Gå til innhold

Hvor mye burde jeg klare å spare hver mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke spart på mange år.Nå har jeg 30 000 kr inn hver mnd. Husleien er på 5500 kr, jeg er gjeldsfri. Det er meg å en tenåring.jeg bor i borretslag så kommunale avgifter er i husleien. Bil forsikring er 9000 kr i året. Ingen gjeld på bil. 
Hvor mye burde jeg klare å legge av hver mnd? 

Anonymkode: f7edc...0f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 

Sifo sitt referansebudsjett ser slik ut; 

Jeg tenker at det ikke finnes noe fasitsvar på hvor mye du bør spare. Du er heldig som har lite boutgifter, og kan godt dra en del nytte av det. Jeg ville forsøkt meg på 5000 kr/mnd - da har du fremdeles litt handlingsrom, om du følger sifo sitt referansebudsjett :)

Skjermbilde 2023-09-02 kl. 09.54.52.png

Skrevet

SIFO-budsjettet for dere to er på 21 745 kr (Kvinne 31 til 50 år og Jente 14 til 17 år):

21 745 SIFO
  5 500 Felleskostnader borettslag
  1 000 Strøm?

= Ca 28 000 = Sparing ca 2 000 kr per måned.

Hvis oppvarming og varmtvann er inkludert i felleskostnadene i borettslaget, kan du spare 6-700 kr mer.

Litt om SIFO-budsjettet:

Referansebudsjettet viser hva det koster å leve på et akseptabelt forbruksnivå for det aktuelle husholdet. Med et akseptabelt forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Forbruket er akseptabelt i den forstand at de fleste nordmenn – uansett egen inntekt – kan leve på dette nivået uten å skille seg for mye ut. Dette er et forbruk som en med rimelighet kan forvente at personer som er i arbeid har tilgang til. Det gjør det mulig å følge offentlige helse- og kostholdsanbefalinger og å delta i de mest vanlige fritidsaktivitetene på en fullverdig måte.

Anonymkode: dd62b...930

Skrevet

Hvor mye hadde dere klart å spare hvis dere var i min situasjon? 

Skrevet

Du burde fint kunne sette av 5000-10 000kr i måneden, avhengig av hvor trangt du orker å leve i spareperioden. 5000kr hadde jeg nok spart uansett, SIFO er veldig rause i forhold til hva jeg er vant med. 

Anonymkode: cd475...ba9

• Liker 1
Skrevet

Litt vanskelig å si når jeg ikke vet hvor mye dere bruker på andre ting i en mnd. som mat, klær og andre regninger slik som f.eks. mobilabonnement og div. 

Men hvis det hadde vært meg ville jeg tenkt jeg lett kunne satt unna 10.000 av de....

Anonymkode: 7148f...da6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mye hadde dere klart å spare hvis dere var i min situasjon? 

Vanskelig å svare på. Da måtte jeg jo lagt om livsstilen min. Referansebudsjett gir nok en bedre pekepinn enn om vi skal slenge ut våre forbrukssummer i øst og vest.

Med dagens forbruk, ville jeg i din situasjon gått i minus. Men i din situasjon hadde jeg jo kuttet ut masse utgifter jeg har idag. Jeg synes 5000 kroner høres overkommelig ut om du går inn for det. 

Skrevet

Ut fra mitt forbruk (to voksne som ligger langt under sifo) ville jeg nok klart å spare minst 8-10.000 i måneden med så lav leie. Da går jeg ut fra 5000 i mat (mer enn vi bruker, men pga tenåring), 1000 i diverse som mobil, streaming osv, 1000 i bensin, 500 for klær osv. Da har du fortsatt 5-6000 til andre regninger eller forbruk i måneden.

Anonymkode: 2760f...1b3

Skrevet

Jeg har ganske lik inntekt og leieutgifter tilsvarende dine (med vann og varme inkludert i husleie). Har heller ingen gjeld, men eier bil som jeg betaler 12.000 sånn ca i forsikring i året.

Jeg har ingen barn men sparer mellom 10-12.000 i måneden. Matbudsjettet mitt er rimelig lavt med bare 1500-2000 i måneden. Bor midt i byen og har stort utvalg av innvandrerbutikker med billig frukt og grønt i tillegg til at det alltid er en eller annen sjappe med noe tilbud, så derfor holdes matbudsjettet rimelig lavt.

Anonymkode: 65adb...b68

Skrevet (endret)

Det er flott å tenke sparing. Både kortsiktig og langsiktig sparing bør budsjetteres når en først er i gang.

Tenker at 10% til langsiktig sparing i tillegg til bolig er noko ambisiøs men veldig fint om en får det til. Mulig at dette kan være et mål på sikt. Begynn gjerne litt lavere. Det er viktig å komme i gang. Anbefaler en global indeksfond med lave kostnader i saken.

Utover det så tenker jeg at kortsiktig sparing bør i alle fall ligge på 5k og prioriteres først. Rett inn på sparekontoen med dette. Med barn, bil og bolig er det fort gjort med uforutsette utgifter på mange titusener. I tillegg har du kanskje også lyst på litt ferie i blant. Livet skjer og å ha litt i bakhånden kan være meget betryggende i mange situasjoner.

Lykke til med sparingen.

Schunujyvyuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke spart på mange år.Nå har jeg 30 000 kr inn hver mnd. Husleien er på 5500 kr, jeg er gjeldsfri. Det er meg å en tenåring.jeg bor i borretslag så kommunale avgifter er i husleien. Bil forsikring er 9000 kr i året. Ingen gjeld på bil. 
Hvor mye burde jeg klare å legge av hver mnd? 

Kommer helt an på utgiftene dere har. 

Innbo forsikring, forsikringer på deg og barnet, medisiner eller andre utgifter knyttet til helse? 

strøm utgifter ? Vi betaler ca 1200 i mnd i strøm på sommeren, vinteren kan det være opp mot 4500,- 🙃

Fritidsaktiviteter eller annet til barnet? Noen aktiviteter er veldig billig, andre er dyre.. 

Anonymkode: dcea6...e52

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ganske lik inntekt og leieutgifter tilsvarende dine (med vann og varme inkludert i husleie). Har heller ingen gjeld, men eier bil som jeg betaler 12.000 sånn ca i forsikring i året.

Jeg har ingen barn men sparer mellom 10-12.000 i måneden. Matbudsjettet mitt er rimelig lavt med bare 1500-2000 i måneden. Bor midt i byen og har stort utvalg av innvandrerbutikker med billig frukt og grønt i tillegg til at det alltid er en eller annen sjappe med noe tilbud, så derfor holdes matbudsjettet rimelig lavt.

Anonymkode: 65adb...b68

Du bruker 2000,- i mnd på mat og sparer 10 000. Hva i all verden bruker du resterende 10 - 12 000 på hvis du har utbetalt 30 000? Bare lurer, siden jeg syns 1500-2000 i mnd på mat høres lite ut 😅

Anonymkode: dcea6...e52

Skrevet

Til sammenligning sparte jeg 13000 denne måneden. Hadde 35 000 kroner inn, 10 000 kroner i faste utgifter. Har i grunnen ikke vært særlig sparsommelig. Har kjøpt litt klær, en god del vin (liker å ha et bra lager i kjelleren), vært hos frisøren, kjøpt hårprodukter og har spist god og sunn mat, samt noe take away. Jeg kunne spart mer dersom jeg var bevisst på matbudsjettet og ikke kjøpte klær/vin/gikk til frisøren. Har 5000 kroner igjen, en uke til lønning, så kan vel spare mer også hvis jeg skjerper meg (noe jeg ikke tror jeg gidder). Men jeg har ikke vært på byen eller cafe/restaurant, ikke for å spare, men fordi det ikke har fristet. Jeg har ikke barn, bor med en mann som har dyre matvaner, men som til gjengjeld også bidrar med å kjøpe like mye mat som meg.

Anonymkode: 2c9bd...773

Skrevet

Glemte at jeg sparte 2000 i fond, så har vel spart 15 000.

Anonymkode: 2c9bd...773

Skrevet

Hadde spart minst 10k, men det er veldig mangelfull info fra deg å basere det på. 

Skrevet

Kommer helt an på hvor motivert jeg var for å nå et sparemål (bolig, bil, ferie eller noe helt annet). Jeg er enslig og hadde nok prøvd å spare 10 - 15k om jeg var i din situasjon. Nærmere 15k om jeg var alene, og nærmere 10k om jeg hadde et barn. Alt jeg satt igjen med dagen før neste lønning hadde gått rett inn på sparekonto.

Anonymkode: 72ca4...895

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...