GrønnNellik68 Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 https://www.fhi.no/nyheter/2023/okt-risiko-for-kreft-i-spiseroret-og-bukspyttkjertelkreft-ved-bruk-av-snus Endelig er det slått fast ved forskning hvor mye større risikoen for kreft er ved bruk av snus. Håper flere slutter med det svineriet. Syns snus er like dritt som røyk.
Drizzt Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Snus er mye bedre enn røyk. Snus plager ikke ikke-snusere med sjenerende lukt. 2 1
Gjest Refreng Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Hva er det med kulturen i Norge som gjør snusing så utbredt?
Drizzt Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 (endret) Refreng skrev (4 minutter siden): Hva er det med kulturen i Norge som gjør snusing så utbredt? Jeg er vel ikke norsk og har ikke vokst opp i denne snuskulturen. For meg er røyk, snus o.l. en uting. En god og norsk venninne av meg snuser ca 1 eske per dag. Jeg synes det er ekstremt. Hun sier hun liker smaken. Heldigvis har hun og mannen hennes begynt å tenke på babylaging, så kanskje kutter hun snusen helt. Det er lov å håpe. Endret 2. september 2023 av Drizzt
GrønnNellik68 Skrevet 2. september 2023 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2023 Drizzt skrev (2 timer siden): Snus er mye bedre enn røyk. Snus plager ikke ikke-snusere med sjenerende lukt. Jo d gjør det. Snus ånde og de som går for løs snus og hele kjeften er svart og brune i munnvikene .. det blir jeg uvel av 2
GrønnNellik68 Skrevet 2. september 2023 Forfatter #6 Skrevet 2. september 2023 Refreng skrev (1 time siden): Hva er det med kulturen i Norge som gjør snusing så utbredt? De blir mer avhengig av snus enn røyk. Damer som røykte blir gravide og går over til snus fordi de tenker at det er bedre for fosteret. Snus kommer fra Sverige har jeg trodd men mulig jeg tar feil. Alle tror snus er mindre farlig enn røyk og folk må nå bare fortsette å leve i den troen.
Perfume Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Jeg snuser litt for å slutte å røyke.. Men det er kanskje dumt..?! Hva pokker gjør man for å slutte da? Ønsker ikke at mitt ekteskap skal gå dukken heller, pga trang til Røyk... 😢
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Perfume skrev (2 timer siden): Jeg snuser litt for å slutte å røyke.. Men det er kanskje dumt..?! Hva pokker gjør man for å slutte da? Ønsker ikke at mitt ekteskap skal gå dukken heller, pga trang til Røyk... 😢 Nei, røyk er fortsatt verre. Studien er omtalt i flere aviser, og i VG blir FHI-legen sitert på dette: – Vi anbefaler at Ola og Kari nordmann på det sterkeste revurderer snusvanene sine, oppfordrer Brinchmann. – Det er på ingen måte en oppfordring for folk å gå tilbake til sigaretter, som er forferdelige, tilføyer han. Anonymkode: 896d4...e68
GrønnNellik68 Skrevet 2. september 2023 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2023 (endret) Egentlig handler studien om snus. Ingen som ber folk gå tilbake til røyking de vil heller at folk skal slutte med begge deler. Enkel måte å få til det på er å ta 500 kr for hver boks snus og 800 kr for sigaretter eneste folk er hørbare til er økte priser da gjør folk endringer . Godt eksempel er økte priser på plastposer. Automatisk 30% mindre plastpose salg. Endret 2. september 2023 av GrønnNellik68 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 GrønnNellik68 skrev (19 minutter siden): Egentlig handler studien om snus. Ingen som ber folk gå tilbake til røyking de vil heller at folk skal slutte med begge deler. Enkel måte å få til det på er å ta 500 kr for hver boks snus og 800 kr for sigaretter eneste folk er hørbare til er økte priser da gjør folk endringer . Godt eksempel er økte priser på plastposer. Automatisk 30% mindre plastpose salg. Det er mange ting som ikke er sunt for oss, og som koster samfunnet mye dersom vi blir syke. Sigaretter og snus er to faktorer. Overvekt og alkohol er eksempler på to andre. Det må likevel være grenser for inngripende tiltak i folks liv. Myndighetene bør komme med anbefalinger og opplyse folk, men man skal fortsatt leve og ha gode liv. Jeg skulle gjerne sluttet med snus selv, og har klart det i perioder, men over tid har det ikke fungert. Og så er det viktig å huske på at risikoen for utvikling av de enkelte krefttilfeller i utgangspunktet er liten, og at selv en dobling i risiko fortsatt innebærer liten risiko for sykdomsutvikling. Man kan heller ikke vite sikkert at snus er direkte årsak her, da andre faktorer kan spille inn, men så klart, snus er ikke sunt for oss. Det kan vi alle være enige om. Anonymkode: 896d4...e68 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 GrønnNellik68 skrev (32 minutter siden): Egentlig handler studien om snus. Ingen som ber folk gå tilbake til røyking de vil heller at folk skal slutte med begge deler. Enkel måte å få til det på er å ta 500 kr for hver boks snus og 800 kr for sigaretter eneste folk er hørbare til er økte priser da gjør folk endringer . Godt eksempel er økte priser på plastposer. Automatisk 30% mindre plastpose salg. Bør koste det samme for cola og sjokolade også da? For å ikke snakke om fett. Fedme er vel tross alt en større faren enn de som snuser. Foretrekker snus fremfor røyk. Snus forgifter kun personen som snuser. Røyk stinker på.mils avstand. 120 av 100000. Er enda ikke så forbanna mange. Anonymkode: 2ead5...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Skal si jeg ikke savner snusen av og til, men er nå veldig glad for at jeg sluttet Anonymkode: 1cf7d...be6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Perfume skrev (7 timer siden): Jeg snuser litt for å slutte å røyke.. Men det er kanskje dumt..?! Hva pokker gjør man for å slutte da? Ønsker ikke at mitt ekteskap skal gå dukken heller, pga trang til Røyk... 😢 Nikotin tyggis i 1 måned så er røyksuget borte. Jeg slutta å røyke for 1.5 år siden og føler ingen savn etter det. Anonymkode: 07223...d66 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Jeg bukte løs general. Etterhvert hadde jeg den i munnen hele tiden og i blant om natten. På slutten var det ingenting hyggelig eller godt med snusen. Fikk sår og betenelser i tannkjøttet. Å kutte ut var det beste valget jeg har tatt. Tannkjøttet er fint igjen og dårlig amoniakkånde er borte. Sparer ikke minst mye penger på det også. Anonymkode: 81844...c24 1
Drizzt Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 GrønnNellik68 skrev (7 timer siden): Jo d gjør det. Snus ånde og de som går for løs snus og hele kjeften er svart og brune i munnvikene .. det blir jeg uvel av Heller bli uvel av synet enn syk av å ha inhalert tobakkrøyk.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 Refreng skrev (9 timer siden): Hva er det med kulturen i Norge som gjør snusing så utbredt? Tror det handler om økonomi og at vi har en ide om at vi fortjener å få en liten boost i belønningssenteret til stadighet. Er det ikke snus så er det røy/kaffe/mat/alkohol/shopping/spilling. I Norge har vi råd til dette, eller vi tar oss råd til det. Anonymkode: e9acb...0ca
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 Aiai. Jeg har startet å snuse i en alder av 45 år 🥴 Jævlig fjernt, men synes det er veldig digg med 1-3 priser med snus på en fredagskveld. Har intet sug resten av uka, eller når jeg ikke har drukket. Mon tro om 1-3 poser med snus i uka har noen stor innvirkning på helsa. Den gir meg iallfall en liten gledesboost på fredagskvelden, og jeg tror jammen det er litt sunt for sjela mi 😎 Anonymkode: 05e8e...7dd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 8 hours ago, GrønnNellik68 said: Jo d gjør det. Snus ånde og de som går for løs snus og hele kjeften er svart og brune i munnvikene .. det blir jeg uvel av Ja, men passiv snusing vil ikke gi deg reelle helseproblemer. Anonymkode: e6505...004 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Aiai. Jeg har startet å snuse i en alder av 45 år 🥴 Jævlig fjernt, men synes det er veldig digg med 1-3 priser med snus på en fredagskveld. Har intet sug resten av uka, eller når jeg ikke har drukket. Mon tro om 1-3 poser med snus i uka har noen stor innvirkning på helsa. Den gir meg iallfall en liten gledesboost på fredagskvelden, og jeg tror jammen det er litt sunt for sjela mi 😎 Anonymkode: 05e8e...7dd Å gå tur i skogen er sunt for sjela. Å snuse er bare ulekkert og usexy. Selvsagt her 1-3 poser i usa dårlig helseeffekt. Anonymkode: e6505...004 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 Jeg er avhengig av snus og elsker å sette meg ned med en snus og slappe av. Morgen snusen, sus før jeg legger meg osv. Så ble skuffet da jeg såg hvor farlig det faktisk er. Visste jo det ikke var Sundt, men så farlig hadde jeg ikke trodd. Har ikke lyst å slutte heller da jeg elsker snus.. men nå må jeg jo vurdere å gå over på nikotin fri eller noe. Vil jo ikke bli syk heller. Hvorfor er alt som er godt skadelig? Anonymkode: cbf09...36a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå