Gå til innhold

Kjøpe seg inn i samboerens odelsgård?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har en odelsgård som det er meningen at han skal ta over etter hvert. Jeg vil også være med og bo der, men vi er usikre på hvordan vi skal gjøre det med eierandel osv. Han får kjøpt den billigere av foreldrene sine grunnet odel (25 % under takst). Det gjelder vel kun hvis de selger bare til han og ikke til oss sammen? Det er mange gårder rundt omkring her og jeg vet at det er vanlig å ha særeie på egen gård. Vi er ikke gift og har ingen barn foreløpig. Kanskje gifter vi oss en dag, men trolig ikke før overtakelse av gård. Barn er i planene om noen år. Jeg er åpen for å kjøpe meg en utleiebolig eller investere pengene mine på annen måte enn på gården, men jeg er også åpen for å være deleier på gården hvis dette lar seg gjøre. Gården er liten, men trenger mye oppussing når vi tar over.

Gården krever kanskje en del utgifter som det kan være fint for samboeren min å være to om, men vi har lite erfaring med dette da vi aldri har eid en gård. 

Og hvordan gjør man det ved evt brudd mtp. at han kjøper til egen takst fra foreldre?

Noen erfaringer fra andre?

Anonymkode: cd50e...cb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han kjøper gården, og dere får et brudd, så går jo han videre med å eie gården alene. Samboere har ikke plikt til å dele som ektefeller. Hvis du kjøper deg inn, så bør dere ha en avtale på hvordan eierskapet skal oppløses ved brudd. Hvis han eier gården alene, så burde du ikke investere dine penger der.

Dere kan jo bygge hus på gården, på en tomt som ligger helt i kanten og evt. kan skilles ur, om du vil ha mulighet til å beholde huset?

Anonymkode: d4d2f...a57

Skrevet

Den som kjøper seg inn - og spytter penger inn i, for eksempel oppussing - i en gård, kommer ofte dårlig ut ved brudd. Systemet er laget for å sikre at den parten som eier gården (kjøpt på odel) skal klare å sitte på gården etter brudd, ikke å sikre den andre parten. 
Kjenner flere som har kommet meget dårlig ut av brudd med en bonde - de sier at man må investere i noe utenfor gården. Utleiebolig, hytte, fond - som er ditt særeie. 

Anonymkode: fe7ac...ac9

• Liker 3
Skrevet

Advokat må dere uansett ha - en som kan mye om problemstillingen. 

Anonymkode: fe7ac...ac9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min samboer har en odelsgård som det er meningen at han skal ta over etter hvert. Jeg vil også være med og bo der, men vi er usikre på hvordan vi skal gjøre det med eierandel osv. Han får kjøpt den billigere av foreldrene sine grunnet odel (25 % under takst). Det gjelder vel kun hvis de selger bare til han og ikke til oss sammen? Det er mange gårder rundt omkring her og jeg vet at det er vanlig å ha særeie på egen gård. Vi er ikke gift og har ingen barn foreløpig. Kanskje gifter vi oss en dag, men trolig ikke før overtakelse av gård. Barn er i planene om noen år. Jeg er åpen for å kjøpe meg en utleiebolig eller investere pengene mine på annen måte enn på gården, men jeg er også åpen for å være deleier på gården hvis dette lar seg gjøre. Gården er liten, men trenger mye oppussing når vi tar over.

Gården krever kanskje en del utgifter som det kan være fint for samboeren min å være to om, men vi har lite erfaring med dette da vi aldri har eid en gård. 

Og hvordan gjør man det ved evt brudd mtp. at han kjøper til egen takst fra foreldre?

Noen erfaringer fra andre?

Anonymkode: cd50e...cb3

Grunnen er ikke odel men skatt. de kan selge gården skattefritt til barn til så lenge de gir minst 25% rabatt (gave), salg til andre vil som regel gi en del skatt.  normalt sett er også taksten litt lav så man kjøper ofte tydelig under 75% av markedsverdi. 

Åsetefradraget behandles som arv/gave fra foreldrene ved brudd. (hvert fall mellom ektefeller)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...