Gå til innhold

Rødvin til nybegynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken rødvin anbefaler du til noen som ikke er så glad i rødvinsmaken men som vil lære seg å like det?

Anonymkode: 8d4b2...ca7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vil du sikkert få like mange svar som det er brukere på KG, men jeg lærte i sin tid å drikke rødvin ved å drikke Beaujolais. Den er fransk og er en lett vin.

Skrevet (endret)

Jeg har likt best billigviner med lite garvestoffer og uten noen utpreget smak, ofte slike 3-litere som det går mest av på polet. Første gang jeg smakte på rødvin så tror jeg det var Faustino og da brakk jeg meg. Så jeg er ingen vinkjenner, men prøver litt mer forskjellig nå.

Endret av Adobyen
Skrevet

Prøv Doppio Passo 😊

Anonymkode: 77f3a...f1e

Skrevet

Følger tråden 😊 Liker hvitvin, men klarer ikke smaken av rødvin 😣 Det blir for surt og smaker ikke godt. Så tar gjerne imot tips jeg også 😊

Skrevet

Prøv en pinot noir

Anonymkode: 95d13...b9a

Skrevet

Eller merlot

Anonymkode: 95d13...b9a

Skrevet

Pinnevinen. Aner ikke hva den heter, men polet skjønner hva du mener. Den har en pinne knytta rundt halsen 🤭

Anonymkode: 6feb1...3fc

• Liker 1
Skrevet

Matassa Brutal Rouge (ikke la deg skremme av navnet!).

Anonymkode: ba35b...5d2

Skrevet

Jeg tror du har rette innstillingen: man må lære å krype før man lærer å gå. Ting jeg har erfart som gjør det lettere å venne seg til rødvin: 

• Ikke så veldig fyldig
  • Så lite garvestoffer som mulig
  • Gjerne litt mer sukker enn det som anses som "god latin" 

Når du ser på symbolene i prislista eller reolene på Polet, velg fyldighet på sånn ca en halvsirkel, og garvestoffer på rundt en kvartsirkel pluss/minus.

Velg gjerne viner folk elsker å hate, som for eksempel Falling feather eller Ruby Zin.
Doppio passo er en annen lett vin som allerede er nevnt. 

Etter at du har vent deg til disse vinene kan det hende at du liker mer krevende viner etterhvert. Tunge viner med mye garvesyre og mye eikepreg er det ikke mange som liker hvis de ikke har øvd seg på lettere viner først. Dessuten er det med vin som med alt annet: alle kan ikke like alt. Selv har jeg aldri fått den store sansen for tunge spanske viner med mye eikepreg. Ikke alle spanske rødviner er tunge, altså, men de har hatt rykte på seg for å være det. Jeg liker lettere viner best, hele året.

Anonymkode: ed1e5...29b

• Nyttig 2
Skrevet

Jacob's Creek
Masi

Anonymkode: 953af...fd8

Skrevet

Hvis du spør betjeningen på Polet er jeg sikker på at du får god hjelp. De har som regel god kunnskap om det de selger. 

Det er også et godt tips å se på disse kakediagrammene som Polet bruker på prislappene og på nett. Se etter lett og fruktig vin med lite garvestoffer.

Ellers er det ofte stooor forskjell på hvordan rødvinen oppleves sammen med ulike typer mat. En vin kan totalt miste smaken sammen med en type mat, mens en annen vin til samme maten kan gjøre at en litt sur og tung vin kan kjennes myk og deilig.

• Liker 1
Skrevet

Portada, Falling feather og skravlevin 

Anonymkode: c6915...5c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pinnevinen. Aner ikke hva den heter, men polet skjønner hva du mener. Den har en pinne knytta rundt halsen 🤭

Anonymkode: 6feb1...3fc

Jeg klarer heller ikke rødvin, men husker jeg drakk den som hadde en pinne på flaskehalsen for mange år siden. 

Kanskje noen her vet hvilken vin det er? 

Skrevet
Elsker sjokolade skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer heller ikke rødvin, men husker jeg drakk den som hadde en pinne på flaskehalsen for mange år siden. 

Kanskje noen her vet hvilken vin det er? 

Regner med det er denne dere tenker på:
Zaccagnini Montepulciano d'Abruzzo
image.png.636813cc37158e16f300cf93a29d3b82.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med det er denne dere tenker på:
Zaccagnini Montepulciano d'Abruzzo
image.png.636813cc37158e16f300cf93a29d3b82.png

Ikke umulig.

Husker bare at den hadde en pinne på flasken.

Takk 🙂

Skrevet

Jeg pleier gå for merlot eller cabernet sauvignon. 
Italienske har jeg ikke peiling på. 

Anonymkode: b44fb...486

Skrevet

Zaccagnini Montepulciano d'Abruzzo 🤌🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...