Gjest prøvehøne Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Hei! Vi skal pusse opp. Har hatt befaring av entrepenører fra "Byggvisjon AS". Fikk kjempegodt inntrykk. Skal også ha befaring av - Rørlegger øst AS - Oslo Byggrehab AS - AS Majetic Rør og Bygg Synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg skal tenke på når jeg skal velge? Har lest at man burde kredittsjekke for å se at de ikke er i fare for å gå konkurs, men hvordan sjekker man dette? Har også lest at man skal be om referanser, hva skal jeg spørre om hvis jeg får snakke med referanser? Noen som har erfaring med en bra entrepenør i Oslo-området?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Jeg hadde i hvert fall ikke benytter noen som skal penger på forhånd. De gjør jobben, og fakturerer etterpå. Ikke noe betaling halvveis, eller for deler/materialer. Anonymkode: 3de8e...032 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 prøvehøne skrev (8 minutter siden): Hei! Vi skal pusse opp. Har hatt befaring av entrepenører fra "Byggvisjon AS". Fikk kjempegodt inntrykk. ADVARSEL! Enheten er meldt konkurs 05.07.2023. Søk Proff.no Anonymkode: 3de8e...032
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 prøvehøne skrev (14 minutter siden): Hei! Vi skal pusse opp. Har hatt befaring av entrepenører fra "Byggvisjon AS". Fikk kjempegodt inntrykk. Skal også ha befaring av - Rørlegger øst AS - Oslo Byggrehab AS - AS Majetic Rør og Bygg Synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg skal tenke på når jeg skal velge? Har lest at man burde kredittsjekke for å se at de ikke er i fare for å gå konkurs, men hvordan sjekker man dette? Har også lest at man skal be om referanser, hva skal jeg spørre om hvis jeg får snakke med referanser? Noen som har erfaring med en bra entrepenør i Oslo-området? 1. du sjekker referanser 2. du sjekker økonomien i foretaket. 3. du googler både foretaket og dets eiere. Sjekk avisartikler etc. Er de blandet opp i konkurser og skandaler? Velg noen andre. 3. du velger aldri - noensinne - et firma bare fordi de er billige. Firma blir billige ved å bryte lover og regler, enten på lønn eller på sikkerhet eller på materialvalg (og som oftest på alle tre). Billige firma har ikke reklamasjon. De slår seg rutinemessig konkurs. Velg kvalitet. 4. du betaler på etterskudd. Alltid. Alt. 5. Ikke stol på noen. Noensinne. Gå en runde hver dag og ser over arbeidet som er gjort. Vet du ikke hva du ser på? Betal noen for å se over arbeidet, gjerne ved at du sender bilder og vedkommende konsulent svarer «dette ser ok ut», eller «nei, dette må gjøres opp igjen». Blir firmaet snurt av at du skal sjekke? Rødt flagg. Sjekk både firma og personer i proff,no, brønnøysundregisteret og altså lokalaviser, Google etc. Bla deg nedover og les i vei. Om firma «rørlegger as» drifter i vei og firma «rørlegger1 as» er konkurs og eier er samme person? Styr unna. Dette er «reklamasjons-konkurser». En eier drifter et firma og utfører med vilje elendig arbeid. Hen slår seg så jevnlig konkurs for å unngå å betale erstatning. Det gjøres ekstremt ofte i bransjen. Så ofte en bør kalle det rutinemessig adferd. Du kan også ofte se det på navnet. I listen din utgår første firma. Men også siste har et meget suspekt navn. Om du finner et firma med et familienavn eller stedsnavn er det oftere et godt tegn. Som «Lillesand & sønner rør». Dette er gamle navn (men noen av svindlerne i bransjen vet nok om det trikset). Anonymkode: 94d9f...d35
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Be om å få skatteattest. Den viser om alt av skatter er betalt som merverdiavgift, skattetrekk for de ansatte, arbeidsgiveravgift. Sjekk proff.no. Der ser du hvor solid økonomien er. Anonymkode: 1f932...a1c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): ADVARSEL! Enheten er meldt konkurs 05.07.2023. Søk Proff.no Anonymkode: 3de8e...032 Byggvisjon? Hvor kan du se at de er konkurs? Prøver å søke opp i proff.no nå, men forstår ikke hvor det står noe om at de er konkurs? Tusen takk for advarsel!!!! Anonymkode: 3c1b9...d48
Gjest prøvehøne Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 1. du sjekker referanser 2. du sjekker økonomien i foretaket. 3. du googler både foretaket og dets eiere. Sjekk avisartikler etc. Er de blandet opp i konkurser og skandaler? Velg noen andre. 3. du velger aldri - noensinne - et firma bare fordi de er billige. Firma blir billige ved å bryte lover og regler, enten på lønn eller på sikkerhet eller på materialvalg (og som oftest på alle tre). Billige firma har ikke reklamasjon. De slår seg rutinemessig konkurs. Velg kvalitet. 4. du betaler på etterskudd. Alltid. Alt. 5. Ikke stol på noen. Noensinne. Gå en runde hver dag og ser over arbeidet som er gjort. Vet du ikke hva du ser på? Betal noen for å se over arbeidet, gjerne ved at du sender bilder og vedkommende konsulent svarer «dette ser ok ut», eller «nei, dette må gjøres opp igjen». Blir firmaet snurt av at du skal sjekke? Rødt flagg. Sjekk både firma og personer i proff,no, brønnøysundregisteret og altså lokalaviser, Google etc. Bla deg nedover og les i vei. Om firma «rørlegger as» drifter i vei og firma «rørlegger1 as» er konkurs og eier er samme person? Styr unna. Dette er «reklamasjons-konkurser». En eier drifter et firma og utfører med vilje elendig arbeid. Hen slår seg så jevnlig konkurs for å unngå å betale erstatning. Det gjøres ekstremt ofte i bransjen. Så ofte en bør kalle det rutinemessig adferd. Du kan også ofte se det på navnet. I listen din utgår første firma. Men også siste har et meget suspekt navn. Om du finner et firma med et familienavn eller stedsnavn er det oftere et godt tegn. Som «Lillesand & sønner rør». Dette er gamle navn (men noen av svindlerne i bransjen vet nok om det trikset). Anonymkode: 94d9f...d35 Tusen hjertelig takk, setter stor pris på alle disse rådene, og skal virkelig følge dem. Jeg kontaktet forresten "byggstart" som videre satt meg i kontakt med noen av disse, er dette en god ide eller hvordan burde jeg gå frem for å finne entrepenørene?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 EntrepRenør Anonymkode: a768e...419
Gjest prøvehøne Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): EntrepRenør Anonymkode: a768e...419 Takk😊
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Byggvisjon? Hvor kan du se at de er konkurs? Prøver å søke opp i proff.no nå, men forstår ikke hvor det står noe om at de er konkurs? Tusen takk for advarsel!!!! Anonymkode: 3c1b9...d48 https://proff.no/selskap/byggvisjon-as/-/bygg-og-anleggsleverandører/IF9IGKB0CVG/ Ikke meg du spør, men øverst på siden, bak organisasjonsnummeret står det at de er konkurs. Anonymkode: 4ab62...88c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå