. Barna har ikke samme far og hans far er ikke inni bildet. Jeg har en kjæreste, men vi bor ikke sammen, han og kjæresten sitt forhold var veldig bra lenge men blitt veldig utfordrende, nå er jeg i en situasjon at forholdet er satt på pause, han har bestemt seg for og ikke like kjæresten og gjøre livet surt, han har gått til folk og sagt veldig alvorlige ting om denne kjæresten som ikke stemmer. Her om dagen hadde vi en episode hvor han ikke fikk det han spurte om og var sint så han tok med lillesøsteren sin på butikken og der hadde han sagt at de trengte hjelp og de ikke hadde det bra hjemme til butikk damen og jeg ble ringt, dette stemmer jo ikke men han gjør alt han kan får og dra meg ned. Denne helga er søstrene hans hos sin far så tenkte dette var en Gyllen mulighet for og pleie mor/sønn forholdet litt, vi kjøpte godteri i går og så på film og det var hyggelig uten noe utagerende oppførsel, men det var kortvarig glede. Jeg våkna og skulle gå og vekke han, han var borte og jeg ringte rundt til de jeg vet om.. kjørte rundt og lette, til slutt fant jeg han, han har tydeligvis begynt og henge med noen gutter som er 3 år eldre enn han, han hadde prøvd rusmidler og var i en annen verden, den situasjonen er herved håndtert men nå er jeg så sliten og lei.. konsekvensene funker ikke, finne på hyggelig ting sammen funker ikke, bup funker ikke.. tips tas i mot med et stort takk og ikke noe negativt vær så snill, jeg er en alene mor som gjør mitt beste. Anonymkode: 63ae5...48b 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger tips. Har en tenåring som sliter med og følge regler, han har adhd og vært av og på medisiner som ikke har hjulpet situasjonen. Han sliter på skolen, har ikke mange venner. Vi har god dialog med både skole og bup og hatt det over en tid nå. Vi er en liten familie har desverre ikke mange rundt oss.han blir ofte sint når han ikke får det som han vil, som ungdom flest men han skriker,kaster ting og ødelegger ting, han har et mindre søsken som må være vitne til dette gang på gang og tar over hans dårlige holdning. Mine konsekvenser er jo innetid og at jeg har telefonen, mener at man får ikke goder viss man ikke klarer og oppføre seg. Barna har ikke samme far og hans far er ikke inni bildet. Jeg har en kjæreste, men vi bor ikke sammen, han og kjæresten sitt forhold var veldig bra lenge men blitt veldig utfordrende, nå er jeg i en situasjon at forholdet er satt på pause, han har bestemt seg for og ikke like kjæresten og gjøre livet surt, han har gått til folk og sagt veldig alvorlige ting om denne kjæresten som ikke stemmer. Her om dagen hadde vi en episode hvor han ikke fikk det han spurte om og var sint så han tok med lillesøsteren sin på butikken og der hadde han sagt at de trengte hjelp og de ikke hadde det bra hjemme til butikk damen og jeg ble ringt, dette stemmer jo ikke men han gjør alt han kan får og dra meg ned. Denne helga er søstrene hans hos sin far så tenkte dette var en Gyllen mulighet for og pleie mor/sønn forholdet litt, vi kjøpte godteri i går og så på film og det var hyggelig uten noe utagerende oppførsel, men det var kortvarig glede. Jeg våkna og skulle gå og vekke han, han var borte og jeg ringte rundt til de jeg vet om.. kjørte rundt og lette, til slutt fant jeg han, han har tydeligvis begynt og henge med noen gutter som er 3 år eldre enn han, han hadde prøvd rusmidler og var i en annen verden, den situasjonen er herved håndtert men nå er jeg så sliten og lei.. konsekvensene funker ikke, finne på hyggelig ting sammen funker ikke, bup funker ikke.. tips tas i mot med et stort takk og ikke noe negativt vær så snill, jeg er en alene mor som gjør mitt beste. Anonymkode: 63ae5...48b Virker som det er veldig mye som skurrer her, først og fremst må jeg si så flink ungdom du har som faktisk turte og si til noen at han ikke har det bra, regner med at butikken melder videre fordi alle har et ansvar viss et barn kommer og sier at de ikke har det bra hjemme. Høres ut som barna trenger en endringer og ikke får hjelpen de trenger av deg. I tillegg at han tok ansvar for sin søster som er yngre er helt utrolig. Anonymkode: 969eb...b82
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Her tenker jeg det vil være lurt og dra inn den hjelpen man kan og som man har krav på. Slik du beskriver det så har ikke ungdommen noe nettverk rundt seg. Verken familie, venner eller sosial krets utenom deg og lillesøster. Det høres tungt ut, spesielt når man er i den alderen. At den dras mot eldre ungdommer som ikke er heldig innflytelse er alvorlig. En bekjent sin ungdom har en dag i uken hvor hen er ute å finner på ting med en voksen hen kommer overns med. Vet ikke om dette er "støttekontakt" men noe slikt. Kanskje dette hadde vært en mulighet? Det å ha folk rundt seg som vier tid, oppmerksomhet og som ungdommen kan stole på er nok viktig. Ikke minst en voksen person som kan være et godt eksempel utenom foreldrene. Ellers vil jeg råde deg til å stå på, kjemp for å få hjelp og ordninger. Det er en sårbar tid. Feil valg, mangel på hjelp, dårlig miljø kan få alvorlige konsekvenser for ungdommen. Det er nå det er viktig å legge det riktige grunnlaget Anonymkode: a3729...e19
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Virker som det er veldig mye som skurrer her, først og fremst må jeg si så flink ungdom du har som faktisk turte og si til noen at han ikke har det bra, regner med at butikken melder videre fordi alle har et ansvar viss et barn kommer og sier at de ikke har det bra hjemme. Høres ut som barna trenger en endringer og ikke får hjelpen de trenger av deg. I tillegg at han tok ansvar for sin søster som er yngre er helt utrolig. Anonymkode: 969eb...b82 Hold deg for god for en så dum kommentar. Er ikke klapp på skulderen for og prøve og ødlegge sin egen familie fordi man ikke får alt man ber om, er heller ikke kjempe positivt at han drar med søstra si i dritten Anonymkode: 63ae5...48b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her tenker jeg det vil være lurt og dra inn den hjelpen man kan og som man har krav på. Slik du beskriver det så har ikke ungdommen noe nettverk rundt seg. Verken familie, venner eller sosial krets utenom deg og lillesøster. Det høres tungt ut, spesielt når man er i den alderen. At den dras mot eldre ungdommer som ikke er heldig innflytelse er alvorlig. En bekjent sin ungdom har en dag i uken hvor hen er ute å finner på ting med en voksen hen kommer overns med. Vet ikke om dette er "støttekontakt" men noe slikt. Kanskje dette hadde vært en mulighet? Det å ha folk rundt seg som vier tid, oppmerksomhet og som ungdommen kan stole på er nok viktig. Ikke minst en voksen person som kan være et godt eksempel utenom foreldrene. Ellers vil jeg råde deg til å stå på, kjemp for å få hjelp og ordninger. Det er en sårbar tid. Feil valg, mangel på hjelp, dårlig miljø kan få alvorlige konsekvenser for ungdommen. Det er nå det er viktig å legge det riktige grunnlaget Anonymkode: a3729...e19 Vi har lenge hatt hjelp av barnevernet, vi har hatt bup/psykolog og det som er, har heller forverret det enn og være noe positivt. Vi har ikke bodd her veldig lenge og har kunn vært negativt hele tiden og vi jobber oss ikke fremmover så vurderer sterkt og flytte tilbake, barna trivdes mye bedre det andre stedet. Pga han har bråka så mye har vi fått beskjed om at vi må flytte så jeg må uansett se etter noe nytt og var mye bedre miljø der vi bodde før Anonymkode: 63ae5...48b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Jeg ville rådført meg med BUP og barneverntjenesten her. Mulig veiledningsprogram, og om mulig; hjelp til å få han inn i andre miljø. Mange opplever at feks. MST hjelper, men det er et tilbud som gies i ganske ekstreme tilfeller, og det er ikke sikkert dere er der enda. Men om ingenting blir gjort, vil situasjonen høyst sannsynlig bli enda verre enn i dag. Du skriver at han sliter på skolen. Hva gjør skolen med det? Hva slags tilbud får han der? Kunne alternativ skoleopplegg vært noe for han, om skole er en arena han ikke føler mestring på? Går han på noe fritidsaktiviteter? Har han noe interesser? Han kan ha nytte av fysisk utmattende aktivitet, som også krever at han må bruke hodet. Feks. klatring. Er det noe muligheter for å få han med på noe sånt, om han ikke allerede går på aktiviteter? Anonymkode: ec090...1e7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi har lenge hatt hjelp av barnevernet, vi har hatt bup/psykolog og det som er, har heller forverret det enn og være noe positivt. Vi har ikke bodd her veldig lenge og har kunn vært negativt hele tiden og vi jobber oss ikke fremmover så vurderer sterkt og flytte tilbake, barna trivdes mye bedre det andre stedet. Pga han har bråka så mye har vi fått beskjed om at vi må flytte så jeg må uansett se etter noe nytt og var mye bedre miljø der vi bodde før Anonymkode: 63ae5...48b Virjer som du bare skylder på alle andre og ikke tar noe selvkritikk på ting, det gjør meg skeptisk Anonymkode: 2a204...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå